لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟

علت کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کوچک شدن آلت تناسلی مردان علت های مختلفی دارد. به طور کلی، طول آلت تناسلی در مردان به دلایل مختلف می تواند تا یک اینچ یا کمتر کاهش یابد. معمولاً تغییرات اندازه آلت تناسلی کوچکتر از یک اینچ است، اما ممکن است به 1/2 اینچ یا کمتر هم می رسذ. کوتاه شدن آلت تناسلی بر توانایی مردان برای داشتن یک زندگی جنسی فعال و رضایت بخش تأثیر نمی گذارد. اما برخی از شایع ترین علت های کوچک شدن آلت تناسلی مردان چاقی، افزایش سن، جراحی پروستات و انحنای آلت تناسلی، که به بیماری پیرونی معروف است، می باشد.

افزایش سن و کاهش آلت تناسلی در مردان

با افزایش سن، آلت تناسلی و بیضه های مردان  ممکن است کمی کوچکتر شوند. یکی از دلایل این وضعیت، تجمع رسوبات چربی در عروق مردان  و کاهش جریان خون در آلت تناسلی است. این وضعیت می تواند باعث از بین رفتن سلول های ماهیچه ای در لوله های اسفنجی بافت نعوظ داخل آلت تناسلی مردان  شود.

بافت نعوظ هنگام نعوظ با خون پر می شود. با گذشت زمان، زخم ناشی از صدمات کوچک مکرر به آلت تناسلی در هنگام رابطه جنسی یا فعالیت های ورزشی می تواند باعث تجمع رسوبات شود. این تجمع در غلاف انعطاف پذیر و ارتجاعی ایجاد می شود که بافت های نعوظ اسفنجی در آلت تناسلی مردان را احاطه کرده است. این می تواند اندازه کلی را کاهش دهد.

چاقی و کاهش آلت تناسلی در مردان

در صورت افزایش وزن، به ویژه در ناحیه زیر شکم، آلت تناسلی کوتاه تر به نظر می رسد. این به این دلیل است که مقادیر زیادی از چربی آلت تناسلی مردان را در بر می گیرد. وقتی از بالا به آن نگاه می کنید، ممکن است به نظر برسد که آلت تناسلی کوچکتر شده است. در مردان بسیار چاق، چربی می تواند بیشتر آلت تناسلی را در بر گیرد.

جراحی پروستات و کوچک شدن آلت تناسلی مردان

حدود 70 درصد مردان پس از برداشتن غده پروستات سرطانی، کاهش سایز آلت تناسلی خود را تجربه می کنند. این روش پروستاتکتومی رادیکال نامیده می شود. به طور قطعی دلیل کوتاهی آلت تناسلی بعد از پروستاتکتومی مشخص نیست. یکی از علل احتمالی انقباضات غیرعادی ماهیچه ها در کشاله ران مردان است که آلت تناسلی را بیشتر به بدن آنها می کشاند.

مشکل در نعوظ پس از این عمل جراحی، باعث اختلال در اکسیژن رسانی در بافت نعوظ و کوچک شدن سلول های ماهیچه ای در بافت نعوظ اسفنجی می شود.

بیماری پیرونی و کاهش اندازه آلت تناسلی

علت کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

در بیماری پیرونی، آلت تناسلی دچار انحنای شدید می شود که رابطه جنسی را دردناک یا غیرممکن می کند. پیرونی می تواند طول و قطر آلت تناسلی را کاهش دهد. جراحی برای برداشتن بافت که باعث پیرونی می شود می تواند اندازه آلت تناسلی را نیز کاهش دهد.

اگر تصمیم به پروستاتکتومی دارید، در مورد کوتاه شدن آلت تناسلی با پزشک خود مشورت کنید تا آنها بتوانند به سوالات تان پاسخ دهند و در مورد هر گونه نگرانی شما را مطمئن کنند.

اگر خم شدن آلت تناسلی همراه با درد و تورم دارید، ممکن است نشانه بیماری پیرونی باشد. برای این کار به متخصص اورولوژی (متخصص مشکلات دستگاه ادراری) مراجعه کنید.

مردان

درمان کوتاه شدن آلت تناسلی در مردان

علت کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

حتی با افزایش سن با رعایت برخی راهکارهای ساده می توان عملکرد نعوظ را حفظ کرد. برخی از این راهکارها، عبارتند از:

  • رژیم غذایی مقوی
  • سیگار نکشیدن
  • فعال ماندن از نظر فیزیکی

حفظ عملکرد نعوظ مهم است زیرا نعوظ آلت تناسلی را با خون غنی از اکسیژن پر می کند، که می تواند از کوتاه شدن آن جلوگیری کند. اگر آلت تناسلی شما بعد از برداشتن پروستات کوتاه شد، باید صبور باشید و منتظر بمانید. در بسیاری از موارد، کوتاه شدن ظرف 6 تا 12 ماه معکوس می شود.

پس از جراحی، پزشک ممکن است درمانی به نام توانبخشی آلت تناسلی را پیشنهاد دهد. یعنی شما باید داروهایی برای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل (ویاگرا) یا تادالافیل (سیالیس) مصرف کنید و از دستگاه خلاء برای افزایش جریان خون به آلت تناسلی خود استفاده کنید.

برای بیماری پیرونی، درمان هایی مانند کاهش یا برداشتن بافت زیر سطح آلت تناسلی با دارو، جراحی، سونوگرافی و سایر مراحل تجویز می شود. یک داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان پیرونی به نام کلاژناز (Xiaflex) وجود دارد.

کوچک شدن آلت تناسلی از پیرونی قابل برگشت نیست. نگرانی اصلی مردان کاهش انحنا برای برگشت توانایی جنسی خواهد بود.

پیش آگهی کوچک شدن آلت تناسلی در مردان

اگر بعد از جراحی پروستات دچار کوتاه شدن آلت تناسلی شدید، بدانید که این وضعیت ممکن است با گذشت زمان برگردد. برای اکثر مردان، کوچک شدن آلت تناسلی بر توانایی آنها در داشتن تجربه جنسی لذت بخش تأثیر نمی گذارد. اگر این انقباض ناشی از بیماری پیرونی است، برای درمان با پزشک خود مشورت کنید.

سایر تغییرات آلت تناسلی در مردان

مانند سایر اعضای بدن، آلت تناسلی با افزایش سن از نظر ظاهر، عملکرد و سلامتی تغییر می کند. اکثر این تغییرات طبیعی هستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. در بسیاری از موارد، آلت تناسلی به دلیل شرایطی که بر بقیه بدن مردان  تأثیر می گذارد، مانند کاهش گردش خون، تغییرات هورمونی، تغییر پوست مردان  و سایر عوامل تغییر می کند.

اما علائمی وجود دارد که می تواند بر عملکرد جنسی و ادراری آلت تناسلی مرد ممکن است تاثیر بگذارد تا حدی که نیاز به ارزیابی پزشکی باشد.

هنگامی که آلت تناسلی رشد و بلوغ خود را متوقف می کند (معمولاً در اوایل 20 سالگی) تا چند سال آینده تغییر چندانی نمی کند. اما با شروع تجمع پلاک در شریان های بدن و کاهش سطح تستوسترون (معمولاً در چهل سالگی)، تغییرات در آلت تناسلی می تواند آشکار شود.

تغییر در ظاهر فیزیکی آلت تناسلی مردان

کوچک شدن آلت تناسلی می تواند با افزایش سن اتفاق بیفتد، اما این بر عملکرد آلت تناسلی مرد تأثیر نمی گذارد و نیازی به درمان ندارد مگر اینکه نگران عملکرد آلت تناسلی خود باشید.

آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها) نیز جزء طبیعی پیری است. همراه با از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست در سراسر بدن و اثرات گرانش، کیسه بیضه و آلت تناسلی هم می تواند افتاده و با افزایش سن چروکیده تر به نظر برسد.

کاهش جریان خون همچنین ممکن است رنگ آلت تناسلی را در مراحل بعدی زندگی روشن کند.

تغییر در عملکرد جنسی

علت کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

با افزایش سن، ممکن است متوجه تغییراتی در عملکرد جنسی، به ویژه در تعداد و ماهیت نعوظ ها شوید.

ناتوانی در دستیابی و حفظ نعوظ به اندازه کافی برای شرکای جنسی، یا اختلال نعوظ (ED)، در میان افراد سالمند شایع تر است. همچنین ممکن است که نعوظ مردان  مانند دوران جوانی محکم نباشد که جنبه دیگری از ED بوده و جای نگرانی نیست.

آلت تناسلی نیز با گذشت سالها تا حدودی کمتر حساس می شود. این بدان معناست که ممکن است زمان بیشتری برای تحریک و تحریک مردان  نسبت به سالهای پیش نیاز باشد.

حساسیت زدایی شایع است و معمولاً منجر به ED و همچنین مشکلات بیشتری در رسیدن به ارگاسم می شود. گاهی اوقات، این ارگاسم ها نیز ممکن است احساس رضایت کمتری داشته باشند. و بزرگ شدن طبیعی پروستات با افزایش سن همچنین می تواند حجم مایع منی مردان  را کاهش دهد و باعث شود احساس کنید مانند گذشته قوی نیستید.

بر اساس مطالعه ای در مجله بین المللی تحقیقات ناتوانی جنسی، احتمال ایجاد انحنای آلت تناسلی – بیماری که به بیماری پیرونی معروف است – با رسیدن به 50 سالگی افزایش می یابد. اما بیماری پیرونی تقریباً در هر سنی می تواند رخ دهد.

تغییر در عملکرد ادراری

با بالا رفتن سن، پروستات در حال رشد می تواند به مثانه و پیشابراه مردان فشار بیاورد.

ممکن است تعداد دفعات ادرار مردان  بیشتر شود، اما متوجه جریان ضعیف تر با ادرار کمتر هنگام خروج ادرار شوید.

بیماری های موثر بر آلت تناسلی با افزایش سن شایع تر می شود. ممکن است هنگام ادرار کردن یا هنگام نعوظ دچار درد شوید، که هر دو می تواند ناشی از تعدادی از بیماری های مزمن یا موقتی باشد.

ضایعات یا دانه پوستی آلت تناسلی می تواند نشانه های عفونت یا سایر نگرانی های سلامتی باشد. به همین ترتیب، ظهور لکه های تیره روی آلت تناسلی می تواند ملانوز آلت تناسلی بی ضرر یا در موارد نادرتر، علائم سرطان آلت تناسلی باشد.

سرطان پروستات

این شایع ترین سرطان در آلت تناسلی است جدا از سرطان پوست است. در صورت عدم درمان، سرطان پروستات می تواند تغییرات زیر را ایجاد کند:

  • ظاهر آلت تناسلی
  • ادرار کردن
  • عملکرد جنسی

وقتی سن مردان  بیش از 50 سال است، باید حداقل سالی یکبار برای غربالگری سرطان پروستات به پزشک مراجعه کنید. اگر سابقه خانوادگی سرطان پروستات یا سایر عوامل خطر را دارید، ممکن است این غربالگری ها را زودتر شروع کنید.

سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی یک عارضه نادر است که تقریباً در سالمندان با آلت تناسلی ختنه نشده اتفاق می افتد. علائم اولیه شایع سرطان آلت تناسلی عبارتند از:

  • پوست ختنه گاه نمی تواند از روی محور آلت تناسلی جمع شود.
  • به نظر می رسد پوست ختنه گاه در جای خود گیر کرده است.
  • زخم یا ضایعه ای در پوست ختنه گاه یا قسمت جلویی آلت تناسلی ظاهر می شود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علت تغییر آلت تناسلی با افزایش سن چیست؟

علت کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

تغییر در آلت تناسلی در سالمندان طبیعی است و ناشی از عوامل زیر است:

  • کاهش جریان خون ناشی از تجمع پلاک در عروق و از دست دادن خاصیت ارتجاعی عروق خونی در سراسر بدن با افزایش سن
  • از دست دادن سلول های ماهیچه ای صاف در آلت تناسلی – بر اساس تحقیقات انجام شده، این سلولها تا حد زیادی با سلولهای کلاژن جایگزین می شوند
  • کاهش سطح تستوسترون – هورمونی که میل جنسی، خلق و خوی مثبت و بسیاری از عملکردهای بدن را افزایش می دهد

درد شدید و مزمن در آلت تناسلی می تواند نشان دهنده مشکلی باشد که نیاز به معاینه پزشکی دارد. اگر هنگام ادرار کردن درد ایجاد شود، علت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • سنگ کلیه یا مثانه
  • بیماری مقاربتی
  • سرطان آلت تناسلی
  • پریاپیسم (نعوظ که 4 ساعت یا بیشتر طول بکشد)

بیماری پیرونی، که باعث انحنای آلت تناسلی می شود، معمولاً بعد از سالها تجمع بافت ناشی از رابطه جنسی خشن، آسیب های ورزشی یا سایر حوادث ایجاد می شود و آلت تناسلی را خم می کند.

توقف انزال

با افزایش سن میزان انزال کاهش می یابد. اما اگر متوجه تغییر ناگهانی، بخصوص در بافت، رنگ و میزان انزال خارج شده در حین یک انزال شدید، با پزشک مشورت کنید. به طور کلی، این تغییر به تدریج رخ می دهد که نتیجه افزایش سن است.

تغییر دیگری که ممکن است با افزایش سن مشاهده کنید، هماتوسپرمی است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که مایع منی مردان  رنگ خون می گیرد و قرمز رنگ به نظر می رسد. این می تواند نشان دهنده التهاب یا عفونت پروستات ( پروستاتیت ) باشد.

اگر دیگر نمی توانید به نعوظ برسید یا از نظر جنسی تحریک شوید، ممکن است انزال نیز دیگر ممکن نباشد.

اما با درمان اختلال نعوظ، توانایی انزال در اواخر عمر هنوز برای اکثر افراد بیمار ممکن است.

با تغییر آلت تناسلی در مردان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علت کوچک شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

با مشاهده علائم زیر به پزشک یا متخصص اورولوژی مراجعه کنید:

  • تغییرات ناگهانی در میل جنسی یا عملکرد جنسی
  • خونریزی همراه با ادرار یا انزال
  • ضایعات، دانه پوستی، برآمدگی ها یا سایر تغییرات قابل توجه در ظاهر آلت تناسلی
  • خم شدن غیر طبیعی در آلت تناسلی
  • ترشح از آلت تناسلی
  • درد در آلت تناسلی یا کیسه بیضه

آیا درمان هایی برای تغییر آلت تناسلی وجود دارد؟

درمان با توجه به شرایط آلت تناسلی افراد سالمند معمولاً با هدف بهبود عملکرد و مدیریت علائم انجام می شود.

درمان های رایج عبارتند از:

  • داروهای ED و سایر روش های درمانی مانند کاشت پروتزهای آلت تناسلی به منظور درمان علائم اختلال نعوظ. این درمان ها برای علل زمینه ای ED نیستند.
  • جراحی یا تزریق داروها برای بیماری پیرونی جهت ایجاد کردن اختلال در کلاژن سازی در آلت تناسلی برای کاهش انحنای آلت تناسلی و تسکین سایر علائم.
  • آنتی بیوتیک ها یا داروها برای درمان علائم ادراری مرتبط با عفونت مجاری ادراری (UTI) یا بزرگ شدن غیرطبیعی پروستات و کمک به بهبود جریان ادرار مردان .
  • تمرینات کگل بعد از پروستاتکتومی تمرین می کند تا در صورت داشتن مشکلات پروستات یا سایر بیماری های ادراری که باعث بی اختیاری ادرار می شوند، به بیمار کمک می کند تا ادرار خود را نگه دارد.
  • جراحی برای برداشتن توده ها یا بافت هایی که ممکن است ظاهر و عملکرد آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار دهند یا حاوی سلول های سرطانی باشند.
سخن آخر

مانند سایر قسمت های بدن، آلت تناسلی نیز با افزایش سن تغییر می کند. اما تغییرات ظاهری لزوماً به معنی تغییر در سلامت آلت تناسلی مردان  نیست.

سلامت دستگاه تناسلی و ادراری مردان  مهمترین فاکتوری است که هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا برای درمان تغییرات آلت تناسلی پیری به دنبال درمان هستید یا خیرED. اجتناب ناپذیر نیست، اما چندین درمان موثر به بسیاری از افراد مبتلا به ED کمک می کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/mens-health/old-penis#takeaway

https://www.healthline.com/health/mens-health/penis-shrinkage

[advisers limit=3 online =true skill=”16″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز