لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

عفونت انگل سوزنی

عفونت انگل سوزنی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کرم‌های سوزنی نازک و سفید هستند و طولی در حدود 1/4 تا 1/2 اینچ (حدود 6 تا 13 میلی‌متر) دارند. زمانی که فرد مبتلا می خوابد، کرم های ماده هزاران تخم در چین های پوست اطراف مقعد می گذارند. اکثر افراد آلوده به کرم سوزنی علامتی ندارند، اما برخی از افراد خارش مقعد و خواب ناآرام را تجربه می کنند. عفونت کرم سوزنی اغلب در کودکان مدرسه ای اتفاق می افتد و تخم های کوچک (میکروسکوپی) به راحتی از کودکی به کودک دیگر منتقل می شوند. درمان شامل داروهای خوراکی است که کرم‌های سوزنی را از بین می‌برند و لباس‌های خواب، ملافه و لباس‌های زیر را به طور کامل بشویید. برای بهترین نتیجه، کل خانواده باید تحت درمان قرار گیرند. عفونت کرم های روده شایع ترین نوع عفونت در سراسر جهان است.

علائم و علل عفونت انگل سوزنی چیست؟

کرم های سوزنی اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. اما علائم عفونت کرم سوزنی شامل موارد زیر هستند:

  • خارش ناحیه مقعد یا واژن
  • گهگاه درد معده و حالت تهوع
  • بی خوابی، تحریک پذیری، دندان قروچه و بی قراری

بلعیدن یا استنشاق تصادفی تخم کرم سوزنی باعث ابتلا به عفونت کرم سوزنی می شود. تخم‌های ریز (میکروسکوپی) از طریق غذا، نوشیدنی یا انگشتان آلوده به دهان منتقل می شوند. پس از انتقال، تخم ها در روده ها خارج می شوند و در عرض چند هفته به کرم های بالغ تبدیل می شوند.

کرم‌های سوزنی ماده برای تخم‌گذاری به ناحیه مقعد حرکت می‌کنند که اغلب منجر به خارش مقعد می‌شود. وقتی محل خارش را می‌خراشید، تخم‌ها به انگشتانتان می‌چسبند و زیر ناخن‌هایتان قرار می‌گیرند. سپس تخم ها به سطوح دیگر مانند اسباب بازی ها، رختخواب یا صندلی توالت منتقل می شوند. تخم ها همچنین می توانند از انگشتان آلوده به غذا، مایعات، لباس یا افراد دیگر منتقل شوند. تخم‌های کرم می‌توانند دو تا سه هفته روی سطوح زنده بمانند.

عوامل خطر و عوارض عفونت کرم سوزنی چیست؟

عفونت کرم سوزنی در کودکان 5 تا 10 ساله به احتمال زیاد رخ می دهد. تخم های کوچک (میکروسکوپی) به راحتی به اعضای خانواده، مراقبان یا سایر کودکان در مدرسه یا مراکز نگهداری از کودکان پخش می شوند. عفونت کرم سوزنی در کودکان کمتر از 2 سال غیر معمول است. همچنین افرادی که در موسسات زندگی می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت کرم سوزنی هستند.

عفونت های معمولی کرم سوزنی مشکلات جدی ایجاد نمی کنند. در موارد نادر، هجوم های شدید می تواند باعث عفونت اندام تناسلی زنان شود. این انگل می تواند از ناحیه مقعد به سمت واژن تا رحم، لوله های فالوپ و اطراف اندام های لگنی حرکت کند. این می تواند مشکلاتی مانند التهاب واژن (واژینیت) و التهاب پوشش داخلی رحم (اندومتریت) ایجاد کند. اگرچه نادر است، سایر عوارض عفونت کرم سوزنی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • عفونت قسمتی از شکم (حفره صفاقی)

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت کرم سوزنی چیست؟

عفونت انگل سوزنی || پزشکت

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت کرم سوزنی و عفونت مجدد، پیروی از روال های بهداشتی توصیه شده و تشویق سایر اعضای خانواده، به ویژه کودکان، به انجام همین کار است. شما می توانید برای جلوگیری از عفونت کرم سوزنی چندین روش را در نظر بگیرید:

اتاق ها را در طول روز روشن نگه دارید. تخم کرم ها به نور خورشید حساس هستند. تخم‌های کرم می‌توانند به مدت دو هفته به سطوح از جمله اسباب‌بازی‌ها، شیرآلات، رختخواب و صندلی توالت بچسبند.

ناحیه مقعد را روزانه شستشو دهید. از آنجایی که کرم‌ها شب‌ها تخم‌گذاری می‌کنند، شستن ناحیه مقعد در صبح می‌تواند به کاهش تعداد تخم‌های کرم سوزنی در بدن شما کمک کند. دوش گرفتن ممکن است به جلوگیری از آلودگی مجدد احتمالی در آب حمام کمک کند. هر روز صبح دوش بگیرید تا تخم‌های کرم سوزنی که ممکن است یک شبه رسوب کرده‌اند از بین بروند.

وسایل را در آب داغ بشویید. ملافه ها، لباس خواب، لباس های زیر، پارچه های دستشویی و حوله ها را با آب داغ بشویید تا به از بین بردن تخم های کرم سوزنی کمک کنید. روی حرارت زیاد خشک کنید.

از خاراندن ناحیه مقعد خودداری کنید. ناخن های فرزندتان را کوتاه کنید تا فضای کمتری برای جمع آوری تخم ها وجود داشته باشد. به کودک خود توصیه کنید که از جویدن ناخن خودداری کند.

دست هایتان را بشویید. برای کاهش خطر ابتلا یا انتشار عفونت، دست های خود را پس از استفاده از توالت یا تعویض پوشک و قبل از غذا خوردن به خوبی بشویید. از عاداتی که می توانند باعث انتشار تخم کرم شوند، مانند جویدن ناخن، اجتناب کنید.

تشخیص عفونت کرم سوزنی چگونه است؟

پزشک شما می‌تواند وجود کرم‌های سوزنی را با شناسایی کرم‌ها یا تخمک‌ها تایید کند. برای کمک به پزشک در تشخیص، می توانید تست نوار را انجام دهید. به محض اینکه فردی که مشکوک به کرم سوزنی است از خواب بیدار شد و قبل از اینکه از توالت استفاده کند، محل را بشویید، قسمت چسبنده یک تکه نوار شفاف در قسمت به پوست اطراف مقعد قرار داده و آن را فشار دهد.

برای نتیجه بهتر، تست نوار را سه روز متوالی انجام دهید و سپس قطعات نوار را نزد پزشک ببرید. پزشک شما می‌تواند نوار را زیر میکروسکوپ ببیند تا ببیند آیا تخمک کرم سوزنی وجود دارد یا خیر.

درمان عفونت کرم سوزنی چگونه است؟

عفونت انگل سوزنی || پزشکت

برای درمان عفونت کرم سوزنی، پزشک شما ممکن است پیرانتل پاموات بدون نسخه را توصیه کند یا برای همه اعضای خانواده شما دارو تجویز کند تا از عفونت مجدد جلوگیری شود. ممکن است در طول دوره درمان عوارض گوارشی خفیفی داشته باشید و اغلب باید حداقل دو دوز مصرف کنید تا به طور کامل از شر کرم های سوزنی خلاص شوید.

وقتی برای گرفتن وقت از پزشک معالج خود تماس می گیرید، در مورد انجام تست نوار بپرسید. این آزمایش شامل فشار دادن قسمت چسبنده یک تکه نوار شفاف به پوست اطراف مقعد شخصی است که مشکوک به کرم سوزنی است. انگل ها به چسب می چسبند. سپس نوار را نزد پزشک خود ببرید تا پزشک بتواند کرم سوزنی یا تخمک را زیر میکروسکوپ جستجو کند.

تهیه فهرستی از سوالات می تواند به شما کمک کند از زمان خود با پزشک خود نهایت استفاده را ببرید. برای عفونت کرم پین، برخی از سوالات اساسی که باید پرسید، عبارتند از:

  • چگونه از بروز عفونت مجدد جلوگیری کنم؟
  • چگونه خانه ام را از شر کرم های سوزنی خلاص کنم؟
  • اگر عفونت کرم سوزنی نداشته باشم، سایر علل احتمالی علائم من چیست؟
  • اگر یکی از اعضای خانواده کرم سوزنی داشته باشد، آیا کل خانواده نیاز به درمان دارد؟

پزشک شما احتمالاً در طول ملاقات شما تعدادی سؤال از شما می پرسد، که عبارتند از:

  • خارش از کی شروع شد؟
  • آیا بیشتر در شب رخ می دهد؟
  • سایر اعضای خانواده علائم مشابهی دارند؟
  • آیا چیزی وجود دارد که علائم را بهتر یا بدتر کند؟
  • کرم مرده ای در لباس خواب، لباس زیر یا توالت پیدا کرده اید؟
  • آیا می دانید که آیا شما یا فرزندتان با فردی که کرم سوزنی دارد تماس داشته اید؟

پیش آگهی عفونت کرم سوزنی چیست؟

عفونت انگل سوزنی || پزشکت

ریشه کن کردن عفونت کرم سوزنی با دارو و رژیم توصیه شده امکان پذیر است. با این حال، از آنجایی که تخم‌های کرم سوزنی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند و بسیار مسری هستند، عفونت مجدد می‌تواند به راحتی رخ دهد. یک فرد می تواند خود را مجدداً آلوده کند یا با تخمک های شخص دیگری دوباره آلوده شود. اگر پس از درمان خانواده خود دچار عفونت های مکرر می شوید، افراد و مکان های خارج از خانواده ممکن است منبع اصلی تخم های کرم سوزنی باشند.

سخن آخر

اکثر مردم عوارض جدی را در نتیجه عفونت کرم سوزنی تجربه نمی کنند. در موارد نادر، اگر عفونت درمان نشود، عفونت کرم سوزنی می تواند منجر به عفونت دستگاه ادراری (UTI) در زنان شود. کرم‌های سوزنی همچنین می‌توانند از مقعد به واژن بروند و رحم، لوله‌های فالوپ و سایر اندام‌های لگنی را تحت تأثیر قرار دهند. این ممکن است منجر به عفونت های دیگری از جمله واژینیت و اندومتریت شود. آندومتریت التهاب پوشش داخلی رحم است. وجود تعداد قابل توجهی کرم سوزنی می تواند باعث درد شکم شود. جمعیت قابل توجه کرم سوزنی می تواند مواد مغذی ضروری را از بدن شما سلب کند، که می تواند باعث کاهش وزن شود.

عفونت کرم سوزنی یکی از شایع ترین انواع عفونت انگلی روده انسان است. آنها کرم های کوچک و باریکی هستند. آنها سفید رنگ و کمتر از نیم اینچ طول دارند. عفونت‌های کرم سوزنی با نام‌های انتروبیازیس یا اکسیوریازیس نیز شناخته می‌شوند.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، آنها شایع ترین نوع عفونت کرم انسانی هستند. عفونت کرم سوزنی می تواند به راحتی گسترش یابد. آنها بیشتر در کودکان بین 5 تا 10 سال، افرادی که در موسسات زندگی می کنند و افرادی که تماس منظم و نزدیک با افراد این گروه ها دارند، شایع است. یک درمان موثر برای عفونت کرم سوزنی، دارو است، اگرچه عفونت مجدد امکان پذیر است. عوارض جدی و اثرات طولانی مدت سلامتی نادر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز