لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر به دنبال راهکارهای کاهش سطح ALT خود هستید بهتر است ادامه مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید. اما توجه داشته باشید که افزایش سطح ALT می تواند نشانه ای از آسیب کبدی باشد. انجام اقداماتی برای کاهش سطح ALT می تواند به بهبودی کبد کمک کند. تغییرات سبک زندگی، مانند رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم، همگی می توانند به کاهش سطح ALT کمک کنند. ما در این مقاله از پزشکت به روش هایی می پردازیم که افراد می توانند برای کاهش سطح ALT خود بکار ببرند.

ALT چیست و چرا باید آن را کاهش دهیم؟

ALT (Alanine Aminotransferase) یا آلانین آمینوترانسفراز یک آنزیم است که برای فیلتر کردن سموم از خون، ذخیره مواد مغذی و تولید صفرا ضروری است. آسیب یا التهاب کبد باعث می شود که کبد این آنزیم ها را در جریان خون آزاد کند و منجر به افزایش سطح ALT در بدن شود.

اندازه‌گیری سطح ALT در آزمایش خون به عنوان یک نشانگر برای ارزیابی عملکرد کبد استفاده می‌شود. سطح بالا و نرمال آن متغیر است و معمولاً بسته به آزمایشگاه واحد‌های متفاوتی دارد. در بسیاری از موارد، سطح ALT بالا نشان‌دهنده وجود مشکل در عملکرد کبد است، اما برای تشخیص دقیق علت بالا بودن سطح ALT و نیز برنامه درمانی مناسب، نیاز به ارزیابی بیشتر توسط پزشک دارید.

 کاهش سطح ALT می تواند به کبد در انجام وظایف خود کمک کند. افراد باید عواملی را که باعث افزایش ALT می شوند، مانند آسیب کبدی یا دیابت، با کمک یک متخصص گوارش درمان کنند. روش های طبیعی می توانند مکمل درمان پزشکی برای کمک به کاهش سطح ALT باشند.

هنگامی که کبد شما آسیب دیده یا ملتهب می شود، می تواند ALT را در جریان خون شما آزاد کند. این باعث می شود سطح ALT شما افزایش یابد. سطح بالای ALT می تواند نشان دهنده یک مشکل کبدی باشد، به همین دلیل است که پزشکان اغلب از آزمایش ALT هنگام تشخیص بیماری های کبدی استفاده می کنند.

چندین عامل می تواند باعث افزایش سطح ALT شود، از جمله موارد زیر:

  • چاقی
  • نارسایی قلبی
  • مصرف الکل
  • هپاتیت A، B یا C
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)
  • داروهای مسکن بدون نسخه، به ویژه استامینوفن
  • داروهای تجویزی که برای کنترل کلسترول استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: آزمایشات کبدی

در صورت لزوم همین الان با متخصصان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

کاهش سطح ALT || پزشکت

درمان های خانگی برای کاهش سطح ALT

صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث افزایش سطح ALT شما می شود، مهم است که با پزشک خود برای یافتن و رفع علت زمینه ای کار کنید. اما در این بین، چند چیز وجود دارد که می توانید امتحان کنید که ممکن است به کاهش سطح ALT شما کمک کند.

مصرف قهوه و پایین آوردن alt کبد

نوشیدن یک تا چهار فنجان قهوه در روز می تواند به کاهش سطح ALT و کاهش خطر بیماری کبد و سرطان کمک کند. محققان مطمئن نیستند که آیا این کافئین موجود در قهوه است که خاصیت محافظت از کبد دارد یا به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در قهوه است.

پایین آوردن alt کبد با ورزش منظم 

ورزش منظم می تواند به بهبود سلامت کبد کمک کند. بررسی های انجام شده نشان می دهد که فعالیت بدنی عامل مهمی در درمان بیماری کبدی است. یک مطالعه داشتن یک برنامه ورزشی منظم را به عنوان بخشی از درمان بیماری های مزمن مانند سیروز توصیه می کند.

آزمایش در محل

پایین آوردن alt کبد با مصرف اسید فولیک 

کمبود فولات ممکن است خطر آسیب به کبد را افزایش دهد و به طور بالقوه با سرطان کبد ارتباط داشته باشد. افراد می توانند با خوردن برخی غذاها سلامت کبد خود را بهبود بخشند.

مصرف مکمل های اسید فولیک نیز می توانند به کاهش سطح ALT کمک کند. افزایش مکمل اسید فولیک باعث کاهش سطح ALT، به ویژه در مردان و کسانی که سطح ALT بالایی دارند، می شود. محققان دریافتند که دوز روزانه 0.8 میلی گرم اسید فولیک ممکن است به کاهش سطح ALT کمک کند.

در حالی که اصطلاحات فولات و اسید فولیک اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما این دو کاملاً یکسان نیستند. آنها دو شکل مختلف از ویتامین B-9 هستند. فولات به طور طبیعی B-9 موجود در برخی غذاها است. اسید فولیک یک شکل مصنوعی از B-9 است که در مکمل ها استفاده می شود و به برخی از غذاهای فرآوری شده اضافه می شود. بدن شما نیز آنها را به روش های مختلف پردازش می کند.

در حالی که آنها کاملاً یکسان نیستند، فولات و اسید فولیک هر دو مزایایی در سلامت کبد و کاهش ALT دارند. مصرف 0.8 میلی گرم اسید فولیک در روز برای کاهش سطح سرمی ALT در صورت ترکیب با دارو مفید است. مصرف فولات بیشتر منجر به کاهش سطح ALT و کاهش خطر آسیب کبدی می شود. بررسی ها نشان داده است که با افزایش سطح فولات، سطح ALT کاهش یافت.

برای کمک به کاهش سطح ALT، غذاهای غنی از فولات را مانند موارد زیر به رژیم غذایی خود اضافه کنید:
  • جگر
  • موز
  • پاپایا
  • چغندر
  • حبوبات
  • آووکادو
  • کلم بروکلی
  • غلات غنی شده
  • سبزیجات برگدار، از جمله کلم پیچ و اسفناج

بیشتر مکمل های اسید فولیک حاوی دوزهای 400 یا 800 میکروگرم هستند. توصیه می شود دوز روزانه 800 میکروگرم را در نظر بگیرید که معادل 0.8 میلی گرم است.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص داخلی همین الان کلیک کنید.

کاهش سطح ALT || پزشکت

کاهش کلسترول بالا

افراد می توانند سطح کلسترول بالا را از طریق ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب که شامل موارد زیر است کاهش دهند:

  • افزایش فیبر غذایی
  • اجتناب از چربی های ترانس
  • کاهش گوشت و چربی اشباع شده
  • افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3

مطالعه بیشتر: افزایش آنزیم های کبدی

پایین آوردن alt کبد با کاهش وزن اضافی

همه ما می دانیم که کاهش وزن عامل مهمی در درمان بیماری کبد چرب و پیشگیری از فیبروز کبد است. حتی کاهش وزن باعث بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهاب می شود. ورزش منظم همراه با کاهش کالری، خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهند. کاهش کالری دریافتی از طریق یک رژیم غذایی متعادل به کاهش وزن افراد کمک می کند.

اجتناب از الکل، سیگار و سموم محیطی

الکل می تواند آسیب به کبد را افزایش دهد، بنابراین افرادی که سطح ALT بالایی دارند باید از مصرف الکل برای محافظت از کبد در برابر آسیب بیشتر خودداری کنند. افرادی که سیگار می کشند باید سیگار را ترک کنند. کسانی که سیگار نمی کشند باید برای کاهش بار سمی روی کبد از دود سیگار اجتناب کنند. افراد همچنین باید در صورت امکان از سطوح بالای سموم شیمیایی در هوا اجتناب کنند و از یک دستگاه تصفیه هوا در خانه برای حذف سموم اضافی استفاده کنند.

دارو یا مکمل ها برای کاهش سطح alt خون

برخی داروها و مکمل ها می توانند باعث آسیب بیشتر به کبد شوند. مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند به کبد آسیب برساند. افرادی که آسیب کبدی دارند نباید بیش از 2000 میلی گرم در روز مصرف کنند. افرادی که به طور منظم الکل مصرف می کنند باید از مصرف استامینوفن خودداری کنند یا در صورت لزوم آن را در دوزهای بسیار کم مصرف کنند.

برخی از مکمل های گیاهی نیز می توانند سم را در کبد افزایش دهند. آهن یا ویتامین A اضافی نیز در دوزهای بالا می تواند برای کبد مضر باشد. افرادی که سطح ALT بالایی دارند باید با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که مصرف هر گونه دارو، مکمل یا داروهای گیاهی بی خطر است.

اگر در رابطه با تغذیه مناسب بیماری کبد سؤالاتی دارید با متخصص تغذیه آنلاین مشورت نمایید.

تغذیه مناسب برای کاهش ALT خون-پزشکت

برای کاهش alt خون چی بخوریم؟

در صورتی که سطح ALT شما بالا است و مشکلی در کبد وجود دارد، تغذیه سالم و مناسب می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و کاهش سطح ALT کمک کند. در زیر، چند راهنمایی درباره غذاهایی که می‌توانند در کاهش سطح ALT کمک کنند، آورده شده است:

  1. مصرف میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد کبد کمک کنند. مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سبزی‌های تازه، پرتقال، آووکادو، سیب، توت‌فرنگی، بروکلی و سبزی‌های برگی توصیه می‌شود.
  2. مصرف مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا-3: ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی ماکرل، ماهی ماهی قزل‌آلا و همچنین بذرهای کتان و روغن کتان می‌توانند مقداری از آلت را بهبود دهند و به کاهش ALT کمک کنند.
  3. مصرف مواد غذایی با مقدار مناسب پروتئین: پروتئین‌های کم چرب مانند مرغ، ماهی، سویا، لوبیا، نخود و ماهی‌های کم چرب می‌توانند به بهبود عملکرد کبد و کاهش ALT کمک کنند. همچنین، محصولات لبنی کم چرب نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.
  4. مصرف غذاهای با ویتامین C: مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند پرتقال، نارنگی، گوجه‌فرنگی، توت‌ها و فلفل قرمز می‌توانند به بهبود وظایف کبد کمک کنند و در کاهش ALT مؤثر باشند.
  5. مصرف مقدار مناسب آب: مصرف آب کافی برای حفظ بهداشت کبد بسیار مهم است. آب کمک می‌کند تا کبد به طور موثر سموم را از بدن دفع کند و عملکرد کبد را بهبود ببخشد.

به هر حال، مهم است که با توجه به شرایط شما و توصیه‌های پزشک خود، رژیم غذایی مناسب را برای کاهش سطح ALT پیگیری کنید.

مطالعه بیشتر: برای داشتن کبد سالم چی بخوریم؟

سطوح ایده آل ALT و نحوه اندازه گیری آن

کاهش سطح ALT || پزشکت

افراد می توانند برای آزمایش خون کبد به پزشک مراجعه کنند که سطح ALT را در بدن آنها نشان می دهد. پزشک از بازو خون می گیرد و نمونه را برای آزمایش در آزمایشگاه می فرستد.

سطح نرمال ALT کمتر از 50 واحد در لیتر (U/L) است. با این حال، برخی از محققان کاهش مقدار مورد قبول را توصیه کرده اند. کاهش مقدار ALT به این دلیل است که افراد بیشتری به چاقی و بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا می شوند و با کاهش آستانه بالایی برای سطوح نرمال ALT، پزشکان ممکن است بتوانند بیماری های کبدی را زودتر تشخیص دهند.

با توجه به این توصیه، سطوح ایده آل ALT عبارتند از:

  • کمتر از 31 U/L برای زنان
  • کمتر از 40 U/L برای مردان

سطوح بسیار بالا ALT ممکن است نشان دهنده مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. حتی سطوح پایین ALT در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب خطر مرگ و میر طولانی مدت را افزایش می دهد. سطوح ALT که 17 U/L است می تواند خطر و افزایش مرگ و میر را پیش بینی کند. افراد می توانند نتایج ALT خود را با پزشک خود در میان بگذارند تا متوجه شوند که آیا سطح ALT آنها مناسب است یا خیر یا باید اقداماتی برای تغییر آن انجام دهند.

مطالعه بیشتر: علائم اولیه آسیب کبدی

سخن آخر

افزایش آنزیم کبدی ALT می تواند نشانه ای از آسیب کبدی باشد. افراد می توانند با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی، مانند ورزش منظم و تغییر رژیم غذایی، سطح ALT خود را کاهش دهند.

افزایش مصرف فیبر، کاهش چربی های اشباع شده و غذاهای فرآوری شده و همچنین مصرف طیف وسیعی از مواد مغذی از میوه ها و سبزیجات می تواند به کاهش سطوح کمک کند.

افراد در صورت مشاهده علائم آسیب کبدی می توانند برای آزمایش ALT به پزشک مراجعه کنند تا بررسی کنند که آیا سطح ALT آنها در محدوده طبیعی است یا خیر.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز