لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سفالکسین برای چی استفاده می شود؟

سفالکسین برای چی استفاده می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سفالکسین یک داروی تجویزی است که با نام تجاری Keflex و به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. داروهای ژنریک معمولاً قیمت کمتری نسبت به نسخه برند دارند. در برخی موارد، آنها ممکن است در تمام قوت ها یا اشکال به عنوان داروی نام تجاری موجود نباشند. کپسول خوراکی سفالکسین همچنین به عنوان یک قرص خوراکی و یک سوسپانسیون خوراکی عرضه می شود.

سفالکسین برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری ها مانند ذات الریه و سایر عفونت های دستگاه تنفسی و عفونت های استخوان، پوست، گوش، دستگاه تناسلی و مجاری ادراری استفاده می شود. سفالکسین در دسته ای از داروها به نام آنتی بیوتیک های سفالوسپورین قرار دارد. با از بین بردن باکتری ها عمل می کند.

آنتی بیوتیک هایی مانند سفالکسین برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نیستند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست، خطر ابتلا به عفونتی را که بعداً در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاومت می‌کند، افزایش می‌دهد.

سفالکسین برای چه بیماری های استفاده می شود؟

سفالکسین همچنین گاهی اوقات برای برخی از بیماران آلرژیک به پنی سیلین که دارای بیماری قلبی هستند و در حال انجام یک روش دندانی یا دستگاه تنفسی فوقانی (بینی، دهان، گلو، جعبه صدا) هستند، استفاده می شود تا از ابتلا به عفونت دریچه قلب آنها جلوگیری شود. این دارو ممکن است برای مصارف دیگر تجویز شود. از دکتر و یا داروساز خود برای اطلاعات بیشتر بپرسید.

سفالکسین متعلق به دسته ای از داروها به نام سفالوسپورین ها (آنتی بیوتیک ها) است. دسته ای از داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند. سفالکسین با تداخل در تشکیل دیواره سلولی باکتری ها عمل می کند. این باعث پارگی دیواره ها و از بین رفتن باکتری ها می شود. این دارو فقط باید برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده شود. شما نباید از آن برای درمان ویروس هایی مانند سرماخوردگی استفاده کنید.

سفالکسین چگونه باید استفاده شود؟

سفالکسین برای چی استفاده می شود؟ | پزشکت

سفالکسین به صورت کپسول، قرص و سوسپانسیون (مایع) برای مصرف خوراکی عرضه می شود. بسته به شرایط تحت درمان، معمولاً با یا بدون غذا هر 6 یا 12 ساعت به مدت 7 تا 14 روز مصرف می شود. سفالکسین را تقریباً هر روز در ساعات مشابهی مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی شوید توضیح دهد. سفالکسین را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. کمتر یا بیشتر از آن مصرف نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید.

قبل از هر بار مصرف مایع را به خوبی تکان دهید تا دارو به طور یکنواخت مخلوط شود. در چند روز اول درمان با سفالکسین باید احساس بهتری داشته باشید. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف سفالکسین را تا اتمام نسخه ادامه دهید حتی اگر احساس بهتری دارید. اگر مصرف سفالکسین را خیلی زود قطع کنید یا دوزهای مصرفی را حذف کنید، عفونت شما ممکن است به طور کامل درمان نشود و باکتری ها به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند.

هشدارهای سفالکسین

این دارو با چندین هشدار همراه است.

هشدار آلرژی. سفالکسین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کندوها
  • مشکل در تنفس
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

اگر واکنش آلرژیک دارید، فورا با مراکز درمانی مراجعه کنید. قبلاً به آن واکنش آلرژیک داشتید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود).

هشدار برای گروه های خاص

برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را از بدن خود پاک کنید. این ممکن است سطح این دارو را در بدن شما افزایش دهد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تنظیم کند. با پزشک خود در مورد بی خطر بودن این دارو برای شما صحبت کنید.

برای زنان در دوران بارداری: سفالکسین از داروهای دسته B بارداری است. یعنی دو چیز:

  1. مطالعات این دارو در حیوانات باردار خطری را برای جنین نشان نداده است.
  2. مطالعات کافی در زنان باردار وجود ندارد که نشان دهد این دارو برای جنین خطر دارد.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. سفالکسین فقط در صورت نیاز واضح باید به زن باردار داده شود.

برای زنان در دوران شیردهی: سفالکسین وارد شیر مادر می شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

برای سالمندان: کلیه افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد.

برای کودکان: این دارو در کودکان کمتر از 1 سال مبتلا به عفونت های مجاری تنفسی، گوش میانی، پوست و ساختار پوست، استخوان و عفونت مجاری ادراری مورد مطالعه قرار نگرفته است.

هشدارهای مهم سفالکسین

کپسول خوراکی سفالکسین به عنوان یک داروی ژنریک و یک داروی با نام تجاری موجود است.سفالکسین همچنین به عنوان یک قرص یا سوسپانسیون مایع است که از طریق دهان مصرف می کنید. کپسول خوراکی سفالکسین برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری استفاده می شود.

  • هشدار حساسیت به داروهای بتالاکتام: اگر به داروهای بتالاکتام که بسیاری از آنها آنتی بیوتیک هستند حساسیت دارید، نباید این دارو را مصرف کنید. ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی داشته باشید.
  • هشدار اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک: استفاده از تقریباً تمام آنتی بیوتیک ها، از جمله سفالکسین، می تواند باعث واکنشی شود که منجر به اسهال می شود. علاوه بر اسهال، این واکنش می تواند باعث التهاب شدید روده بزرگ شما شود. موارد شدید این واکنش می تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود). اگر در حین مصرف یا بعد از مصرف این دارو دچار اسهال شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف سفالکسین

این اطلاعات دوز برای کپسول خوراکی سفالکسین است. همه دوزهای ممکن و اشکال دارویی ممکن است در اینجا گنجانده نشوند. دوز، شکل دارویی و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن شما
  • وضعیت تحت درمان
  • وضعیت شما چقدر شدید است
  • سایر شرایط پزشکی که دارید
  • نحوه واکنش شما به اولین دوز

کپسول خوراکی سفالکسین یک درمان دارویی کوتاه مدت است. اگر آن را طبق دستور مصرف نکنید با خطراتی همراه است.

  • دارو را قطع کنید یا اصلا آن را مصرف نکنید: اگر این دارو را مصرف نکنید، ممکن است عفونت شما بهبود نیابد یا بدتر شود.
  • دوزها را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید: ممکن است داروی شما به خوبی کار نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. برای اینکه این دارو خوب عمل کند، باید مقدار معینی همیشه در بدن شما باشد.

تداخلات دارویی

سفالکسین برای چی استفاده می شود؟ | پزشکت

سفالکسین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. کپسول خوراکی سفالکسین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی سفالکسین: مصرف سفالکسین با برخی داروها خطر عوارض جانبی سفالکسین را افزایش می دهد. این به این دلیل است که مقدار سفالکسین در بدن شما افزایش می یابد. نمونه ای از این داروها پروبنسید است.

عوارض جانبی سایر داروها: مصرف سفالکسین با برخی داروها خطر عوارض جانبی این داروها را افزایش می دهد. نمونه ای از این داروها متفورمین است. مصرف همزمان متفورمین و سفالکسین ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود. پزشک ممکن است دوز متفورمین شما را برای کاهش این خطر تنظیم کند.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید رعایت کنم؟

قبل از مصرف سفالکسین، اگر به سفالکسین حساسیت دارید به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. سایر آنتی بیوتیک های سفالوسپورین مانند سفاکلر، سفادروکسیل سفازولین (Ancef، Kefzol)، سفدینیر، سفدیرن (Spectracef)، سفپیم (ماکسیپیم)، سفیکسیم (سوپراکس)، سفوتاکسیم (کلافوران)، سفوتتان، سفوکسیتین (مفوکسین، سفپوکسین، سفپوکسین، سفپوکسین، سفپوکسین، سفپوکسین، سیفپوکسین)، تفلارو)، سفتازیدیم (فورتاز، تازیسف، در آویکاز)، سفتی بوتن (سداکس)، سفتریاکسون (روسفین)، و سفوروکسیم (زیناسف)؛ آنتی بیوتیک های پنی سیلین؛ یا هر داروی دیگری همچنین اگر به هر یک از مواد موجود در کپسول، قرص یا سوسپانسیون سفالکسین حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. فهرستی از مواد تشکیل دهنده را از داروساز خود بخواهید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. هر یک از موارد زیر را حتما ذکر کنید: داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مانند وارفارین (کومادین، جانتوون). متفورمین (Fortamet، Glucophage، Glumetza، Riomet، در Glucovance، Invokamet، و دیگران)؛ و پروبنسید (Probalan). پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف سفالکسین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دوز دوز مصرف نکنید.

 سفالکسین چه عوارض جانبی دارد؟

سفالکسین برای چی استفاده می شود؟ | پزشکت

سفالکسین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • سوزش سردل
  • دل درد
  • خارش رکتوم یا ناحیه تناسلی
  • سرگیجه
  • خستگی مفرط
  • تحریک
  • گیجی
  • سردرد
  • درد مفاصل

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان اورژانسی قرار بگیرید:

  • مدفوع آبکی یا خونی، گرفتگی معده یا تب در طول درمان یا تا دو ماه یا بیشتر پس از قطع درمان
  • راش
  • خارش
  • کندوها
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب ها و چشم ها
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • خس خس سینه
  • بازگشت تب، گلودرد، لرز یا سایر علائم عفونت
  • توهمات (دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند)

نحوه نگهداری و مصرف

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. کپسول ها و قرص ها را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید. داروی مایع را در یخچال، محکم بسته نگه دارید و هر گونه داروی مصرف نشده را پس از 14 روز دور بریزید.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای تیره
  • دل درد

تمام قرارها را با پزشک و آزمایشگاه خود نگه دارید. پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی را برای بررسی پاسخ شما به سفالکسین تجویز کند. قبل از انجام هر گونه آزمایش آزمایشگاهی، به پزشک و پرسنل آزمایشگاه بگویید که سفالکسین مصرف می کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز