لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت درد بیضه در مردان چیست؟

علت درد بیضه در مردان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت درد بیضه در مردان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علت درد بیضه در مردان می تواند ناشی از آسیب ناگهانی، التهاب، عفونت های مقاربتی یا شرایط اضطراری به نام پیچ خوردگی بیضه باشد. این وضعیت می تواند باعث درد مبهم گاهی اوقات همراه با التهاب در کیسه بیضه شود. درد در بیضه ها همچنین می تواند نشانه مشکلات جدی تری مانند سرطان بیضه باشد.

درد بیضه شرایطی است که می تواند مردان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. بیضه ها اندامهای تولید مثل (جنسی) تخم مرغی کوچکی در داخل یک کیسه نازک از پوست به نام کیسه بیضه هستند .اگر درد بیضه دارید، ممکن است آن را در یک یا هر دو بیضه احساس کنید. با این حال، ممکن است درد از بیضه های شما ناشی نشود. درد ممکن است از قسمت دیگری از بدن شما مانند معده یا کشاله ران باشد. به این نوع درد، درد ارجاعی گفته می شود.

درد بیضه می تواند حاد (ناگهانی و کوتاه مدت) یا مزمن (تدریجی و طولانی مدت) باشد. گذشته از درد شدید، آسیب ناگهانی، اولین علامت شما ممکن است یک درد کسل کننده باشد که با گذشت زمان یا با فعالیت افزایش می یابد. درد بیضه می تواند شدید باشد زیرا بیضه ها دارای اعصاب حساس زیادی هستند.

اگر درد شما بیش از یک ساعت به طول انجامید یا به طور غیرمعمول شدید است، باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید، زیرا این می تواند نشانه ای از شرایط اضطراری به نام پیچ خوردگی بیضه باشد.

عوامل خطر درد بیضه در مردان

پسران و مردان در هر سنی ممکن است دچار درد بیضه شوند. اگر کارهای بدنی سنگین یا ورزش های تماسی انجام می دهید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای درد بیضه باشید. درد بیضه می تواند نشانه احتمالی سرطان بیضه باشد، بنابراین اگر نمی دانید چرا درد بیضه دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های مقاربتی (مانند سوزاک، سفلیس و کلامیدیا) می توانند قسمت های مختلف بدن، از جمله بیضه ها را تحت تاثیر قرار دهند. عفونت های مقاربتی می تواند باعث التهاب بیضه ها و احساس درد و سوزش شود.

چه چیزی باعث درد بیضه می شود؟

علت درد بیضه در مردان چیست؟ | پزشکت

اگر شما اخیراً دچار آسیب یا تصادف شده اید، ممکن است منبع درد بیضه مشخص باشد، اما در موارد دیگر شاید علت درد شما مشخص نباشد. علل درد بیضه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جراحت یا ضربه به بیضه: آسیب به بیضه های شما ممکن است در حین ورزش یا تصادف رخ دهد.

ورم بیضه: التهاب و احساس سوزش در یک یا هر دو بیضه (ورم بیضه) ممکن است توسط یک باکتری یا یک عفونت ویروسی ایجاد شود. در کودکان، ویروس اوریون نیز عامل احتمالی ایجاد ارکیت است. در مورد اوریون، التهاب معمولاً چهار تا شش روز پس از شروع اوریون شروع می شود.

مردان

فتق کشاله ران: فتق اینگوینال زمانی رخ می دهد که قسمتی از روده شما از طریق قسمت ضعیف عضلات شکم در نزدیکی کشاله ران فشار می آورد. فتق کشاله ران معمولاً خطرناک نیست اما می تواند دردناک باشد. اگر دردناک است، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا ممکن است نیاز به جراحی فوری داشته باشید.

اپیدیدیمیت

این وضعیت به دلیل التهاب اپیدیدیم است. اپیدیدیم یک گروه پیچ خورده از لوله های نازک است که اسپرم را از بیضه ها به مجرای اسپرم و خارج از بدن منتقل می کند. علائم اپیدیدیمیت شامل درد و التهاب است. ممکن است کیسه بیضه متورم و موقع لمس گرم شود و می تواند روزها تا هفته ها طول بکشد. اپیدیدیمیت مزمن بیش از شش هفته طول می کشد.

اسپرماتوسل: اسپرماتوسل فضایی پر از مایع است که می تواند در داخل اپیدیدیم نزدیک بیضه ایجاد شود. این کیست ها سرطانی و دردناک نیستند، اما گاهی اوقات می توانند به اندازه بزرگ رشد کرده و ناراحت کننده شوند.

هیدروسل: هنگامی که مایع در اطراف بیضه ها تجمع می یابد، هیدروسل شکل می گیرد. هیدروسل ها شایع هستند و گاهی اوقات می توانند باعث درد یا عفونت بیضه ها شوند.

هماتوسل: هماتوسل زمانی رخ می دهد که خون بیضه را احاطه کرده باشد. هماتوسل معمولاً نتیجه آسیب است.

واریکوسل: واریکوسل گروهی از رگهای غیرطبیعی بزرگ در نزدیک بیضه ها است. این رگهای بزرگ ممکن است باعث ناراحتی کسل کننده در بیضه آسیب دیده در حین فعالیتهای روزانه شوند. درد بیضه معمولاً هنگام دراز کشیدن بهبود می یابد. واریکوسل گاهی اوقات بر توانایی بچه دار شدن تأثیر می گذارد و گاهی نیز تحت درمان جراحی قرار می گیرد.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی پیچاندن جریان خون بیضه است. این امر خون رسانی به بیضه را قطع کرده و منجر به درد شدید می شود. پیچ خوردگی می تواند در هر زمان رخ دهد. هنگام پیچ خوردگی بیضه برای نجات بیضه نیاز به جراحی فوری است.

سنگ کلیه: سنگ کلیه بیشتر زمانی رخ می دهد که بدن شما دچار کم آبی شده باشد. سنگ ها می توانند در حالب گیر کنند (لوله هایی که ادرار را از کلیه به مثانه تخلیه می کنند) و باعث ایجاد درد در کمر، کشاله ران یا کیسه بیضه می شوند. در صورت افزایش مایعات، سنگ های کوچک ممکن است دفع شوند. سنگ های بزرگتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

سندرم درد پس از وازکتومی: مردانی که وازکتومی کرده اند گاهی بعد از آن دچار درد بیضه می شوند. این درد می تواند در اثر فشار بیشتر در مجرای دفران (لوله های حامل اسپرم) یا اپیدیدیم ایجاد شود و می تواند منجر به سندرم درد پس از وازکتومی شود.

سرطان بیضه: سرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان 15 تا 35 ساله است. گاهی اوقات ممکن است همراه با درد مبهم یا درد در کشاله ران یا بیضه ها، التهاب بیضه یا سنگینی و درد در پایین شکم یا کیسه بیضه ظاهر شود. برای بررسی بیضه ها از نظر علائم سرطان بیضه می توان از روش های تصویربرداری استفاده کرد.

علائم همزمان با درد بیضه چیست؟

علت درد بیضه در مردان چیست؟ | پزشکت

علائم همزمان با این وضعیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد : درد بیضه بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. آسیب ناگهانی منجر به درد شدید و ناگهانی می شود و به دنبال آن یک درد مبهم ایجاد می شود. درد اپیدیدیمیت می تواند با گذشت زمان بدتر شود. سنگ کلیه می تواند باعث درد شدید در پشت شود که به بیضه ها و نوک آلت تناسلی گسترش می یابد. اگر بیضه ها آسیب دیده باشند ممکن است کیسه بیضه کبود شود.

تهوع و استفراغ: احساس تهوع در معده و استفراغ می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها باشد. این موارد شامل آسیب بیضه، ارکیت یا سنگ کلیه است.

التهاب: ممکن است یک توده در کیسه بیضه وجود داشته باشد. بیضه ممکن است قرمز یا براق به نظر برسد. این علائم می تواند نشانه های آسیب، ارکیت، اپیدیدیمیت یا تومور بیضه باشد. تب همراه با درد بیضه نشانه ارکیت یا اپیدیدیمیت است.

مشکلات ادراری: برخی از سنگ های کلیه می توانند باعث تکرر ادرار شوند. همچنین ممکن است احساس سوزش در هنگام ادرار وجود داشته باشد یا خون در ادرار دیده شود.

چگونه درد بیضه تشخیص داده می شود؟

علت درد بیضه در مردان چیست؟ | پزشکت

پزشک شما را در شرایط ایستاده و دراز کشیده معاینه می کند. از شما سوالاتی در مورد زمان شروع درد، مدت زمانی که آن را تجربه کرده اید، می پرسد. همچنین از شما در مورد سابقه جنسی، پزشکی و جراحی سوال می شود. در صورتی که هرگونه فعالیتی درد شما را بهتر یا بدتر می کند، مانند رفتن به دستشویی، ورزش، رابطه جنسی یا نشستن، به پزشک خود اطلاع دهید.

آزمایش خون یا ادرار می تواند به رد عفونت ها به عنوان علت احتمالی کمک کند. اگر یک توده در بیضه شما وجود داشته باشد، سونوگرافی برای بررسی سرطان بیضه تجویز می شود. اگر سونوگرافی علائم سرطان را نشان داد، برای برداشتن سرطان به اورولوژیست ارجاع داده می شوید.

درد بیضه چگونه درمان می شود؟

ممکن است بتوانید با رعایت برخی راهکارها در خانه درد بیضه خود را در خانه تسکین دهید، از جمله:

  • حمام گرم بگیرید.
  • یخ را روی ناحیه بمالید.
  • مسکن های بدون نسخه را امتحان کنید.
  • دراز بکشیده یک حوله پیچیده زیر کیسه بیضه خود قرار دهید.

اگر درمان های خانگی موثر واقع نشد، درد بیضه را می توان از نظر پزشکی درمان کرد. درد را معمولاً با داروها می توان کاهش داد. داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مسکن ها: استامینوفن (Tylenol®) یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، از جمله آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، می توانند به تسکین درد کمک کنند. آنها اغلب در موارد آسیب، ضربه یا ارکیت تجویز می شوند. اورکیت یا اپیدیدیمیت ناشی از عفونت باکتریایی باید با یک دوره آنتی بیوتیک درمان شود.

داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای: از داروهایی مانند آمی تریپتیلین می توان برای درمان دردهای عصبی استفاده کرد.

آیا درد بیضه به جراحی نیاز دارد؟

جراحی معمولاً برای درد بیضه مورد نیاز نیست، اما در صورت داشتن شرایط اضطراری مانند پیچ ​​خوردگی بیضه یا سرطان بیضه ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

انواع جراحی برای درد بیضه

پیچ خوردگی بیضه: این عمل برای بازکردن پیچ نخاع و بازگرداندن جریان خون به بیضه (ها) انجام می شود. جراح بخیه هایی را در اطراف بیضه می دوزد تا از پیچیدن مجدد جلوگیری شود. طرف مقابل بیضه نیز بخیه زده می شود تا از پیچ خوردگی آینده جلوگیری شود.

جراحی ترمیم فتق: این روش اصلاحی در صورتی انجام می شود که نتوان فتق خود را به داخل شکم خود فشار داد یا در غیر این صورت کوچک کرد.

اپیدیدمیکتومی: اپیدیدیم یک پیچ خوردگی لوله های نازک است که اسپرم را از بیضه ها به مجاری اسپرم منتقل می کند. اگر درد مزمن دارید، جراحان ممکن است اپیدیدیم شما را بردارند. اپیدیدمیکتومی معمولاً انجام نمی شود و ابتدا درمان های دارویی تجویز می شود.

وازوواستومی: وازوواستومی معکوس وازکتومی در مردانی است که پس از انجام وازکتومی از درد بیضه رنج می برند. وازکتومی می تواند باعث درد بیضه شود که با معکوس شدن وازکتومی قابل درمان است. این مورد به ندرت مورد نیاز است و به عنوان جراحی سرپایی انجام می شود.

سنگ شکنی موج شوک: این روش با حداقل تهاجم از امواج ضربه ای (نیروی در حال حرکت در هوا) برای تجزیه سنگ کلیه استفاده می کند.

ریز عصب کشی اسپرماتیک: (MDSC)ریز عصب کشی اسپرماتیک تحت بیهوشی انجام می شود. جراح از یک میکروسکوپ عملی برای تجزیه و قطع اعصاب عبوری از طناب اسپرماتیک استفاده می کند که اغلب درد بیضه را درمان یا تسکین می دهد.

ارکیکتومی: به ندرت، اگر درد بیضه شما با استفاده از داروها یا روشهای کمتر تهاجمی بهتر نشود، ممکن است نیاز به برداشتن بیضه (ارکیکتومی) داشته باشید. ارکیکتومی آخرین راه حل است.

چه پزشکی درد بیضه را درمان می کند؟

علت درد بیضه در مردان چیست؟ | پزشکت

اگر درد بیضه دارید یا اخیراً فعالیت جنسی پرخطر داشته اید، باید از پزشک کمک بگیرید. پزشکان زیر می توانند وضعیت شما را بررسی و درمان کنند:

اورولوژیست: اگر علائم سرطان بیضه یا سنگ کلیه دارید، ممکن است به اورولوژیست (متخصص جراحی که مشکلات ادراری را درمان می کند) ارجاع داده شوید.

نفرولوژیست: در صورت ابتلا به عفونت کلیه یا عملکرد نادرست کلیه ها، ممکن است به یک نفرولوژیست (متخصص پزشکی که مشکلات ادراری را درمان می کند) ارجاع داده شوید.

چقدر طول می کشد تا درد بیضه برطرف شود؟

بسته به حاد یا مزمن بودن درد بیضه ممکن است طول بکشد. اگر درد شما ناشی از یک آسیب ساده مانند ضربه ناگهانی یا زمین خوردن است، فقط باید حدود یک ساعت درد داشته باشد. اگر درد شما بیشتر از این طول کشید یا بدتر شد، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آیا می توانم بعد از از دست دادن بیضه بچه دار شوم؟

در بیشتر موارد، یک بیضه سالم می تواند اسپرم کافی برای بچه دار شدن شما ایجاد کند. شما هنوز باید بتوانید نعوظ را به طور معمول داشته باشید و حفظ کنید. سطح تستوسترون (هورمون) شما نیز باید ثابت بماند. مردانی که برای پیچ خوردگی بیضه عمل کرده اند، تعداد اسپرم آنها کمتر است. آنها همچنین ممکن است آنتی بادی هایی در سیستم خود داشته باشند که بر حرکت اسپرم تأثیر می گذارد. اگر در جوانی دچار پیچ خوردگی بیضه شده اید، ممکن است تعداد اسپرم شما کمتر باشد. با این حال، در صورت داشتن هرگونه مشکل در بچه دار شدن، باید تعداد اسپرم ها را بررسی کنید.

چگونه می توان از درد بیضه جلوگیری کرد؟

به یاد داشته باشید که چکاپ های منظم داشته باشید و همیشه قبل از انجام ورزش های تمام تماسی یک جام ورزشی بپوشید. همچنین قبل از انجام کارهای خطرناک باید از لباس محافظ استفاده کنید تا از آسیب دیدن جلوگیری کنید.

اگر درد یا تورم بیضه دارید، بخصوص اگر درد بدتر شود یا احساس بیماری کنید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت بروز علائم پیچ خوردگی بیضه، حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/16292-testicular-pain

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز