لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

روغن میخک چیست؟

روغن میخک، عوارض مصرف زیاد، نحوه مصرف و 12 فواید سلامتی آن || پزشکت
فهرست مطالب

روغن میخک در زندگی روزمره کاربردهای زیادی دارد، به خصوص برای بیماری هایی که معمولاً بروز می کنند. روغن میخک نه تنها مفید است، بلکه در خواربارفروشی ها و فروشگاه های محلی که در بخش ویتامین ها در محصولات کاملاً طبیعی تخصص دارند نیز به راحتی در دسترس است. اگر به دنبال افزودن طعم منحصر به فرد به غذاهای خود هستید، می توانید برگ میخک را برای پخت و پز نیز استفاده کنید.

مانند سایر داروهای طبیعی، روغن میخک به دلیل خاصیت آرام بخشی آن در دندانپزشکی محبوبیت زیادی دارد، اما می توانید این محصول را بدون نسخه از داروخانه های نزدیک خریداری کنید.

یکی از کاربردهای رایج این گیاه برای طعم دادن به داروهای سرفه و داروهای سرماخوردگی است تا حداقل نوشیدن آنها قابل تحمل باشد. اگرچه طبیعی است، اما مصرف بیش از حد در یک زمان می تواند خطرناک و جدی باشد یا باعث مشکلات شدید تنفسی شود. مانند هر فرآورده دارویی، حتی طبیعی، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

روغن میخک به طور سنتی برای اهداف مختلفی استفاده می شود، از جمله:

  • به عنوان یک ضد میکروبی، برای کمک به کشتن باکتری ها
  • به عنوان یک مسکن برای شرایطی مانند دندان درد و درد عضلانی
  • برای ناراحتی های گوارشی
  • برای تسکین شرایط تنفسی مانند سرفه و آسم

در حالی که بسیاری از مواد شیمیایی مختلف در روغن میخک شناسایی شده است، ترکیبی به نام اوژنول یکی از اجزای اصلی آن است.

مانند بسیاری از روغن‌های ضروری ، محققان برای ارزیابی مزایای سلامتی بالقوه روغن میخک و اجزای آن کار کرده‌اند. بیایید نگاهی عمیق‌تر به آنچه برخی از تحقیقات تاکنون می‌گویند داشته باشیم.

فواید روغن میخک برای سلامتی را بشناسید.

روغن میخک یک اسانس است که از درختان میخک به دست می آید. درخت میخک که با نام Syzygium aromaticum شناخته می شود ، بومی آسیای جنوب شرقی است، اگرچه امروزه ممکن است در مکان های دیگر نیز رشد کند.

روغن میخک از تقطیر جوانه های گل خشکی که از درخت میخک جمع آوری می شود، تولید می شود. سایر قسمت های درخت مانند ساقه و برگ ها نیز ممکن است استفاده شود. روغن میخک که رنگ آن از بی رنگ تا زرد روشن متغیر است و دارای رایحه ای تند و تند است، قرن هاست که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پوست خشک را مرطوب می کند.

روغن میخک برای پوست های خشک یک درمان طبیعی عالی است. بهترین راه برای استفاده از این درمان این است که روغن را به صورت مایع درآورید و با یک پارچه تمیز روی پوست خود بمالید. همچنین در بسیاری از محصولاتی که به طور خاص برای کمک به کاهش ظاهر علائم کشش، پف کردن چشم ها و پوست پف کرده ساخته شده اند، استفاده می شود.

برخی از دردها را کاهش می دهد.

روغن میخک، عوارض مصرف زیاد، نحوه مصرف و 12 فواید سلامتی آن || پزشکت

بسیاری از مردم در مورد خواص درمانی روغن میخک برای دندان درد و سایر دردهای دندان می دانند. در واقع، این محبوب ترین درمانی است که این گیاه طبیعی برای آن استفاده می شود.

راه های مختلفی برای استفاده از این برگ وجود دارد. اگر برگ‌های طبیعی میخک دارید، می‌توانید به سادگی برگ را روی دندان دردناک بگذارید و چند دقیقه در آنجا بگذارید، یا اگر به شکل مایع است، به سادگی یک قطره را روی آن ناحیه قرار دهید.

علاوه بر دندان درد، میخک برای کاهش درد حفره خشک مفید است، یک عارضه رایج که با کشیدن دندان رخ می دهد.

میخک یک راه طبیعی برای کمک به تسکین دردی است که نوزادان در حال دندان درآوردن تحمل می کنند. به سادگی مقداری روغن میخک را روی انگشت خود قرار دهید و انگشت خود را در امتداد لثه های کودک در حال دندان کشیدن بمالید. این یک راه عالی برای جلوگیری از گریه کودک برای ساعت ها بوده است و همچنین می تواند به شما کمک کند شب ها بیشتر بخوابید.

میخک برای کمک به تسکین درد بونیون و زگیل ایده آل و مناسب است. پارچه ای را در روغن میخک خیس کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. آن را برای چند دقیقه یا تا زمانی که درد کاهش یابد، بگذارید. خیساندن پارچه ای در روغن میخک یا به سادگی مالیدن روغن روی پوست می تواند راه بسیار خوبی برای تسکین درد عصبی باشد. به سادگی محل دردناک را پیدا کنید و میخک را به داخل آن بمالید تا پوست آن را جذب کند.

تسکین سوزش

روغن جوانه میخک اغلب به عنوان ماده فعال برای تسکین خارش و سوزش که معمولاً با تماس با بلوط سمی یا پیچک سمی همراه است استفاده می شود.

اگر برگ ها را جدا کرده و آب آن را بگیرید، می توانید به تنهایی از آنها استفاده کنید. اگر آن را به عنوان یک پماد موضعی داشته باشید، به همان اندازه موثر است. استفاده از این گیاه طبیعی روی زخم بستر می تواند از بدتر شدن آنها جلوگیری کند. همچنین استفاده از روغن میخک روی پوست مستعد ابتلا به زخم بستر برای کاهش احتمال ابتلا به آن مفید است.

بهبود گردش خون

روغن میخک، عوارض مصرف زیاد، نحوه مصرف و 12 فواید سلامتی آن || پزشکت

روغن جوانه میخک در برای کمک به بهبود گردش خون استفاده می شود. از آنجایی که این مومیایی مخصوص برای تسکین دردهای عضلانی استفاده می شود، میخک ماده فعالی است که به جریان خون در این ناحیه کمک می کند و به کاهش درد کمک می کند. از آنجایی که این روغن به بهبود گردش خون کمک می کند، برای کاهش درد و ناراحتی که معمولاً با سردردهای تنشی همراه است، ایده آل است.

یک پارچه آغشته به این روغن را روی پیشانی یا شقیقه ها بمالید تا رگ های خونی باز شوند.هنگامی که برای اهداف آروماتراپی استفاده می شود، روغن جوانه میخک به تحریک مغز کمک می کند. این عطر باعث می‌شود که توجه بیشتری داشته باشید و حتی می‌تواند احساس انرژی بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشید.

مصارف دندانپزشکی

در یک مطالعه تأثیر این روغن بر فرسایش دندانی دندان ها توسط نوشیدنی های اسیدی مانند آب سیب بررسی شد. فرسایش دندان می تواند منجر به پوسیدگی شود.

بر اساس این مطالعه، این روغن و مولکول های آن در جلوگیری از فرسایش دندان موثر بوده و نویسندگان را به این باور رساند که روغن میخک ممکن است به روشی مشابه فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی عمل کند.

این بررسی 10 محصول گیاهی طبیعی را آزمایش کرد تا ببیند چقدر در برابر ارگانیسم هایی که باعث ایجاد حفره های دهانی می شوند موثر هستند. مشخص شد که این روغن در مهار ارگانیسم های ایجاد کننده حفره موثرترین است.

همچنین این بررسی توانایی تسکین درد ژل میخک و بنزوکائین را مقایسه کرد.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که با این روغن یا بنزوکائین مورد آزمایش قرار گرفتند، به طور قابل‌توجهی نمره درد کمتری نسبت به گروه دارونما داشتند. این امر باعث شد نویسندگان این مطالعه بر این باورند که این روغن ممکن است به عنوان یک بی حس کننده موضعی موثر باشد. بر همین اساس به نظر می رسد که اسانس میخک ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی و تسکین درد دهان کمک کند.

کاربردهای پوستی

در سال 2017، محققین این روغن را آزمایش کرد تا ببیند که آیا وقتی روی پوست استفاده می شود، تأثیری بر خارش مزمن دارد یا خیر. این مطالعه نشان داد که در مقایسه با روغن نفتی، این روغن به طور قابل توجهی خارش را تسکین می دهد.

یک مطالعه استفاده موضعی از کرم این روغن در درمان شقاق مقعدی را با نرم کننده های مدفوع و کرم لیگنوکائین مقایسه کرد.

پس از 3 ماه، محققان به بهبودی در 60 درصد از افراد در گروه این روغن اشاره کردند، در حالی که در گروه نرم کننده های مدفوع و لیگنوکائین تنها 12 درصد بود. زمانی که این روغن روی پوست مالیده شود، ممکن است در تسکین خارش و بهبودی موثر باشد.

خواص ضد سرطانی

یک مطالعه به تأثیر این روغن بر روی یک سری از سلول های سرطان سینه انسان در شرایط آزمایشگاهی توجه کرد، به این معنی که سلول ها در ظرف یا لوله آزمایش آزمایش شدند. محققان دریافتند که روغن میخک در مقادیر خاصی برای سلول های سرطانی سمی است.

در یک بررسی دیگر محققان دریافتند که روغن میخک رشد چندین رده سلولی سرطانی از جمله سرطان سینه، دهانه رحم و روده بزرگ را متوقف می کند. عصاره میخک همچنین مرگ سلولی را افزایش داد و تقسیم سلولی را در رده سلولی سرطان روده بزرگ مختل کرد.

به نظر می رسد در یک لوله آزمایش، روغن میخک در کشتن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها موثر است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی خواص ضد سرطانی روغن میخک مورد نیاز است.

به عنوان دافع حشرات استفاده می شود!

بسیاری از شرکت های دافع حشرات از اسانس میخک به عنوان یکی از مواد فعال در محصولات اسپری خود استفاده می کنند. اگر مقداری برگ یا روغن میخک دارید، می توانید به سادگی به جای صرف هزینه برای اسپری حشرات از آنها استفاده کنید. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که میخک ها را در اطراف محیط حیاط خود بکارید تا جایگزین تعداد حشرات شود که وارد حیاط شما می شوند. همچنین می توانید مقداری از روغن ها را روی بدن خود بریزید تا حشرات و پشه ها به شما نزدیک نشوند.

بوی بد آشپزی را کاهش می دهد!

برخی از غذاها مانند جگر و ماهی می توانند باعث ایجاد بوی نامطبوع در خانه شما هنگام آشپزی شوند. سوزاندن مقداری روغن یا بخور عطر میخک پس از پختن می تواند به جذب بوهای زننده و جایگزینی آنها با رایحه دلپذیرتر کمک کند. میخک می تواند به برخی از غذاهای بی مزه را طعم دار کند. می توانید از آن به صورت مایع برای اضافه کردن به غذاهای خود استفاده کنید یا از برگ میخک استفاده کنید.

میل جنسی را افزایش می دهد.

روغن میخک، عوارض مصرف زیاد، نحوه مصرف و 12 فواید سلامتی آن || پزشکت

یک قطره میخک در قهوه یا نوشیدنی شما می تواند انرژی جنسی بیشتری به شما بدهد. برخی معتقدند این یک راه طبیعی عالی برای افزایش میل جنسی شما است، اگر اخیراً کاهش یافته است.

درد معده را کاهش می دهد.

قرن هاست که از میخک برای تسکین درد معده استفاده می شود. در صورتی که چیزی بخورید که با شما موافق نیست، به آرام کردن اعصاب و کمک به هضم غذا کمک می کند. چند قطره از روغن را در یک نوشیدنی بریزید تا از آن برای اهداف معده درد استفاده کنید.

از بین بسیاری از گیاهان و داروهای طبیعی که می توانید در سوپرمارکت یا فروشگاه مکمل های خود پیدا کنید، تصمیم به خرید روغن میخک می تواند چندین مزیت را برای شما به همراه داشته باشد.

فعالیت ضد میکروبی

در مطالعه‌ای در سال 2012 ، محققان دریافتند که روغن میخک توانایی کشتن سلول‌های باکتری استاف را در کشت مایع و کلونی دارد. کلونی مجموعه ای از باکتری ها است که با هم زندگی می کنند و توسط یک لایه محافظ لزج محافظت می شوند.

اکثر آنتی بیوتیک ها در نفوذ به کلونی و کشتن باکتری های استاف موثر نیستند، اما طبق این مطالعه، به نظر می رسد این روغن قادر به این کار باشد.

بررسی ها فعالیت ضد قارچی چندین اسانس را بررسی کرد. از میان روغن‌های آزمایش‌شده، این روغن مؤثرترین روغن در توقف رشد طیف وسیعی از قارچ‌ها با منشأ زیست‌محیطی بود.

محققان تأثیر اوژنول، جزء اصلی این روغن، را بر روی مخمر کاندیدا آلبیکنس بررسی کردند. این مخمر می تواند باعث عفونت های قارچی مانند پای ورزشکاران، برفک دهان و عفونت های قارچی واژن شود.

به گفته نویسندگان این مطالعه، اوژنول توانایی کشتن مخمر را هم در کشت و هم در مدل موش دارد.

اگرچه اثرات آن کمتر از آنتی بیوتیک های آزمایش شده بود، اما این روغن وقتی به کشت مایع اضافه شد یا به عنوان بخار معرفی شد، فعالیت ضد باکتریایی داشت. برهمین اساس می توان ننیجه گرفت که این روغن می تواند در توقف رشد برخی از انواع باکتری ها و قارچ ها موثر باشد.

نحوه استفاده اسانس میخک

روش های مختلفی برای استفاده از این روغن در خانه وجود دارد. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

اسپری

استفاده از این روغن به عنوان اسپری راهی آسان برای افزودن عطر تند میخک به اتاق است. یا شاید بخواهید از خواص ضد میکروبی روغن میخک استفاده کنید و از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده ملایم استفاده کنید. برای تهیه اسپری میخک:

  1. چند قطره روغن میخک را به آب اضافه کنید. انجمن ملی آروماتراپی کل نگر (NAHA) 10 تا 15 قطره در هر اونس آب را پیشنهاد می کند.
  2. از آنجایی که اسانس ها در آب حل نمی شوند، بهتر است یک عامل پخش کننده مانند سولوبول را نیز به محلول اضافه کنید.
  3. قبل از اسپری حتما بطری را به خوبی تکان دهید.
انتشار

مانند کاربردهای اسپری، استفاده از یک پخش کننده می تواند به پخش عطر میخک در سراسر اتاق کمک کند. هنگام پخش روغن میخک، حتماً دستورالعمل‌هایی را که همراه با پخش کننده ارائه شده است، دنبال کنید.

هنگام اسپری یا پخش این روغن، مطمئن شوید که اتاق به خوبی تهویه می شود.

پماد موضعی

اگر می خواهید از روغن میخک برای تسکین درد، التیام زخم یا کاهش خارش استفاده کنید، چند راه وجود دارد که می توانید روغن میخک را روی پوست خود بمالید:

  • روغن های ماساژ. روغن میخک را در روغن حامل مانند جوجوبا، نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید. NAHA پیشنهاد می کند از 15 قطره روغن میخک در هر اونس روغن حامل برای ایجاد محلول 2.5 درصد استفاده کنید.
  • کرم ها، اسکراب ها یا لوسیون ها. روغن میخک را در یک محصول بدون عطر، مانند لوسیون یا کرم صورت، رقیق کنید. NAHA رقت 1 تا 2.5 درصد را برای پوست های معمولی و 0.5 تا 1 درصد را برای پوست های حساس توصیه می کند.
دندانی

آیا شما دندان درد دارید؟ مالیدن روغن میخک روی دندان درد ممکن است به تسکین درد کمک کند تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید. برای استفاده از روغن میخک برای دندان درد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. چند قطره روغن میخک را در یک روغن حامل خوراکی مانند روغن زیتون یا نارگیل رقیق کنید.
  2. یک گلوله پنبه تمیز را به محلول آغشته کنید و اجازه دهید در آن خیس بخورد.
  3. از تماس با لثه خودداری کنید، پنبه را روی دندان دردناک بمالید. ممکن است چند دقیقه استفاده از آن طول بکشد تا احساس آرامش کنید.
  4. در صورت لزوم هر 2 ساعت یکبار تجدید کنید.

اگر هنگام استفاده از روغن میخک روی دندان احساس سوزش یا ناراحتی کردید، استفاده از آن را متوقف کنید.

آیا مصرف اسانس میخک عوارض دارد؟

روغن میخک، عوارض مصرف زیاد، نحوه مصرف و 12 فواید سلامتی آن || پزشکت

برخی از عوارض جانبی احتمالی روغن میخک وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

تحریک پوست

روغن میخک می تواند باعث تحریک پوست در برخی افراد شود. اگر در مورد حساسیت خود به روغن میخک نگران هستید، ابتدا آن را آزمایش کنید. برای انجام این کار، مقدار کمی روغن میخک رقیق شده را به داخل آرنج خود بمالید. اگر متوجه علائم تحریک پوستی مانند قرمزی، خارش یا تورم شدید، از روغن میخک به صورت موضعی استفاده نکنید.

آلرژی

اگرچه نادر است، اما احتمال دارد واکنش آلرژیک به روغن میخک یا اجزای آن ایجاد شود. مطمئن شوید که علائم و نشانه های آنافیلاکسی، یک واکنش آلرژیک بالقوه تهدید کننده زندگی را می شناسید:

  • مشکل در تنفس
  • خس خس سینه یا سرفه
  • سفتی در گلو یا مشکل در بلع
  • بثورات یا کهیر، که ممکن است خارش داشته باشد.
  • ناراحتی های گوارشی مانند استفراغ، اسهال یا گرفتگی عضلات
تداخلات دارویی

اگر هر یک از انواع داروهای زیر را مصرف می کنید، از روغن میخک استفاده نکنید:

  • ضد انعقادها
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر از مصرف روغن میخک خودداری کنید اگر:

  • شما زخم گوارشی دارید.
  • اخیراً یک عمل جراحی بزرگ داشته اید.
  • شما یک اختلال خونریزی مانند هموفیلی دارید.

همانطور که در مطالعه ای در سال 2012 نشان داده شد، در حالی که به طور کلی برای استفاده موضعی ایمن شناخته می شود، روغن میخک به دلیل حساسیت حتی برخی از باکتری های مفید در بیوم روده به اوژنول، بر تنوع میکروبیوتای روده تاثیر می گذارد.

به طور کلی توصیه می شود که روغن میخک را به مقدار زیاد مصرف نکنید. در صورت بلعیده شدن، میخک ممکن است باعث احساس سوزش شود. به جای آن استفاده از روغن میخک روی پوست یا لثه ها یا استفاده از آن به عنوان دهان شویه توصیه می شود. دهان شویه میخک کلوگارد یکی از مواد شوینده تجاری است که در دسترس است.

برای جلوگیری از قورت دادن روغن میخک توسط نوزادان و کودکان توجه ویژه ای داشته باشید. در سال 1992 گزارش موردی وجود داشت که در آن کودکی که روغن میخک خورده بود و انعقاد داخل عروقی منتشر (DIC) و نکروز سلولی کبدی را تجربه کرده بود. گزارش  مورد دیگری از سال 1991 افسردگی سیستم عصبی مرکزی را در نوزادی که روغن میخک را بلعیده است، توصیف می کند.

موارد منع مصرف

اوژنول لخته شدن خون را کند می کند و می تواند منجر به افزایش خطر خونریزی شود. افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، کسانی که برای جراحی برنامه ریزی شده اند و افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند باید از مصرف آن اجتناب کنند. نشان داده شده است که میخک منجر به کاهش سطح قند خون می شود و افرادی که هیپوگلیسمی دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

هنگام خرید روغن میخک به چه نکاتی توجه کنیم؟

روغن میخک، عوارض مصرف زیاد، نحوه مصرف و 12 فواید سلامتی آن || پزشکت

می توانید روغن میخک آنلاین یا در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی یا بهداشتی خرید کنید. برای یافتن بهترین کیفیت روغن میخک، نکات زیر را دنبال کنید:

  • نام علمی آن را بدانید. باید روی برچسب محصول درج شود. برای روغن میخک، Syzygium aromaticum است. مترادف روغن میخک که ممکن است آن را نیز ببینید Eugenia cariophylata است.
  • به دنبال درجه خلوص باشید. سعی کنید اسانس 100 درصد میخک بخرید. اگر مواد دیگری وجود دارد، باید روی برچسب ذکر شود.
  • مراقب تبلیغات و ادعاهای محصول باشید. روغن‌های ضروری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به همان روشی که داروها تنظیم می‌شوند، تایید نمی‌شوند. مراقب هر روغنی باشید که ادعا می کند می تواند برای درمان یا درمان یک بیماری خاص استفاده شود.
  • اطمینان حاصل کنید که روغن در یک بطری شیشه ای تیره نگهداری می شوند. نور می تواند به اسانس ها آسیب برساند و شیشه تیره به جلوگیری از نور کمک می کند.
  • اگر می توانید قبل از خرید آن را بو کنید. روغن میخک رایحه منحصر به فردی دارد. اگر بویی که انتظارش را دارید نمی‌دهد، آن را نخرید.

به طور سنتی، روغن میخک برای تسکین ناراحتی های گوارشی، تسکین درد و کمک به بیماری های تنفسی استفاده می شده است. تحقیقات نشان داده است که روغن میخک ممکن است برای کاربردهای دندانی و موضعی، برای درمان عفونت ها و حتی مبارزه با سرطان فوایدی داشته باشد.

مانند هر اسانس دیگر، مطمئن شوید که روغن میخک را با خیال راحت استفاده کنید. قبل از استفاده از روغن میخک، همیشه در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

تغذیه

به عنوان یک ادویه، میخک فواید تغذیه ای قابل توجهی دارد. طبق داده های تغذیه ای ، یک قاشق چای خوری میخک آسیاب شده حاوی 30 درصد از RDI منگنز معدنی، 4 درصد از RDI ویتامین K، 3 درصد از RDI ویتامین C، و مقادیر کمی از کلسیم، منیزیم و ویتامین E است. همچنین منبع خوبی از فیبر است.

ویتامین C و اوژنول هر دو آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به کند کردن پیشرفت بیماری مزمن کمک کنند. منگنز برای سلامت استخوان ها مهم است.

آیا روغن میخک روی قند خون تاثیر دارد؟

احتمالا. یک مطالعه کوچک نشان داد که عصاره میخک می تواند به کاهش افزایش قند خون بعد از غذا کمک کند. با این حال، این تحقیق بر روی داوطلبان سالم و نه افراد مبتلا به دیابت انجام شد. اگر دیابت دارید و از عصاره میخک مکمل می‌گیرید، باید قند خون خود را به دقت کنترل کنید تا زمانی که بدانید میخک چگونه روی شما تأثیر می‌گذارد

آیا سیگار میخک ایمن است؟

نه. سیگار میخک که به عنوان کرتک نیز شناخته می شود، معمولاً حاوی 60 تا 80 درصد تنباکو و 20 تا 40 درصد جوانه میخک آسیاب شده و روغن میخک همراه با برخی ادویه های دیگر است. اثر بی‌حس‌کننده اوژنول موجود در سیگار میخک، تنفس طولانی‌تر و عمیق‌تری را ممکن می‌سازد. این ممکن است عمل کشیدن تنباکو را در حال حاضر سخت تر کند، اما هیچ کاری برای جلوگیری از خطرات مربوط به استنشاق نیکوتین، مونوکسید کربن و قطران ندارد.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجوی مشاور و مقاله

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.

در صورت تمایل به نصب اپلیکیشن و دریافت پشتیبانی رایگان فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

نیاز به راهنمایی دارید؟ شماره همراه خود را وارد کنید.