لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا سر درد من نشانه کرونا هست یا خیر؟

آیا سر درد من نشانه کرونا هست یا خیر؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کدام سر درد نشانه کرونا است؟ در حالی که به نظر می رسد کرونا، فقط ریه را تحت تأثیر قرار دهد، ولی سر درد در برخی بیماران کرونا وجود دارد.

اما در حال حاضر مشخص شده است که کرونا چندین علائم و عوارض طولانی مدت دارد که یکی از این علائم سردرد است.

آیا سردرد یکی از علائم رایج COVID-19 است؟

سردرد نشانه بالقوه COVID-19 است. اینکه چه نقطه ای از عفونت به طور معمول رخ می دهد هنوز مشخص است. بررسی ها نشان داده است، سر درد هم در اوایل و هم در اواخر مرحله عفونت، احتمالاً با وخیم شدن بیماری همراه است.

بررسی ها میزان شایع سردرد با COVID-19 را نشان می دهد. تحقیقات نشان داده که در 11 تا 34 درصد از افرادی که با COVID-19 بستری شده اند، علائمی از سردرد را تجربه کرده اند.

این تخمین با گزارش های سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مطابقت دارد:

  • گزارش WHO که بیش از 55000 مورد تایید شده COVID-19 را بررسی کرده است، نشان داد 13.6 درصد از بیماران مبتلا به کرونا سر درد را تجربه کرده اند.
  • گزارش CDC در مورد افراد بستری در COVID-19 نشان داد که 9.6 تا 21.3 درصد از بیماران سر درد را گزارش داده اند که این میزان به سن افراد بستگی دارد. البته مشخص شد که سردرد یکی از علائم شایع در افراد زیر 65 سال است.

آیا سر درد من نشانه کرونا است یا خیر؟

آیا سر درد من نشانه کرونا هست یا خیر؟ | پزشکت

سردرد شکایت شایع مربوط به سلامتی است. به همین دلیل، ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توانید تشخیص دهید که سردرد به دلیل COVID-19 است یا علت دیگری دارد. در حال حاضر، مشخصات دقیق سردرد COVID-19 به خوبی تعریف نشده است.

اما برخی از منابع می گویند سردردی که علائم زیر را دارد، می تواند نشان دهنده بیماری کرونا باشد:

  • شدت آن از متوسط تا شدید متغیر است.
  • سردردی که با احساس فشار زیاد همراه است.
  • در دو طرف سر شما اتفاق میفتد. (دو طرفه)
  • وقتی خم شوید ممکن است بدتر شود.

فرق بین سر درد در کرونا و میگرن چیست؟

آیا سر درد من نشانه کرونا هست یا خیر؟ | پزشکت

برای افرادی که دچار حملات میگرن هستند، سردرد COVID-19 نیز متوسط تا شدید توصیف شده است. با این حال، برخلاف سردرد ناشی از میگرن، در سردرد کرونا، سایر علائم میگرن مانند حساسیت به نور و صدا وجود ندارد.

بیماری ژنتیک

مانند سایر بیماری های ویروسی، سردرد COVID-19 ممکن است همراه با تب رخ دهد. تب با میگرن و همچنین انواع دیگر سردردها مانند سردردهای تنشی یا خوشه ای غیر طبیعی است.

اگر سردرد گرفتید و نگران COVID-19 هستید، دمای بدن تان را اندازه بگیرید و سایر علائم خود ارزیابی کنید. اگر تب یا سایر علائم COVID-19 دارید، بهتر است یک تست کرونا بدهید.

چه علائم دیگری اغلب در کرونا علائم هشدار دهنده هستند؟

در حالی که سردرد یکی از علائم بالقوه COVID-19 است، علائم دیگری نیز وجود دارد که شیوع بیشتری دارند، از جمله:

سایر علائمی که ممکن است در یک شدت مشابه یا کمتر از سردرد رخ دهند، عبارتند از:

  • گلو درد
  • بدن درد
  • از دست دادن طعم یا بو
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • علائم گوارشی، مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

در صورت بروز سر درد در کرونا چه باید کرد؟

اگر سردرد یا علائم دیگری پیدا کردید و نگران این هستید که به COVID-19 مبتلا باشید، این سه کار را انجام دهید:

  • قرنطینه. در خانه بمانید و از دیگران در خانه خود فاصله بگیرید. سعی کنید از اتاق خواب و حمام جداگانه استفاده کنید. در شرایطی که مجبور هستید در کنار دیگر اعضاء خانواده قرار بگیرید حتما از ماسک استفاده کنید. حداقل 6 فوت از افراد دیگر در خانه خود دور باشید.
  • با پزشک خود تماس بگیرید در مورد علائم خود به پزشک اطلاع دهید. آنها در مورد نحوه مراقبت از خود به شما مشاوره می دهند. آنها همچنین ممکن است به شما توصیه کنند از نظر ویروسی که منجر به COVID-19 می شود آزمایش شوید.
  • علائم خود را زیر نظر داشته باشید. اگر متوجه شدید که علائم شما در حال بدتر شدن است، درنگ نکنید و سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

درمان سردرد در کرونا چیست؟

آیا سر درد من نشانه کرونا هست یا خیر؟ | پزشکت

اگر به دلیل COVID-19 یا دلایل دیگر آن سردرد دارید، مراحلی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا درد سردردتان تسکین پیدا کند، برخی از این درمان ها عبارتند از:

  • از داروهای بدون نسخه (OTC) استفاده کنید. مصرف داروی ضد درد OTC مانند استامینوفن (تایلنول)، آسپرین یا ایبوپروفن (Advil) ممکن است به تسکین درد و کاهش تب کمک کند.
  • کمپرس خنک بزنید. استفاده از کمپرس خنک روی پیشانی می تواند به تسکین سردرد کمک کند. در صورت تب می تواند در خنک ماندن شما نیز موثر باشد.
  • ماساژ ملایم را امتحان کنید. ماساژ ملایم اطراف پیشانی و یا سوراخ های بینی می تواند در تسکین علائم سر درد موثر باشند.
  • کمی استراحت کنید. اگر درد سردرد شما خیلی شدید است، سعی کنید کمی دراز بکشید و چشمان خود را ببندید.

در سردرد ناشی از کرونا چه موقع باید با پزشک تماس بگیرید؟

در حالی که سردرد ناشی از بیماری کرونا در بیشتر موارد  خفیف است، در برخی افراد می تواند به یک بیماری بسیار شدیدتر تبدیل شود. سر درد در بیماری کرونا می تواند 5 الی 8 روز بعد از اولین علائم ظاهر شوند.

علائم متعددی وجود دارد که علائم هشدار دهنده بیماری شدید COVID-19 است. اگر هر یک از علائم ذکر شده در زیر را مشاهده کردید، به دنبال فوریت های پزشکی باشید:

  • گیجی
  • اختلال در تنفس
  • درد یا فشار در قفسه سینه
  • مشکل بیدار ماندن یا بیدار شدن از خواب
  • لب ها، صورت یا ناخن هایی که به رنگ آبی دیده می شوند

گزارش موردی سر درد در بیمار کرونایی

آیا سر درد من نشانه کرونا هست یا خیر؟ | پزشکت

در این نمونه، بیمار، یک زن 40 ساله با سابقه میگرن و هاله، سر درد در کرونا را گزارش داده بود. در 30 روز قبل از تشخیص COVID-19، وی فقط 3 روز دچار سردرد شده بود.

اولین علامت ابتلا این بیمار به کرونا اسهال و به دنبال آن خستگی، سرفه خشک و درد عضلانی که از روز دوم شروع شذه است، توصیف شده است. علائم به مدت 5 روز ادامه داشت. در روز چهارم، او حس بویایی خود را از دست داد، و همچنین دچار درد صورت را احساس کرده که به مدت 48 ساعت ادامه داشت. تست واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس سواب بینی وی مثبت بود.

ویژگی های سر درد در بیمار کرونایی

سردردها در روز پنجم شروع می شود. آنها به عنوان سردرد ضرباني دو طرفه جلو توصيف شدند كه با فعاليت بدني خفيف تشديد مي شود. او همچنین نسبت به نور و صدا حساس بوده است. وی درد سردرد خود را به مدت 7 روز مداوم و شدید توصیف کرد و حتی با کاهش علائم دیگر، شدت سردردش بدتر شده است.

وی همچنین شدت سردردها را در طی 2 ماه پس از مرحله علامت گذاری ویروس ثبت کرد و در تمام هفته ها 3 روز یا بیشتر سردرد داشت.

او برای تسکین درد از ناپروکسن و سوماتریپتان استفاده کرده است. با وجود این سر دردها، او هرگز هاله ای نداشته و این سردردها شبیه به علائم میگرنی او نبوده است. از بین تمام علائم ویروس وی، سردردهای وی بدترین علائم در نظر گرفته شده است.

در حالی که آزمایش های مختلف مانند ام آر آی وی طبیعی بود، نویسندگان اظهار داشتند که این آزمایش 23 روز پس از از دست دادن حس بویایی وی انجام شد. برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 که MRI داشته اند، تغییراتی در ساختارهای مربوط به بویایی نشان داده اند. محققان گفتند این احتمال وجود دارد که SARS-CoV-2 از طریق بینی وارد و منجر به آسیب در مسیر بویایی می شود”

محققان معتقدند که استرس می تواند باعث ایجاد میگرن شود و بیماری های ویروسی ممکن است سردردهای اولیه را بدتر کنند.

حرف آخر

سردرد یکی از علائم COVID-19 است. با این حال، شواهد موجود نشان می دهد که این بیماری نسبت به سایر علائم COVID-19 مانند تب، سرفه، خستگی و تنگی نفس کمتر مشاهده می شود.

سردرد COVID-19 هم در مراحل اولیه و هم در مراحل بعدی بیماری گزارش شده است که گاهی اوقات همراه با تب رخ می دهد. از آن به عنوان یک سردرد تپنده ای یاد می شود که شدت آن متوسط تا شدید است و اغلب دو طرف سر را درگیر می کند.

اگر به سردرد مبتلا شدید و مشکوک به ابتلا به COVID-19 هستید، خود را در خانه قرنظینه کنید و با پزشک خود تماس بگیرید..

داروهای OTC، استراحت و کمپرس خنک می توانند به کاهش علائم سردرد کمک کنند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. اتفاقا سردرد کرونا دقیقا به سردرد میگرنی شباهت زیاد داره
    تو چشم حتما میزنه
    تازه اونایی که میرن دارن و کرونا میگیرن خیلی سردردشون شدیدتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز