لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا کودک من پیراهنش را می جود؟

چرا کودک من پیراهنش را می جود؟ || پزشکت
فهرست مطالب

احتمالاً مرحله دهانی کودکتان را به یاد دارید، زمانی که به نظر می رسید همه چیزهایی را که دستان کوچکشان به دست می آورد را در دهان می گذارد. نوزادان این کار را هنگام دندان درآوردن یا برای آشنایی با دنیای اطراف خود انجام می دهند. اما وقتی یک کودک پیش دبستانی یا مدرسه ای، پیراهن یا سایر لباس های خود را می مکد یا می جود چه اتفاقی می افتد؟ یا چرا کودک من پیراهنش را می جود؟

گاهی اوقات، یک کودک بزرگتر، عادت می کند که یقه، سرآستین یا لبه پیراهن خود را در دهان خود قرار دهد. آنها ممکن است مواد را بجوند یا بمکند تا جایی که سوراخ ایجاد کند یا نازک شود. ممکن است نگران باشید که این رفتار باعث انتقاد همسالان و معلمان شود یا اینکه با برخی بیماری روانی یا رشدی مرتبط باشد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بیندازیم که چرا کودک شما لباس‌هایش را می‌جود و چگونه می‌توانید به او کمک کنید این عادت را ترک کند؟

چرا بچه ها پیراهن خود را می جوند؟

تحریک دهان، نقش مهمی در رشد کودک شما دارد. مونال پاتل ، ام اس، OTR/L، کاردرمانگر در برنامه روز پرنده آبی در شیکاگو، می گوید: جستجوی حرکتی دهانی ریشه در ابتدایی ترین روش های ما برای خودتنظیمی یا آرامش دارد. از دوران نوزادی تا کودکی، کودک از یک رفلکس ریشه زایی برای برآوردن نیازهای اساسی گرسنگی و تشنگی استفاده می کند. بعداً آنها ممکن است از این الگوی مکیدن و ریشه زایی برای تسکین خود استفاده کنند، اغلب به شکل پستانک و مکیدن شست.

فراتر از سال های نوپا، برخی از بچه ها ممکن است همچنان به دنبال تحریک دهان و فک خود باشند. این در دنیای کاردرمانی به عنوان ورودی حس عمقی شناخته می شود. پاتل می‌گوید: «این فشار عمیق می‌تواند برای کودکان آرامش‌بخش باشد، زیرا آنها به دنبال راه‌هایی برای آرام کردن خود هستند که خود هدایت شونده و قابل پیش‌بینی باشد.» کودکی که به این روش خود را آرام می‌کند، ممکن است پیراهن خود را بجود زیرا به راحتی در دسترس است.

چه زمانی نگران جویدن پیراهن در کودکانمان باشیم؟

چرا کودک من پیراهنش را می جود؟ || پزشکت

فقط به این دلیل که این یک رفتار طبیعی و عمیقا ریشه دار است، به این معنی نیست که با افزایش سن فرزندتان باید نادیده گرفته شود. لورا گراشو، روانشناس، روانشناس بالینی کودکان دارای مجوز در موسسه کودک و خانواده در اسکارسدیل، نیویورک، می گوید: «در سن سه سالگی، بچه ها معمولاً چیزها را در دهان خود نمی گذارند و چیزها را به این طریق کاوش نمی کنند. اما من دانش‌آموزان کلاس چهارم و پنجم را دیده‌ام که یقه پیراهن‌هایشان را گرفته و در دهانشان می‌گذارند.»

دکتر گراشو می‌گوید جویدن پیراهن ممکن است راهی بی‌خطر باشد که کودک شما به دنبال ورودی حسی یا آرامش و تمرکز خود باشد. (به این فکر کنید که چه تعداد از بزرگسالان وقتی عصبی یا تمرکز دارند، آدامس می جوند یا ناخن هایشان را می جوند.)

با این حال، مواقعی وجود دارد که جویدن پیراهن کودک می تواند تأثیر منفی داشته باشد. پاتل می‌گوید: «مهم‌ترین تمایز این است که تعیین کنید آیا مکیدن یا جویدن مانع از توانایی کودک شما برای شرکت در برنامه‌های روزانه‌اش می‌شود یا یک نگرانی ایمنی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، اگر جویدن کودک شما باعث از بین رفتن یونیفرم مدرسه یا ورزشی می شود یا باعث خطر خفگی می شود، باید مداخله کنید.

در برخی موارد، جویدن پیراهن می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب، ADHD یا یک مشکل رشدی باشد، بنابراین بهتر است به پزشک اطلاع دهید که آیا این عادت مزمنی است که فرزندتان در کنترل آن مشکل دارد.

صحبت با کودک در مورد جویدن پیراهن

دکتر گراشو توصیه می کند اگر فکر می کنید عادت کودک به مکیدن یا جویدن لباس مشکل ساز است، با او صحبت کنید. آنچه در اینجا مهم است این است که شما از موضعی غیر قضاوتی هستید. اولین هدف شما باید این باشد که یاد بگیرید آیا فرزندتان از آن آگاه است و آیا الگوهایی برای جویدن وجود دارد یا خیر.

شما نباید کاری کنید که فرزندتان از رفتارش خجالت بکشد یا از اینکه لباس هایش را از بین برده است خجالت بکشد. یک کودک می‌تواند فکر کند، “من آدم بدی هستم” دکتر گراشو می‌گوید: شما نباید این طرز فکر را در تصور آنها بگنجانید.

در عوض، یک رویکرد ملایم و اکتشافی را امتحان کنید. دکتر گراشو توصیه می کند: “می توانید بگویید “من متوجه شده ام که گاهی اوقات پیراهن خود را می جوید. چرا فکر می کنید این کار را می کنید؟ در چه چیزی به شما کمک می کند؟” بچه ها ممکن است با این عادت در تماس نباشند و زمانی که آن را به آن توجه کنید بیشتر از آن آگاه می شوند.

اگر کودک شما می داند که پیراهن خود را می جود، از او بپرسید که آیا این کار را در حضور همکلاسی های خود انجام می دهد یا خیر. همچنین می‌توانید با معلم یا مراقبان فرزندتان مشورت کنید تا ببینید آیا آنها متوجه الگوهایی شده‌اند یا خیر. این به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا این رفتار بر زندگی اجتماعی فرزند شما تأثیر می گذارد یا خیر.

چگونه کودک خود را از جویدن پیراهن خود منع کنیم؟

چرا کودک من پیراهنش را می جود؟ || پزشکت

ممکن است تصمیم بگیرید که عادت کودکتان به مکیدن یا جویدن پیراهن خود یک مرحله گذرا است و موضوع مهمی نیست. با این حال، اگر این رفتار آن‌ها را آزار می‌دهد یا بر زندگی روزمره‌شان تأثیر منفی می‌گذارد، راه‌هایی برای کمک به ترک این عادت وجود دارد.

محرک ها را بشناسید.

ممکن است الگوهایی در جویدن کودک شما وجود داشته باشد. آیا آنها تمایل دارند این کار را قبل از زمان میان وعده انجام دهند که ممکن است گرسنه باشند؟ زمانی است که آنها روی تکالیف مدرسه یا یک پازل تمرکز می کنند؟ آیا قبل از تعطیلات یا یک تاریخ بازی است که ممکن است در مورد تعامل اجتماعی عصبی باشند؟

اگر یاد بگیرید که جویدن کودک شما محرک های مشترکی دارد، ممکن است بتوانید این رفتار را در جوانه کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر زمانی که گرسنه هستند تمایل به جویدن دارند، می توانید میان وعده های سالم را به راحتی در دسترس آنها قرار دهید. اگر زمانی که آنها عصبی هستند، می توانید به آنها کمک کنید تا تکنیک های دیگر مدیریت استرس مانند تنفس شکمی را توسعه دهند.

به آنها گزینه های جایگزین بدهید.

کودکی که پیراهن خود را می جود به دنبال تحریک دهان است، بنابراین محصولاتی را به او پیشنهاد دهید که فقط برای این شرایط ساخته شده اند. گردنبندهای نرم و ایمن جویدنی وجود دارد که کودک می تواند آنها را بکوبد، از جمله برخی به شکل دندان یا مهره های کوسه.

دکتر گراشو می گوید که اغلب اوقات، مشغول نگه داشتن دست های کودک می تواند نقش مهمی در به حداقل رساندن جویدن پیراهن داشته باشد. می توانید سعی کنید به کودک خود یک قلم مو کوچک یا یک اسباب بازی بدهید تا او را مشغول کند و حواس او را از قرار دادن پیراهن خود در دهان منحرف کند.

با یک متخصص مشورت کنید.

چرا کودک من پیراهنش را می جود؟ || پزشکت

اگر نگران جویدن پیراهن هستید، دکتر گراشو توصیه می‌کند که ابتدا با یک متخصص اطفال باتجربه صحبت کنید. او می‌گوید: «آنها واقعاً با رشد کودک هماهنگ هستند و همه پایه‌ها را پوشش خواهند داد. آنها به دنبال مشکل در تمرکز یا توجه، چگونگی ارتباط کودک شما با دیگران، سابقه تاخیر رشد یا زبان و سطوح اضطراب خواهند بود.

پاتل می افزاید: اگر کودک شما در حین انجام رفتار جویدن، اقلام غیرخوراکی مصرف می کند، ممکن است پزشک بخواهد یک غربالگری تغذیه ای نیز انجام دهد تا مطمئن شود که هیچ تاثیری بر سلامتی او نداشته است.

ممکن است متخصص اطفال شما را به یک متخصص ارجاع دهد. اگر به نظر می رسد که اضطراب یک مشکل اساسی باشد، یک روانشناس می تواند کمک کند. یک کاردرمانگر (OT) می تواند به رفع نیازهای حس عمقی کودک شما با ابزارهایی مانند جواهرات جویدنی یا تمرینات حرکتی دهان کمک کند. در نهایت، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی ممکن است ارزیابی انجام دهد تا ببیند آیا دلیل فیزیکی برای این رفتار وجود دارد، مانند ناحیه دردناکی در دهان که با جویدن یا مکیدن تسکین می‌یابد.

سخن آخر

غیرعادی نیست که بچه ها مراحلی را پشت سر بگذارند که بعد از سنین کودکی لباس را می مکند یا می جوند. در بسیاری از موارد، این راهی است که کودک در زمانی که کمی استرس دارد به دنبال تحریک حسی یا آرامش باشد. معمولاً این یک مرحله گذرا است که به غیر از یقه های کشیده پیراهن یا سرآستین های فرسوده آسیب زیادی وارد نمی کند.

با این حال، مواقعی وجود دارد که جویدن پیراهن می تواند نگران کننده باشد. ارزش این را دارد که با فرزندتان و شاید یک پزشک بررسی کنید که چرا این به یک عادت تبدیل شده است؟ به نظر می رسد چه چیزی باعث آن می شود. با اطلاعاتی در مورد اینکه چرا فرزندتان این رفتار را انجام می دهد و یک رویکرد همدلانه برای کشف گزینه های جایگزین، می توانید به کودک خود کمک کنید تا این عادت را کنار بگذارد و در عین حال عزت نفس خود را حفظ کند.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.