لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کرونا و روغن های گیاهی، آیا تاثیری دارند؟

کرونا و روغن های گیاهی، آیا تاثیری دارند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا و روغن های گیاهی، آیا تاثیری دارند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کرونا و روغن های گیاهی و تاثیر آنها بر همدیگر یکی دیگر از موضوعات چالش انگیز در زمان شیوع بیماری کرونا هستند. اما آیا روغن های گیاهی، کرونا را درمان می کنند؟ از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از مردم با چالش های شدید جسمی و روانی روبرو بوده اند. این چالش ها، ممکن است تأثیر عمیقی بر زندگی و وضعیت روانی آن ها داشته باشد.

روغن های اساسی یا ترکیبات آنها به طور گسترده ای در آماده سازی محصولات دارویی، در محصولات کرم دارویی (محصولات مراقبت از پوست با مزایای ترکیبی لوازم آرایشی و دارویی)، به عنوان نگهدارنده غذا، تقویت کننده طعم، در طب سنتی و مکمل، در آروماتراپی و صنعت آبگرم استفاده می شوند.

مصرف روغن های اسانسی، در بین مردم نیز بسیار محبوب است، نه تنها به این دلیل که بوهای معطر آن ها خوشایند و نشاط آور است، بلکه به دلیل اینکه فواید زیادی برای سلامتی داشته و در صورت رعایت دستورالعمل های ایمنی، برای استفاده در خانه، ایمن تلقی می شوند.

علاوه بر این، عمل ساده بوییدن یک اسانس می تواند تعدادی اثر فیزیولوژیکی قابل اندازه گیری، مانند تغییر ضربان قلب یا فشار خون، تغییر در فعالیت امواج مغزی، تغییر در حرکت چشم و غیره، بر روی بدن داشته باشد. در واقع، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که بوی معطر روغن های اساسی دارای اثرات روانی-فیزیولوژیکی است و ثابت کرده اند که این بو می تواند به سرعت فرد را از استرس رهایی داده و مشکلات عاطفی را کاهش دهد.

فعالیت های ضد میکروبی روغن های گیاهی

سیستم ایمنی بدن، یک سیستم بسیار پیچیده است که هم به حفظ سلامتی بدن و هم به مبارزه با عوامل بیماری زای مضر کمک می کند. برخی از شرایط و اختلالات و حالات روانی، می توانند کارکرد اصلی سیستم ایمنی را با اختلال‌ رو به رو کنند. داروهای طبیعی مانند روغن های ضروری، می توانند پاسخ ایمنی بدن را پشتیبانی کنند. همچنین، این روغن ها می توانند به طور کلی از “سلامتی فرد” نیز پشتیبانی کنند.

اسانس ها دارای لیست طولانی از خواص درمانی هستند، اما همه اسانس ها به یک شکل عمل نمی کنند. به عنوان مثال، برخی از اسانس ها به طور گسترده ای بر سلامتی فرد تاثیر می گذارند، در حالی که برخی دیگر در بخش های خاص تری از بدن تاثیر گذار هستند.

برخی از اسانس ها می توانند واکنش سریع ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است عملکرد تجمعی بسیار کندتری داشته باشند. این تفاوتها با توجه به اجزای موجود در یک اسانس، میزان مصرف و روش استفاده از آن، تعیین می شود. بسیاری از اسانس ها می توانند در همکاری با یکدیگر عمل کرده و به طور همزمان بر بیش از یک جنبه از سلامتی فرد اثر بگذارند.

در طول یک عفونت جدی مانند Covid19، برای به دست آوردن حداکثر مزایای روغن های اساسی، انتخاب تعداد کمی از اسانس ها که هم مزایای جامع و هم مزایای فیزیولوژیکی را ارائه می دهند.

تاثیر روغن گیاهی بر عفونت تنفسی

کرونا و روغن های گیاهی، آیا تاثیری دارند؟ | پزشکت

نتایج استفاده از روغن های اساسی به عنوان ضد ویروس های طبیعی، امیدوار کننده است، زیرا برخی از ترکیبات اسانس مانع از تکثیر ویروس در مطالعات بالینی شده اند، اما مکانیسم هایی که اسانس ها می توانند ویروس ها را تضعیف کنند، هنوز مشخص نشده است.

در مقابل، تعدادی اسانس ضد میکروبی و ضد باکتریایی تأیید شده برای مصرف در بیماران، وجود دارد. تا کنون، اکثر روغن های اساسی که برای خواص ضد ویروسی مورد آزمایش قرار گرفته اند، عمدتا در برابر ویروس های تبخال آزمایش شده اند، بنابراین نمی توان تصور کرد که اسانس هایی که به عنوان ضد ویروس برچسب خورده اند به طور ذاتی، در مبارزه با Covid19 کمکی بکنند، اما می توانند به طور غیر مستقیم از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کنند.

سایر روغن های اساسی دارای خواص درمانی، که می توانند علائم مختلف را تسکین داده و به طور بالقوه در طول عفونت Covid19  به درمان فرد کمک کنند، نیز باید در نظر گرفته شوند. ضد عفونی کننده های تنفسی، ضد التهاب، موکولیتیک، تب بر، ضد سرفه، خلط آور، ضد احتقان، سیتوفیلاکتیک، آنتی اکسیدان و محصولات پیشگیرانه، از جمله این روغن ها هستند.

همه اسانس های دارای این ویژگی ها، می توانند باعث شوند که بخش های کمتری از بدن درگیر عفونت شده و به طور کلی، علائم عفونت های احتمالی را کاهش دهند.

به عنوان مثال، روغن های تنفسی مانند نعناع، اکالیپتوس، سوزن کاج و توت درخت عرعر می توانند به باز نگه داشتن مجاری تنفسی و بهبود ظرفیت تنفسی کمک کنند، اما می توانند به عنوان یک داروی خلط آور مخاطی، به عنوان ضد ویروس و ضد میکروب عمل کرده و به “ضدعفونی” هوای محیط، در فضاهای بسته، کمک کنند.

تاثیر روغن گیاهی بر کرونا

بنابراین، روغن های اساسی، به طور کلی از سیستم ایمنی بدن یا هرگونه درمان دیگر، حمایت عمومی می کنند. با وجود این که مطمئنا نمی توان ادعا کرد که روغن های اساسی، نوعی درمان برای این بیماری جدی هستند، با این وجود، می توانند برای افرادی که علائم خفیف تری از کووید 19 را داشته و نیازی به بستری شدن ندارند، مفید باشند.

سرانجام، یک دلیل خوب دیگر برای استفاده از اسانس ها در مبارزه با عوامل بیماری زا این است که عوامل بیماری زا تحت تأثیر مولکول های معطر قرار می گیرند. همچنین، مشاهده شده است که ویروسها فقط می توانند در یک زمان، در برابر یک نوع مولکول معطر مقاومت کنند و روغن های ضروری، می توانند مجموعه ای از مولکول های معطر را تشکیل دهند که بتوانند به ویروسها آسیب برسانند.

بنابراین، اگرچه، اسانس ها، به تنهایی یک روش درمانی نیستند، اما برخی از اسانس ها می توانند چرخه عفونت یا تکثیر عوامل بیماری زا را مختل کنند. از این گذشته، گیاهان به عنوان بخشی از سیستم های دفاعی خود در برابر تعداد بی شمار میکروارگانیسم ها و انگل هایی که در محیط زندگی می کنند، اسانس تولید می کنند.

ارتباط عصبی-روانی-ایمنی بدن انسان

کرونا و روغن های گیاهی، آیا تاثیری دارند؟ | پزشکت

همانطور که قبلاً ذکر شد، داشتن یک سیستم ایمنی قوی، مستقیماً با بهزیستی ذهنی ارتباط دارد. زیرا هرگونه وضعیت روانی منفی یا ناراحتی و مشکل عاطفی، می توانند بر توانایی سیستم ایمنی در تشخیص عوامل بیماری زا تأثیر بگذارند. همچنین، سطح پایین استرس، عاملی برای داشتن پاسخ ایمنی موثر است، زیرا بروز تغییرات در سطح هورمون های عامل استرس، می توانند ایمنی را کاهش دهد.

بنابراین، بهبود سلامت روانی، می تواند به توانایی بدن در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک کرده و عملکرد بیولوژیکی بدن را بهینه کنند. استشمام منظم بوی روغن های ضروری، علاوه بر اینکه باعث نشاط، تقویت روحیه، آرامش بخش، کاهش افسردگی و تحریک می شود، می تواند بدن و ذهن را تقویت کرده و به طور غیر مستقیم به مبارزه با کووید 19 کمک کند.

به عنوان مثال، روغن رزماری می تواند با مشکلات روانی مقابله کرده و هم پاسخ ایمنی و هم تنفس را بهبود بخشد. اسطوخودوس (آلپی و انگلیسی) می تواند اضطراب را کاهش دهد. اسطوخودوس، سطح هورمون استرس را تنظیم کرده و به رفع مشکلات مختلف تنفسی کمک می کند.

لیمو یک آنتی اکسیدان است و می تواند حواس و عملکردهای ذهنی را تیز کرده و ریتم قلبی و تنفسی را تنظیم کند. اسانس ها همچنین می توانند به سلامت روانی خانواده و افراد کم توان و بیمار کمک کنند.

نمونه هایی از روغن های ضروری مفید برای بهبود ذهن و احساسات، عبارت اند از:
  • هل
  • ریحان
  • چامپاکا
  • کلری سیج
  • گریپ فروت
  • یاسمن
  • ماندارین
  • می چانگ پچولی
  • پتی گرین
  • اسپیکنارد
  • سل
  • وتیورت
  • یلانگ یلانگ 

فعالیت های هم افزایی روغن های ضروری

هم افزایی یعنی همکاری با هم. هم افزایی به طور طبیعی بین اجزای مختلف یک اسانس رخ می دهد. این هم افزایی، مزایای درمانی منحصر به فردی به روغن جورد استفاده می دهد. غلظت هر یک از اجزای تشکیل دهنده در یک اسانس نیز بر ارزش درمانی آن تأثیر می گذارد.

روغن های اساسی با ترکیبات و خواص مشابه را، می توان با هم ترکیب کرد تا داروهای معطر درمانی قوی تری ایجاد شوند. تنها مشکلی که ممکن است درباره چنین ترکیبات هم افزایی وجود داشته باشد، این است که برخی از این ترکیبات ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشند، بنابراین بررسی مناسب بودن سمیت فرد گیرنده و سمیت احتمالی اسانس ها یا ترکیبات مهم است. لطفاً برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر بها یک پزشک تماس بگیرید.

قبل از استفاده از اسانس ها، برای خود یا دیگران، آگاه باشید که برخی از اسانس ها، بوی قوی، نافذ، تند و نامطلوب دارند و لزوماً برای کودکان، زنان باردار (که حس بویایی آنها اغلب افزایش می یابد) یا افراد ضعیف مناسب نیستند. در مورد استفاده از روغنهای اساسی، خطرات احتمالی و روشهای مصرف آن، با یک‌ پزشک تماس بگیرید.

تاثیر استنشاقی روغن های گیاهی

کرونا و روغن های گیاهی، آیا تاثیری دارند؟ | پزشکت

استنشاق مستقیم یا استنشاق از طریق بینی، می تواند تنفس را بهبود بخشیده و به حفظ سلامت ذهن کمک کند. این روش می تواند به کاهش علائم تنفسی بخش فوقانی، مانند انسداد بینی، عطسه، سرفه، گلودرد یا مشکلات تنفسی خفیف ناشی از سینوزیت، تب یونجه یا سرماخوردگی، کمک کند.

اسانسهای مفید شامل اسطوخودوس، اکالیپتوس، نعناع، سوزن کاج و درخت چای هستند. روغن های اساسی که برای کاهش استرس، اضطراب، تحریک پذیری، کسالت روحی، خستگی و یا برای آرامش عمومی استفاده شده اند، عبارت اند از شمعدانی، اسطوخودوس، ماندارین، پرتقال، رز و وتیورت.

پخش کننده ها و اسپری ها نه تنها برای حفظ شادابی محیط، بلکه به عنوان پاک کننده هوا نیز، مناسب هستند، زیرا بسیاری از اسانس ها دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی هستند(مانند برگ دارچین، اکالیپتوس، نعناع، درخت چای). روغن های ضروری که باعث افزایش هوشیاری ذهنی، بهبود حافظه و افزایش عملکردهای سیستم عصبی خود مختار می شوند، عبارت اند از ترنج، لیمو، نعناع و رزماری.

پاک کننده های هوا در برابر میکروب های موجود در هوا مقاوم بوده و به کمک دستگاه پخش کننده، بطری اسپری یا آئروسل استفاده می شوند. هنگامی که یک عامل عفونی در محیط موجود است، مهم است که هوای محیط را تا آنجا که ممکن است از ارگانیسم های عفونی، پاک نگه دارید.

اشباع هوا با روغن های اساسی، به حفظ کیفیت هوا و سالم ماندن محیط، کمک می کند. همچنین اسپری کردن روغن های اساسی در هوا می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

نام اسانس
فواید
برگاموت مرکبات ترنج
Risso & Poit.
ضد عفونی، ضد ویروس، خوشبو کننده
برگ دارچین
Cinnamomum zeylanicum نیس
ضد میکروبی قوی و ضد عفونی کننده هوا.
اکالیپتوس (همه)
Eucalyptus globulus labill.
Eucalyptus radiata Seiber ex DC
Eucalyptus smithii RT Baker
ضد میکروبی می تواند به جلوگیری از عفونت های بیشتر، ضد ویروسی، تحریک کننده سیستم ایمنی کمک کند
(سنبله) اسطوخودوس
اسطوخودوس
ضد عفونی کننده، تحریک کننده سیستم ایمنی، موکولیتیک
May Chang
CT Citral –  Litsea cubeba
ضد میکروبی است و هوا را تازه می کند
نعناع نعناع
مینتا پیپرتا
ضد میکروبی، ضد ویروسی، هوا را تصفیه می کند.

محرک های ایمنی/ ضد میکروب ها/ ضد ویروس ها

اینها روغنها می توانند ایمنی را تقویت کرده یا مستقیماً با ارگانیسم های عفونی مبارزه کنند:

نام اسانس فواید
برگاموت مرکبات ترنج
Risso & Poit.
ضد ویروسی، ضد میکروبی
Cajeput
Melaleuca leucadendron
ضد ویروسی، ضد میکروبی، خلط آور، ایمنی محرک
اکالیپتوس (همه)
Eucalyptus globulus labill.
Eucalyptus radiata Seibers ex DC
Eucalyptus smithii RT Baker
ضد ویروسی، ضد عفونی، ضد میکروبی، تب بر، محرک ایمنی، خلط آور

 

Lavandin
Lavendula latifolia Medik
ضد ویروسی، ضد میکروبی، خلط آور، ضد عفونی کننده
Lemongrass
Cymbopogon citratus DC Stapf.
ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد عفونی کننده
Manuka
Leptospermum scoparium Forst & Forst
ضد ویروسی، ضد میکروبی، ایمنی محرک، ضد سرفه، خلط آور
ملیسا
Melissa officinalis
ایمنی محرک، خلط آور، ضد سرفه
Niaouli CT Cineole
Melaleuca quinquinervia یا Viridiflorol
ضد ویروسی، ضد میکروبی، خلط آور، ایمنی محرک ،
کامفورا Ravintsara
Cinnamomum
ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد عفونی، محرک ایمنی ،
رزماری CT Cineole
Rosmarinus officinalis
ضد میکروبی، خلط آور
Tea-Tree
Melaleuca alternifolia
ضد ویروسی، ضد میکروبی، ضد عفونی کننده، ایمنی محرک
آویشن CT Thymol
Thymus vulgaris
ضد میکروبی، ضد عفونی کننده، ایمنی محرک

استفاده از روغن های گیاهی در طب سنتی از دیرباز مرسوم بوده و در زمان شیوع کرونا هم مورد بحث و چالش قرار گرفت. اما برخی از کارشناسان استفاده از آنها را در هنگام بروز بیماری های عفونی توصیه نمی کنند. برهمین اساس به شما توصیه می کنیم در مورد علائم و عوارض کرونا حتما با متخصص های بیماری های عفونی و یا متخصص ریه در مورد وضعیت خود مشورت کنید.

منبع:

https://ifaroma.org/en_GB/home/blog/essential-oils-coronavirus-covid19

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز