لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین عوارض داروهای بدون نسخه

شایع ترین عوارض داروهای بدون نسخه | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین عوارض داروهای بدون نسخه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر به جعبه کمک های اولیه یا کابینت پزشکی خود نگاه کنید، احتمالاً حداقل یک نوع مسکن و یا دارو بدون نسخه (OTC) در آن پیدا می کنید. به هر حال، آنها سریعترین راه برای تسکین درد هستند، درست است؟ اما آیا آنها بهترین راه حل هستند؟ متداول ترین مسکن های OTC داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن به همراه استامینوفن، مسکنی است که برای تسکین درد یا کاهش تب استفاده می شود. اما در حقیقت، این مسکن ها خطرات و عوارض جانبی زیادی دارند. خطر این عوارض در افرادی که این داروها را روزانه و برای مدت زمان طولانی مصرف می کنند و همچنین برای کسانی که داروهای تجویزی، به ویژه مسکن زیاد زیاد می کنند، بیشتر است. از طرفی هم زنانی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند نباید از هیچ دارویی از جمله مسکن های بدون نسخه بدون مشورت با پزشک استفاده کنند. ما سعی کرده ایم در این مقاله شایع ترین عوارض مصرف دارو های بدون نسخه را بررسی کنیم تا شما با اطلاع از آنها در مصرف بی رویه و خودسرانه از دارو ها بدون تجویز پزشک احتیاط کنید.

بر اساس داده های 2015 توسط انجمن محصولات مراقبت های بهداشتی مصرف کننده، سالانه 2.9 میلیارد خرید دارو های بدون نسخه انجام می شود. همچنین، خانوارهای آمریکایی به طور متوسط حدود 338 دلار در سال برای این دارو ها هزینه می کنند.

این آمار به وضوح نشان دهنده محبوبیت داروهای OTC است. چون دریافت آنها از داروخانه ها نیازی به مراجعه به پزشک ندارد.

مانند اکثر افراد ممکن است در هنگام سردرد یا کمردرد، دوبار در مورد مصرف آنها فکر نکنید. از آنجا که این داروها درد شما را سریع تسکین می دهند و توسط بسیاری از افراد استفاده می شود، ممکن است فکر کنید این داروها کاملاً بی خطر هستند.

مصرف دارو های بدون نسخه و اختلال در کلیه

شایع ترین عوارض داروهای بدون نسخه | پزشکت

بسیاری از مطالعات، استفاده بیش از حد از NSAID ها را با مشکلات کلیوی مرتبط کرده اند. با استفاده مداوم از ایبوپروفن یا ناپروکسن، برخی از افراد حتی ممکن است از نارسایی کلیه رنج ببرند. با این حال، این بیشتر در افرادی رخ می دهد که دارای عوامل خطر دیگری مانند دیابت یا فشار خون بالا هستند.

مطالعه ای که در سال 2015 در PLOS ONE منتشر شد گزارش می دهد که خطر بیماری مزمن کلیه در NSAID های فردی متفاوت است. افزایش خطر ابتلا به کتورولاک، که ممکن است باعث بیماری مزمن کلیوی تحت بالینی از طریق آسیب حاد کلیوی شود، و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اکسیکام ها، به ویژه ملوکسیکام و پیروکسیکام، ایجاد می شود.

مطالعه دیگری که در سال 2015 در فشار خون منتشر شد شواهد حمایتی را ارائه می دهد که نشان می دهد استفاده از NSAID با افزایش خطر بیماری مزمن کلیه در افراد مبتلا به فشار خون بالا مرتبط است. این مطالعه بر اهمیت نظارت دقیق بر اثرات استفاده از NSAID ها، به ویژه در بیماران مبتلا به فشار خون، تاکید کرد.

تداخل با داروهای ضد افسردگی

NSAID ها می توانند اثر برخی داروهای ضد افسردگی را که به عنوان مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته می شوند، کاهش دهند. در تحقیقی که در سال 2011 در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، دانشمندان دریافتند که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی اثربخشی SSRI ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این بدان معناست که اگر NSAID ها و داروهای ضد افسردگی SSRI را با هم مصرف می کنید، 10 درصد بیشتر احتمال دارد که حتی پس از مصرف داروهای تجویز شده برای درمان، همچنان از افسردگی رنج ببرید.

علاوه بر این، مصرف NSAID ها در عین مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند خطرناک باشد.

مطالعه ای که در سال 2015 در BMJ منتشر شد نشان داد که استفاده ترکیبی از داروهای ضدافسردگی و NSAID ها با افزایش خطر خونریزی داخل جمجمه در 30 روز پس از ترکیب اولیه همراه است. خونریزی داخل جمجمه به خونریزی زیر جمجمه اشاره دارد که می تواند منجر به آسیب دائمی مغز یا مرگ شود.

مصرف دارو های بدون نسخه و اثر رقیق کننده خون

شایع ترین عوارض داروهای بدون نسخه | پزشکت

ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین همه دارای اثر خفیف رقیق کننده خون هستند. این مشکل برای اکثر مردم ایجاد نمی کند، اما می تواند برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، مشکل ساز شود. رقیق شدن بیش از حد غیر عمدی خون می تواند منجر به خطر بیش از حد خونریزی شود.

گزارشی که در سال 2014 در JAMA Internal Medicine منتشر شد نشان داد که ترکیب ضد انعقاد و آسپیرین باعث افزایش خطر خونریزی در بیماران مبتلا به ترومبوآمبولی وریدی حاد می شود. ترکیبی از NSAID ها و داروهای ضد انعقاد می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد، که اغلب جزئی است اما در برخی موارد می تواند کشنده باشد.

اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید، از داروهای NSAID استفاده نکنید. در عوض، از Tylenol (استامینوفن) عمومی استفاده کنید تا از سردرد یا درد ماهیچه ها یا مفاصل رهایی پیدا کنید.

اختلال عملکرد کبد

آسیب کبدی یک خطر معمول است که هنگام مصرف داروهای مسکن OTC بدون مشورت با پزشک انجام می دهید. از بین داروهای OTC مختلف، این آسپرین و استامینوفن هستند که می توانند به کبد شما آسیب برسانند. این به دلیل سمیت ذاتی است و اغلب با دوزهای بالا مرتبط است.

در بیشتر موارد، آسیب کبدی مرتبط با NSAID شواهدی از علت ایمونولوژیک دارد. برخی موارد نیز مربوط به متابولیت های سمی برخی از NSAID ها است.

مطالعه ای که در سال 2010 در Mayo Clinical Proceedings منتشر شد، گزارش می دهد که در بیماران مبتلا به سیروز، از NSAID ها برای جلوگیری از نارسایی کلیوی باید اجتناب شود و از مواد افیونی باید اجتناب شود یا با دوزهای کم و مکرر برای جلوگیری از انسفالوپاتی استفاده شود.

مصرف دارو های بدون نسخه و مشکلات معده

اگرچه ایبوپروفن و ناپروکسن به طور کلی بر عملکرد کبد تأثیر نمی گذارد، اما این NSAID ها برای معده شما مفید نیستند. حتی آسپرین برای سلامت معده شما مضر است.

مواد شیمیایی موجود در بدن که درد را تقویت می کنند، همچنین نقش مهمی در محافظت از پوشش معده و روده ها دارند. وقتی مسکن این مواد شیمیایی را مسدود می کند، دستگاه گوارش در برابر آسیب اسیدهای معده آسیب پذیرتر می شود.

در حقیقت، استفاده بیش از حد از این مسکن ها می تواند به مخاط معده آسیب برساند یا تحریک کند. این به نوبه خود می تواند باعث از دست دادن خون از ناحیه تحریک شده، معده درد و زخم در برخی موارد شود.

با توجه به این عوارض جانبی، کسانی که از زخم معده رنج می برند باید در مصرف داروهای مسکن OTC بسیار محتاط باشند.

مصرف دارو های بدون نسخه و نارسایی قلبی

شایع ترین عوارض داروهای بدون نسخه | پزشکت

NSAID ها همچنین با افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط هستند. مطالعه ای که در سال 2016 در BMJ منتشر شد شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد اغلب NSAID های سنتی سنتی و مهار کننده های انتخابی COX 2 با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان برای نارسایی قلبی مرتبط هستند.

همچنین، یک مطالعه در سال 2017 که در European Heart Journal – Cardiovascular Pharmacotherapy منتشر شد، گزارش داد که مصرف هر نوع NSAID مانند ایبوپروفن می تواند خطر حمله قلبی را تا 31 درصد افزایش دهد.

گزینه های دیگر برای تسکین درد

با توجه به عوارض جانبی مسکن های رایج، باید هر زمان که دچار سردرد یا معده درد شدید، مصرف داروهای مسکن را متوقف کنید. جایگزین های موثر و بی خطر زیادی برای تسکین درد وجود دارد که هیچ یک از عوارض جانبی ذکر شده را ندارند.

  • کیسه یخ می تواند به طور موثر تورم را کاهش داده و درد را به دلیل شرایط مختلف، از برآمدگی روی سر تا پیچ خوردگی مچ پا کاهش دهد.
  • کمپرس گرم می تواند درد ناشی از آرتریت و سایر مشکلات ماهیچه ای و مفصلی را کاهش دهد.
  • فعالیت بدنی منظم همچنین در پیشگیری و همچنین کاهش دردهای شایع مثر است.
  • بسیاری از افراد برای لذت بردن از زندگی بدون درد، یوگا یا مدیتیشن انجام می دهند.
  • تکنیک های غیر سنتی مانند طب سوزنی یا طب فشاری نیز تا حد زیادی مفید هستند.

حتی رژیم غذایی شما می تواند تغییر ایجاد کند. غذاها و ادویه جات ضد درد مانند دارچین، زردچوبه، سیر، زنجبیل، پیاز، آناناس و گیلاس ترش را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

منبع: https://www.top10homeremedies.com/news-facts/dangers-taking-counter-painkillers.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز