لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

زندگی با نارسایی قلبی

زندگی با نارسایی قلبی | پزشکت

فهرست مطالب

زندگی با نارسایی قلبی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تشخیص و زندگی با نارسایی قلبی می تواند برای شما و خانواده تان نگران کننده باشد. اما یادگیری نحوه مدیریت علائم و استفاده از دارو می تواند در کنترل شرایط به شما کمک کند تا از کیفیت زندگی خوبی برخوردار شوید. بیماران احتمالاً برای درمان نارسایی قلبی خود مجبور هستند ترکیبی از داروهای مختلف را مصرف می کنند. شاید پیگیری مصرف دارو ها کمی دشوار باشد. اما مصرف صحیح داروی مناسب به کنترل علائم شما کمک می کند. بر همین اساس می توانید یک جعبه قرص تهیه کنید تا بدانید کدام قرص ها را در چه زمانی مصرف کنید. بهتر است برای ثبت اطلاعات مفیدی و جزییات علائم خود که می خواهید به پزشکان خود تان بگویید، مواردی مانند علائم، وزن و مصرف مایعات خود را در نظر بگیرید. همچنین نگهداشتن و یادداشت نتایج آزمایش خون و اندازه گیری فشار خون می تواند در مدیریت وضعیت بیماری شما مفید باشد.

ممکن است شما بخاطر نارسایی قلبی نیاز به ایجاد تغییراتی در زندگی خود داشته باشید. ایجاد این تغییرات می تواند در ابتدا دشوار باشد، اما برای بیشتر افراد با گذشت زمان مقابله با این تغییرات عادی و راحت می شود.

فعال ماندن در زندگی بیماران با نارسایی قلبی

زندگی با نارسایی قلبی | پزشکت

  • فعالیت بدنی منظم می تواند به بهبود انرژی و استقامت شما کمک کند.
  • فعالیت و ورزش های را شروع کنید که متناسب با وضعیت شما باشد.
  • اهداف واقعی را در مورد کارهایی که قادر به انجام آن هستید تعیین کنید.

فعال بودن بعضی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد، اما حتی فعالیت کم در طول روز می تواند برای شما مفید باشد. علاوه بر آن در طول روز، حتی اگر احساس می کنید حالتان کاملا خوب است سعی کنید همراه با فعالیت خود استراحت کافی داشته باشید تا بتوانید در دراز مدت علائم خودتان را کنترل کنید.

کمک و حمایت خانواده در زندگی بیماران با نارسایی قلبی

خانواده، دوستان و سرپرستان می توانند حامی خوبی برای پشتیبانی عملی و عاطفی بیماران قلبی باشند. یکی از مهمترین روابطی که می توانید برای بهبود حال خود داشته باشید ارتباط و همکاری با پزشک معالج خودتان است. سعی کنید با پزشک خود راحت باشید و هر سوالی که دارید از او بپرسید. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی در روند درمانی و تصمیم گیری در مورد درمان خود شرکت و با پزشک همکاری کنید و مراقب بروز علائم احتمالی باشید.

از ویزیت پزشکی خود نهایت استفاده را ببرید.

زندگی با نارسایی قلبی | پزشکت

در هنگام ویزیت پزشک سعی کنید با آمادگی کامل به پزشک خود مراجعه کنید. سؤالات خود را طبقه بندی و یادداشت کنید و همه سوالات خود را در زمینه های مختلف مانند سلامت قلب و سکته مغزی، رژیم غذایی، کاهش وزن، کلسترول، فشار خون بالا، فعالیت بدنی، ترک سیگار و تنباکو، و دارو از پزشک خود بپرسید. سرانجام، اگر از پزشک خود راضی نیستید می توانید از پزشک های دیگر در مورد وضعیت خودتان نظر بگیرید. پزشک باید روی موضوعات پزشکی که برای شما مهمتر هستند تمرکز کند

برخی سوالات مهمی که ممکن از پزشک در مورد وضعیت شما بپرسد، عبارتند از:

درک مسئله خطر بروز این بیماری ها بسیار مهم است. به همین علت دانستن تاریخچه بیماری های خانوادگی شما می تواند در جلوگیری بروز برخی از بیماری های قلبی و سکته مغزی موثر باشد. برخی از متخصصان قلب معتقدند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عوامل خطر آن به شدت با سابقه خانوادگی بیماران ارتباط مستقیمی دارد. از طرفی هم شما نمی توانید با ژنتیک خود مقابله کنید، اما با تغییر رفتار و سبک زندگی خود می توانید احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی خود را کاهش دهید.

عوامل محیطی در زندگی بیماران با نارسایی قلبی

زندگی با نارسایی قلبی | پزشکت

حتی اگر سابقه خانوادگی ندارید باید از سایر عوامل خطر این بیماری ها مانند فشار خون بالا، دیابت و کلسترول خون بالا آگاه باشید و آن ها را کنترل کنید.

دارو های غیرمجاز و بیماری های قلبی

اکثر داروهای غیرقانونی می توانند عوارض جانبی قلبی عروقی از ضربان قلب غیر طبیعی تا حملات قلبی داشته باشند. تزریق داروهای غیرقانونی همچنین می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی مانند عفونت های باکتریایی رگ های خونی و دریچه های قلبی شود. بسیاری از داروها، مانند کوکائین، هروئین و اشکال مختلف آمفتامین، بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارند و می توانند هوشیاری فرد را تغییر دهند.

علاوه بر اعتیاد آور بودن آنها، عوارض جانبی و خطرات ناشی از مصرف این داروها، عبارتند از:

  • تشنج
  • سردرد
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • حملات قلبی
  • ایست تنفسی
  • تغییر در دمای بدن
  • ضربان قلب و فشار خون
  • اختلال در قضاوت و خطر بیشتر برخی از عفونت های مقاربتی
  • احتمال افزودن مواد اضافی به آن ها (مانند تالک، سموم، علف کش ها یا ذرات دیگر) که ممکن است یک واکنش سمی ایجاد کنند.
کوکائین و حمله قلبی

زندگی با نارسایی قلبی | پزشکت

فرم پودر کوکائین یا از طریق بینی استنشاق و از طریق بافت بینی جذب می شود، یا در آب حل و به جریان خون تزریق می گردد. حتی مصرف کنندگان به اصطلاح تفریحی کوکائین ممکن است به فشار خون بالا، انسداد شریان و ضعف دیواره های عضلات قلب مبتلا شوند که همه این موارد می تواند منجر به حمله قلبی گردد. کوکائین به عنوان “ماده محرک حمله قلبی” شناخته شده که می تواند خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، چون:

  • 30 تا 35 درصد بیماری دریچه های آئورت را افزایش می دهد.
  •  تا 8 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک را افزایش خواهد داد.
  • 18 درصد ضخامت دیواره بطن چپ قلب را بیشتر می کند.

مصرف کوکائین با درد قفسه سینه و انفارکتوس میوکارد همراه است. کوکائین، آمفتامین و اکستاز همگی می توانند اثرات نامطلوبی بر روی سیستم قلبی عروقی بگذارند.

  • آمفتامین ها، دسته ای از داروهای هستند که متامفتامین ها را شامل می شوند و می توانند اعتیاد آور باشند. این داروها برای درمان پارکینسون، چاقی، مسکن و کمبود توجه با بیش فعالی (ADHD) تجویز می شوند. آنها سیستم عصبی مرکزی (اعصاب و مغز) را تحریک می کنند و حتی باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون و کاهش اشتها می شوند. بدون مشورت با پزشک از مصرف دارو به طور خودسرانه خودداری کنید.
  • اکستازی یا MDMA غیرقانونی است. این ماده به عنوان یک “داروی کلوپ” مصنوعی با اثرات تحریک کننده و توهم زا شناخته می شود.
خواب و بیماری های قلبی، سکته مغزی

زندگی با نارسایی قلبی | پزشکت

خروپف ساده می تواند کمی آزار دهنده باشد، اما هنگامی که خروپف مرتباً برای لحظات کوتاه تنفس را قطع می کند، می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی شود و به طور خطرناک باشد. این بیماری به نام آپنه خواب شناخته شده است که در آن فرد ممکن است در طول خواب پنج تا 30 بار در ساعت یا بیشتر قطع تنفس را تجربه کند. این حملات خواب فرد را از خواب بیدار می کند. اختلال در خواب با افزایش فشار خون بالا، ورم مفاصل، سکته مغزی و نارسایی قلبی همراه است. از طرفی هم مردم باید توجه داشته باشند که ارتباط بین آپنه خواب و فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی بسیار قوی است و این سه موارد بهم ربط دارند.

از هر پنج بزرگسال حداقل یک نفر از آپنه خواب خفیف رنج می برد و شیوه بیماری در مردان بیشتر از زنان است. شایع ترین نوع آن، آپنه خواب انسدادی است که در آن فشار روی قفسه سینه و گردن فوقانی منجر به انسداد جریان هوای تنفسی می شود. آپنه انسدادی خواب (OSA) با چاقی همراه است، که چاقی یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی و سکته مغزی محسوب می شود. علاوه بر چاقی، کم خوابی ناشی از آپنه خواب می تواند در یک چرخه ناسالم منجر به چاقی بیشتر افراد شود. افراد مبتلا به آپنه خواب ممکن است در طول روز خسته تر باشند، بنابراین مستعد ابتلا به اختلال خواب و بیماری های قلبی هستند.

التهاب و بیماری های قلبی

اگرچه اثبات نشده است که التهاب منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی می شود، اما التهاب در بیماری های قلبی و سکته مغزی متداول است و تصور می شود که یک علامت یا پاسخ آتروژنیک است. التهاب در شرایط نامناسب می تواند تشکیل لخته خون در رگ های قلب یا مغز را تحریک کند و منجر به ایجاد بیشتر حملات قلبی و انواع خاصی از سكته مغزی مانند سکته مغزی ایسکمیک شود. بر همین اساس کنترل عوامل خطرزا مانند ترک سیگار، فشار خون بالا و کلسترول LDL که می تواند منجر به التهاب شود در بروز حملات قلبی و سکته های مغزی بسیار مهم است.

باورهای غلط درباره بیماری قلبی عروقی

زندگی با نارسایی قلبی | پزشکت

تکیه بر فرضیات دروغین و باور های غلط می تواند برای قلب خطرناک باشد. این در حالی است که بیماری قلبی و عروقی هر ساله تعداد زیادی از افراد را درگیر می کند و موجب مرگ هزاران نفر می شود.

اما برخی از باور های غلط می توانند فرد را از مراقبت و تقویت قلب خود باز دارد، از جمله:

باور غلط. من خیلی جوان هستم و نگرانی برای ابتلا به بیماری قلبی ندارم.

واقعیت. نحوه زندگی الان شما بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آینده تأثیر می گذارد. لخته های خونی در شریان ها ممکن است در اوایل کودکی و نوجوانی، شروع به تجمع در شریان ها کرده و بعداً منجر به گرفتگی عروق شود. از هر سه آمریکایی یک نفر بیماری قلبی عروقی دارد، اما همه آنها سالخورده و مسن نیستند. حتی افراد جوان و میانسال می توانند دچار مشکلات قلبی شوند. به خصوص این که عوامل خطر مربوط به بیماری های قلبی در بین جوانان شایع تر است.

باور غلط. من می دانم که فشار خون دارم اما نیازی به درمان ندارم.

واقعیت. فشار خون بالا “قاتل خاموش” خوانده می شود زیرا معمولاً منجر به بروز علائم خاصی نمی شود. بنابراین منتظر نمانید که بدن تان به شما هشدار دهد. تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا این است که وضعیت خود را با یک آزمایش فشار خون ساده بررسی کنید. درمان زودرس فشار خون بالا بسیار مهم است زیرا عدم درمان آن، می تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

باور غلط. من سکته قلبی نمی کنم چون درد در قفسه سینه ندارم.

واقعیت. اگرچه حمله قلبی معمولاً با درد یا ناراحتی در قفسه سینه همراه است، اما می تواند منجر به بروز علائم ظریف تر هم شود. این موارد شامل تنگی نفس، حالت تهوع، احساس سرگیجه و درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو، فک، گردن یا پشت است. در صورت بروز هر یک از این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

باور غلط. تا زمانی که داروهای دیابت مصرف می کنم، بیماری قلبی مرا تهدید نمی کند.

واقعیت. درمان دیابت می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کمک کند. اما حتی با کنترل قند خون، شما همچنان در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی هستید، چون فاکتورهای خطری که در بروز دیابت نقش دارند می توانند ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را بیشتر کنند. این عوامل خطرناک مشترک شامل فشار خون بالا، اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک جسمی و سیگار کشیدن است.

باور غلط. من سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارم نمی توانم از بروز بیماری جلوگیری کنم.

واقعیت. اگرچه افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند بیشتر در معرض خطر هستند، اما شما می توانید برای کاهش چشمگیر ریسک ابتلا خود قدم بردارید. برای حفظ سلامت قلب خود کلسترول، فشار خون، حفظ وزن سالم و قند خون را کنترل کنید و سیگار کشیدن را ترک کنید.

باور غلط. من در میانسال، نیازی به کنترل کلسترول خود ندارم.

واقعیت. طبق توصیه انجمن قلب آمریکا افراد بعد از 20 سالگی بهتر است هر 5 سال یک بار کلسترول خود را کنترل کنند.

باور غلط. نارسایی قلبی به معنی متوقف شدن ضربان قلب است.

واقعیت. ضربان قلب در حین ایست قلبی به طور ناگهانی ضربان متوقف می شود، نه نارسایی قلبی. با نارسایی قلبی، قلب به کار خود ادامه می دهد، اما در خونرسانی مشکل دارد و می تواند باعث تنگی نفس، تورم در پا و مچ پا یا سرفه مداوم و خس خس سینه شود. در حین ایست قلبی، فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و تنفس طبیعی او متوقف می شود.

باور غلط. درد در پاهای می تواند نشانه پیری باشد و ربطی به قلب ندارد.

 واقعیت. درد پا که در عضلات احساس می شود می تواند نشانه بیماری به نام بیماری شریان محیطی باشد. PAD از شریان های مسدود شده در پاها ناشی می شود و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد .

باور غلط. ضربان قلب من خیلی تند است، پس احتمال ابتلا من به سکته قلبی وجود دارد.

واقعیت. برخی از تغییرات در ضربان قلب طبیعی هستند. ضربان قلب هنگام ورزش یا هنگام هیجان زیاد و هنگام خواب کند می شود. بیشتر اوقات، تغییر در ضربان قلب نگران کننده نیست. اما در برخی مواقع، می تواند نشانه ای از آریتمی، ضربان قلب غیر طبیعی یا نامنظم باشد. بیشتر آریتمی ها بی ضرر هستند، اما برخی از آنها در طولانی مدت بر عملکرد قلب تأثیر می گذارند و به درمان نیاز دارند .

باور غلط. بعد از سکته قلبی باید از ورزش پرهیز کنم.

واقعیت. تحقیقات نشان می دهد، بازماندگان حمله قلبی که به طور مرتب از نظر جسمی فعال هستند و سایر تغییرات سالم قلب را انجام می دهند، طولانی تر از کسانی که این کار را انجام نمی دهند زندگی می کنند. انجمن قلب آمریکا حداقل حداقل دو ساعت و نیم فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​در هفته را برای سلامت کلی قلب و عروق توصیه می کند.

باورهای غلط بیماری های قلبی را باور نکنید.
  • بعد از سکته قلبی باید از ورزش پرهیز کنم.
  • من در میانسالی، نیازی به کنترل کلسترول خود ندارم.
  • نارسایی قلبی به معنی متوقف شدن ضربان قلب است.
  • من می دانم که فشار خون دارم اما نیازی به درمان ندارم.
  • من سکته قلبی نمی کنم چون درد در قفسه سینه ندارم.
  • درد در پاهای می تواند نشانه پیری باشد و ربطی به قلب ندارد.
  • من خیلی جوان هستم و نگرانی برای ابتلا به بیماری قلبی ندارم.
  • تا زمانی که داروهای دیابت مصرف می کنم، بیماری قلبی مرا تهدید نمی کند.
  • من سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارم نمی توانم از بروز بیماری جلوگیری کنم.
  • ضربان قلب من خیلی تند است، پس احتمال ابتلا من به سکته قلبی وجود دارد.

 منابع:

https://www.heart.org/en/health-topics/consumer-healthcare/what-is-cardiovascular-disease/sex-and-heart-disease

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-failure/expert-answers/heart-failure-and-sex/faq-20433732

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/support/practical-support/sex-and-heart-conditions

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/support/practical-support/living-with-heart-failure

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز