لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان های جدید سرطان خون

درمان های جدید سرطان خون | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان های جدید سرطان خون در کنفرانس سرطان رونمایی شد. خبر امیدوار کننده درمان های جدید لنفوم در یک کنفرانس سالانه اعلام شد. این درمان ها شامل CAR-T درمانی و آنتی بادی های مونوکلونال لوئیز آلوارز است.

دانشمندان در کنفرانس سالانه انجمن هماتولوژی آمریکا، از پیشرفت بیشتر در روشهای درمانی CAR-T خبر دادند. این درمان، سیستم ایمنی بدن بیماران را برای مقابله با سرطان تقویت می كند. علاوه بر آن، محققان از نتایج امیدوار کننده داروهایی موسوم به آنتی بادی مونوکلونال در درمان این سرطان خبر داده اند.

هر ماه دسامبر، انجمن هماتولوژی آمریکا (ASH) نشست سالانه و نمایشگاه خود را برگزار می کند.

این نشست معمولاً پزشکان، دانشمندان، مدیران بیو دارو، طرفداران بیمار، بیماران، رسانه ها و سایر افراد را از سراسر جهان به خود جذب می کند تا آخرین یافته های خود را در درمان سرطان های خون و سایر بیماری های خون به اشتراک بگذارند. البته به علت شیوع بیماری کرونا نشست به صورت آنلاین برگزار شد وبیش از 30،000 شرکت کننده از 117 کشور در این کنفرانس آنلاین حضور داشتند.

خبرسازترین نکته در نشست امسال، کیفیت و کمیت آزمایشات بالینی برای درمانهای نسل بعدی افراد مبتلا به لنفوم و سایر سرطان های خون بود.

ایمونوتراپی سلول CAR-T و درمان سرطان خون

طبق خبر اعلام شده در انجمن هماتولوژی آمریکا، ایمونوتراپی سلول CAR-T در بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان موثر است. این روند درمانی، سلولهای T بدن را برای حمله به سرطان تحریک می کند. حتی منجر به بهبودی های طولانی مدت در بیماران می شود.

اما نگرانی در مورد بروز عوارض جانبی و احتمالی CAR-T وجود دارد. دانشمندان تلاش می کنند تا عوارض جانبی بالقوه شدید CAR-T را کاهش دهند و به طور ایده آل آنها را از بین ببرند.

برای ساختن سلولهای CAR-T، نمونه ای از سلولهای T فرد از خون گرفته می شود. محققان این سلول ها را به گونه ای تغییر می دهند تا ساختارهای خاصی به نام گیرنده های آنتی ژن كیمرئیك در سطح آنها ایجاد شود. در ادامه روند درمانی این سلول ها دوباره به بدن بیمار تزریق می شوند. در این شرایط، گیرنده ها به سلول های T کمک می کنند تا سلول های سرطانی را در بدن شناسایی و به آنها حمله کنند.

صدها آزمایش بالینی CAR-T در حال انجام است. سه روش درمانی جداگانه CAR-T برای لنفوم ها و سرطان خون در بازار وجود دارد.

درمان سلولهای T CAR، سرطان ها خونی از جمله لنفوم غیر هوچکین فولیکولی، لنفوم سلول مانتل، لنفوم سلول B بزرگ منتشر، لوسمی لنفوبلاستیک حاد، میلوم مولتیپل و لوسمی لنفوسیتی مزمن را هدف قرار داده است.

داروی Kymriah برای درمان لنفوم فولیکولی غیر هوچکین

درمان های جدید سرطان خون | پزشکت

در یک بررسی صورت گرفته داروی Kymriah که یک نوع از سلول های CAR-T است بر روی 65 درصد از افراد مبتلا به لنفوم فولیکولی غیر هوچکین تاثیر مثبتی داشته است.

Kymriah قبلاً برای لنفوم سلول بزرگ B و لوسمی حاد لنفوبلاستیک کودکان تأیید شده است؛ اما لنفوم فولیکولار، دومین نوع شایع لنفوم غیر هوچکین، هنوز هم غیرقابل درمان است که متاسفانه سرطان به طور معمول برمی گردد و در هر بار عود بیماری ریشه کنی آن دشوارتر می شود.

دکتر ناتان اچ فاولر، با ابراز دلگرمی و امیدواری در مورد نتایج به دست آمده می گوید: به گزینه های درمانی زیادی برای جایگزین کردن پیوند سلول های بنیادی نیاز داریم. بر همین اساس، تحقیقات در مورد تاثیر این دارو بر روی بیماران مبتلا به این بیماری را مشتاقانه ادامه می دهیم. البته با وجود چنین نتایج مثبتی، CAR-T می تواند با مشکلاتی همراه باشد.

طبق گفته دکتر مایکل آر بیشاپ، مدیر برنامه سلول درمانی پزشکی UChicago Medicine، میزان موفقیت در درمان سلول های T TAR در حدود 30 تا 40 درصد برای بهبودی پایدار است و به هیچ درمان جانبی نیازی ندارد.

اما برخی از افراد ممکن است با عوارض جانبی جدی، از جمله مسمومیت عصبی و سندرم انتشار شدید سیتوکین، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی خطرناک و گاه مرگ روبرو شوند.

در آزمایش Kymriah برای لنفوم فولیکولی غیر هوچکین، هیچ شرکت کننده ای سندرم آزاد شدن سیتوکین را تجربه نکرد.

آنتی بادی های مونوکلونال Bispecific در درمان سرطان خون

درمان های جدید سرطان خون | پزشکت

در همین حال، دانشمندان روش درمانی جدیدی را برای سرطان هایی که با CAR-T درمان نمی شوند، کشف کرده اند.

یکی از جدیدترین روشهای دانشمندان، آنتی بادیهای bispecific است. آنتی بادی های مونوکلونال Bispecific پروتئین های مصنوعی هستند که می توانند همزمان به دو نوع مختلف آنتی ژن متصل شوند.

آنتی ژن مولکولی است که می تواند توسط یک آنتی بادی مخصوص به آنتی ژن یا گیرنده آنتی ژن سلول B متصل شود.

به نظر می رسد آنتی بادی های Bispecific روند درمانی مطمئنی برای درمان برخی سرطان ها است. بررسی ها نشان داده که یک آنتی بادی های اختصاصی، odronextamab، در لنفوم غیر هوچکین عودکننده و مقاوم به درمان موثر بوده است.

محققان می گویند این روش درمانی یک جایگزین مهم برای درمان سلولهای T با CAR است. محققان امیدوارند که با ترکیب این دو روند درمانی بتوانند توانایی سلول T بیمار و بهبودی بیماران را افزایش دهند.

درمان نویدبخش جدید سرطان خون

یکی دیگر از درمان های جدید و نوید بخش برای سرطان خون، درمان هدفمند است. در حال حاضر، میزان بقای 5 ساله در بزرگسالان مبتلا به سرطان خون حاد میلوئیدی 7/28 درصد است.

داده های جدید Kura Oncology، یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در سن دیگو، نشان می دهد که KO-539، مهارکننده منین می تواند به طور موثری لوسمی حاد میلوئیدی را درمان کند.

تروی ویلسون، PhD، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Kura، در این مورد می گوید: «با وجود تایید چندین روش درمانی جدید برای سرطان خون حاد میلوئیدی، نتایج این روندهای درمانی رضایت بخش نبوده است.» اما نتایج اولیه برای مهار منین برای درمان مبتلایان به لوسمی حاد میلوئیدی امیداور کننده بوده است.

ویلسون توضیح داد که KO-539 بیان ژن های خاصی را در بدن بیماران متوقف می کند. سلول های بدن بیمارانی که با این دارو تحت درمان قرار می گیرند دچار مرگ سلولی شده و یا تبدیل به سلول های بالغ می شوند. این سلول ها چند هفته زندگی می کنند و سپس از بین می روند. در این وضعیت بیمار ممکن است بهبودی کامل را پیدا کند. از طرفی هم چون سلول ها تمایز پیدا کرده اند، دوباره به حالت اولیه بر نمی گردند.

سیستم لنفاوی مجموعه ای از گره های لنفاوی و عروق هستند که باعث حرکت مایعات لنفاوی در بدن می شوند. مایعات لنفاوی حاوی گلبول های سفید خون آلوده به عفونت هستند. گره های لنفاوی مانند یک فیلتر عمل می کنند که باکتری ها و ویروس ها را از بین می برند تا از شیوع عفونت جلوگیری شود. به طور طبیعی سیستم لنفاوی از بدن محافظت می کند اما سلول های لنفاوی به نام لنفوسیت ها می توانند سرطانی شوند. نام سرطان هایی که در سیستم لنفاوی رخ می دهد لنفوم است.

لنفوم و علائم احتمالی آن

درمان های جدید سرطان خون | پزشکت

لنفوم ممکن است همیشه در مراحل اولیه خود علائم ایجاد نکند. گاهی در طول معاینه فیزیکی غدد لنفاوی بزرگ بیماری تشخیص داده شود در این صورت ممکن است گره های کوچک و نرم زیر پوست بیمار و یا در قسمت های مختلف بدن از جمله مناطق زیر مشاهده شوند:

  • گردن
  • زیر بغل
  • شکم
  • کشاله ران
  • قسمت بالای قفسه سینه

بسیاری از علائم اولیه لنفوم زیاد جدی گرفته نمی شوند، برخی از این علائم عبارتند از:

از آنجا که علائم لنفوم اغلب به راحتی نادیده گرفته می شود، تشخیص در مراحل اولیه دشوار است.

درمان های فعلی لنفوم

درمان های جدید سرطان خون | پزشکت

برای درمان لنفوم تعدادی از متخصصان پزشکی همکاری می کنند. هماتولوژیست ها پزشکان متخصص در خون، مغز استخوان و اختلالات سلول های ایمنی هستند. انکولوژیست ها تومورهای سرطانی را درمان می کنند. آسیب شناسان ممکن است با این پزشکان برای برنامه ریزی روند های درمانی کمک کنند تشخیص دهند که آیا درمان موثر است و یا تاثیری ندارد. درمان لنفوم به مرحله سرطان بستگی دارد. تومور مرحله 1 به چند گره لنفاوی محدود می شود، در حالی که تومور مرحله 4 به اندام های دیگر مانند ریه ها یا مغز استخوان انتشار می یابد.

پزشکان همچنین تومورهای لنفوم غیر هوچکین را با توجه به سرعت رشد آنها در سه مرحله درجه پایین، درجه متوسط و یا درجه بالا ارزیابی می کنند. درمان لنفوم هوچکین شامل پرتودرمانی برای کوچک کردن و از بین بردن سلول های سرطانی است. پزشکان همچنین داروهای شیمی درمانی را برای از بین بردن سلول های سرطانی تجویز می کنند. شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز برای درمان لنفوم غیر هوچکین استفاده می شود. روش های درمانی بیولوژیکی که سلول های سرطانی B را هدف قرار می دهند نیز می توانند مؤثر باشند.

در بعضی موارد، از پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی برای ساخت سلول های سیستم ایمنی سالم استفاده می شود.

پزشکان ممکن است تصمیم بگیرند که درمانی را روی بیماران لنفوم و لوسمی انجام ندهند، چون بعضی از انواع این سرطان ها رشد کندی دارند و آسیب زا و تهاجمی نیستند. در صورت درمان، شیمی درمانی و پرتودرمانی و یا ترکیبی از هر دو استفاده می شود، اما لوسمی دارای دو روش درمانی دیگر پیوند سلول های بنیادی و دارو درمانی هدفمند هم می باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز