لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کودکان

رژیم غذایی رفلاکس معده کودکان

رژیم غذایی رفلاکس معده کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رژیم غذایی رفلاکس معده کودکان شامل رژیم غذایی خاصی است که توصیه می کند در صورت ابتلا به رفلاکس چه غذاهایی را به کودکان خود بدهیم و چه غذاهایی را ندهیم. ریفلاکس معده (GERD) نوعی اختلال گوارشی مزمن است که هنگامی رخ می دهد که محتوای معده به طور مایع به مری (لوله غذا) برمی گردد. GERD  یک بیماری جدی تر و مزمن است و توسط پزشک تشخیص داده می شود.

در افراد مبتلا به GERD، اسفنکتر تحتانی مری (نواری از عضله در انتهای تحتانی مری که معمولاً از برگشت جریان محتوای معده جلوگیری می کند.) به طور غیر طبیعی شل یا ضعیف می شود و در نتیجه ریفلاکس مکرر اسید بروز پیدا می کند. در کودکان، GERD در صورت عدم تشخیص و درمان می تواند منجر به عوارض جدی از جمله سوء تغذیه و افزایش وزن ضعیف شود. درمان GERD باید تحت نظارت پزشک متخصص اطفال باشد. درمان معمولاً شامل داروها و رژیم غذایی، اصلاح سبک زندگی است. رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت علائم GERD دارد.

علل رفلاکس معده در کودکان

روند هضم غذا از دهان شروع می شود، جایی که غذا جویده و با بزاق مخلوط و بلعیده می شود. بلع، غذا را وارد لوله غذا یا مری می کند تا وارد معده شود. تا هضم بیشتری بر روی آن صورت بگیرد. انتهای تحتانی مری که به معده باز می شود توسط یک حلقه عضلانی به نام اسفنکتر مری تحتانی (LES) محاصره می شود.

LES همیشه محکم بسته می شود تا مواد غذایی خورده یا مایعات به معده منتقل شوند. بسته شدن این دریچه از هرگونه برگشت اسید معده یا محتویات داخل لوله غذا جلوگیری می کند.

با این حال، ممکن است LES  به درستی کار نکند. یا ضعیف باز و بسته شود و اجازه دهد محتوای اسیدی معده به مری برگردد. این وضعیت به عنوان ریفلاکس اسید شناخته می شود. این وضعیت در بین کودکان، به ویژه نوزادان و کودکان نوپا شایع است. زیرا دستگاه گوارش آنها نابالغ بوده و هنوز در حال رشد است. بنابراین، ممکن است عضلات LES کاملاً تشکیل نشده یا عملکردی نداشته باشند، که می تواند راه را برای ریفلاکس اسید هموار کند.

کودکان معمولاً با بزرگتر شدن از این مرحله خارج می شوند. با این حال، اگر ریفلاکس اسید مکرر باشد و به یک بیماری مزمن تبدیل شود، منجر به GERD می شود.

علائم رایج GERD در کودکان

رژیم غذایی رفلاکس معده کودکان | پزشکت

علائم GERD در کودکان متفاوت است و ممکن است با بزرگسالان مبتلا به GERD متفاوت باشد. علائم متداول ممکن است یکی از علائم زیر باشد:

  • دل درد
  • سرفه در شب
  • عدم افزایش وزن
  • مشکل در بلعیدن
  • احساس خفگی و سکسکه
  • تف، یا استفراغ، معمولاً بعد از خوردن غذا
  • علائم آسم شامل خس خس سینه و سرفه خشک در کودکان زیر 12 سال
  • امتناع از خوردن غذا یا خوردن مقادیر کم یا سر و کله زدن در وعده های غذایی
  • احساس سوزش در قفسه سینه یا سوزش سر دل، معمولاً بعد از غذا خوردن و ممکن است در شب بدتر شود.

غذاهایی که برای کودکان مبتلا به GERD مفید هستند.

رژیم غذایی رفلاکس معده کودکان | پزشکت

رژیم غذایی نقش اساسی در مدیریت GERD در کودکان دارد. تغذیه درمانی برای ریفلاکس در کودکان به طور کلی بر روی اصلاحات غذایی متمرکز است که هدف آن تأمین نیازهای غذایی کودک برای رشد و نمو بهینه و در عین حال تسکین علائم است.

تغذیه درمانی منظم، موثرترین روش برای مدیریت طولانی مدت GERD است. به شرطی که والدین با مشورت با یک متخصص اطفال و یا مشاوره تغذیه یک روند درمانی منظم و موثر را برای کودک خود دنبال کنند. به طور کلی، الگوی غذایی مناسب بر غذاهای غنی از مواد مغذی از جمله سبزیجات، میوه های غیر مرکبات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی تاکید دارد، از جمله:

  • میوه ها: انواع میوه های غیر مرکبات مانند خربزه، موز، سیب و گلابی
  • پروتئین بدون چربی: تخم مرغ، ماهی و پروتئین های گیاهی مانند عدس، لوبیا
  • غلات کامل: انواع غلات سبوس دار مانند بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای، نان سبوس دار و غلات
  • سبزیجات: انواع سبزیجات مغذی. چند نمونه از آن ها می توان به سبزیجات، کرفس، خیار، سبزیجات ریشه ای (سیب زمینی شیرین، هویج، چغندر) و گل کلم اشاره کرد.

غذاهایی که می توانند رفلاکس را در کودکان بدتر کنند.

غذاها باعث ریفلاکس نمی شوند. اما برخی از غذاها می توانند علائم این وضعیت را تشدید کنند. غذاهایی که GERD را بدتر می کنند برای هر کودک متفاوت است.

والدین یا مراقبان کودکان مبتلا به رفلاکس باید یادداشت های غذایی و تمام غذاهای مصرفی روزانه را ثبت کنند تا غذاهایی را که باعث ایجاد علائم ریفلاکس می شوند شناسایی کرده و از مصرف آنها خودداری کنند. به طور کلی، بهتر است از مصرف غذاهای زیر که باعث تشدید علائم ریفلاکس می شوند خودداری کرده یا مصرف آنها را محدود کنید:

  • شکلات
  • نعناع تند
  • نوشیدنی های گازدار
  • غذاهای تند، چیلی، پیاز
  • قهوه، چای و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین
  • غذاها و آب میوه های اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و سس های گوجه فرنگی
  • غذاهای پرچرب مانند غذاهای سرخ شده، فست فود، پیتزا، میان وعده های فرآوری شده، چیپس سیب زمینی، پنیر و گوشت های پرچربی مانند بیکن و سوسیس. این غذاها را می توان با انتخاب غذاهای مناسب مانند پروتئین بدون چربی و غذاهای گیاهی و با پخت به جای سرخ کردن جایگزین کرد.

تغییر شیوه زندگی برای مدیریت GERD در کودکان

رژیم غذایی رفلاکس معده کودکان | پزشکت

  • زمان بندی وعده های غذایی به اندازه نوع غذاهای مصرفی برای تسکین علائم GERD مهم است.
  • وعده های غذایی کوچک و مکرر را به جای وعده های غذایی بزرگ و پر کالری مصرف کنید.
  • از دراز کشیدن درست بعد از غذا خوردن خودداری کنید. حداقل 3 ساعت قبل از خواب شام بخورید.
  • اگر کودک دارای اضافه وزن یا چاقی است، مدیریت وزن تحت نظارت یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی توصیه می شود.

مدیریت ریفلاکس اسید در نوزادان شیرخوار

ریفلاکس اسید در نوزادان در طول سال اول زندگی شایع است و به طور معمول در سال های کودک نوپا بهبود می یابد. با این حال، اگر ریفلاکس به طور مکرر رخ دهد و شدید باشد، می تواند بر افزایش وزن و وضعیت تغذیه کودک تأثیر بگذارد.

در صورت مشاهده هرگونه علائم رفلاکس غیرطبیعی، فوراً باید از پزشک متخصص اطفال کمک بگیرید.

به طور کلی، برای نوزادانی که از شیشه شیر تغذیه می کنند و علائم رفلاکس خفیف دارند، نگه داشتن کودک در حالت ایستاده به مدت 30 دقیقه پس از تغذیه و آروغ زدن اغلب در هنگام تغذیه توصیه می شود.

از پرخوری باید پرهیز شود.

پزشک متخصص اطفال ممکن است توصیه کند مقدار کمی غلات برنج به عنوان غلیظ کننده به شیرخشک کودک اضافه کنید. این کار فقط باید تحت نظارت پزشکی انجام شود.

در برخی موارد که مشکوک به عدم تحمل غذایی یا آلرژی در نوزادان تغذیه شده با شیر خشک است، ممکن است متخصص اطفال یک فرمول ضد حساسیت را توصیه کند.

همکاری نزدیک با متخصص اطفال و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای اطمینان از تغذیه مطلوب در این دوره حساس رشد و نمو مهم است.

آیا آلرژی غذایی در کودکان می تواند باعث ریفلاکس اسید شود؟

رژیم غذایی رفلاکس معده کودکان | پزشکت

آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی با ریفلاکس اسید و بدتر شدن علائم GERD در ارتباط است. کودکان می توانند عدم تحمل یا واکنش آلرژیک به هر غذایی را داشته باشند. با این حال، آلرژی های لبنی و گندم یا گلوتن در کودکان بسیار شایع است.

اگر پزشک کودک شما مشکوک به عدم تحمل غذایی یا آلرژی به عنوان دلیل اصلی علائم GERD باشد، ضروری است که مراقبت های پزشکی را دنبال کنید، که ممکن است حذف دقیق مواد غذایی باعث واکنش های غیر طبیعی را توصیه کند. این روند باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

اگر بعضی از مواد غذایی یا غذایی به شدت در رژیم غذایی کودکان حذف شود، همکاری نزدیک با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از جمله متخصصان تغذیه برای تأمین نیازهای تغذیه ای و بهینه سازی رشد و تکامل آنها ضروری است.

به عنوان مثال، اگر کودکی به شیر آلرژی دارد باید از مصرف شیر و فرآورده های حاوی شیر در کودک خودداری شود. برای تأمین نیازهای تغذیه ای باید گزینه های غذایی جایگزین بی خطر را در نظر گرفت، که باید تحت نظارت ارائه دهندگان خدمات بهداشتی انجام شود.

حرف آخر

رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی در بهبود علائم GERD دارند. یک رژیم غذایی متعادل و سالم که برای تأمین نیازهای غذایی و سبک زندگی و ترجیحات غذایی هر کودک تنظیم شود، برای مدیریت طولانی مدت GERD مهم است.

به طور کلی، الگوی غذایی مناسب شامل سبزیجات غنی از مواد مغذی، میوه های غیر مرکبات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی توصیه می شود. از غذاهایی که با علائم GERD مرتبط هستند و به طور کلی ریفلاکس اسید را تحریک می کنند باید اجتناب یا محدود شود.

مصرف مكرر وعده های غذایی یا میان وعده های كوچكتر، اجتناب از وعده های غذایی بزرگ، و صرف شام یا میان وعده یا نوشیدنی آخر شب حداقل 3 ساعت قبل از خواب می تواند به بهبود علائم GERD كمك كند.

والدین و مراقبان کودکان مبتلا به GERD باید از نزدیک با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از جمله متخصص اطفال و متخصص تغذیه همکاری کنند. تا از تغذیه مطلوب برای حمایت از رشد و نمو آنها مطمئن شوند.

منبع:

https://www.emedihealth.com/nutrition/manage-acid-reflux-in-children

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز