لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فواید سلامتی وان آب گرم

فواید سلامتی وان آب گرم | پزشکت

فهرست مطالب

فواید سلامتی وان آب گرم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فواید سلامتی وان آب گرم به حدی زیاد است که برخی افراد آن را کاملاً لذت بخش می دانند و معتقدند وان آب گرم استرس را برطرف کرده و احساس تمیز و سرحال بودن را به آنها می دهد. با این وجود، دلایل زیادی برای استفاده از وان آبگرم وجود دارد و برخی از آنها در واقع بر سلامتی شما تأثیر می گذارند.

مزایای احتمالی استفاده از وان آبگرم در افراد مختلف، متفاوت است. علاوه بر آن  مزایا و فواید سلامتی وان آبگرم به سلامت کلی شما و نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

برخی از مهمترین فواید سلامتی وان آب گرم، عبارتند از:

بهبود سلامت قلب و عروق

آرامش در وان آب گرم می تواند ضربان قلب شما را افزایش داده و باعث کاهش فشار خون شود. بررسی ها نشان داده که غوطه وری در آب گرم ممکن است اثرات قوی بر عملکرد عروق و فشار خون داشته باشد. نویسندگان این بررسی اظهار داشتند که گرما درمانی غیر فعال می تواند به کاهش خطر قلبی عروقی و مرگ و میر، به ویژه در افرادی که توانایی محدود در ورزش دارند، کمک کند. غوطه ور شدن در وان آبگرم به مدت 10 دقیقه ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

 غوطه ور شدن در آب به طور کلی تا گردن، یک تمرین مناسب برای قلب محسوب می شود. در این وضعیت آب فشار بیشتری به بدن وارد می کند که باعث افزایش حجم قلب می شود. به عبارت دیگر، هنگامی که در آب غوطه ور می شوید، فعالیت قلب بیشتر می شود و از این طریق می تواند سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.

بهبود کیفیت خواب

فواید سلامتی وان آب گرم | پزشکت

آب گرم باعث آرامش و افزایش دمای کلی بدن و شل شدن عضلات می شود.  وان آب گرم با کاهش خستگی منجر به بهبودی وضعیت خواب می شود. با این حال، شما نباید در وان آب گرم بخوابید. این کار خطرناکی است.

بررسی ها نشان می دهد حمام های آبگرم به طور قابل توجهی باعث بهبود خواب و عمیق تر شدن آن می شد. کارشناسان اثرات آب درمانی بر عملکرد بدنی و کیفیت خواب افراد مبتلا به فیبرومیالژیا را بررسی کردند. این بررسی زنان با سنین 30 تا 65 سال را شامل می شد. محققان نتیجه گرفتند که آب درمانی به بهبود کیفیت خواب و تسکین علائم فیبرومیالژیا کمک می کند.

 تسکین درد ها

به طور کلی آب گرم به آرامش بدن کمک می کند. این امر همچنین می تواند دردهای مرتبط با آسیب های ورزشی مانند کشیدن عضلات یا حتی آرتروز را تسکین دهد. اگر درد دارید و استخوان شما هیچ شکستگی ندارد می توانید با غوطه ور شدن در وان آب گرم درد خود را تسکین دهید.

علاوه بر آن، آب گرم و عمل ماساژ می تواند یک روش موثر برای کمک به آرامش عضلات باشد و از این طریق می تواند به تسکین دردها کمک کند. غوطه ور شدن در وان آب گرم قبل از ورزش نیز ممکن است خطر آسیب دیدگی را کاهش دهد.

از طرفی هم غوطه ور شدن در وان آب گرم ممکن است با شل شدن عضلات، مفاصل و تاندونها، درد را تسکین دهد. اگر آرتروز دارید، گرما و عمل ماساژ می تواند به کاهش سفتی و التهاب ناشی از درد کمک کند.

کاهش فشار خون، یکی از فواید سلامتی وان آب گرم می باشد.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد نشستن در حمام آبگرم می تواند فشار خون را کاهش دهد. این برای کسانی که در معرض بیماری قلبی هستند یا از فشار خون بالا رنج می برند بسیار عالی است. البته، قبل از انجام این وضعیت، باید با پزشک خود مشورت کنید اما برخی تحقیقات نشان داده که قرار گرفتن در وان آب گرم ضربان قلب شما را افزایش و فشار خون را کاهش می دهد و به تقویت و سلامت عملکرد قلب کمک می کند.

کاهش وزن و ایجاد تعادل در قند خون یکی از فواید سلامتی وان آب گرم می باشد.

یک بررسی نشان داده استفاده منظم از حمام آب گرم در مبتلایان به دیابت می تواند قند خون و سطح گلوکز خون را کاهش دهد.

کاهش استرس

فواید سلامتی وان آب گرم | پزشکت

غوطه ور شدن در آب گرم و احساس مزایای آن می تواند استرس شما را بسیار کاهش دهد. کاهش استرس می تواند بر سلامت روانی و جسمی شما تأثیر مثبت بگذارد و احساس سلامتی عمومی را تقویت کند.

یکی از بارزترین مزایای وان آب گرم کمک به کاهش تنش های روز است. اثر تسکین دهنده آب گرم و ماساژ می تواند به کاهش استرس جسمی، عاطفی و روانی کمک کند. اگر دوست دارید، می توانید با موسیقی ملایم، نور کم یا رایحه درمانی، این اثر کاهش دهنده استرس را بیش از پیش تقویت کنید.

کمک به پاکسازی بدن، یکی از فواید سلامتی وان آب گرم می باشد.

 گرما باعث باز شدن منافذ پوست و پاکسازی هر گونه آلودگی ها و سموم مختلف از سطح پوست بدن می شود. علاوه بر آن، باعث شفاف سازی و لطفات پوست بدن خواهد شد. روند سم زدایی می تواند احساس خوبی به شما بدهد.

تسکین سردرد، یکی از فواید سلامتی وان آب گرم می باشد.

حمام آبگرم نیز می تواند به تسکین سردرد کمک کند. چون غوطه ور شدن در آبگرم با گشاد شدن رگ های خونی، می تواند فشار را در سر کاهش دهد و منجر به تسکین سردرد شما شود. اگر سردرد رنج می برید، حمام های آبگرم می توانند به شما در رفع آن کمک کنند.

افزایش اعتماد به نفس، یکی از فواید سلامتی وان آب گرم می باشد.

احساس خوب باعث بروز افکار مثبت هم می شود. از آنجا که حمام آبگرم می تواند همه این کارهای شگفت انگیز را برای شما انجام دهد، ممکن است در بروز افکار مثبت هم موثر باشد. حتی به شما کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشید. همین احساس خود باعث افزایش اعتماد به نفس در شما می شود.  استفاده از وان آبگرم قبل از یک رویداد بزرگ می تواند به شما در آرامش، اعتماد به نفس بالاتر و آمادگی ذهنی بیشتر کمک کند. علاوه بر آن، استفاده از حمام آب گرم با کاهش استرس باعث از بین رفتن اضطراب در شما می شود.

آیا استفاده از وان آب گرم عوارض و خطراتی دارد؟

فواید سلامتی وان آب گرم | پزشکت

با وجود تمام مزایای گفته شده، استفاده از حمام های آبگرم برای همه مناسب نیست. کسانی که بیماری قلبی دارند باید به خصوص محتاط باشند زیرا اثرات قلبی عروقی در واقع می توانند عوارضی ایجاد کنند. همچنین، وان های آب گرم و حمام های داغ باعث عرق کردن بیش از حد شده و اگر مراقب نباشید می تواند منجر به کم آبی بدن شود. از آنجا که آنها بسیار گرم هستند، اگر به گرما حساس باشید یا مدت زیادی در وان بمانید، خطر بروز گرمازدگی در شما وجود دارد. زنان باردار باید مراقب باشند چون آب گرم می تواند روی کودک تأثیر منفی بگذارد.

در صورت داشتن موارد زیر بهتر است از وان آبگرم خودداری کنید:

  • عفونت دستگاه ادراری (UTI). قرار گرفتن در معرض آب گرم هنگام عفونت ادراری ممکن است علائم شما را بدتر کند.
  • آسیب های پوستی. در هنگام بروز آسیب های پوستی صبر کنید تا جوش ها یا زخم های باز بهبود یابند و خطر تحریک و عفونت کاهش پیدا کند.
  • فشار خون پایین. اگر سابقه سبکی سر یا غش کردن را دارید، احتمالاً باید از وان آب گرم خودداری کنید زیرا آب گرم می تواند فشار خون را تا حد زیادی کاهش دهد.
در هنگام استفاده از وان آبگرم، موارد زیر را رعایت کنید:
  • از آب خیلی گرم خودداری کنید. حداکثر مطلق آب در وان ها 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) است.
  • هیدراته بمانید. وان های آب گرم باعث عرق بیش از حد و کم آبی بدن می شوند؛ بنابراین سعی کنید در هنگام استفاده از وان، آب زیادی بنوشید، اما از الکل قبل یا در طول حمام خودداری کنید.
  • وقت خود را در وان محدود کنید. در وان های آب گرم به خصوص اگر به استفاده از وان زیاد عادت ندارید، مدت زمان زیادی نمانید. در حداکثر دما، حد خود را 10 تا 15 دقیقه را در نظر بگیرید. اگر عادت داشته باشید می توانید مدت زمان بیشتری را در دمای پایین تر بمانید. در صورت بروز علائم زیر سریعا از وان خارج شوید:
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • قرمزی پوست
  • سبکی سر، سرگیجه

بلافاصله بعد از استفاده از وان آب داغ به سمت آب سرد نروید، زیرا این امر می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.

از بروز فولیکولیت وان گرم جلوگیرری کنید. 

فواید سلامتی وان آب گرم | پزشکت

قبل از استفاده از وان آبگرم مطمئن شوید که وان تمیز و به درستی نگهداری شده است. آب باید مرتباً تمیز و آزمایش شود. یک وان آب گرم که به خوبی نگهداری نشده باشد می تواند منجر به عفونت پوستی به نام فولیکولیت وان گرم شود. فولیکولیت وان آب داغ نوعی عفونت پوستی است که در اطراف قسمتهای تحتانی فولیکول های مو ایجاد می شود. علت آن انواع خاصی از باکتری ها است که در مناطق گرم و مرطوب رشد می کنند. ممکن است در هر وان آبگرم وجود داشته باشد، اما باکتری های ایجاد کننده آن خصوصاً مستعد رشد در وان های چوبی هستند.

علامت اصلی فولیکولیت در وان آب گرم، بثورات برجسته و قرمز است که اغلب خارش دارد. این برجستگی ها ممکن است با چرکی و شبیه آکنه باشند. این بثورات می تواند چند ساعت تا چند روز پس از مواجهه ایجاد شود. برخی از افراد مبتلا به این عفونت ممکن است احساس کلی ناخوشی، گلودرد، گوش درد، حالت تهوع یا سردرد داشته باشند.

حرف آخر

استفاده منظم وان آب گرم می تواند چندین فواید سلامتی مانند شل شدن عضلات، تسکین درد و بهبود خواب را به همراه داشته باشد. برخی مطالعات تنوع وسیع تری از فواید سلامتی را نشان می دهد، اما تعیین فواید درمان با وان آب داغ به تحقیقات بیشتری لازم دارد. استفاده از وان های آبگرم به درستی، برای اکثر افراد بی خطر است. در صورت داشتن مشکلات بهداشتی مانند بیماری قلبی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در حین بارداری یا در صورت صدمه به پوست خود باید از وان آب گرم خودداری کنید.

اگر در شروع رژیم حمام آبگرم اصلاً تردید دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.  در حالی که فواید استفاده از وان آبگرم آشکار و ملموس هستند، اما معجزه گر نیست. به جای استفاده بیش از حد از وان آب گرم می توانید یک سبک زندگی سالم را دنبال کنند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/hot-tub-benefits

https://www.lifehack.org/articles/lifestyle/10-irresistible-health-benefits-spa-baths.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز