لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بدون دسته بندی

شایع ترین علل تکه های سفید مو کدامند؟

شایع ترین علل تکه های سفید مو کدامند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علل تکه های سفید مو می توان به بیماری های خودایمنی و اختلالات ژنتیکی اشاره کرد. تکه های سفید مو به بیماری پولیوز نیز شناخته می شود. این وضعیت به دلیل کمبود رنگدانه ای به نام ملانین در فولیکول های مو است. تکه های سفید مو می تواند بر هر ناحیه مویی بدن، از جمله ابرو و مژه تاثیر بگذارد. پولیوز بیماری است که باعث لکه سفید در موهای فرد ظاهر می شود. نگاه کردن به آینه حمام و مشاهده رگه هایی از موهای سفید که قبلا وجود نداشت می تواند یک تجربه نگران کننده باشد

در حالی که تکه های سفید مو به خودی خود یک بیماری مضر نیست، اما می تواند با سایر مسائل پزشکی یا بیماری های دیگر همراه باشد. برخی از این وضعیت ها می توانند جدی باشند و برخی دیگر مضر نیستند. به همین دلیل، بهتر است که هنگام بروز علائم بیماری تکه های سفید مو به پزشک مراجعه کنید.

علائم تکه های سفید مو چیست؟

تشخیص پولیوز به راحتی امکان پذیر است. به صورت یک تکه سفید یا خاکستری در هر ناحیه از بدن که مو دارد نشان داده می شود. معمولاً وقتی پولیوز روی موهای سر تاثیر می گذارد، به راحتی می توان متوجه آن شد، اما در هر جای دیگری نیز ممکن است رخ دهد. تکه های سفید مو ممکن است به طور ناگهانی متوجه آنها شوید.

علل تکه های سفید مو چیست؟

دلایل مختلفی در ایجاد لکه های سفید مو روی پوست سر نقش دارند، از جمله:

اختلالات ژنتیکی. تکه های سفید مو می تواند به دلیل اختلالات ارثی یا ژنتیکی مانند پیبالدیسم، سندرم واردنبورگ، سندرم مارفان، اسکلروز سل و سندرم الساندرینی ایجاد شود.

بیماری های خود ایمنی. بیماری های خود ایمنی می توانند باعث از بین رفتن رنگدانه ملانین پوست و مو شوند. شرایطی مانند ویتیلیگو، هیپوگنادیسم، هیپوپیتوئیتاریسم، سرطان پوست، بیماری های تیروئید، سارکوئیدوز، سندرمGAPO، نوروفیبروماتوز، یووئیت ایدیوپاتیک، خلط داخل پوستی، درماتوزهای پس از التهاب، هاله نووس، پس از سانحه و کم خونی خطرناک، اغلب با بیماری تکه های سفید مو همراه است.

تکه های سفید مو نیز با موجودات نئوپلاستی التهابی، خوش خیم و بدخیم مرتبط است. همچنین ممکن است به آلوپسی آرئاتا، ملانوم، تبخال زوستر (زونا)، خال هاله ای، پرتودرمانی، هیپوپیپرپگمانتاسیون چشم، نقص های ملانیزه، سندرم روبینشتاین تایبی، درماتیت، آلبینو، جذام، جراحات، افزایش سن، استرس و برخی از داروها مرتبط باشد.

همچنین یک فرد ممکن است به خاطر دلایل زیر به بیماری پولیوز دچار شود، مانند موارد زیر:

  • پیبالیسم
  • اسکلروز غده ای
  • سندرم واردنبورگ

چه شرایطی با بیماری تکه های سفید مو همراه است؟

شایع ترین علل تکه های سفید مو کدامند؟ | پزشکت

تکه های سفید مو به خودی خود مضر نیست. با این حال، می تواند در کنار سایر شرایطی که سلامت بیمار را تهدید می کند ظاهر شود. به همین دلیل، تکه های سفید مو می تواند یک علامت هشداردهنده اولیه برای مشکلات جدی تر و بیماری های زمینه ای باشند. برخی از بیماری هایی که ممکن است در کنار پولیوز ظاهر شود، عبارتند از:

بیماری پوستی

ملانوما یک سرطان پوستی است که از سلول هایی که رنگ را به پوست می رسانند، ناشی می شود. در موارد خاصی از ملانوم، تکه های سفید مو می تواند اولین علامت این سرطان باشد.

بیماری چشم

بیماری تکه های سفید مو در افرادی که یووئیت بیماری چشم را تجربه می کنند شایع تر است. یووئیت شامل التهاب چشم است. در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به سایر بیماری های چشمی از جمله آب سیاه و آب مروارید شود. بیماری تکه های سفید مو می تواند یک علامت هشداردهنده مفید برای کسی باشد که قبل از ایجاد بیماری چشم به دنبال درمان باشد.

بیماری های التهابی

تکه های سفید مو به عنوان یک عارضه جانبی دیررس بیماری شناخته شده است. VKH یک اختلال التهابی است که سیستم های مختلف بدن را درگیر می کند. این موارد از چشم و گوش گرفته تا پوست و سیستم عصبی مرکزی را شامل می شود. VKH بیشتر در افراد با پوست تیره، به ویژه آسیایی ها رایج است. التهاب مزمن ممکن است عامل مهمی در ایجاد بسیاری از بیماری های شایع باشد.

از آنجا که تکه های سفید مو به عنوان یک عارضه جانبی حداقل یک اختلال التهابی مزمن شناخته شده است، ظاهر آن می تواند به عنوان یک علامت هشداردهنده برای تعدادی از بیماری های مرتبط عمل کند.

اختلالات تیروئید

شایع ترین علل تکه های سفید مو کدامند؟ | پزشکت

کودکان مبتلا به بیماری پیسی، بیماری مرتبط با تکه های سفید مو که بر پوست تأثیر می گذارد، بیشتر در معرض اختلالات تیروئید و خود ایمنی هستند. 42 درصد از کودکان مبتلا به بیماری پیسی گزارش کردند که حداقل یکی از بستگانشان مبتلا به بیماری تیروئید یا خود ایمنی یا هر دو است.

شرایط تیروئید در صورت عدم درمان می تواند آثار منفی زیادی داشته باشد. آثار منفی آن عبارتند از :

  • خستگی
  • افسردگی
  • افزایش وزن
  • مشکل در بلع
  • کاهش میل جنسی
  • افزایش کلسترول
  • مسائل مربوط به حافظه

تکه های سفید مو درمان پذیر هستند. با این حال، درمان معمولاً پیچیده است. به نظر می رسد برخی درمان های پزشکی وجود دارد که می تواند تکه های سفید مو را رفع کنند و به حالت اولیه برگردانند.

درمان تکه های سفید مو شامل جلسات درمانی با لیزر، و همچنین استفاده روزانه از پماد و داروهای خوراکی روزانه است. این درمانها بسیار فشرده و زمانبر هستند.

اکثر افراد مبتلا به تکه های سفید مو ممکن است ترجیح دهند به دنبال درمان های پزشکی نباشند، اما در عوض اجازه دهند موها همانطور که هستند بمانند یا برای پوشاندن سفیدی آنها را رنگ کنند.

انواع مختلف تکه های سفید مو چیست؟

شایع ترین علل تکه های سفید مو کدامند؟ | پزشکت

تکه  های سفید مو ممکن است گاهی ارثی باشد. علائم می توانند در زمان تولد به دلیل جهش ژن های خاص یا سایر مسائل ژنتیکی وجود داشته باشند.

اگر پولیوز مادرزادی نباشد، به عنوان تکه های سفید مو اکتسابی در نظر گرفته می شود. پولیوز اکتسابی می تواند جانبی یا عوارض برخی از بیماری های زمینه ای باشد که در مراحل بعدی زندگی بروز می کند.

تکه های سفید مو چگونه تشخیص داده می شود؟

لکه های سفید مو نشانه واضح و قطعی بیماری تکه های سفید مو است. از آنجا که این اختلال مو ممکن است با بیماری زمینه ای همراه باشد، مهم است که برای تشخیص مناسب فرد معاینه کامل شود. در صورتی که تکه های موهای سفید در کودک ایجاد شود، بهتر است برای درمان و بررسی وضعیت و تشخیص علت اصلی آن اقدام شود. زیرا سفید شدن موها در کودکان غیر معمول است.

معاینه بسیار ضروری است زیرا تکه های سفید مو می تواند نشانه بیماری جدی مانند التهاب یا سرطان پوست باشد. پزشک، سابقه پزشکی دقیق و پرونده خانوادگی بیمار را بررسی می کند. پس از آن، ارزیابی های زیر انجام می شود:

  • علل عصبی
  • آزمایش خون
  • بررسی تغذیه
  • معاینه کامل فیزیکی
  • بررسی غدد درون ریز
  • تجزیه و تحلیل نمونه پوست

آیا درمان موثری برای تکه های سفید مو وجود دارد؟

شایع ترین علل تکه های سفید مو کدامند؟ | پزشکت

اگرچه گزینه های درمانی زیادی برای بیماری تکه های سفید مو در دسترس نیست، اما برخی درمان های مناسب برای تکه های سفید مو در صورت همراه شدن با بیماری های دیگر وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که پیوند پوست به دنبال نور درمانی می تواند تکه های سفید مو مربوط به بیماری پیسی را درمان کند. جلسات لیزر درمانی همراه با داروهای خوراکی روزانه ممکن است 75٪ رنگ را در مناطق آسیب دیده در مدت شش ماه بازگرداند.

درمان تکه های سفید مو ارثی هنوز کشف نشده است. از آنجا که بیماری تکه های سفید مو به خودی خود دلیل جدی نگرانی نیست، اکثر مردم به سادگی موهای خود را برای پوشاندن لکه های سفید رنگ می کنند. شواهد نشان می دهد که انجام اقداماتی مانند کاهش استرس و تغذیه مناسب برای پیشگیری از سفیدی زودرس موها موثر است.

سخن آخر

پولیوز به خودی خود، فقدان رنگدانه بی خطر در فولیکول های مو است که باعث سفید یا خاکستری شدن مو می شود. این بیماری می تواند از بدو تولد یا بدون هشدار در هر سنی ظاهر شود. در صورت ظاهر شدن بیماری تکه های سفید مو نیازی به نگرانی نیست، اما در صورت بروز آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در حالی که تکه های سفید مو مضر نیست، اما می تواند نشانه بیماری های مختلف باشد.

شرایط مضری که می تواند باعث بیماری تکه های سفید مو شود، شامل سرطان پوست ملانوم، اختلالات تیروئید و شرایط التهابی است. تکه های سفید مو همچنین می تواند توسط برخی داروها و حتی استرس روانی ایجاد شود. درمان های پزشکی وجود دارد که به نظر می رسد تکه های سفید مو را معکوس می کند، اما اغلب آنها زمان بر، خسته کننده و هزینه بر هستند. پس از مراجعه به پزشک برای اطمینان از عدم وجود بیماری زمینه ای، فرد مبتلا به تکه های سفید مو به راحتی می تواند موهای خود را همانطور که هست رها کند یا در غیر این صورت مو ها رنگ کند.

در صورتی که از تیکه های سفید در بین موهای خود ناراحت هستید با خواندن این مقاله به این نتیجه خواهید رسید که در مرحله اول باید علت اصلی وضعیت خود را تشخیص دهید. براساس علت خود می توانید به متخصص غدد و متابولیسم، متخصص داخلی یا پوست و مو مراجعه کنید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/white-hair-patches-causes-treatments

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320129

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز