لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

الیگو اسپرمیا چیست؟

الیگو اسپرمیا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


الیگو اسپرمیا یک مشکل در ناباروری مردان است که با تعداد کم اسپرم مشخص می شود. برخی دیگر از عواملی که می توانند در سلامت جنسی مردان موثر باشند شامل توانایی دریافت و حفظ نعوظ و همچنین تولید انزال در اوج لذت جنسی است.

تعداد اسپرم در انزال می تواند در طول زندگی متفاوت باشد. مردان اغلب برای باروری به مقدار اسپرم مشخصی نیاز دارند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعداد اسپرم ها را در یا بالاتر از 15 میلیون اسپرم در میلی لیتر  مایع منی طبقه بندی می کند. هر مقدار کمتر از آن به عنوان تعداد کم اسپرم در نظر گرفته و به عنوان الیگو اسپرمیا تشخیص داده می شود.

انواع الیگو اسپرمیا

میزان شیوع الیگو اسپرمیا در بین مردان مشخص نشده است. زیرا همه افراد مبتلا به این بیماری تشخیص داده نمی شوند. فقط مردانی که مشکل باروری دارند و در نهایت به دنبال درمان وضعیت خود هستند ممکن است تشخیص داده شوند. اما به طور کلی، انواع الیگو اسپرمیا، عبارتند از:

  • الیگو اسپرمیا خفیف 10 تا 15 میلیون اسپرم در میلی لیتر است.
  • الیگو اسپرمیا متوسط ​​5 تا 10 میلیون اسپرم در میلی لیتر در نظر گرفته می شود.
  • الیگو اسپرمیا شدید هنگامی تشخیص داده می شود که تعداد اسپرم بین 0 تا 5 میلیون اسپرم در میلی لیتر باشد.

علل الیگو اسپرمیا

الیگو اسپرمیا | پزشکت

چندین شرایط و فاکتورهای سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به الیگو اسپرمیا در مرد را افزایش دهند، از جمله:

واریکوسل

بزرگ شدن رگ های بیضه مرد می تواند جریان خون در بیضه ها را مختل کند. این وضعیت ممکن است باعث افزایش دما در بیضه ها شود. هرگونه افزایش دما می تواند بر تولید اسپرم تأثیر منفی بگذارد. حدود 40 درصد از مردان با تعداد اسپرم کم یا تعداد کیفیت اسپرم پایین، این مسئله مشترک را دارند.

عفونت

ویروس هایی مانند عفونت های مقاربتی می توانند مقدار اسپرم را در منی کاهش دهند.

مشکلات انزال

در حالی که بسیاری از مردان مبتلا به الیگو اسپرمیا دارای انزال معمولی هستند، برخی از مشکلات انزال ممکن است تعداد اسپرم را کاهش دهد. انزال رتروگراد یکی از این موارد است. این امر هنگامی اتفاق میفتد که مایع منی به جای خارج شدن از نوک آلت تناسلی به مثانه وارد شود.

موارد دیگری که ممکن است با انزال معمولی تداخل داشته باشد عبارتند از:

  • صدمات
  • تومورها
  • سرطان
  • سابقه جراحی ها

برخی از جراحی ها مانند وازکتومی، جراحی ترمیم فتق، جراحی اسکروتوم، جراحی های پروستات و … می توانند تعداد اسپرم را در انزال شما کاهش دهند.

مردان
عوارض جانبی داروهای خاص

مسدود کننده های بتا، آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون ممکن است باعث مشکلات انزال شده و تعداد اسپرم را کاهش دهند. داروهای خاصی مانند ضد قارچ، آنتی بیوتیک، داروهای زخم، داروهای شیمی درمانی، درمان جایگزینی تستوسترون و غیره می توانند تولید اسپرم در بدن فرد را مختل کنند.

عدم تعادل هورمونی

مغز و بیضه ها چندین هورمون تولید می کنند که مسئول انزال و تولید اسپرم هستند. عدم تعادل در هر یک از این هورمون ها ممکن است تعداد اسپرم را کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و فلزات

سموم دفع آفات، مواد تمیز کننده و مواد استفاده شده در نقاشی ساختمان تعدادی از مواد شیمیایی هستند که می توانند تعداد اسپرم را کاهش دهند. قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند سرب نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند.

گرم شدن بیش از حد بیضه ها

نشستن مرتب، قرار دادن لپ تاپ روی اندام تناسلی و پوشیدن لباس تنگ همگی می توانند در گرم شدن بیش از حد موثر باشند. افزایش دما در اطراف بیضه ها ممکن است به طور موقت تولید اسپرم را کاهش دهد. مشخص نیست چه عوارض طولانی مدت ممکن است رخ دهد.

مصرف مواد مخدر و الکل

استفاده از برخی مواد، از جمله ماری جوانا و کوکائین، ممکن است تعداد اسپرم را کاهش دهد. نوشیدن بیش از حد نیز می تواند همین کار را انجام دهد. ممکن است تعداد اسپرم در مردان سیگاری کمتر از مردان سیگاری باشد.

مشکلات وزن

اضافه وزن یا چاقی از چند طریق خطر ابتلا به تعداد کم اسپرم را افزایش می دهد. اضافه وزن می تواند به طور مستقیم میزان اسپرم بدن را کاهش دهد. مشکلات وزن همچنین ممکن است در تولید هورمون تداخل ایجاد کند.

آنتی بادی های ضد اسپرم

الیگو اسپرمیا | پزشکت

سلول های خاص سیستم ایمنی بدن که به عنوان آنتی بادی ضد اسپرم شناخته می شوند، با شناسایی اشتباه سلولهای اسپرم، آنها را به عنوان مهاجمان مضر شناخته و به آنها حمله کرده و باعث کم شدن تعداد اسپرم می کنند.

ناهنجاری های کروموزومی

برخی از اختلالات ژنتیکی مانند سندرم کلاین فلتر، سندرم کالمن و سندرم کارتاژنر می توانند باعث ایجاد رشد غیرطبیعی در اندام های تولید مثل مردان شوند.

انسداد

انسداد یکی از دلایل عمده الیگو اسپرمیا است. لوله های حامل اسپرم، اگر توسط برخی از پیشرفت های غیر طبیعی مانند فیبروز کیستیک یا هرگونه آسیب ناشی از جراحی های قبلی و عفونت ها مسدود شود، می تواند منجر به جریان کم منی شود.

علائم الیگو اسپرمیا

الیگو اسپرمیا | پزشکت

برای برخی از مردان، هیچ علامت و نشانه ای از الیگو اسپرمیا دیده نمی شود. فقط هنگامی که آنها در بارداری دچار مشکل می شوند، این بیماری تشخیص داده می شود. اما اگر یک مرد به دلیل سایر موارد زمینه ای مانند ناهنجاری های کروموزومی، عدم تعادل هورمونی یا هرگونه انسداد دچار الیگو اسپرمیا باشد، ممکن است علائم و نشانه های خاصی ایجاد شود، از جمله:

  • ترشحات غلیظ
  • تورم، درد یا توده بیضه
  • رگ های بزرگ و متورم در کیسه بیضه
  • رشد کم مو و صورت و سایر علائم ناهنجاری های کروموزومی و عدم تعادل هورمونی
  • موارد مربوط به عملکرد جنسی مانند ناتوانی در حفظ نعوظ در هنگام رابطه جنسی یا اختلال نعوظ
  • اگر این مشکل به دلیل انتقال ویروس اتفاق بیفتد، فرد ممکن است هنگام ادرار احساس سوزش کند.

الیگو اسپرمیا چگونه بر باروری تأثیر می گذارد؟

برخی از مردان مبتلا به الیگو اسپرمیا علی رغم کاهش تعداد اسپرم، هنوز هم می توانند قدرت باروری خود را حفظ کنند. سایر مردان مبتلا به الیگو اسپرمیا ممکن است با وجود کم بودن تعداد اسپرم، از نظر بارداری مشکلی نداشته باشند.

برخی از شایع ترین علل الیگو اسپرمیا همچنین خطر ابتلا به سایر مشکلات باروری در مرد را افزایش می دهد. این شامل مشکلات حرکتی اسپرم است.

تحرک اسپرم به میزان فعال بودن اسپرم در منی مرد اشاره دارد. فعالیت طبیعی باعث می شود اسپرم برای لقاح به راحتی به سمت تخمک حرکت کند. تحرک غیر طبیعی ممکن است باعث شود اسپرم به اندازه کافی حرکت نکند و نتواند به تخمک برسد. اسپرم همچنین ممکن است به شکلی غیر قابل پیش بینی حرکت کند که از رسیدن آنها به تخمک جلوگیری کند.

درمان های خانگی الیگو اسپرمیا

مردان مبتلا به الیگو اسپرمیا می توانند با استفاده از این روش ها توانایی و قدرت باروری را افزایش دهند:

رابطه جنسی مکرر داشته باشید. اگر می خواهید بچه دار شوید، افزایش دفعات مقاربت خصوصاً در زمان تخمک گذاری همسرتان می تواند احتمال بارداری همسرتان را بهبود بخشد. زمان بندی رابطه جنسی تا تخمک گذاری می تواند احتمال بارداری را افزایش دهد. با پزشک همسرتان همکاری کنید تا بهترین زمانهای آمیزش را برای بارداری پیدا کنید.

از مواد روان کننده استفاده نکنید. برخی از روان کننده ها و روغن ها می توانند تحرک اسپرم را کاهش دهند و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کنند. در صورت نیاز به روان کننده، با پزشک خود در مورد گزینه ای بدون اسپرم مشورت کنید.

درمان الیگو اسپرمیا

الیگو اسپرمیا | پزشکت

درمان می تواند باعث بهبود تعداد و کیفیت اسپرم شود. این گزینه های درمانی عبارتند از:

عمل جراحی. واریکوسل اغلب به جراحی نیاز دارد. در طی این روش، پزشک رگ های بزرگ شده را مسدود کرده و جریان خون را به رگ دیگری هدایت می کنند.

دارو. داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها، عفونت و التهاب را درمان می کنند. درمان ممکن است باعث بهبود تعداد اسپرم نشود، اما ممکن است از کاهش تعداد اسپرم جلوگیری کند.

تغییر سبک زندگی. کاهش وزن و حفظ وزن سالم ممکن است باعث بهبود تعداد اسپرم شود. همچنین ممکن است خطر شما را برای بسیاری دیگر از شرایط سلامتی کاهش دهد. مصرف مواد مخدر، الکل و تنباکو را نیز برای بهبود میزان اسپرم متوقف کنید.

انواع داروها، تزریق ها و تغییر سبک زندگی می توانند هورمون ها را به سطح سالم برگردانند. هنگامی که سطح هورمون بهبود می یابد، تعداد اسپرم ممکن است بهبود یابد.

پیش آگهی الیگو اسپرمیا

تعداد کم اسپرم احتمال بارداری طبیعی با همسرتان را کاهش می دهد. با این حال، آنها آن را کاملا رد نمی کنند. بسیاری از مردان مبتلا به الیگوسپرمی، علی رغم کاهش تعداد اسپرم، قادر به پدر شدن هستند.

از پزشک خود در مورد تکنیک ها یا استراتژی هایی که ممکن است به بهبود احتمال بارداری کمک کند، مشورت کنید.

سخن آخر

الیگو اسپرمیا نوعی بیماری پزشکی است که در مردان یافت می شود و مشخصه آن کم بودن تعداد اسپرم در منی آنها است.

الیگو اسپرمیا توسط عوامل مختلف پزشکی، ژنتیکی، سبک زندگی و عوامل محیطی ایجاد می شود. جنبه های خاصی اجتناب ناپذیر است، اما عوامل شناخته شده دیگری نیز وجود دارد که می تواند برای محافظت از باروری فرد جلوگیری کند.

داشتن زندگی سالم، دور نگه داشتن استرس و پرهیز از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی برخی از اقدامات موثر برای تولید اسپرم سالم است. اگر فردی به هر دلیل ژنتیکی و پزشکی تحت تأثیر الیگو اسپرمیا قرار گرفته باشد، در این صورت یک درمان مناسب می تواند در برخی موارد وضعیت او را بهبود بخشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز