لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت عرق زیاد بعد از نوشیدن آب

علت تعریق زیاد|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عرق کردن مکانیسمی برای خنک نگه داشتن بدن است که توسط غدد تعریق در پوست ایجاد می شود. این نظریه که هر چه آب بیشتری بنوشید بیشتر عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، از نظر پزشکی مردود و نادرست است.

استفانی تیلور، کارشناس سلامت و تندرستی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید: مصرف آب زیاد باعث افزایش و حتی کاهش میزان عرق شما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر بیش از حد عرق می‌کنید، ممکن است به شرایط آب و هوایی، لباسی که می‌پوشید، یا میزان فعالیت شما ارتباط داشته باشد. در همین حال، عرق نکردن یا کاهش میزان تعریق احتمالاً یکی از علائم شایع کم آبی بدن است.

آیا وقتی آب بیشتری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشید بیشتر عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید؟

تعریق، یکی از راهکارهای بدن برای تنظیم دمای داخلی است. وقتی دمای بدن هنگام تمرین و تحرک زیاد بالا می رود، غدد عرق آب اضافی بدن را از طریق سطح پوست آزاد می‌کنند، بنابراین نوشیدن آب در حین ورزش ضروری است. هیدراته کردن به طور منظم به این فرآیند کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به بدن اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا خنک تر شود و آب از دست رفته را جبران کند.

نوشیدن آب و تعریق|| پزشکتچقدر آب بنوشیم؟

در حال حاضر کارشناسان به بزرگسالان توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که بین شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشند که معادل حدود 1.2 لیتر است. اما این عدد ممکن است از فردی به فرد دیگر با توجه به فعالیت افراد در طول روز متفاوت باشد.

دکتر لوک پاولز، مدیر بالینی کلینیک‌های سلامت بوپا، می‌گوید: «اگر به طور منظم ورزش می‌کنید، در مقایسه با افرادی که تناسب اندام کمتری نسبت به شما دارند، احتمالاً در طول تمرین بیشتر و زودتر عرق می‌کنید». او نوشیدن آب را به طور مداوم در طول روز (قبل، در حین و بعد از تمرین) توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

از این گذشته، هیدراتاسیون مناسب برای سلامت کلی شما ضروری است.

آیا کم آبی باعث عرق بیش از حد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

تعریق، یکی از شایع ترین علل کم آبی بدن است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسیار خطرناک باشد و در موارد جدی منجر به آسیب گرمایی یا نارسایی اندام شود. همیشه باید هنگام تعریق میزان مایعات مصرفی خود را افزایش دهید تا مطمئن شوید که به درستی هیدراته شده اید. تیلور می‌گوید: «برای علاقه‌مندان به ورزشگاه و عضله‌سازان، نوشیدن مایعات کافی برای انرژی‌بخشی به بدن مهم است، زیرا سلول‌های عضلانی که هیدراته کافی ندارند به خوبی کار نمی‌کنند و می‌توانند عملکرد خود را کاهش دهند».

به طور خلاصه، مهم است که خود را از نظر آب آشامیدنی محدود نکنید، صرف نظر از اینکه چقدر عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، به خصوص در حین ورزش. به مقدار توصیه شده روزانه از شش تا هشت لیوان آب در روز یا در صورت نیاز بیشتر پایبند باشید تا بدن خود را به طور مطلوب هیدراته و سالم نگه دارید.

تیلور پیشنهاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند: قبل از تمرین، حداقل یک پیمانه آب دو تا سه ساعت قبل و یک فنجان دیگر 20 تا 30 دقیقه قبل از شروع ورزش بنوشید. زمانی که ورزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، هر 10 تا 20 دقیقه و حداقل 30 دقیقه بعد یک فنجان آب بنوشید تا مایعات از دست رفته را جبران و خود را خنک کنید.

دلایل دیگری که ما عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم؟

سایر علل تعریق شامل افرادی است که بسیار تناسب اندام دارند و به طور منظم ورزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. آنها تمایل به افزایش متابولیسم دارند و اغلب به راحتی و بیشتر از افراد عادی عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. عرق بیش از حد در این افراد، هیپرهیدروزیس نیست، بلکه صرفاً تعریق بیش از حد طبیعی است.

علاوه بر این، افرادی که اضافه وزن دارند یا لباس های نامناسب با چند لایه و لباس های بسیار گرم در شرایطی که نیازی به آنها نیست، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشند، ممکن است خودشان را مجبور به تعریق بیش از حد کنند که باز هم طبیعی است.

برخی از افراد موقعیت‌های اجتماعی را فوق‌ العاده استرس‌زا می‌دانند و هر زمان که مجبور به ملاقات با افراد دیگر یا قرار گرفتن در موقعیت‌های ناخوشایند شوند، ممکن است دچار تعریق بیش از حد شوند. این وضعیت باز هم ربطی به هیپرهیدروزیس ندارد، بلکه تعریق بیش از حد به دلیل اضطراب است. در صورت داشتن هرگونه نگرانی در مورد میزان تعریق که تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، همیشه با پزشک عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: درمان عرق کردن پا

درصورت تعریق زیاد بهتر است همین الان با پزشک یا متخصص آنلاین صحبت کنید.

تعریق زیاد|| پزشکت

هیپرهیدروزیس یا عرق بیش از حد چیست؟

هیپرهیدروزیس اصطلاح پزشکی برای تعریق بیش از حد است. بیماران مبتلا به هیپرهیدروزیس مقداری عرق تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز برای تنظیم دمای بدن است.

هیپرهیدروزیس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث کم آبی بدن و مشکلات پوستی شود. حتی ممکن است به عزت نفس، اعتماد به نفس و پیشرفت شغلی آسیب برساند. برخی از افراد ممکن است به قدری عرق کنند که نیاز به تعویض لباس چندین بار در روز شوند.

هایپرهیدروزیس اغلب در نوجوانی یا جوانی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. علت اصلی این اختلال نامشخص است، اما ژنتیک ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد. یک سوم تا نیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بیماران سابقه خانوادگی این اختلال را دارند. تعریق شدید ممکن است با استرس، بروز احساسات شدید یا ورزش تشدید شود، اما اغلب به صورت خود به خود رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

هیپرهیدروزیس شایع است و می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اگرچه هایپرهیدروزیس اولیه معمولاً در دوران کودکی یا بلافاصله پس از بلوغ شروع می‌شود.

مطالعه بیشتر: ۹ روش برای جلوگیری از عرق کردن زیر بغل

عرق زیاد|| پزشکت

راهکارهای کنترل عرق بیش از حد در تابستان

در حالی که برخی از افراد ممکن است فقط در ماه های گرم تابستان با مشکل عرق بیش از حد دست و پنجه نرم  کنند، افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس متوجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که تعریق بیش از حد ممکن است فعالیت های روزانه و تفریحی آنها را بدون توجه به فصلی از سال مختل کند.

  • هیدراته بمانید:

عرق کردن نقش مهمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در خنک نگه داشتن بدن شما در دماهای گرم دارد. بهترین راه برای خنک نگه داشتن بدن، نوشیدن مایعات به اندازه کافی است.

  • استفاده از بخارساز:

با استفاده از بخارساز به سیستم خنک کننده طبیعی بدن کمک کنید تا غبار ملایمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از آب را روی پوست خود بپاشید. همانطور که آب تبخیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود بدن به طور طبیعی خنک تر خواهد شد.

  • پوشیدن لباس های گشاد:

لباس‌های گشاد باعث تبخیر عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و پارچه‌های طبیعی و تنفس‌پذیر رطوبت را از زیر بغل‌های شما دور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان غدد و داخلی  

ضدتعریق|| پزشکت

  • استفاده از ضد تعریق دو بار در روز:

بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که استفاده از ضد تعریق در زیر بغل  دو بار در روز (صبح و قبل از خواب) در کنترل تعریق بیش از حد مؤثرتر است. از یک ضد تعریق بدون نسخه استفاده کنید. قبل از استفاده از محصول مطمئن شوید که پوست شما کاملاً خشک است تا احتمال تحریک پوست کاهش یابد.

  • کنترل استرس:

اضطراب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند میزان عرق تولیدی را افزایش دهد. با تنفس عمیق و تمرکز درونی، اضطراب را کنترل کنید. علاوه بر آن، از مصرف غذاهای تند و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید تا در هوای گرم خنک بمانید.

  • رفع بوی بدن:

تعریق بیش از حد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد بوی بدن و عرق خشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و باکتری های روی پوست شما را فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. راهکارهایی را رفع بوی بدن پیدا کنید.

  • پرهیز از ورزش کردن در وسط روز:

زمانی که نور خورشید در اوج است، بدن تمایل بیشتری به عرق کردن دارد، بنابراین در روزهای طولانی تابستان، برای تمرین صبح زود یا اواخر عصر برنامه ریزی کنید.

  • بررسی داروهای مصرفی:

برخی از داروهای رایج وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند عرق کردن را تشدید کنند. قبل از شروع مصرف هر گونه داروی جدید، به خصوص در ماه های گرم تابستان، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. من آب زياد ميخورم ولي خيلي كم عرق ميكنم بيشتر بدنم گرم ميشه تغيير رنگ ميده ولي عرق نميكنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز