لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سلامت مردان و اورولوژیعمومی و داخلی

چرا مردها به پزشکان مراجعه نمی کنند؟

چرا مردها به پزشکان مراجعه نمی کنند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پاسخ به این سوال که علت عدم مراجعه مردان به پزشکان چیست؟ بیشتتر به طرز تفکر و برقراری ارتباط آنها با پزشک  و نیز انواع بیماری ها بستگی دارد.

مردان و زنان از نظر تفکر و برقراری ارتباط تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند. به خصوص وقتی صحبت از سلامتی می شود رفتار مردان و زنان با یکدیگر کاملا متفاوت است.

بررسی علت عدم مراجعه مردان به پزشکان نشان می دهد که 56 درصد از مردان ترجیح می دهند نگرانی های سلامتی را نزد خودشان حفظ کنند. مردان دوست ندارند مشکلات سلامتی خود را با هیچ کس حتی پزشک خود در میان بگذارند. بر اساس آمار موجود فقط 15 درصد از مردان و 14 درصد از زنان نگرانی های سلامتشان را با شریک زندگی خود مطرح می کنند.

بررسی هایی که بر روی 2200 آمریکایی انجام شده است نشان می دهد که مردان نمی خواهند ضعیف به نظر برسند. آنها نمی خواهند اذیت شوند. آنها نمی خواهند در خانواده خود نگرانی ایجاد کنند. به همین علت بسیاری از مردان در مورد مشکلات سلامت خود صحبت نمی کنند. نظرسنجی ها نشان می دهد که از هر 10 مرد شش نفر (61 درصد) حتی در صورت لزوم از مراجعه به پزشک غافل می شوند. در حالیکه هم مردان و هم زنان باید درباره مشکلات سلامت خود صحبت کرده و از دریافت مراقبت های پزشکی دریغ نکنند.

من نیازی به پزشک ندارم؟!!

متاسفانه بسیاری از مردان این نگرش را دارند که من نیازی به مراجعه به پزشک ندارم. یكی از دلایل این نگرش این واقعیت باشد كه بسیاری از مردان خود را متقاعد می كنند كه می توانند وضعیت سلامت خود را بهبود ببخشند. مردان می گویند که نمی خواهند در این مدت پزشک را آزار دهند.

یکی دیگر از علل مراجعه نکردن مردان به پزشک این است که مردان می ترسند آسیب پذیر به نظر برسند. مردان همیشه می خواهند خود را قوی و قادر به انجام هر کاری ببینند. به همین علت مردان مراجعه به دکتر را یک نقطه ضعف می دانند.

ترس از آسیب پذیری در مردان می تواند تا موارد حساس مانند اختلال نعوظ نیز گسترش یابد. اینها اغلب مباحثی هستند که مردان ترجیح می دهند از صحبت درمورد آنها کاملاً خودداری کنند. در حالیکه مراجعه به پزشک می تواند به راحتی به درمان بیماری آنها کمک کند.

صحبت در مورد  اختلال نعوظ

چرا مردها به پزشکان مراجعه نمی کنند؟ | پزشکت

در بررسی علت عدم مراجعه مردان به پزشکان مشخص شد که برای بسیاری از مردان، صحبت در مورد سلامت جنسی تابو به نظر می رسد. از هر پنج نفر، دو نفر (41 درصد) درباره نعوظ دردناک با شریک زندگی خود صحبت نمی کنند.  43 درصد از مردان مشکل اختلال نعوظ خود را کاملا پنهان می کنند.

در واقع مردان معمولا از مطرح کردن این مسائل خجالت می کشند. در حالیکه این مشکلات باید حتما درمان شوند. درمان مشکلات جنسی علاوه بر ایجاد احساس بهتر باعث برطرف شدن سایر مشکلات سلامتی می شود. به عنوان مثال، اختلال نعوظ می تواند نشانه ای از بیماری قلبی باشد. یک مطالعه نشان داد که از هر سه مرد که به دلیل حمله قلبی در بیمارستان بستری شده می شوند، دو نفر مبتلا به ED هستند.

مردان

از آنجایی که مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ می تواند باعث بیماری قلبی شود، مردان باید درمورد ED با پزشک خود صحبت کنند. بیشتر اوقات، یک مشاوره ساده می تواند ED را درمان کند. رفع مشکل اختلال نعوظ خطر بیماری های قلبی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. اگر درمان های اولیه کمکی نکرد، باید به متخصص ارولوژی ارجاع مراجعه کنید.

احساس شرمندگی برای داشتن بیماری های جنسی

چرا مردها به پزشکان مراجعه نمی کنند؟ | پزشکت

به عفونت هایی که در اثر رابطه جنسی انتقال پیدا می کنند بیماری های آمیزشی گفته می شود. این عفونت ها ممکن است ناشی از ویروس، باکتری و یا انگل باشند. بیماری های آمیزشی به طور اختصار  STD نامیده می شوند.

در صورتی که به یک بیماری مقاربتی ( STD ) مبتلا هستید ممکن است احساس بسیار بدی داشته باشید. ابتلا به بیماری های جنسی باعث می شود در خود احساس عصبانیت، شرمندگی یا حتی کثیف بودن کنید. ممکن است دائم در حال سرزنش خود یا دیگران باشید.

حتی در مواردی ممکن است ابتلا به بیماری مقاربتی در شما تشخیص داده نشده اما مشاهده زخم یا برخی علائم باعث می شود فکر کنید به بیماری های مقاربتی مبتلا هستید. در این مواقع ترس از شنیدن بیماری باعث می شود بسیاری از مردان به پزشک مراجعه نکنند.

همچنین برای بسیاری از افراد، بدترین قسمت ابتلا به بیماری مقاربتی، ترس و شرم است.  شرمندگی از ابتلا به بیماری های STD یکی از مهمترین علت های مراجعه نکردن به پزشک است.

شرمندگی ابتلا به بیماری های جنسی، علت عدم مراجعه مردان به پزشکان

چرا مردها به پزشکان مراجعه نمی کنند؟ | پزشکت

شنیدن اینکه یک مرد به بیماری مقاربتی مبتلا است باعث می شود همسرش در وفاداری او شک کند. به یاد داشته باشید که علائم بیماری های مقاربتی همیشه سریع نشان داده نمی شوند. بنابراین احتمال دارد شما حتی قبل از ازدواج بدون اینکه به این عفونت آلوده شده باشید.

به گفته روانشناسان یک ننگ در اطراف هر بیماری مقاربتی وجود دارد. هر کسی که مبتلا به یک بیماری مقاربتی تشخیص داده شود در خود احساس شرم می کند. ابتلا به بیماری های جنسی علاوه بر صدمات جسمی باعث اسیب روحی شدید به افراد می شود. با افزایش اطلاعات خود در مورد بیماری های جنسی و اینکه چگونه قابل کنترل هستند، می توانید به محو شدن این احساسات کمک کنید. مکالمه در مورد بیماری های مقاربتی ممکن است همیشه مطابق پیش بینی شما نباشد. شما نمی توانید نحوه تفکر یا احساس دیگران را کنترل کنید. صرف  نظر از نتیجه، شما باید به صداقت در مورد بیماریهای مقاربتی افتخار کنید. مراجعه به پزشک و پیگیری درمان نشان می دهد که شما یکی از افراد قوی هستید.

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که تعداد کمی از بیماری های مقاربتی تهدید کننده زندگی هستند. اغلب بیماری های جنسی با درمان مناسب تأثیرات بسیار کمی بر سلامتی دارند. بنابراین یک بیماری های مقاربتی باید به عنوان یک ناراحتی در نظر گرفته شود که می توان به راحتی با آن کنار آمد. با وجود داشتن بیماری مقاربتی می توانید زندگی خوبی داشته باشید. اکثر بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند. حتی آن دسته از بیماریهای مقاربتی که هنوز درمانی برای آن وجود ندارد، مانند ایدز با مراقبت کافی قابل کنترل هستند.

مراقبت های بهداشتی لازم برای کنترل سلامتی

چرا مردها به پزشکان مراجعه نمی کنند؟ | پزشکت

در صورت ابتلا به بیماری های مقاربتی با واکنش های عاطفی خود، به روشی مقتدرانه مقابله کنید. ​​حداقل نیمی از مردم در طول زندگی خود به یک بیماری مقاربتی مبتلا می شوند. در حالیکه اغلب افراد حتی از بیمار بودن خود اطلاع ندارند. اما یک بیماری مقاربتی بدون علائم نیز می تواند باعث آسیب شود. به عنوان مثال برخی از عفونت ها باعث ناباروری می شوند. برخی دیگر از عفونت ها به دیگران نیز منتقل شده و می توانند دیگران را نیز آلوده کنند.

اگر عفونت مقاربتی در شما تشخیص داده شده است، درمورد آن با پزشک صحبت کنید. بیش از حد به اطلاعات موجود در اینترنت اعتماد نکنید. اینترنت می تواند اطلاعات کلی را در اختیار شما قرار دهد. اما یك پزشك می تواند درباره آنچه اتفاق افتاده است با شما بحث كند. پزشک علاوه بر درمان می تواند با شما همدلی کند. یک پزشک متخصص به شما کمک می کند تا احساس بدی در مورد خود نداشته باشید.

همچنین پزشک به شما یاد می دهد که:

  • چه گزینه های درمانی در دسترس شماست.
  • چگونه عفونت را به افراد دیگر منتقل نکنید.
  • چگونه از ابتلا به عفونت مجدد پیشگیری کنید.
بیماری هایی که باعث مراجعه مردان به پزشک می شود، عبارتند از:

خوشبختانه 67 درصد مردان در صورت مشاهده خون در ادرار به پزشک مراجعه می کنند. ادرار خونی می تواند طیف وسیعی از بیماری ها را نشان دهد. این بیماری ها از عفونت و سنگ کلیه گرفته تا ابتلا به تومورهای سرطانی متغیر هستند.

تقریباً نیمی از مردان به علت بزرگ شدن بیضه (59 درصد) یا درد در بیضه (49 درصد) به پزشک مراجعه می کنند. در حالیکه آمار مراجعه باید  بسیار بیشتر از این رقم باشد. شایع ترین سرطان در مردان 15 تا 45 ساله، سرطان بیضه است که به شکل گره یا توده در بیضه ظاهر می شود.

ابتلا به سرطان بیضه در صورت مراجعه زودهنگام قابل درمان است. متأسفانه، فقط 41 درصد از مردان خودآزمایی بیضه را به طور منظم انجام می دهند. در حالیکه این کار باید حداقل ماهی یکبار و معمولاً در زیر دوش انجام شود. برای خودآزمایی بیضه مردان باید با دست بیضه ها را از نظر وجود توده یا برآمدگی بررسی کنند.

نعوظ دردناک در مردان و عدم مراجعه به پزشک

یکی دیگر از علت های مهم مراجعه مردان به پزشک ابتلا به نعوظ دردناک است. به طور کلی نعوظ دردناک 46 درصد مردان را راهی پزشک می کند. پریاپیسم یا نعوظ دائم یک موقعیت اضطراری است که می تواند باعث مشکلات جبران ناپذیری در آلت تناسلی مرد شود. پریاپیسم یا نعوظ دائم بدون اراده فرد بوده و معمولا در غیاب تحریک جنسی رخ می دهد.

علت ابتلا به این بیماری تخلیه نشدن کافی خون از آلت تناسلی است. این بیماری با استفاده از دارو درمان می شود. اما در صورت موثر نبودن دارو استفاده از روش های جراحی نیز امکان پذیر است. گاهی نعوظ دردناک پس از مقاربت فروکش می کند.  این وضعیت در مردان اضطراری نیست. در واقع علت این امر می تواند ناشی از ابتلا به بیماری پیرونی باشد که باعث کج و کوتاه شدن آلت تناسلی مرد می شود. بیماری پیرونی در صورت تمایل بیمار قابل درمان است.

هنگام مشاهده مشکلاتی در سلامتی، بسیاری از مردان و زنان در مورد علائم خود در اینترنت تحقیق می کنند. در حالی که اینترنت ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. به عنوان مثال، یک بیمار مبتلا به سرطان پروستات موضعی ممکن است ناخواسته در مورد سرطان پروستات پیشرفته و متاستاتیک پروستات خوانده و برداشت غلطی از وضعیت خود داشته باشد. بنابراین برای تشخیص درست بیماری مشورت با پزشکان بسیار ضروری است.

اگر اطلاعات پزشکی را به صورت آنلاین جستجو می کنید، اطلاعات مورد نیاز را از منابع معتبر پزشکی دریافت کنید. اطلاعات موجود در سایت باید توسط پزشکان دارای مجوز تایید شده باشند. با وجود کسب اطلاعات از اینترنت به هر حال شما به یک پزشک نیاز دارید تا این اطلاعات را برای شما تفسیر کند.

مقایسه مردان با زنان در مراجعه به پزشک

چرا مردها به پزشکان مراجعه نمی کنند؟ | پزشکت

اکثریت قریب به اتفاق زنان یعنی 83 درصد فکر می کنند که انجام معاینات سالانه برای همسر و یا سایر افراد مذکر خانواده مهم است. اما 30 درصد مردان (و 24 درصد زنان) معتقدند که به دلیل سالم بودن نیازی به چکاپ سالانه ندارند.

اگر در خود احساس سلامتی می کنید، عالی است. بهترین زمان برای معاینه از جمله غربالگری های بهداشتی در هنگام سلامتی است. بیماری هایی مانند سرطان پروستات قبل از پیشرفت کافی برای ایجاد علائم، آسان تر درمان می شوند. بعضی اوقات با مشاهده علائم، درمان بیماری مشکل تر می شود.

سایر بیماری ها مانند فشار خون بالا معمولاً علائمی ندارند. تا زمانی که مشکلی جبران ناپذیر مانند حمله قلبی یا سکته ایجاد نشود، نمی دانید که به فشار خون بالا مبتلا هستید.

حتی اگر شما 20 ساله و کاملا سالم هستید، باید هر دو سال یکبار با پزشک خود مشورت کنید تا از حفظ سلامتی خود مطمئن شوید. بیشتر غربالگری های سلامتی تا قبل از 50 سالگی توصیه نمی شود مگر اینکه در معرض خطر ابتلا به بیماری خاصی باشید. با این حال، شما باید قبل از ابتلا به یک بیماری با پزشک خود ارتباط برقرار کنید. زیرا شما هیچ وقت نمی دانید که بیماری چه موقع ممکن است برای شما پیش بیاید.

به طور کلی ابتلا به بیماری می تواند هر فردی از جمله زن و مرد را آسیب پذیر کند.  مراجعه به پزشک در این شرایط یک بخش ضروری برای حفظ سلامتی است. ابتلا به مشکلات جنسی مانند هر بیماری دیگری به درمان به موقع نیاز دارد. بنابراین شرمندگی از مطرح کردن بیماری نباید مانع مراجعه به موقع شما به پزشک شود.

سخن آخر

پاسخ به این سوال که علت عدم مراجعه مردان به پزشکان چیست؟ بیشتر به طرز تفکر و برقراری ارتباط آنها با پزشک  و نیز انواع بیماری ها بستگی دارد.

مردان و زنان از نظر تفکر و برقراری ارتباط تفاوت های بسیار زیادی از هم دارند. به خصوص وقتی صحبت از سلامتی می شود رفتار مردان و زنان با یکدیگر کاملا متفاوت است.

بررسی علت عدم مراجعه مردان به پزشکان نشان می دهد که 56 درصد از مردان ترجیح می دهند نگرانی های سلامتی را نزد خودشان حفظ کنند. مردان دوست ندارند مشکلات سلامتی خود را با هیچ کس حتی پزشک خود در میان بگذارند.

منابع:

https://www.verywellhealth.com/who-do-men-talk-to-about-their-health-4174776

https://www.healthline.com/health-news/why-so-many-men-avoid-doctors#The-reasons-men-stay-away-from-their-doctors

https://www.everydayhealth.com/stds/how-reduce-shame-stigma-when-you-have-std/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز