لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سلامت مردان و اورولوژی

بی حسی آلت تناسلی مردان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

فهرست محتوا

بی حسی آلت تناسلی مرد چیست؟

بی حسی آلت تناسلی مردان در صورت عدم درمان به موقع ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی شود و زندگی جنسی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. آلت تناسلی مرد به طور معمول عضوی حساس است. هر چند گاهی اوقات، آلت تناسلی مرد می تواند بی حس شود، بدان معنی که دیگر نمی تواند هنگام لمس، احساس طبیعی داشته باشد.

چه علائمی با بی حسی آلت تناسلی مردان همراه است؟

اگر بی حسی آلت تناسلی را تجربه می کنید، احتمال دارد هیچ چیز را احساس نکنید یا اینکه فکر کنید آلت تناسلی شما بی حس شده است. بسته به علت، شاید علائم و احساسات دیگری را نیز تجربه کنید، مانند:

چه عواملی باعث بی حسی آلت تناسلی مردان می شود؟

بی حسی آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

موارد زیر دلایل احتمالی بی حسی آلت تناسلی مرد است.

آسیب به آلت تناسلی مرد

اگرچه مشخص نیست که آیا بیماری یا تستوسترون پایین دلیل بی حس شدن آلت تناسلی مرد است، اما در مورد این پدیده در میان دوچرخه سواران تحقیقات زیادی صورت گرفته است. دریک بررسی از سال 2001 دریافتند که 61 درصد دوچرخه سواران مرد، بی حسی در ناحیه تناسلی را تجربه می کنند.

بی حسی آلت تناسلی مردانی که دوچرخه سواری می کنند، به خصوص در افرادی که مسافت طولانی را طی می کنند، رایج است و زمانی اتفاق میفتد که صندلی دوچرخه به پرینه فشار وارد کند. پرینه در مردان ناحیه بین بیضه و مقعد است. صندلی می تواند به رگ های خونی فشار وارد کرده و همچنین اعصابی که از طریق پروینوم عبور می کنند و احساس آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد. این فشار مکرر در نهایت می تواند منجر به مشکل در نعوظ شود، که به آن اختلال نعوظ (ED) گفته می شود. اگر دوچرخه سواری می کنید و از ED رنج می برید، چندین راهکار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر خود انجام دهید.

بی حسی همچنین می تواند عارضه جانبی استفاده از دستگاه خلاء به نام پمپ آلت تناسلی مرد باشد. پمپ آلت تناسلی برای رسیدن به نعوظ استفاده می شود. این دستگاه از مکش برای کشیدن خون به آلت تناسلی استفاده می کند. اما می تواند باعث بی حسی موقتی، همراه با علائمی مانند کبودی، درد و بریدگی در پوست شود.

تاثیر بیماری ها و عوارض داروها بر پنیس

هر بیماری که به اعصاب آسیب برساند می تواند بر احساس در آلت تناسلی مرد یا پنیس و سایر نقاط بدن تأثیر بگذارد. آسیب عصبی به عنوان نوروپاتی شناخته می شود.

دیابت و مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) از جمله بیماری هایی هستند که می توانند باعث آسیب عصبی شده و احساس آلت را تحت تأثیر قرار دهند. بیماری Peyronie، بیماری که در آن بافت اسکار به نام پلاک در آلت تناسلی مرد ایجاد می شود، می تواند بر احساس نیز تأثیر بگذارد. این شرایط همچنین می تواند منجر به ED شود.

مردان

داروی سلژیلین (Atapryl، Carbex، Eldepryl، L-deprenyl) که افراد برای درمان بیماری پارکینسون مصرف می کنند، می تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث از بین رفتن احساس در آلت تناسلی شود.

کمبود تستوسترون

تستوسترون هورمونی است که بر انگیزه جنسی، توده عضلانی و تولید اسپرم مرد تأثیر می گذارد. با افزایش سن، سطح تستوسترون به تدریج کاهش می یابد. این شرایط به عنوان تستوسترون کم یا “T” شناخته می شود.

علاوه بر تأثیر روی میل جنسی، خلق و خو و سطح انرژی، کم بودن T می تواند در برابر تحریکات جنسی، کمتر پاسخ دهد. اگر T کم دارید، همچنان در آلت تناسلی خود احساس درد خواهید کرد، و احتمال دارد در هنگام رابطه جنسی احساس و لذت کمتری داشته باشید.

چه کسی بیشتر در معرض بی حسی آلت تناسلی مرد است؟

بی حسی آلت تناسلی مرد می تواند بر مردانی بیشتر تأثیر بگذارد که :

  • تستوسترون کم داشته باشد.
  • دارو سلژیلین را مصرف کنید.
  • اغلب برای مسافت های طولانی دوچرخه سواری می کنند.
  • در اثر ضربه یا بیماری دژنراتیو دچار ضایعه نخاعی یا مغزی شوید.
  • مبتلایان به آسیب اعصاب یا آلت تناسلی مرد مانند بیماران دیابتی، ام اس یا بیماری پیرونی

چه آزمایشاتی را باید برای تعیین بی حسی انجام دهیم؟

بی حسی آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

پزشک برای یافتن علت بی حسی سابقه پزشکی را دریافت کرده و معاینه فیزیکی را انجام می دهد. آنها احتمال دارد سوالاتی بپرسند، مانند:

  • بی حسی از چه زمانی شروع شد؟
  • بی حسی چگونه بر زندگی جنسی تأثیر می گذارد؟
  • آیا به نظر می رسد چیزی بی حسی را بهتر یا بدتر می کند؟
  • آیا احساسی در آلت تناسلی دارید؟ اگر چنین است، چه احساسی دارید؟

آزمایشاتی که برای تشخیص علت بی حسی آلت تناسلی تجویز می شود به شرایطی که پزشک تشخیص می دهد بستگی دارد، اما احتمال دارد شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون برای بررسی سطح تستوسترون
  • سونوگرافی برای بررسی بافت اسکار و جریان خون به آلت تناسلی
  • آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن MRI، برای یافتن مشکلات مغز و نخاع

درمان بی حسی آلت تناسلی چیست؟

بی حسی آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

درمان به علت بی حسی آلت تناسلی بستگی دارد.

درمان آسیب ها و علت ها

اگر بی حسی آلت تناسلی به دلیل دوچرخه سواری است، شاید لازم باشد زمان سواری خود را کم کنید یا از دوچرخه سواری برای چند هفته خودداری کنید. اگر نمی خواهید دوچرخه سواری را کنار بگذارید، می توانید یکی از این مکان ها را امتحان کنید تا فشار را از ناحیه تناسلی خود بردارید:

  • صندلی عریض تری بگیرید که دارای بالشتک اضافی باشد.
  • هنگام سوار شدن، موقعیت خود را تغییر دهید یا هر از گاهی استراحت کنید.
  • صندلی را بالا بیاورید یا آن را به سمت پایین زاویه دهید تا فشار روی پروینوم کاهش یابد.

اگر دستگاه مکش باعث بی حسی شده باشد، با قطع استفاده از پمپ، بی حسی باید برطرف شود. برای کمک به نعوظ روش های دیگری را از پزشک خود سوال کنید.

 درمان بیماری ها

پزشک، بیماری که باعث بی حس شدن آلت تناسلی مرد می شود را درمان می کند:

  • اگر به دیابت مبتلا هستید، باید با رژیم، ورزش و داروها، قند خون خود را کنترل کنید تا از آسیب عصبی جلوگیری و آن را مدیریت کنید.
  • اگر به بیماری MS مبتلا هستید، پزشک احتمال دارد آن را با استروئیدها و داروهای دیگری که باعث کند شدن بیماری و کنترل علائم می شوند، درمان کند.
  • اگر به بیماری Peyronie مبتلا هستید، پزشک می تواند آن را با کلاژناز کلستریدیوم هیستولیتیکوم (Xiaflex) درمان کند. این دارو کلاژن را که باعث تشکیل بافت اسکار در آلت تناسلی می شود، تجزیه می کند.
 درمان کمبود تستوسترون

پزشک می تواند با جایگزینی تستوسترون که در بدن کاهش یافته، کمبود آن را درمان کند. تستوسترون به چندین شکل وجود دارد:

  • قرص
  • تزریقی
  • ژل هایی که روی پوست خود می مالید.

تستوسترون درمانی باید میل جنسی را، همراه با توانایی احساس لذت بهبود بخشد.

اینکه احساس را در آلت تناسلی خود دوباره بدست می آورید، به علت ایجاد بیماری بستگی دارد. اگر دلیل اصلی آن دوچرخه سواری باشد، به محض اینکه سواری خود را کم کنید یا پیکربندی صندلی خود را تغییر دهید، بی حسی از بین می رود. برای شرایطی مانند بیماری Peyronie یا MS، درمان احتمال دارد کمک کند. اگر علت آن کاهش تستوسترون باشد، افزایش سطح تستوسترون باید احساس را افزایش دهد.

در صورت بی حس ماندن آلت تناسلی مرد با پزشک خود مشورت کنید، خصوصاً اگر بر زندگی جنسی تأثیر بگذارد. احتمال دارد مجبور شوید چند روش درمانی مختلف را امتحان کنید تا یکی از نتایج مفید را تشخیص دهید.

پیش آگهی بی حسی آلت تناسلی چیست؟

بی حسی آلت تناسلی مردان چیست؟ | پزشکت

وقتی فردی مقداری یا تمام احساس آلت تناسلی خود را از دست می دهد، بی حس شده است. آلت تناسلی مرد شامل انتهای عصبی زیادی است و معمولاً بسیار حساس است. بی حسی می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد برای مدت طولانی در یک وضعیت خاص بنشیند. همچنین می تواند در نتیجه سطح پایین تستوسترون، مشکل سلامتی دیگر، یا آسیب باشد. در صورت بی حس شدن آلت تناسلی یا بیضه باید با پزشک خود تماس بگیرید.

بی حسی آلت تناسلی مرد اغلب به دلیل آسیب دیدگی در ناحیه کشاله ران است. یک فرد احتمال دارد در اثر رابطه جنسی شدید، دوچرخه سواری طولانی یا ضربه به بدن آسیب برساند. درمان معمولاً نسبتاً ساده است. استراحت به آلت تناسلی مرد می تواند مشکل بی حسی رایج ناشی از آسیب را برطرف کند.

اگر بی حسی ناشی از یک بیماری مزمن یا اختلالات عصبی باشد، احتمال دارد پیش آگهی بیماری متفاوت باشد، اما معمولاً خوب است. اگر علائم پس از درمان ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید. احتمال دارد فرد مجبور باشد چندین روش درمانی را قبل از پیدا کردن روش موثر آزمایش کند.

آیا خودارضایی باعث بی حسی آلت تناسلی می شود؟

استمنا بیش از حد یا شدید می تواند منجر به کاهش احساس شود. تحریک بیش از حد می تواند حساسیت آلت تناسلی مرد را کاهش داده و باعث شود فرد نیرویی را که در حین استمنا به کار می برد افزایش دهد، این امر می تواند مسئله را بدتر کند. این امر همچنین می تواند منجر به تاخیر ارگاسم یا ناتوانی در ارگاسم شود که به آن آنورگاسمیا گفته می شود. بعضی از روشهای درمانی شامل تغییر روش خودارضایی به عنوان مثال تغییر روش یا فرکانس و افزودن منابع تحریک دیگر است.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322694#outlook

https://www.healthline.com/health/numb-penis#causes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز