لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت درد پستان در مردان چیست؟

علت درد پستان در مردان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت درد پستان در مردان می تواند شامل آسیب دیدگی یا بیماری های غیر سرطانی بافت پستان باشد. زن و مرد هر دو با بافت پستان و غدد شیری متولد می شوند. رشد غدد پستانی ( که در مردان کار نمی کنند) و بافت پستان  معمولاً در هنگام بلوغ پسران متوقف می شود. با این حال، مردان هنوز در معرض خطر شرایطی هستند که بر بافت پستان تأثیر می گذارند.

سرطان سینه یکی از علت های بسیار نادر درد پستان در مردان است، اگرچه این بیماری ممکن است از آن چه که تصور می شود، شایع تر باشد.

برخی از شایع ترین علل درد پستان در مردان، عبارتند از:

نکروز چربی پستان

وقتی بافت پستان آسیب زیادی ببیند ( چه ناشی از تصادف رانندگی، آسیب ورزشی یا علت دیگر ) بافت می تواند بجای ترمیم خود، بمیرد. در این شرایط ممکن است یک توده یا چند توده در پستان ایجاد شود. پوست اطراف توده نیز احتمال دارد قرمز یا کبود به نظر برسد و شروع به فرو ریختن کند. نکروز چربی پستان نسبتا در مردان نادر است.

راه های تشخیص نکروز پستان در مردان

معاینه فیزیکی پستان ممکن است با سونوگرافی انجام شود. سونوگرافی یک ابزار غربالگری بدون درد و غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر پستان در صفحه رایانه نزدیک استفاده می کند.

پزشک ممکن است یک آسپیراسیون با سوزن خوب یا بیوپسی هسته اصلی توده را تعیین کند تا مشخص شود این نشانه نکروز یا رشد سرطانی است.

درمان بیماری نکروز چربی پستان در مردان

همیشه نکروز چربی سینه نیازی به درمان ندارد. توده سلول های مرده شاید خود به خود در طی چند هفته یا ماه برطرف شود. اگر درد شدید باشد، ممکن است جراحی سرپایی گزینه ای برای از بین بردن بافت نکروزه یا مرده باشد.

علت درد پستان در مردان چیست؟ | پزشکت

کشیدگی عضله

اگر فرد کارهای خیلی سنگینی یا ورزشی انجام می دهد که شامل تماس مانند راگبی یا فوتبال است، در معرض آسیب دیدگی از ناحیه سینه بزرگ یا مینور سینه قرار دارد. اینها دو عضله اصلی در قفسه سینه هستند. تاندون های متصل کننده این عضلات به استخوان ها نیز در معرض کشیدگی یا پارگی قرار دارند.

در این شرایط، علائم اصلی، عبارتند از:

  • ضعف
  • درد قفسه سینه و بازو
  • تغییر شکل احتمالی قفسه سینه و بازو آسیب دیده

اگرچه احتمال دارد درد از خود پستان نباشد، اما گاهی اوقات درد عضله یا تاندون در آن ناحیه ممکن است از پستان سرچشمه بگیرد.

مردان

تشخیص کشیدگی عضله

معاینه فیزیکی می تواند آسیب به عضله را نشان دهد. شاید از فرد خواسته شود تا بازوی خود را به جهت های مختلف حرکت دهد تا به تعیین محل و شدت آسیب عضلانی کمک کند.

احتمالا پزشک برای تشخیص دقیقتر مشکل، سونوگرافی یا MRI تجویز کند. MRI با استفاده از امواج رادیویی پرقدرت و یک میدان مغناطیسی قوی تصاویری را برای تهیه می کند تا پزشک جزئیات بیشتر آسیب را ببیند.

روش درمان کشیدگی عضله در مردان

اگر پارگی عضله یا تاندون وجود نداشته باشد، ممکن است استراحت، گرما و در نهایت تمرینات کششی برای ایجاد بهبودی موثر باشد.

در صورت پارگی واقعی، شاید برای ترمیم عضله، جراحی لازم باشد. بهبودی ممکن است مدتی طول بکشد. با این حال، می توان در طی شش ماه به ورزش و روال عادی خود برگشت.

مطالعه بیشتر: شایع ترین اختلالات پستان

سرطان سینه

علائم اولیه سرطان سینه در مردان اغلب شامل تغییراتی در پوست یا توده است، اما با درد همراه نیست. با این حال، درد در پستان ممکن است رخ دهد. در این شرایط پوک زدن یا فرورفتگی پوست معمول است. همچنین احتمال دارد قرمزی و گاهی ترشح از نوک پستان وجود داشته باشد.

درمان سرطان پستان در مردان

پزشک ممکن است برای ارزیابی بهتر یک توده یا درد مشکوک در پستان، ماموگرافی تجویز کند. سونوگرافی و ام آر آی نیز شاید مفید باشند.

پزشک همچنین احتمال دارد بخواهد از هر گونه رشد داخل پستان نمونه برداری کند. نمونه برداری تنها راهی است که پزشک می تواند سرطانی بودن توده را تأیید کند.

روش های درمان سرطان سینه در مردان

پنج روش درمانی استاندارد برای سرطان پستان مردان وجود دارد:

عمل جراحي: جراحی تومور یا پستان و غدد لنفاوی را نیز از بین خواهد برد.

شیمی درمانی: در این روش درمانی از مواد شیمیایی برای پیشگیری از انتشار سرطان استفاده می شود.

هورمون درمانی: هورمون درمانی می تواند با هورمون هایی که به تکثیر سلول های سرطانی کمک می کنند تداخل داشته باشد.

پرتو درمانی: در این روش درمانی از اشعه ایکس با انرژی بالا یا انرژی دیگر برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

درمان هدفمند: در این روش در حالی که سلول های سالم را باقی می گذارند، برای از بین بردن سلول های سرطانی از داروها یا برخی مواد خاص استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: بزرگ شدن سینه در مردان

علت درد پستان در مردان چیست؟ | پزشکت

ژنیکوماستی

ژنیکوماستی بیماری است که در صورت عدم تعادل هورمون های استروژن و تستوسترون اتفاق میفتد. جتی منجر به رشد بیش از حد بافت پستان در مردان جوان و بزرگسال می شود. این وضعیت می تواند احساس خودآگاهی در بیمار ایجاد کند، اما همچنین ممکن است باعث درد پستان شود.

تشخیص بیماری ژنیکوماستی در مردان

تشخیص ژنیکوماستی با معاینه فیزیکی بافت پستان، دستگاه تناسلی و شکم آغاز می شود. از آزمایش خون و ماموگرافی نیز استفاده می شود. پزشک همچنین ممکن است MRI و نمونه برداری از بافت پستان را تجویز کند.

آزمایش های بیشتر می تواند شامل سونوگرافی بیضه برای رد سرطان بیضه باشد، زیرا ژنیکوماستی احتمال دارد اولین نشانه آن باشد.

روش درمان بیماری ژنیکوماستی در مردان

برخی از مردان جوان بدون هیچ گونه درمانی از ژنیکوماستی رنج می برند. داروهایی که برای درمان سرطان پستان استفاده می شوند گاهی برای درمان این بیماری کاربرد دارند.

لیپوساکشن، روشی برای از بین بردن بافت چربی اضافی، می تواند به ظاهر قفسه سینه کمک کند. برای کمک به از بین بردن بافت پستان، ممکن است ماستکتومی با استفاده از برش های کوچک انجام شود.

مطالعه بیشتر: ژنیکوماستی ناشی از دارو

کیست پستان در مردان

در حالی که کیست سینه در زنان نسبتاً شایع است، اما برای مردان طبیعی نسیت. علائم کیست سینه شامل یک توده است که شاید از خارج احساس شود یا نشود و گاهی اوقات، همراه با درد پستان است.

برای شناسایی اندازه و محل کیست می توان از معاینه فیزیکی همراه با ماموگرافی و سی تی اسکن استفاده کرد. نمونه برداری می تواند اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت کیست نشان دهد.

درمان کیست پستان در مردان

اگر کیست خوش خیم یا غیرسرطانی باشد، ممکن است پزشک آن را بدون درمان باقی بگذارد. با این حال، هر شش ماه یا همین مدت کنترل می شود تا مشخص شود ایا کیست رشد می کند یا سرطانی می شود. اگر پزشک معتقد است که کیست می تواند منجر به عوارضی باشد، شاید به فرد توصیه شود که آن را با جراحی بردارد.

مطالعه بیشتر: حساسیت پستان

علت درد پستان در مردان چیست؟ | پزشکت

فیبروآدنوما در مردان

توده غیرسرطانی در بافت فیبروگلاندولار پستان در زنان بسیار بیشتر است، اما فیبروآدنوم می تواند در مردان هم رشد کند. البته نادر است، زیرا مردان معمولاً بافت فیبروگلاندولار در پستان خود ندارند. این توده ممکن است مانند یک سنگ مرمر در پستان احساس گرد و محکم کند.

تشخیص بیماری فیبروآدنوما در مردان

معاینه فیزیکی و به دنبال آن سونوگرافی و نمونه برداری می تواند به پزشک کمک کند تشخیص فیبروآدنوما را تأیید کند یا علت دیگری برای ایجاد توده تشخیص داده شود.

روش های درمان فیبروآدنوما

لامپکتومی (یک روش برای حذف یک توده های مشکوک) از طریق برش های کوچک است که می تواند صورت بگیرد و نسبتا به سرعت بهبود یابد. یکی دیگر از گزینه های درمانی می تواند Cryoablation باشد. فیبروآدنوم نیز ممکن است بدون هیچ درمانی از بین برود.

مطالعه بیشتر: تغییرات ناگهانی نوک سینه

علت درد پستان در مردان چیست؟ | پزشکت

علل غیر پستانی درد قفسه سینه

گاهی اوقات می توان به طور دقیق علت یا محل درد قفسه سینه را تشخیص داد. شخص ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد یا ناراحتی کند و نمی داند این مسئله به بافت پستان، آسیب عضلانی، بیماری ریوی، اسید معده یا ناراحتی قلبی مربوط است. در زیر برخی از علت های عمده درد قفسه سینه که ارتباطی با بافت پستان یا عضله ندارند بیان شده است.

سوزش سردل

هنگامی که اسید معده به سمت بالا در مری حرکت  و پوشش مری را تحریک می کند، نتیجه آن بیماری ریفلاکس معده (GERD) یا سوزش معده است. GERD یک احساس سوزش است که می تواند خیلی زود بعد از غذا یا بعد از ظهر احساس شود. وقتی فرد دراز می کشد یا خم می شود می تواند احساس بدتری داشته باشد.

برای سوزش معده خفیف و نادر، پزشک ممکن است داروهای ضد اسید یا مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) را برای خنثی سازی یا کاهش اسید معده توصیه کند. اجتناب از غذاهایی که باعث سوزش معده می شوند، حفظ وزن مناسب و دراز نکشیدن بعد از غذا می تواند از بروز سوزش معده در آینده پیشگیری کند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل درد سینه سمت چپ چیست؟

بیماری تنفسی

درد قفسه سینه ناشی از یک بیماری تنفسی معمولاً با سرفه یا تنگی نفس همراه است. علت های مربوط به ریه درد قفسه سینه عبارتند از:

  • آمبولی ریوی یا لخته شدن خون در ریه ها
  • فشار خون ریوی یا فشار خون بالا در عروق ریه ها
  • ریه فرو ریخته، یا وقتی هوا به فضای بین ریه ها و دنده ها نفوذ می کند.

درمان های مربوط به مشکلات مربوط به ریه می تواند از ایجاد تغییر در سبک زندگی شامل ترک سیگار، ورزش و کنترل وزن تا درمان های بیشتر باشد. این موارد می تواند شامل اکسیژن درمانی یا جراحی برای از بین بردن لخته خون یا ترمیم ریه ریخته باشد.

بیماری قلبی

درد ناگهانی قفسه سینه که با تنگی نفس، سبکی سر، عرق سرد، حالت تهوع و احتمالاً درد در بازوها، گردن یا کمر بروز می کند می تواند یک حمله قلبی باشد.

آنژین، که درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون در عضله قلب است، ممکن است با اعمال فشار (آنژین پایدار)  یا حتی در حالت استراحت نیز بروز کند (آنژین ناپایدار). آنژین می تواند نشانه این باشد که فرد در معرض حمله قلبی است.

تشخیص بیماری قلبی شامل چندین آزمایش شامل الکتروکاردیوگرام و کاتتریزاسیون قلبی است.

اگر شریان های خونرسانی کننده عضله قلب مسدود شده باشد، با این موارد می تواند تسکین پیدا کند:

  • آنژیوپلاستی یک بالون درون شریان باد می شود تا آن را باز کند تا جریان خون بهتر شود.
  • یک استنت یک سیم یا لوله در یک شریان قرار داده می شود تا به باز ماندن آن کمک کند.
  • عمل جراحی بای پس: در این شرایط یک پزشک رگ خونی را از جای دیگر بدن می گیرد و آن را به قلب متصل می کند تا به عنوان یک دور زدن برای خون در اطراف انسداد عمل کند.

سخن آخر

درد قفسه سینه یا پستان در مردان می تواند علت های بسیار جدی داشته باشد، بنابراین با مشاهده این علائم بهتر است به پزشک مراجعه شود. زیرا احتمال دارد به یکسری آزمایشات و ویزیت های بعدی نیاز باشد.

تشخیص زود هنگام برخی شرایط شاید به معنای تفاوت بین درمان موفقیت آمیز یا عوارض بیشتر باشد، بنابراین ارزش این را دارد که درد خود را تا آنجا که ممکن است جدی بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

31

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

31 دیدگاه

  1. سلام من پسرم 21سالشه الان مدتیه در سمت راست سینه اش احساس درد داره وکمی ورم در نوک پستانش لطفا راهنماییم کنین ممنون

    1. سلام علائم پسر شما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد با مطالعه دقیق مقاله و عمل کردن به راه کار های ارائه شده در مقاله،ممکن است، مشکلشان حل شود در غیر این صورت به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

      1. سلام چن سال پیش احساس کردم یه چیزی افتاد داخل نوک سینم الان چن سالی است سینه سمت راستم داره بزرگ میشه درد میکنه خودبه خود داره بزرگ میشه نمیدونم چیکار کنم میشع کمکم کنید

    2. سلام من ۴۲ سالم هستش کلا از کودکی چاق بودم و سینه هام کمی بزرگ ، الان هم همون وضعیت رو داره، دو سه روزه زیر سینه سمت چپ یکم احساس درد دارم البته خفیف ، نیازی هست به دکتر الان مراجعه کنم یا فعلا نیازی نیست؟

  2. سلام من پسرم 21سالشه مدتیه سینه راستش درد میکنه وکمی ورم داره لطفا راهنماییم کنین ممنون

    1. سلام علائم پسر شما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد با مطالعه دقیق مقاله و عمل کردن به راه کار های ارائه شده در مقاله،ممکن است، مشکلتان حل شود در غیر این صورت به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

    2. سلام
      من پسر 19 ساله هستم که حدود یک هفته میشه نوک سینه سمت چپم وقتی دست میزنم بهش درد میگیره و در حالت عادی و تنفس درد نداره فقط وقتی بهش دست میزنم یا چیزی بخوره بهش درد میگیره
      باید چکار کنم؟

  3. سلام
    من ۳۰ روزه سینه چپم درد می کنه یک گره کوچک هم زیر انگشتانم احساس می کنم. کمپرس سرد و گرم تغییری ایجاد نکرد متخصص داخلی سونوگرافی نوشت پستان عادی بود اما زیر بغل سه نود ۱۰ میل بود. که بدون درد بود ده روز سفالکسین ۵۰۰، ۴ بار در روز و مفنامیک ۳ بار در روز نوشت گفت حل میشه الان ده روزمصرف کردم حل نشده نمی دانم چه کنم. تازه متوجه شدم کمی پستان چپ بزرگتر از راست دیده میشه. ضربه ندیده است. مشکل قلب و معده ندارم بجز گشادگی خفیف دریچه.

  4. سلام بنده 26سالمه و یکماهی هست که نوک سینه راستم فقط درد میکنه وقتی بهش دست میزنم دردش زیاد میشه وزنم90کیلو هست و قدم168

    1. سلام دلایل مختلفی می تواند باعث درد در سینه گردد لطفا مقاله را دقیق بخوانید اگر مشکلتان بر طرف نشد با پزشک جراح مشاوره نمایید.

  5. سلام
    من 55 سالمه . مرد.
    در سمت چپ سینه احساس درد خفیفی دارم
    یکی دو ضربه با دست که روی سینه می زنم درد رفع می شه
    بعد از چندی دوباره همان درد خفیف را احساس می کنم.
    ممنون از مشاوره و راهنمایی تان .

    1. سلام بنظر میاد موضوع مهمی نباشد در صورت تکرا با جراح مشورت نمائید

  6. سلام خسته نباشید ببخشید من چند روز پیش یه چند دقیقه نوک پستانم درد گرفت بعد استخوان درد هم یه۱۰ روزی دارم ویه توده سفت زیر بغلم احساس می کنم ولی به پستان وقفسه سینه دست می زنم نه دردی هست ونه توده الان چیکار کنم پسری ۱۵ ساله

    1. سلام به پزشک متخصص داخلی مراجعه نمایید.

  7. سلام خسته نباشید
    پسری ۱۶ ساله هستم نزدیک یک ماه و نیم دقیقا زیر قرمزی سینم انگار یک توده هست و وقتی به سینم دست میزنم درد می‌کنه ولی در شرایط عادی درد نمیکنه ممکنه مشکل خاصی وجود داشته باشه ؟

    1. سلام احتمالا این برجستگی غده چربی زیر پوست یا لیپوما بوده لازم است به متخصص جراح عمومی مراجعه نمایید.

  8. با سلام بنده یه چند وقتی میشه درد از سینه و کشیده شدن از چپ و راست احساس درد شدیدی دارم نمیدونم رگ های سینه وقتی صبح از خواب بیدار میشم کشیده میشه اگر امکانش هست بنده رو راهنمایم کنین ممنونتون میشم

    1. سلام با ورزش و نرمش احتمالا مشکلتان برطرف می شود.

  9. سلام وقتتون بخیر، زمانی ک به ناحیه چپ سینه دقیقا وسط پستان فشار میدم درد احساس میکنم و این درد بعضا در قسمت های اطراف و استخوان ها نیز حس میشه، میشه راهنمایی کنید ک مشکلی هست یا ن؟ممنون

  10. سلام آقای دکتر ۳۰سالمه از نوجوانی هردو سینه ام خیلی بزرگ شدن الانم نوک سینه هام دردمیکنن ب خصوص شبا که میخوابم بعد بیدارمیشم ی کم ک کش میان تیر میکشن

  11. سلام من سیزده سالمه نوک سینه سمت چپم وقتی بهش دست میزنم درد میگیره ولی در حالت عادی هیچ دردی نداره و زیر نوک سینه ام یه توده نرم متحرک قرار داره آیا عوارض بلوغه یا نه لطفا توضیح بدید

  12. سلام سمت چپ پستان احساس درد دارم موقعی که فشار میدم سونو دادم گفت التهاب داری رفتم پیش فوق تخصص جراح سینه گفتن مشکلی نیست سه ماه دیگه دوباره سونو بده وهیچ دارویی ندادن کار درست الان چیه

    1. سلام کپسول روغن گل رز مغربی مصرف کنید و تکرار سونوگرافی

  13. سلام خسته نباشید. من23 سالم از سن بلوغ سینه سمت چپم رشد نداشته و سینه سمت راس رشد طبیعی داشته مشکلش چی میتونه باشه ممنون🙏

    1. سلام دوست عزیز، لطفا ابتدا از یک پزشک عمومی برای پیشگیری و یا مراقبت مشاوره دریافت کنید. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز