لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت درد بیضه چپ چیست؟

شایع ترین علت درد بیضه چپ چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علت درد بیضه چپ چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از شایع ترین علت درد بیضه چپ می توان به واریکوسل، ارکیت و سایر بیماری های شایع دستگاه تناسلی مردان اشاره کرد. ممکن است فکر کنید وقتی یک مشکل سلامتی بر بیضه های شما تأثیر می گذارد، علائم درد در دو طرف راست و چپ احساس می شود. اما بسیاری از شرایط می تواند علائم را فقط در یک طرف ایجاد کند. این به این دلیل است که آناتومی بیضه چپ شما با بیضه راست شما کمی متفاوت است.

بیضه چپ شما به ویژه در برابر تعدادی از شرایط مانند واریکوسل، ناشی از مشکلات وریدی و پیچ خوردگی بیضه، که پیچ خوردگی بیضه در داخل کیسه بیضه است، آسیب پذیرتر است. اگر بیضه سمت چپ شما درد می کند، مهم است که برخی از علل شایع، علائم آنها و برخی گزینه های درمانی را که پزشک ممکن است با شما در میان بگذارد، بدانید.

واریکوسل، یکی از شایع ترین علت درد بیضه چپ

شما سرخرگ هایی در سراسر بدن خود دارید که خون غنی از اکسیژن را از قلب به استخوان ها، بافت ها و اندام ها می رسانند. همچنین رگ هایی دارید که خون کم اکسیژن را به قلب و ریه ها بر می گردانند. وقتی رگ بیضه بزرگ می شود، به آن واریکوسل می گویند. واریکوسل تا 15 درصد از مردان را مبتلا می کند. مانند واریس پاهای شما، واریکوسل ممکن است در زیر پوست کیسه بیضه برجسته شود.

آنها تمایل به ایجاد در بیضه چپ دارند زیرا رگ سمت چپ پایین تر آویزان است. این امر باعث می شود که دریچه های آن ورید ادامه خون را به بدن ادامه دهند.

ممکن است نیازی به درمان واریکوسل نداشته باشید، اگرچه درد یا مشکلات باروری برای شما ایجاد می کند، باید گزینه های درمان را با اورولوژیست در میان بگذارید. جراحی می تواند جریان خون را در قسمت بزرگ شده ورید آسیب دیده ببندد و آن را از طریق سایر وریدها تغییر مسیر دهد. جراحی معمولاً در از بین بردن درد و ایجاد عملکرد سالم بیضه موفق است. کمتر از 1 نفر از هر 10 بیمار جراحی واریکوسل مکرر دارند.

ارکیت، از شایع ترین علت درد بیضه چپ

شایع ترین علت درد بیضه چپ چیست؟ | پزشکت

ارکیت التهاب بیضه ها است که معمولاً توسط ویروس یا عفونت باکتریایی ایجاد می شود. درد ممکن است از بیضه چپ یا راست شروع شود و در آنجا باقی بماند یا در سراسر بیضه گسترش یابد. کیسه بیضه علاوه بر درد ممکن است متورم و گرم شود. ممکن است پوست قرمز و کیسه بیضه سفت تر یا نرم تر از حالت معمول شود. ویروس اوریون اغلب عامل ایجاد ارکیت است. اگر چنین باشد، ممکن است علائم در کیسه بیضه تا یک هفته ظاهر نشوند. عفونت های مقاربتی (STIs) مانند سوزاک یا عفونت مجاری ادراری نیز ممکن است منجر به ارکیت شود.

گزینه های درمان ارکیت بستگی به علت زمینه ای آن دارد. عفونت باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد. معمولاً یک ویروس مانند اوریون فقط به زمان نیاز دارد تا خود را برطرف کند. داروهای ضد درد بدون نسخه ممکن است به تسکین علائم شما کمک کند.

اسپرماتوسل

spermatocele کیست پر از مایع است که می تواند در هر دو بیضه ایجاد شود. اگر کیست کوچک بماند، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. اگر رشد کند، ممکن است بیضه آسیب ببیند و احساس سنگینی کند. ممکن است در حین خودآزمایی متوجه تغییر در بیضه آسیب دیده شوید. در این صورت باید به پزشک خود مراجعه کنید. مشخص نیست چرا اسپرماتوسل ها تشکیل می شوند. اگر هیچ علائمی ندارید، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید.

اگر درد و ناراحتی را تجربه می کنید، یک عمل جراحی به نام اسپرماتوسلکتومی می تواند کیست را برطرف کند. این عمل خطر تأثیر بر باروری را دارد، بنابراین در برخی موارد، به مردان توصیه می شود قبل از انجام عمل صبر کنند تا بچه دار شدنشان تمام شود.

مردان

پیچ خوردگی بیضه

شایع ترین علت درد بیضه چپ چیست؟ | پزشکت

پیچ خوردگی بیضه که یک فوریت پزشکی محسوب می شود، زمانی رخ می دهد که طناب اسپرماتیک در بیضه پیچ خورده و جریان خون آن قطع می شود. طناب اسپرماتیک لوله ای است که به حمایت از بیضه ها در کیسه بیضه کمک می کند.

 اگر این بیماری در عرض شش ساعت درمان نشود، یک مرد می تواند بیضه آسیب دیده را از دست بدهد. پیچ خوردگی بیضه تا حدودی غیرعادی است و از هر 4000 مرد جوان 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد . یکی از شایع ترین علل پیچ خوردگی بیضه، حالت بدشکلی “زنگوله مانند” است.

به جای داشتن طناب اسپرماتیک که بیضه ها را محکم در محل خود نگه می دارد، فردی که با بدشکلی بیضه زنگوله مانند متولد می شود دارای طنابی است که به بیضه ها اجازه می دهد آزادانه حرکت کنند. این بدان معناست که سیم می تواند راحت تر پیچیده شود. پیچ خوردگی بیضه معمولاً فقط یک بیضه را درگیر می کند که بیضه چپ شایع ترین آن است. این درد معمولاً ناگهانی و با تورم ایجاد می شود.

پیچ خوردگی بیضه باید با عمل جراحی  و فوری درمان شود، اگرچه پزشک اورژانس ممکن است بتواند بند را به طور موقت با دست باز کند. یک عمل شامل بستن بیضه با بخیه به دیواره داخلی کیسه بیضه است تا از پیچ خوردگی در آینده جلوگیری شود. در صورت تشخیص بدشکلی، جراح ممکن است بیضه دیگر را به کیسه بیضه محکم کند، حتی اگر پیچشی وجود نداشته باشد.

هیدروسل، از شایع ترین علت درد بیضه چپ

شایع ترین علت درد بیضه چپ چیست؟ | پزشکت

در داخل بیضه، یک لایه نازک از بافت هر بیضه را احاطه کرده است. وقتی مایع یا خون این غلاف را پر می کند، به این حالت هیدروسل می گویند. معمولاً کیسه بیضه متورم می شود و ممکن است درد وجود داشته باشد یا نداشته باشد. هیدروسل می تواند در اطراف یک یا هر دو بیضه ایجاد شود. هیدروسل در نوزادان شایع تر است و تمایل دارد طی یک سال یا بیشتر پس از تولد خود به خود برطرف شود. اما التهاب یا آسیب می تواند باعث ایجاد هیدروسل در پسران و مردان مسن شود.

ممکن است برای برداشتن هیدروسل به جراحی نیاز باشد. ممکن است پس از عمل نیاز به تخلیه مایع یا خون از اطراف بیضه داشته باشید که به آن هیدروسلکتومی می گویند. قرار ملاقات های بعدی و خودآزمایی توصیه می شود، زیرا هیدروسل حتی پس از برداشتن می تواند دوباره ایجاد شود. 

جراحت

بیضه ها در برابر آسیب ها در ورزش، دعوا یا تصادفات مختلف آسیب پذیر هستند. از آنجا که بیضه چپ تمایل دارد پایین تر از سمت راست آویزان شود، سمت چپ کمی آسیب پذیرتر است. در حالی که ضربه خفیف بیضه ها ممکن است منجر به درد موقتی شود که با گذشت زمان و یخ برطرف می شود، آسیب های جدی تر باید توسط پزشک ارزیابی شود. تشکیل احتمالی هیدروسل یا پارگی بیضه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

در موارد آسیب جدی به بیضه، ممکن است برای نجات بیضه یا جلوگیری از عوارض به جراحی نیاز باشد. آسیب های خفیف تر ممکن است با مسکن های دهانی به مدت یک یا دو روز درمان شوند.

سرطان بیضه

شایع ترین علت درد بیضه چپ چیست؟ | پزشکت

هنگامی که سلول های سرطانی در بیضه ها شکل می گیرند، به آن سرطان بیضه می گویند. حتی اگر سرطان به قسمت دیگری از بدن شما سرایت کند، تشخیص سرطان بیضه است. همیشه روشن نیست که چرا یک مرد به این نوع سرطان مبتلا می شود.

عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی سرطان بیضه و داشتن بیضه نزول نشده است. اما فردی که فاکتور خطر ندارد ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

سرطان بیضه معمولاً ابتدا در حین خودآزمایی یا معاینه فیزیکی توسط پزشک مشاهده می شود. وجود توده یا تورم در کیسه بیضه می تواند نشان دهنده تومور سرطانی باشد. در ابتدا، ممکن است هیچ دردی وجود نداشته باشد. اما اگر متوجه توده یا تغییرات دیگر در یک یا هر دو بیضه شدید و حتی در آنجا درد خفیفی را تجربه می کنید، به زودی به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه بستگی به نوع سرطان بیضه و میزان رشد یا گسترش تومور دارد. برخی از گزینه ها عبارتند از: 

جراحی. با این کار تومور برداشته می شود و اغلب شامل برداشتن بیضه است . برای مردان مبتلا به بیماری های اولیه که دارای یک بیضه سرطانی و یک بیضه طبیعی هستند، برداشتن بیضه سرطانی توصیه می شود . فعالیت جنسی طبیعی و باروری معمولاً در مردان با یک بیضه طبیعی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

پرتو درمانی. این شامل استفاده از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی است. اگر سرطان به غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده باشد، معمولاً انجام می شود.

شیمی درمانی. شما یا داروهای خوراکی مصرف می کنید یا آنها را به بدن تزریق می کنید تا سلول های سرطانی را برای از بین بردن بدن مشخص شوند. اگر سرطان از بیضه ها فراتر رفته باشد، از شیمی درمانی استفاده می شود.

تومورهای سلولهای زایا (GCTs) بخش عمده ای از سرطان های بیضه را تشکیل می دهند. درمان GCT با پرتودرمانی یا شیمی درمانی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان دیگری را افزایش دهد. پزشک ممکن است معاینه منظم را توصیه کند تا بتواند وضعیت شما را زیر نظر داشته باشد.

سخن آخر

درد بیضه از هر نوع در یک یا هر دو طرف می تواند ناراحت کننده باشد. اکثر موارد نیازی به مراقبت فوری پزشکی ندارند، اگرچه درد مداوم باید در صورت امکان توسط پزشک یا متخصص اورولوژی، ارزیابی شود.

اگر درد بیضه به طور ناگهانی و شدید ظاهر شد یا همراه با علائم دیگر مانند تب یا خون در ادرار ایجاد شد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر درد خفیف است، اما بعد از چند روز فروکش نمی کند، پس وقت بگیرید.

به همین ترتیب، اگر احساس توده یا تغییر دیگری در بیضه های خود می کنید، به اورولوژیست مراجعه کنید یا حداقل به زودی با پزشک مراقبت اولیه خود وقت بگیرید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/mens-health/left-testicle-pain

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز