لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فرق بریج با ایمپلنت‌های دندانی

فرق بریج با ایمپلنت‌های دندانی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وقتی تصمیم می‌گیرید که اقداماتی برای زیبایی دندان‌های خود انجام دهید، ممکن است از دندانپزشک  خود بپرسید که “تفاوت بین بریج و ایمپلنت چیست؟” “باید از بریج استفاده کنم یا ایمپلنت؟” ما در این مقاله از پزشکت به این سوالات شما پاسخ داده‌ایم. پس اگر در انتخاب خودتان شک دارید، ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید.

پل یا بریج دندانی چیست؟

در گذشته، تنها گزینه‌ای که برای رفع شکاف بین دندان‌ها وجود داشت، بریج بود. اما امروزه افرادی که یک یا چند دندانشان را از دست داده‌اند، هنوز هم می‌توانند از بریج دندان استفاده کنند. در این روش فضای بین دندان‌های خالی «پل یا بریج» می شود.

این روش نیاز به اتصال یک یا چند دندان مجاور دارد که دندانپزشک شما باید آنها را آماده کند تا بتواند به عنوان تکیه گاه از آنها استفاده کند. بریج‌ها مانند ایمپلنت‌ها جایگزین ریشه دندان شما نمی‌شوند بلکه فضای دندان از دست رفته را پر می کنند.

انواع بریج دندان

انواع مختلفی از بریج دندان وجود دارد که عبارت‌اند از:

پل دندانپزشکی سنتی:

بریج دندان سنتی، محبوب‌ترین نوع بریج دندان است. در این روش، از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شود. این گزینه برای زمانی که دندان‌های طبیعی در دو طرف از دست رفته‌اند، گزینه مناسب و ایده آلی است.

پل دندانپزشکی Cantilever:

به طور کلی، در بریج دندانی کنسولی، از نوعی روکش دندانی استفاده می‌شود که بر روی یکی از دندان‌های مجاور چسبانده شده است. بنابراین برای انجام این روش، شما فقط به یک دندان طبیعی در کنار شکاف دندان از دست رفته، نیاز دارید.

مطالعه بیشتر: بریج دندان و هر آنچه که باید بدانید.

پل دندانی مریلند:

در انجام روش پل مریلند به دو دندان طبیعی نیاز است، یعنی یکی در هر طرف شکاف دندان از دست رفته. در بریج مریلند به جای استفاده از روکش‌های دندانی، از یک چارچوب فلزی یا چینی استفاده می‌کنند که به پشت دندان‌های مجاور متصل شده است.

پل دندانی همراه با ایمپلنت:

در بریج‌های دارای ایمپلنت به جای تاج یا چارچوب از ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کنند. برای هر دندان از دست رفته یک ایمپلنت از طریق جراحی قرار می‌گیرد و ایمپلنت‌ها، پل را در جای خود نگه می‌دارند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دندانپزشک آنلاین بپرس.

پل ضربه‌ای:

پل‌های ضربه‌ای، معمولا قوی‌ترین و پایدارترین انواع پل در نظر گرفته می‌شوند. قرار دادن یک پل ضربه‌ای ممکن است چندین ماه طول بکشد، زیرا به دو عمل جراحی (یکی برای جاسازی ایمپلنت‌ها در استخوان فک و دیگری برای قرار دادن پل) نیاز دارد.

نحوه عمل بریج‌های دندانی

در اولین مراجعه شما به مطب دندانپزشکی برای انجام روش بریج، دندانپزشک دندان‌های مجاور را آماده می‌کند. آماده‌سازی برای این کار، شامل برداشتن بخشی از مینای دندان برای باز کردن این دندان‌ها می‌شود تا جایی برای تاج ایجاد شود که دندانپزشک بریج روی آن‌ها قرار ‌دهد.

سپس دندانپزشک قالب‌هایی از دندان‌ها می‌گیرد تا به‌عنوان الگو از آنها استفاده کند که تکنسین دندان‌پزشکی تاج‌ها، پونتیک و بریج را در آزمایشگاه از روی آن بسازد. برای محافظت از لثه‌ها و دندان‌های در معرض دید شما در حالی که بریج در حال ساخت است، دندانپزشک برای شما یک پل موقت می‌سازد.

دندانپزشک بریج موقت را در دومین ویزیت بر می دارد و در صورت لزوم پل فلزی یا چینی جدید را بررسی و تنظیم می‌کند تا از تناسب آن مطمئن شود. با این حال، ممکن است به چندین ویزیت نیاز داشته باشید، بنابراین دندانپزشک می‌تواند نحوه تناسب چارچوب فلزی و بایت را بررسی کند.

اگر از یک بریج ثابت استفاده شود، دندانپزشک ممکن است آن را به مدت چند هفته به طور موقت در محل قرار دهد تا مطمئن شود که به درستی کار می‌کند. بعد از چند هفته، پل را برای همیشه به محل خود متصل می‌کند.

ظاهر بریج‌های دندانی

مانند روکش دندان، بریج سرامیکی می‌تواند جذاب و تا حد زیادی غیر قابل رویت و تشخیص باشد. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است استفاده از یک بریج چینی را به ایمپلنت دندان ترجیح دهد. زیرا این روش به آنها کنترل بیشتری در برداشتن فضاهای کوچک بین دندان‌ها می‌دهد که ممکن است در صورت کاشت ایمپلنت از نظر زیبایی ظاهری جذاب نباشند.

بریج‌های دندانی چقدر دوام خواهند داشت؟

میانگین طول عمر یک پل حدود 10 سال است. یک بریج دندان شامل حداقل سه تاج است که برای پر کردن شکاف دندان متصل می‌شود. با این حال، برای حفظ سلامتی دهان و دندان و نیز افزایش طول عمر پل دندانی، دندانپزشک دستورالعمل‌هایی را برای حفاظت از سلامتی شما تجویز خواهد کرد.

اگر دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید، می‌توانید پل دندانی یا بریج را تمیز و تازه نگه دارید و طول عمر آن را افزایش دهید. برخی از نکات مراقبت از بریج دندان، عبارت‌اند از:

  • دو بار در روز با خمیر دندان مسواک بزنید.
  • زیر دندان مصنوعی و بین دندان‌های طبیعی خود نخ دندان بکشید.
  • از یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه‌ها و فیبر بیشتر نسبت به گوشت استفاده کنید.
  • به طور منظم به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان‌های شما را به طور حرفه‌ای تمیز کنند.
  • به دنبال خمیر دندانی باشید که حاوی سیلیس باشد، سیلیس ماده‌ای است که دندانپزشکان از آن استفاده می‌کنند.

اگر‌ سوالات بیشتری درباره بریج دندانی دارید، با یک دندانپزشک مشورت کنید.

در صورت لزوم همین الان با دندانپزشک آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

بریج سنتی|| پزشکت

  • آیا بریج‌های دندانی دائمی هستند؟

بخشی از دندان طبیعی شما در زیر بریج قرار دارد و به مرور زمان ممکن است فرسوده شود. ساختار باقی مانده دندان همچنان در برابر بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان آسیب پذیر خواهد بود.

  • آیا بریج دندان روش درمانی مناسبی است؟

بریج دندان، جایگزین دندان‌های از دست رفته شما می‌شود و توانایی جویدن و صحبت کردن صحیح را به شما باز می‌گرداند. همچنین از جابه‌جایی دندان‌های باقی‌مانده که می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری شود، پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، بریج دندان، خطر تحلیل استخوان را کاهش می‌دهد و ساختار صورت شما را حفظ می‌کند.

  • آیا دندان‌های زیر پل دچار پوسیدگی می شوند؟

دندان‌های طبیعی زیر روکش‌های دندانی بریج در برابر پوسیدگی دندان و مسائل دیگر آسیب پذیر هستند. تکه‌های کوچک غذا می‌توانند بین دندان‌ها و بریج دندانی گیر کنند و باعث بروز پوسیدگی دندان شوند. با تمام شدن عمر مواد بریج دندان، در چسبی که آن را در جای خود نگه می‌دارد، ترک ایجاد می شود و باکتری‌ها از این محل دندان‌های زیرین را آلوده می کنند. بهداشت نامناسب دندان نیز می‌تواند منجر به بروز بیماری لثه شود و مشکلاتی را برای دندان‌های زیر بریج ایجاد کند.

مطالعه بیشتر: جایگزینی دندان های از دست رفته

پل ایمپلنتی|| پزشکتایمپلنت‌های دندانی

استفاده از ایمپلنت یکی از روش‌های جایگزین دندان است. ایمپلنت‌ یک گزینه جایگزین برای بسیاری از بیماران است و متخصصان دندانپزشکی اغلب استفاده از آنها را به دندان مصنوعی یا حتی بریج ترجیح می‌دهند. اگر بیماری پریودنتال، آسیب یا علت دیگری برای از دست دادن دندان وجود دارد، ایمپلنت دندان ممکن است بهترین انتخاب باشد.

ایمپلنت دندان از یک تاج با پایه تیتانیومی تشکیل شده‌ است که مانند ریشه دندان عمل می‌کند. دندانپزشک شما ایمپلنت را با جراحی در لثه قرار می‌دهد، سپس آن را به استخوان فک شما می‌چسباند و در نتیجه آن را در موقعیت خود محکم می‌کند.

نحوه عمل ایمپلنت‌های دندانی

برای کاشت ایمپلنت، به جراحی دهان نیاز خواهید داشت. دندانپزشک معمولاً این روش را زمانی که تحت تاثیر داروهای آرامبخش هستید، انجام خواهد داد. در طول جراحی، دندانپزشک سوراخ کوچکی در استخوان فک ایجاد می‌کند و پایه را با دقت به استخوان متصل می‌کند.

مطالعه بیشتر: جراحی ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی

نگهداری از ایمپلنت‌های دندانی راحت‌تر از بریج است. ایمپلنت‌ها می‌توانند حتی جایگزین یک دندان‌ شوند، در حالی که روی دندان‌های دیگر شما تأثیری نمی‌گذارند، که این امر حفظ بهداشت دهان و دندان را آسان‌تر می‌کند. برای اطمینان از ماندگاری ایمپلنت، آن را تمیز و عاری از پلاک‌های آسیب‌رسان و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بروز عفونت در بافت لثه اطراف ایمپلنت شوند و منجر به شکست ایمپلنت دندانی شوند، نگه دارید.

یک لایه لزج و نازک از باکتری در دهان شما تشکیل می‌شود. اگر این لایه را حذف نکنید، می‌تواند باعث ایجاد یک فرآیند التهابی مخرب به نام پری ایمپلنتیت شود و در نتیجه ایمپلنت از بین برود. دندانپزشک نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با ایمپلنت دارد.

حداقل دو بار در روز از یک مسواک نرم استفاده کنید. اطراف تاج ایمپلنت و زیر آن را برس بکشید. از خمیر دندان‌هایی با میزان سایش کم استفاده کنید. نواحی از دهان را که دسترسی به آنها سخت است با استفاده از یک برس بین دندانی دارای روکش نایلون تمیز کنید. هر روز با استفاده از نخ مخصوص، نخ دندان بکشید.

پیشگیری از بیماری اطراف ایمپلنت برای عملکرد و سلامت ایمپلنت ضروری است. به همین علت است که بخش مهمی از موفقیت روش درمانی ایمپلنت نحوه مراقبت از آن است.

  • آیا ایمپلنت ارزانتر از بریج است؟

هزینه ایمپلنت معمولاً بالاتر از بریج است، به خصوص اگر به بیش از یک ایمپلنت نیاز داشته باشید. همچنین، ایمپلنت‌ها ممکن است به روش‌های کمکی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیاز داشته باشند تا میزان استخوانی که از ایمپلنت‌ها حمایت می‌کند، افزایش یابد، که این مسئله به هزینه‌ها می‌افزاید.

  • آیا می‌توان بعد از بریج ایمپلنت انجام داد؟

پاسخ بله است. مواد بریج با گذشت زمان فرسوده می شود. علاوه براین، شاید آنطور که انتظار دارید جذاب به نظر نرسد. در هر صورت، ممکن است بخواهید از ایمپلنت دندانی استفاده کنید تا زیبایی دهان خود را بهبود ببخشید.

در اغلب اوقات، ایمپلنت‌های دندانی مطلوب‌ترین نتیجه را به همراه دارند. زیرا دندانپزشک می‌تواند آنها را شبیه مینای طبیعی درست کند تا ظاهر دندان‌ها بهبود یابد.

ایمپلنت دندان از بریج بادوام‌تر است. ایمپلنت می‌تواند یک روش جایگزین مادام‌العمر باشد. سیلندر فلزی تیتانیوم ایمپلنت بادوام بوده و در برابر مشکلات لثه و پوسیدگی فوق‌العاده مقاوم است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز