لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه خود را وادار به ادرار کنیم؟

چگونه خود را وادار به ادرار کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه خود را وادار به ادرار کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انجام برخی از آزمایشات پزشکی نیاز به آزمایش ادرار و ادرار کردن فوری بیمار دارد. برهمین اساس راهکارهای دفع ادرار و یا اینکه چگونه خود را وادار به ادرار کنیم در این شرایط می تواند موثر باشند. در شرایط عادی، یک فرد سالم نباید در ادرار کردن مشکل داشته باشد. در عوض، بدن به طور طبیعی به فرد می گوید که چه موقع نیاز به ادرار دارد. ادرار اجباری فقط در مواقعی که برای نمونه پزشکی لازم است رخ می دهد. اما از طرفی هم مشکلات مثانه بیشتر از آنچه فکر می کنید یک مسئله رایج است. بررسی ها نشان می دهد که حدود 14 میلیون نفر در انگلستان از بی اختیاری ادرار رنج می برند و این تعداد به طور پیوسته هر روز افزایش می یابد. خوشبختانه راه های زیادی برای بهبود سلامت مثانه شما وجود دارد.

برخی از بیماری های زمینه ای مانند مشکلات پروستات یا عفونت مثانه می توانند منجر به بروز برخی مشکلات در زمینه ادرار کردن افراد شوند. در این شرایط، فرد باید به جای تلاش برای اجبار ادرار، به دنبال مراقبت پزشکی باشد تا علت اصلی علائم خود را شناسایی کردن و آن را برطرف کند.

با این حال، مواقعی وجود دارد که فرد به دلیل نمونه ادرار یا دلایل دیگر نیاز به ادرار دارد و نمی تواند از قبل آماده شود. افراد می توانند با نوشیدن آب بیشتر و عدم ادرار کردن قبل از مراجعه به پزشک، برای آزمایش ادرار یا سایر اقدامات پزشکی آماده شوند. اگر این امکان پذیر نیست، آنها می توانند از یک یا چند تکنیک زیر برای تحریک ادرار استفاده کنند.

راهکارهای دفع و یا تحریک ادرار

چگونه خود را وادار به ادرار کنیم؟ | پزشکت

ممکن است فرد برای تحریک ادرار چندین تکنیک را امتحان کند. شاید این تکنیک ها برای همه مفید نباشند. ممکن است فرد نیاز داشته باشد چندین روش را امتحان کند تا بتواند بهترین راه را برای خود پیدا کند.

تکنیک تحریک ادرار

ضربه زدن به ناحیه بین ناف و استخوان شرمگاهی. هنگام نشستن روی توالت، یک فرد می تواند به ناحیه ای که بین ناف و استخوان ناحیه تناسلی قرار دارد ضربه بزند. با استفاده از نوک انگشتان، فرد می تواند هر 30 ثانیه به آرامی اما محکم به پوست نزدیک مثانه ضربه بزند تا ادرار را تحریک کند.

خم شدن به جلو. خم شدن به جلو هنگام نشستن روی توالت باعث فشار بیشتر بر مثانه می شود که می تواند ادرار را تحریک کند.

قرار دادن دست در آب گرم. قرار دادن دست در آب گرم می تواند میل به ادرار کردن را تحریک کند. شخص باید این کار را هنگام نشستن روی توالت انجام دهد. اگر توالت در نزدیکی سینک یا وان باشد، فرد می تواند اجازه دهد آب گرم از شیر آب، روی دستش جاری شود.

شنیدن صدای آب جاری. صدای آب می تواند نیاز به دفع ادرار را ایجاد کند. فردی که در ادرار کردن مشکل دارد می تواند سینک حمام را قبل از اقدام به ادرار کردن یا شستن توالت قبل از استفاده روشن کند. برخی از مردم متوجه می شوند که پخش ضبط آب جاری نیز می تواند همین تأثیر را داشته باشد.

نوشیدن مایعات هنگام تلاش برای ادرار کردن

نوشیدن آب یا مایع کم قند در حین تلاش برای ادرار کردن نیز ممکن است بدن را برای ادرار کردن تحریک کند. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب توصیه شده در روز دارای مزایای زیادی مانند افزایش انرژی است و همچنین با تقویت دفع سموم از بدن، بر سلامت مثانه تأثیر مثبت می گذارد. بنیاد تغذیه بریتانیا توصیه می کند که حداقل نیمی از مایعاتی که مصرف می کنید باید آب باشد، اما بسته به شرایطی که از قبل دارید، می توانید مقدار مصرف آب را تغییر دهید.

مردان

نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار یا الکل توصیه نمی شود، زیرا می توانند باعث کم آبی بدن شوند.

امتحان مانور والسالوا برای تحریک ادرار

چگونه خود را وادار به ادرار کنیم؟ | پزشکت

مانور والسالوا شامل هل دادن به سمت پایین است که انگار سعی می کنید مدفوع داشته باشید. ممکن است شخصی متوجه شود که استفاده از ساعد خود برای فشار به قسمت تحتانی شکم نیز مفید است. افراد باید از فشار مستقیم بر مثانه خودداری کنند، زیرا این امر می تواند باعث برگشت ادرار به کلیه ها و ایجاد عفونت شود.

ورزش کردن. تمرینات ساده مانند پیاده روی یا انجام پرش می تواند به ادرار کردن فرد کمک کند. قبل از رفتن به دستشویی، فرد می تواند برای تحریک ادرار چند دور خانه یا دفتر بدود.

ماساژ دادن قسمت داخلی ران. ماساژ قسمت داخلی ران در حین توالت می تواند به القاء نیاز به ادرار کمک کند. یک فرد باید داخل پا را با دست یا انگشتان خود به آرامی ماساژ دهد.

استفاده از تکنیک های آرامش. اگر دلیل عدم توانایی در ادرار کردن فرد، عصبی است یا استرس دارد، می تواند برخی از تکنیک های اصلی آرامش را برای تشویق ادرار امتحان کند. با بستن چشمان خود، فرد می تواند روی شل شدن ماهیچه ها تمرکز کند، از انگشتان دست شروع کرده و در تمام نقاط بدن کار کند. هدف این است که مثانه را شل کرده و ادرار را تحریک کنید.

تغییر سبک زندگی و تحریک ادرار

چگونه خود را وادار به ادرار کنیم؟ | پزشکت

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا برخی راهکارها و تغییر سبک زندگی وجود دارند که می توانند به شما در تحریک ادرار فوری و اینکه چگونه خود را وادار به ادرار کنیم؟ موثر هستند، از جمله:

از مصرف غذاهای محرک پرهیز کنید. برخی از غذاها مانند مواد تند می توانند مثانه شما را تحریک کنند. در نهایت، اگر فردی در ادرار کردن مشکل دارد، باید برای تشخیص مناسب به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. عفونت درمان نشده می تواند عواقب جدی داشته باشد، بنابراین مراجعه به پزشک در اسرع وقت بسیار مهم است.

ادرار خود را متوقف نکنید. کنترل ادرار می تواند بر عضلات مثانه شما فشار وارد کند، بنابراین تمایل به ادرار کردن را طولانی نکنید و در هنگام ادرار کردن عجله نکنید. اگر ادرار به مدت طولانی در مثانه شما بماند، احتمال عفونت افزایش می یابد. وقتی در دستشویی هستید، صبرکنید تا مثانه کاملاً خالی شود.

عضلات کف لگن خود را تقویت کنید. بیشتر به عنوان تمرینات کگل شناخته می شوند، تمرین عضلات کف لگن می تواند از دیواره مثانه، روده ها و سلامت جنسی شما پشتیبانی کند. هم مردان و هم زنان می توانند از این امر سود ببرند و همچنین می تواند به کاهش کنترل مثانه با بالا رفتن سن کمک کند. علاوه بر سایر خطرات سلامتی دیگر، سیگار کشیدن می تواند در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد. همچنین به دلیل موادی که در آن وجود دارد، به ویژه نیکوتین، که باید توسط بدن پردازش شود، می تواند به عنوان عامل تحریک کننده مثانه عمل کند.

سلامت دستگاه گوارش خود را بهبود بخشید.

شیوه زندگی سالم شامل ورزش منظم، تغذیه مناسب و حفظ وزن سالم است. یک رژیم غذایی سالم باعث بهبود سلامت مثانه می شود زیرا تعادل مناسب تغذیه باعث می شود تمام از سلامت و عملکرد مناسب تمام اندام های شما حمایت کند.

مثانه یک اندام عضلانی توخالی در بدن است که پس از عبور از کلیه ها به عنوان محل جمع آوری و ذخیره ادرار عمل می کند. اگر به درستی عمل نکند، ممکن است عوارضی مانند عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه ایجاد کند، یا می تواند با بی اختیاری روده ارتباط داشته باشد. سلامت روده و مثانه دست به دست هم می دهند، به همین دلیل دانستن راه هایی برای تنظیم حرکت روده نیز مهم است

رفع یبوست و سایر مشکلات روده می تواند به بهبود عملکرد مثانه کمک کند. مشکلات مثانه می تواند نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر یا IBS باشد. برای اطمینان از داشتن سیستم گوارشی سالم مانند خوردن غذاهای غنی از فیبر، که هضم خوب را تسهیل می کند، قدم بردارید.

علل نیاز به ادرار فوری و تحریک آن

چگونه خود را وادار به ادرار کنیم؟ | پزشکت

سیستم عصبی فرد معمولاً مسئول سیگنال دهی به هنگام پر شدن مثانه است و باید تخلیه شود. این احساس اغلب احساس پری و فشار است.

در بیشتر موارد، فرد می تواند با استفاده از این سیگنال های طبیعی بفهمد  که چه موقع باید ادرار کند. با این حال، مواقعی وجود دارد که ادرار فوری در صورت نیاز، اغلب برای انجام آزمایشات پزشکی الزامی است. برخی از رایج ترین دلایلی که ممکن است فرد برای انجام آزمایش پزشکی نیاز به ادرار داشته باشد، عبارتند از:

  • تست مواد مخدر
  • معاینات رادیولوژی یا اولتراسونیک
  • آزمایش ادرار، کشت ادرار و مطالعات خون
  • سیستوسکوپی، جایی که یک لوله نازک با دوربین مثانه و پیشابراه را بررسی می کند.
  • مطالعات اورودینامیکی، که میزان چگونگی ذخیره و ترشح ادرار توسط بدن را ارزیابی می کند.

نمونه هایی از مطالعات اورودینامیکی شامل uroflowmetry، cystometrogram (CMG)، پروفایل فشار پیشابراه و الکترومیوگرافی است.

پس از عمل جراحی، ممکن است فردی با وضعیتی به نام مثانه عصبی روبرو شود. این زمانی است که اعصاب دیگر به مغز نمی گویند زمان ادرار کردن فرا رسیده است.

مثانه عصبی می تواند باعث شود فرد یا مدت زیادی ادرار را نگه دارد یا در ادرار کردن دچار مشکل شود زیرا نمی تواند احساس کند که مثانه اش پر شده است.

زمان مراجعه به پزشک برای مشکلات ادراری

در صورت بروز مشکل در ادرار کردن چندین بار در روز، افراد باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. عدم امکان دفع ادرار می تواند نشانه بیماری های زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارند، مانند عفونت های مجاری ادراری یا مشکلات پروستات.

شخصی که هنگام آزمایش ادرار در دفع ادرار مشکل دارد، احتمالاً یک بیماری زمینه ای ندارد. آنها ممکن است اخیراً ادرار کرده یا عصبی شده باشند. در این موارد، فرد معمولاً می تواند با استفاده از تکنیک های ذکر شده در بالا، ادرار را تحریک کند.

گنجاندن این تغییرات در شیوه زندگی شما می تواند شگفتی های زیادی برای سلامت مثانه شما ایجاد کند و بر سلامت کلی شما نیز تأثیر مثبت بگذارد. سلامت مثانه خود را پیگیری کرده و هرگونه تغییر را یادداشت کنید. اگر با وجود تکنیک ها ذکر شده، هنوز در دفع ادرار مشکل دارید، به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

HTTPS://WWW.BLADDERANDBOWEL.ORG/NEWS/8-METHODS-TO-ENCOURAGE-BLADDER-MOVEMENT/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321074

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز