لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علائم افت فشار خون

شایع ترین علائم افت فشار خون | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علائم افت فشار خون

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علائم افت فشار خون می توان به سرگیجه و ضربان قلب سریع اشاره کرد؛ اما افت فشار خون با علایم دیگری هم همراه است که در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. مردم مرتباً در مورد فشار خون بالا صحبت می کنند، زیرا می تواند منجر به حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود؛ اما افت فشار خون هم می تواند به بدن شما آسیب برساند و منجر به بروز برخی عوارض در افراد شود.

در حالی که میزان فشار خون از 140/90 میلی متر جیوه یا بالاتر زیاد تلقی می شود، فشار کمتر از 90/60 میلی متر جیوه به عنوان افت فشار خون در نظر گرفته خواهد شد.

افت فشار خون به طور مداوم خوب نیست. اگر فشار خون به شدت پایین بیاید، بدن شما اکسیژن کافی برای انجام عملکردهای طبیعی خود را دریافت نمی کند. کاهش سطح اکسیژن می تواند منجر به اختلال در عملکرد قلب و مغز و همچنین باعث تنفس شود.

در موارد خاص، افرادی که افت فشار خون دارند ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهند یا دچار شوک شوند. بر همین اساس، آگاهی از علائم و نشانه های افت فشار خون اهمیت بیشتری پیدا کند تا بتوان به موقع آن را تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد.

انواع افت فشار خون

شایع ترین علائم افت فشار خون | پزشکت

کاهش فشار خون با توجه به علت آن به چندین طبقه مختلف تقسیم می شود.

افت فشار خون ارتو استاتیک

افت فشار خون ارتواستاتیک، افت فشار خونی است که هنگام انتقال از حالت نشسته یا دراز کشیده به حالت ایستاده ایجاد می شود. این بیماری در افراد در هر سنی شایع است. در این شرایط همانطور که بدن با تغییر موقعیت سازگاری پیدا می کند، ممکن است در یک مدت کوتاه سرگیجه ایجاد شود. این همان چیزی است که برخی افراد هنگام بلند شدن با عنوان دیدن ستاره یاد می کنند.

افت فشار خون پس از مصرف غذا

افت فشار خون بعد از غذا یعنی افت فشار خون که درست بعد از خوردن غذا اتفاق میفتد. این وضعیت، نوعی افت فشار خون ارتواستاتیک است. سالمندان، به ویژه افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، بیشتر دچار افت فشار خون بعد از غذا می شوند.

افت فشار خون با واسطه عصبی

افت فشار خون با واسطه عصبی پس از مدت طولانی ایستادن اتفاق میفتد. کودکان این نوع افت فشار خون را بیشتر از بزرگسالان تجربه می کنند. حوادث ناراحت کننده هیجانی نیز می توانند باعث این نوع افت فشار خون شوند.

افت فشار خون شدید

افت فشار خون شدید مربوط به شوک است. وقتی اعضای بدن شما خون و اکسیژن لازم برای عملکرد صحیح بدن را دریافت نمی کنند، شوک ایجاد می شود. اگر این وضعیت به موقع درمان نشود، افت فشار خون شدید می تواند خطرناک باشد.

افت فشار خون نسبتاً شایع است و انواع مختلف آن بیشتر در گروه های خاصی از افراد مشاهده می شود. افت فشار خون ارتواستاتیک در زنان باردار و سالمندان شایع است. افت فشار خون بعد از غذا در افراد مسن بیشتر دیده می شود.

فشار خون پایین می تواند افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه این بیماری در سالمندان که ضعیف یا بی تحرک هستند بیشتر دیده می شود. زنان باردار و سالمند به احتمال زیاد دچار افت فشار خون ارتواستاتیک می شوند. کودکان و بزرگسالان به احتمال زیاد دچار افت فشار خون با واسطه عصبی می شوند.

علت افت فشار خون

شایع ترین علائم افت فشار خون | پزشکت

همه افراد ممکن است فشار خون پایین را تجربه کنند، ولی در همه افراد علائم قابل توجهی بروز نمی دهد. به عنوان مثال، انتقال از حالت نشسته یا خوابیده به حالت ایستاده می تواند باعث افت فشار خون شود. برخی از افراد ممکن است افت فشار خون را بلافاصله بعد از خوردن غذا یا از حالت ایستاده طولانی مدت تجربه کنند.

با این حال، شرایط خاص می تواند باعث افت فشار خون در مدت طولانی شود که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

چنین شرایطی شامل بارداری، از دست دادن خون قابل توجه به دلیل آسیب دیدگی، گردش خون ضعیف ناشی از بیماری قلبی، ضعف همراه با کمبود آب بدن، رژیم غذایی برای کاهش وزن، شوک آنافیلاکتیک، عفونت های جریان خون و اختلالات غدد درون ریز، مانند دیابت، نارسایی آدرنال و تیروئید است.

داروهای خاصی مانند بتا بلاکرها، داروهای ادرار آور، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای اختلال نعوظ نیز می توانند باعث افت فشار خون شوند. کمبود ویتامین های اساسی B12 و اسید فولیک می تواند باعث کم خونی شود که به نوبه خود منجر به افت فشار خون می شود.

شایع ترین علائم افت فشار خون

شایع ترین علائم افت فشار خون | پزشکت

برخی از شایع ترین علائم افت فشار خون، عبارتند از:

 سرگیجه به دلیل افت فشار خون

افت فشار خون باعث جریان خون ضعیف در مغز می شود. با این کار اکسیژن رسانی به مغز کاهش یافته و احساس سرگیجه و سبکی سر ایجاد می کند. این امر اغلب با تغییر موقعیت ناگهانی مانند ایستادن خیلی سریع پس از بیدار شدن از صبح همراه است. اگر فشار خون شما به شدت پایین است، سرگیجه نیز می تواند باعث غش شود.

خستگی

افت فشار خون می تواند بر سطح انرژی شما تأثیر بگذارد و باعث خستگی شود. جریان خون نقش اصلی را در تولید انرژی بازی می کند، زیرا اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین خواهد کرد.

میتوکندری درون سلول ها برای تولید انرژی به مواد مغذی نیاز دارد. وقتی به دلیل افت فشار خون اختلالی در جریان خون ایجاد شود، روند ایجاد انرژی را مختل می کند که به نوبه خود باعث خستگی می شود. حتی اختلالات خواب ناشی از این تغییر حجم خون می تواند خستگی را تشدید کند. خستگی هرگز نشانه خوبی نیست، بنابراین به پزشک مراجعه کنید.

ضربان قلب سریع

اگر ضربان قلب سریع یا تپش قلب دارید، ممکن است به دلیل افت سطح فشار خون باشد. جریان خون ضعیف در قلب باعث انقباض نامنظم آن می شود. اگر قلب با مقدار مناسب خون پر نشده باشد، ضربان آن سریعتر می شود. همچنین می تواند نبض و تنفس شما را تسریع کند. در این وضعیت حتی ممکن است متوجه تغییرات مکرر در دمای بدن شوید. وقتی صحبت از قلب می شود، هرگونه تغییر غیرطبیعی باید توسط پزشک بررسی شود.

تشنگی غیرمعمول

تشنگی غیرطبیعی به معنای کمبود آب بدن است که در بعضی مواقع می تواند باعث افت فشار خون شود. با این حال، کم آبی یا تشنگی غیرمعمول به تنهایی نشان دهنده فشار خون پایین نیست. تب، استفراغ، اسهال شدید، استفاده بیش از حد از داروهای ادرار آور و ورزش های سنگین می تواند منجر به کم آبی بدن و افت فشار خون شود.

تاری دید

شایع ترین علائم افت فشار خون | پزشکت

تاری دید نشانه افت فشار خون است. تاری دید به عدم وضوح دید و در نتیجه عدم توانایی دیدن واضح و با جزئیات دقیق موارد اشاره دارد. کمبود اکسیژن و خون ناشی از افت فشار خون به طور چشمگیری بر حرکات چشم تأثیر می گذارد. احساس ناگهانی تاری دید ترسناک است و اثرات آن می توانند طولانی مدت یا حتی دائمی باشند.

از آنجا که تاری دید می تواند ناشی از گلوکوم باشد، جدا شدن شبکیه، نزدیک بینی و میگرن، این علامت را نادیده نگیرید.

پوست سرد و نرم

داشتن پوست سرد، نرم و رنگ پریده (به دلیل فعالیت بدنی شدید) می تواند نشانه دیگری از فشار خون باشد، به ویژه هنگامی که با ضربان قلب سریع و تنفس کم عمق همراه باشد. این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که به دلیل افت فشار خون، خون کافی در بدن شما جریان نداشته باشد.

عدم تمرکز

عدم تمرکز نیز می تواند به افت فشار خون مربوط باشد. به دلیل افت فشار خون، خون با سرعت طبیعی به مغز منتقل نمی شود. این بدان معنی است که سلولهای مغز اکسیژن و تغذیه مورد نیاز برای عملکرد صحیح را دریافت نمی کنند. این امر در اکثر افرادی که افت فشار خونی دارند، باعث مشکل در تمرکز می شود.

اگر به طور ناگهانی احساس سرگردانی کردید و علی رغم تلاش زیاد نتوانستید روی آنچه انجام می دهید تمرکز داشته باشید، فشار خون را کنترل کنید.

علائم غیر معمول افت افت فشار خون

افت فشار خون همچنین ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، افسردگی، از دست دادن هوشیاری، سردرد و سفتی گردن، سرفه مزمن همراه با خلط، درد در قسمت فوقانی کمر و هضم ضعیف را ایجاد کند.

درمان افت فشار خون

عوامل محرک خود را شناسایی کرده و سعی کنید تا جایی که می توانید از آنها دوری شوید. اگر علت اصلی افت فشار خون مربوط به مشکلات سلامتی است، برای حل بیمار خود با پزشک مشورت و هر دارویی را که تجویز می شود را مصرف کنید.

  • هنگام نشستن پاهای خود را روی هم نیندازید.
  • از ایستادن سریع از حالت خوابیده یا نشسته خودداری کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید تا احساس شادابی و طراوت کنید.
  • برای اطمینان از گردش خون مناسب در طول روز به طور منظم ورزش کنید.
  • اگر افت فشار خون بیش از چند روز ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.
  • برای جلوگیری از افت فشار خون به دلیل کمبود آب، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای جلوگیری از کم خونی، غذاهای غنی از ویتامین هایB12 و اسید فولیک بخورید.
  • از استعمال دخانیات و آشامیدن زیاد خودداری کنید، زیرا هر دو می توانند باعث گردش خون ضعیف شوند.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و مرغ و ماهی بدون چربی باشد.
  • زنان باردار مبتلا به افت فشار خون باید در مورد کمی افزایش مصرف نمک بیش از مقدار طبیعی با پزشک خود مشورت کنند.
  • از پزشک خود در مورد مقداری افزایش نمک دریافتی خود سوال کنید، زیرا بدن شما برای حفظ فشار خون طبیعی و پشتیبانی از سیستم غده فوق کلیه به سدیم نیاز دارد.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/key-signs-symptoms-low-blood-pressure.html

https://www.healthline.com/health/hypotension#types

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

4 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    یه سوال دارم من فشارم پایینه همش 9هیچ علائمی ندارم یجا خوندم علائم دیابت نوع2 ولی علائم نداشتم فشارم خیلی بالا بره 11 دلیلش چیه؟:(

    1. سلام اگر فشارتان همیشه در همین حد باشد و پایین تر نیاید اشکالی ندارد راه کارهای مقاله را هم مطالعه بفرمایید.

  2. سلام خسته نباشید
    من یهویی گوشام کیپ میشه
    سرگیجه ی شدید
    همراه انقباض بدن
    سردرد

    1. سلام علایم فوق احتمالا به عفونت و التهاب گوش میانی مربوط بوده که در صورت عدم بهبود به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز