لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

داکسی سایکلین، هشدارها و عوارض

داکسی سایکلین چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

داکسی سایکلین چیست؟ مصرف آن چه عوارضی دارد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

داکسی سایکلین برای درمان عفونت، آکنه های شدید و مالاریا استفاده می شود. مصرف داکسی سایکلین می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود. داکسی سایکلین یک آنتی بیوتیک تتراسایکلین است که با باکتری های بدن مبارزه می کند.

مصرف قرص خوراکی داکسی سایکلین می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود که برخی از این عوارض شایع و مهم هستند. عوارض جانبی شایع  داکسی سایکلین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کهیر
  • اسهال
  • کندوها
  • حالت تهوع و اسنفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • تغییر رنگ موقت دندان ها

اگر این عوارض خفیف باشد، احتمال دارد طی چند روز یا چند هفته از بین بروند؛ اما در شرایطی که علائم شدیدتر باشند یا به مرور زمان از بین نروند، باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی تر داکسی سایکلین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کم خونی
  • تحریک مری یا زخم های مری (سوزش یا درد در قفسه سینه)
  • فشار خون بالا (سردرد، تاری دید، دید دوتایی، از دست دادن بینایی)
  • واکنش جدی پوستی (تاول،  پوسته پوسته شدن پوست، ضایعات پوستی و لکه های بنفش)
  • اسهال همراه با آنتی بیوتیک (اسهال شدید یا اسهال خونی، گرفتگی معده و درد معده، تب، کمبود آب بدن، از دست دادن اشتها، کاهش وزن)
  • پانکراتیت (درد در قسمت فوقانی شکم، یا درد در شکم  که به سمت پشت کشیده و یا بعد از غذا خوردن بدتر می شود، تب)

داکسی سایکلین چه کاربردی دارد؟

داکسی سایکلین چیست؟ | پزشکت

این دارو برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی مختلف مانند آکنه، عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های روده ای، عفونت های تنفسی، عفونت چشم، سوزاک، کلامیدیا، سیفلیس، پریودنتیت (بیماری لثه) و موارد دیگر استفاده می شود.

این دارو همچنین برای درمان لکه ها، برجستگی ها و ضایعات آکنه مانند، ناشی از روزاسه استفاده می شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که قرمزی صورت ناشی از روزاسه را درمان نخواهد کرد.

برخی از انواع این دارو برای جلوگیری از مالاریا، برای درمان سیاه زخم، یا برای درمان عفونت های ناشی از کنه، کنه یا شپش استفاده می شود.

این دارو ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی تجویز شود. در این شرایط شما مجبور هستید که قرص را همراه با دارو های دیگر مصرف کنید.

داکسی سایکلین چگونه اثر می کند؟

این دارو به گروهی از داروها به نام تتراسایکلین ها تعلق دارد. در واقع تتراسایکلین ها یک گروه از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان بیماری های شبیه به هم استفاده می شوند.

این دارو با اتصال به واحدهای خاصی از پروتئین های بدن، از ساخت پروتئین باکتریایی جلوگیری می کند. با این کار رشد پروتئین متوقف و عفونت درمان می شود.

داکسی سیکلین با کدام دارو ها نباید مصرف شود؟

 

داکسی سایکلین چیست؟ | پزشکت

این دارو احتمال دارد با سایر داروها تداخل داشته باشد. قرص خوراکی داکسی سایکلین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی رخ می دهد که ماده ای نحوه تاثیر دارو را تغییر می دهد. تداخل دارویی ممکن است مضر باشد و یا از عملکرد مناسب دارو جلوگیری کند.

برای جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای مصرفی شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

داروهایی که نباید با این دارو به طور همزمان مصرف کنید، عبارتند از:

  • پنی سیلین. مصرف همزمان پنی سیلین با داکسی سایکلین ممکن است در نحوه از بین بردن باکتری پنی سیلین تداخل ایجاد کند.
  • ایزوترتینوئین. مصرف ایزوترتینوئین و داکسی سایکلین می تواند خطر پرفشاری خون داخل جمجمه را افزایش دهد.

در برخی شرایط مصرف برخی داروها با داکسی سایکلین می تواند از عملکرد مناسب دارو جلوگیری کند و مقدار آن را در بدن کاهش دهد. نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث ایجاد این نوع تداخل در بدن شوند، عبارتند از:

  • داروهای تشنج مانند باربیتورات ها، کاربامازپین و فنی توئین
  • آنتی اسیدهایی که حاوی آلومینیوم، کلسیم، منیزیم، بیسموت ساب سالسیلات و حاوی آهن هستند.

علاوه بر آن، مصرف داکسی سایکلین با داروهای خاص، خطر عوارض جانبی این داروها را افزایش می دهد. نمونه ای از دارویی که می تواند باعث این نوع تداخل شوند، مصرف وارفارین است. در صورت نیاز به مصرف داکسی سایکلین، پزشک احتمال دارد دوز وارفارین را کاهش دهد.

هشدارهای مهم در مورد مصرف داکسی سایکلین چیست؟

داکسی سایکلین چیست؟ | پزشکت

قرص خوراکی داکسی سایکلین با چندین هشدار همراه است، از جمله:

تغییر دائمی رنگ دندان

مصرف داکسی سایکلین در طول رشد دندان، ممکن است باعث تغییر دائمی رنگ دندان در کودکان شود. مصرف این دارو در نیمه آخر بارداری مادر و یا 8 سالگی کودک می تواند منجر به تغییر رنگ دندان های کودکان به زرد، خاکستری یا قهوه ای شود.

اسهال

مصرف داکسی سایکلین ممکن است باعث اسهال شود. این عارضه حتی می تواند از اسهال خفیف تا عفونت شدید روده متغیر باشد. اگر اسهال شدید یا مداوم دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. احتمالا پزشک مصرف این دارو را قطع می کنند.

افزایش فشار داخل جمجمه

این دارو احتمال دارد باعث افزایش فشار داخل جمجمه، شود؛ که علائم آن شامل سردرد، تاری دید، دو بینی و کاهش بینایی است. در صورت بروز این علائم فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین احتمال دارد در داخل چشم خود التهاب داشته باشید. زنان در سنین باروری که دارای اضافه وزن هستند بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار دارند. اگر سابقه فشار خون داخل جمجمه دارید، خطر بروز این عوارض ناشی از داکسی سایکلین بیشتر است.

واکنش شدید پوستی

داکسی سایکلین می تواند واکنش های جدی پوستی ایجاد کند. این موارد شامل شرایطی به نام سندرم استیونس-جانسون، نکرولیز اپیدرمی سمی و واکنش دارویی با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک (DRESS) است. علائم می تواند شامل تاول، لایه برداری پوست و بثورات لکه های کوچک بنفش باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم، مصرف این دارو را متوقف کرده و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

تاخیر رشد در کودکان

مصرف داکسی سایکلین در سه ماهه دوم و سوم بارداری، می تواند از رشد استخوان در کودکان جلوگیری کند. همچنین مصرف آن تا سن 8 سالگی ممکن است رشد استخوان در کودکان را کاهش دهد. این رشد استخوان با تاخیر پس از قطع دارو برگشت پذیر است.

آلرژی

داکسی سایکلین می تواند یک واکنش حساسیتی شدید ایجاد کند. علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال تنفس
  • تورم گلو یا زبان

اگر واکنش آلرژیک دارید، بلافاصله با پزشک یا مرکز درمانی تماس بگیرید. اگر شابقه واکنش آلرژیک به آن یا سایر تتراسایکلین ها داشته اید، این دارو را دیگر مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

آیا مصرف داکسی سایکلین برای زنان باردار مجاز است؟

داکسی سایکلین چیست؟ | پزشکت

مصرف این دارو در دوران بارداری ممکن است بر رشد دندان و استخوان در نوزاد متولد شده تأثیر بگذارد. مصرف داکسی سایکلین در نیمه آخر بارداری می تواند باعث تغییر رنگ دائمی دندان در اواخر زندگی کودک شود. اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

داکسی سایکلین می تواند باعث کاهش اثر قرص های جلوگیری از بارداری شود. در مورد استفاده از ضد بارداری غیر هورمونی (کاندوم، دیافراگم با اسپرم کش) برای جلوگیری از بارداری از پزشک خود مشورت بگیرید.

داکسی سیکلین با کدام مواد غذایی نباید مصرف شود؟

غذاهای حاوی کلسیم احتمال دارد میزان جذب این دارو توسط بدن را مختل کنند. حتی احتمال دارد دارو به خوبی کار نکند. برخی از غذاهایی که کلسیم زیادی دارند شامل شیر و پنیر است. اگر این مواد را می خورید یا می نوشید، حداقل یک ساعت قبل یا پس از دارو آنها را مصرف کنید.

هشدار برای بیماران خاص

زنان در سنین باروری که دارای اضافه وزن هستند بهتر است که در مصرف این دارو احتیاط کنند. این زنان در معرض افزایش فشار خون داخل جمجمه هستند.

مصرف این دارو در افرادی که سابقه افزایش داخل جمجمه دارند، خطر ابتلا به افزایش فشار  داخل جمجمه بیشتر است.

آیا مصرف داکسی سایکلین برای زنان در دوران شیردهی مجاز است ؟

داکسی سایکلین به شیر مادر منتقل می شود و احتمال دارد در کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند منجر به بروز عوارض جانبی شود. بر همین اساس بهتر در مورد مصرف آن در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنند. حتی می توانید هنگام مصرف این دارو از شیر دادن خودداری کنید. شاید لازم باشد در مورد قطع شیردهی یا قطع مصرف این دارو تصمیم بگیرند.

آیا مصرف داکسی سایکلین برای سالمندان مجاز است؟

کلیه های افراد سالمند با افزایش سن و کهولت ممکن است مثل قبل کار نکنند. در این شرایط بدن توانایی جذب کامل دارو را ندارند. در نتیجه، مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند. این خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می دهد.

آیا مصرف داکسی سایکلین برای کودکان مجاز است؟

داکسی سایکلین احتمال دارد باعث تغییر رنگ دندان در زمان رشد دندان شود. این دارو نباید در کودکانی که 8 سال یا کمتر دارند استفاده شود، مگر اینکه مزایای آن بیش از عوارض مصرف دارو باشد. در این کودکان، استفاده از آن برای درمان بیماری های شدید یا جدی مانند سیاه زخم یا تب خال و زمانی که هیچ درمان دیگری در دسترس نباشد، توصیه می شود.

داکسی سایکلین را چگونه مصرف کنیم؟

داکسی سایکلین چیست؟ | پزشکت

داکسی سایکلین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده مصرف نکنید.

داکسی سایکلین را با یک لیوان آب کامل مصرف کنید. در حالی که این دارو را مصرف می کنید مایعات زیادی بنوشید.

مقدار مصرف، فرم دارو و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن
  • وضعیت بیمار
  • شرایط تحت درمان
  • سایر شرایط پزشکی
  • نحوه پاسخ بدن به اولین دوز دارویی

در صورت حساسیت به داکسی سایکلین یا سایر آنتی بیوتیک های تتراسایکلین مانند دمکلوسیکلین، ماینوسیکلین، تتراسایکلین یا تیگسیکلین، نباید این دارو را مصرف کنید.

برای اطمینان از اینکه داکسی سایکلین برای شما بی خطر است، اگر تاکنون سابقه ابتلا به بیماری های زیر را داشته اید به پزشک خود بگویید:

  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • آلرژی به آسم یا سولفیت
  • افزایش فشار داخل جمجمه
  • ایزوترتینوئین، داروی تشنج یا داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومدین) نیز مصرف می کنید.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/doxycycline-oral-tablet#alternatives

https://www.drugs.com/doxycycline.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

11

مقالات مرتبط

11 دیدگاه

  1. سلام من ۶ روزه دارم با کرم داخلی آنتی بیوتیک و این قرص و متفورمین درمان میشم ( دوره داکسی ۸ روزه است ) امروز دچار کمر درد بسیار شدید و دل درد شدم و ( ببخشید استفراغ) در حالی که هنوز چیزی نخورده بودم و مثل باران از کل بدنم عرق میریزد ، تا حدی که فکر کردم دارم جدا جان میدم ، آیا از عوارض داکسی است ؟ و باید ادامه داد ؟

    1. سلام اگر دارو را بعد از غذا بخورین عارضه گوارشی ندارد.

  2. سلام خسته نباشید ،من یک ماهه این قرص رو مصرف میکنم و کل این یک ماه رو معذرت میخوام دچار اسهال شدم نیاز هست که دارو رو قطع کنم؟

    1. سلام به پزشکتان مراجعه نموده تا داروها را تغییر دهد.

    2. سلام پنج روزه قرص داکسی سایکلین برای جوش صورت میخورم و امروز درد زیادی در قسمت پایین شکم سمت چپ داشتم الان موندم ادامه بدم یا قطع کنم؟

  3. سلام،این قرص برای عفونت چشمم تجویز شد و از اونجا ک‌ دیدم جوشهام رو از بین برد ،بصورت دوره ای مصرفش میکنم،دو هفته مصرف میکنم جوشم برطرف‌میشه دیگه مصرف نمیکنم تا چند وقت دوباره شدید جوش‌میزنم‌دوباره شروع میکنم
    ایا خیلی ضرر داره؟میترسم مشکلی برای کبدم ایجاد بشه

    1. سلام بله بدون تجویز پزشک هگز هیچ دارویی را مصرف نکنید.

    2. سلام
      من یکی دو هفته میشه که از این دارو استفاده می کنم احساس میکنم باعث کم حوصلگی تقریبا میشه گفت افسردگی شدم
      چکار کنم.

  4. سلام. من دیروز کورتاژ کردم و دکتر داکسی سایکلین ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت داد. من چون هنوز تحت تاثیر داروهای بیهوشی بودم هر ۱۲ ساعت ۱ عدد رو هر ۴ ساعت خوندم و ۸ شب ۱۲ سب و ۴ صبح خوردم. ۸ صبح که خواستم بخورم شک کردم و رفتم روی بسته رو خوندم دیدم هر ۱ق ساعته.
    حالا چکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز