لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان های طبیعی کلسترول بالا

داروهای طبیعی کلسترول بالا | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های طبیعی کلسترول بالا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درمان های طبیعی کلسترول بالا (برای مثال مصرف انواع چربی های اشباع نشده) اغلب با هدف کنترل سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب انجام می شود. تعداد کمی از محصولات طبیعی از نظر بالینی برای کاهش کلسترول تایید شده اند. طبق اعلام انجمن نارسایی قلبی آمریکا (HFSA)، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه روش های درمانی جایگزین یا گیاهی خطر نارسایی قلبی را کاهش دهند، وجود ندارد. با این حال، بسیاری از افراد با درمان های جایگزین موفقیت هایی را تجربه کرده اند. به عنوان مثال، برخی بررسی ها نشان می دهد که برخی از مکمل ها و داروهای طبیعی ممکن است در کاهش کلسترول مفید باشند.

قبل از اینکه هر روش درمانی جایگزین را امتحان کنید، با پزشک خود مشورت کرده تا مطمئن شوید که آیا آنها برای شما بی خطر هستند.

ترکیبات موجود در برخی از روش های درمانی جایگزین می توانند با برخی از داروهای خاص تداخل داشته باشند. حتی منجر به بروز برخی عوارض جانبی مضر شود.

به خاطر داشته باشید که انواع مختلف کلسترول وجود دارد. در حالی که کلسترول HDL خوب ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد. سطح بالای کلسترول LDL بد، به ویژه هنگامی که اکسیده می شود، با افزایش خطر بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. چون کلسترول LDL اکسیده شده بیشتر به دیواره شریان های چسبیده و پلاک هایی ایجاد می کند. این پلاک ها منجر به انسداد رگ های خونی می شود.

برای درمان طبیعی کلسترول بالا راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

غذاهای خود را با گیاهان و ادویه جات بپزید.

گیاهان و ادویه ها، نیروگاه های تغذیه ای هستند که دارای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها می باشند. بررسی ها نشان داده که سیر، زردچوبه و زنجبیل به ویژه در کاهش کلسترول مؤثر هستند. در حقیقت، خوردن فقط یک حبه سیر در روز به مدت سه ماه کافی کلسترول کل را به میزان 9٪ کاهش می دهد. علاوه بر کاهش کلسترول، گیاهان و ادویه جات حاوی آنتی اکسیدان هستند که از اکسیداسیون کلسترول LDL جلوگیری می کنند. پونه کوهی خشک، مریم گلی، نعناع، آویشن، میخک و دارچین حاوی تعدادی از بیشترین تعداد آنتی اکسیدان ها هستند.

انواع چربی های اشباع نشده را بخورید.

دو نوع اصلی از چربی ها در مواد غذایی یافت می شوند: اشباع و اشباع نشده. تحقیقات نشان می دهد که با جایگزینی بیشتر چربی های اشباع شده خود با چربی های اشباع نشده می توانید کلسترول کل را به میزان 9٪ و کلسترول بدرا تنها در 8 هفته 11٪ کاهش دهید. غذاهایی مانند آووکادو ، زیتون، ماهی چرب و آجیل حاوی چربی های اشباع نشده از نظر قلب مناسب هستند، بنابراین خوردن مرتب آنها مفید است.

غذاهای غنی از فیبر محلول بخورید.

داروهای طبیعی کلسترول بالا | پزشکت

فیبر محلول در مقادیر زیادی در حبوبات، غلات کامل، کتان، سیب و مرکبات یافت می شود. انسان فاقد آنزیم های مناسب برای تجزیه فیبر محلول است ، بنابراین در دستگاه گوارش شما حرکت می کند، آب آن جذب می شود و یک خمیر ضخیم تشکیل می دهد. فیبر محلول در هنگام انتقال، صفرا را جذب و به هضم چربی ها کمک کند. سرانجام، هر دو فیبر و صفراء در مدفوع دفع می شوند. صفرا از کلسترول ساخته شده است، بنابراین وقتی کبد، صفرا بیشتری تولید کند، کلسترول از جریان خون خارج می شود که به طور طبیعی سطح کلسترول را کاهش می دهد.

مصرف منظم فیبر محلول در حداقل چهار هفته، با کاهش 5-10 درصدی کلسترول تام و کلسترول LDL بد همراه است. توصیه می شود حداقل 5-10 گرم فیبر محلول را هر روز برای حداکثر اثرات کاهش دهنده کلسترول میل کنید، اما فواید آن حتی در مصرف کمتر 3 گرم در روز مشاهده شده است.

از مصرف میوه و سبزیجات لذت ببرید.

خوردن میوه و سبزیجات راهی آسان برای کاهش سطح کلسترول LDL است. بررسی ها نشان می دهد بزرگسالانی که حداقل روزانه 4 وعده میوه و سبزیجات مصرف می کنند، تقریباً 6٪ کلسترول LDL کمتر از افرادی دارند که روزانه کمتر از دو وعده مصرف می کنند. میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی تعداد زیادی آنتی اکسیدان هستند که از اکسید شدن کلسترول LDL و از تشکیل لخته های خون در شریان ها جلوگیری می کنند. این اثرات کاهش دهنده کلسترول و آنتی اکسیدان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. افرادی که بیشترین میوه و سبزیجات را مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که آنها را را می خورند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمتری دارند.

 از چربی های مصنوعی جلوگیری کنید.

چربی های ترانس جایگزین ارزان قیمت برای چربی های اشباع شده طبیعی هستند و مورد استفاده رستوران ها و تولید کنندگان مواد غذایی قرار گرفته اند. خوردن چربی های مصنوعی ترانس کلسترول بد را افزایش می دهد، کلسترول HDL یا خوب را کاهش می دهد و با 23٪ خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است. مراقب کلمات «تا حدی هیدروژنه» در لیست مواد تشکیل دهنده باشید. این اصطلاح نشان می دهد که غذا حاوی چربی ترانس است و باید از مصرف آن اجتناب کرد. به طور طبیعی چربی های ترانس موجود در گوشت و لبنیات نیز می توانند کلسترول LDL را افزایش دهند. با این حال، آنها در مقادیر كوچكی موجود هستند كه به طور كلی خطری برای سلامتی محسوب نمی شوند.

رژیم مدیترانه ای را انتخاب کنید.

داروهای طبیعی کلسترول بالا | پزشکت

یکی از ساده ترین راه ها برای ترکیب تغییرات فوق در شیوه زندگی، پیروی از یک رژیم مدیترانه ای است.

رژیم های مدیترانه ای سرشار از روغن زیتون، میوه، سبزیجات، آجیل، غلات کامل و ماهی و گوشت قرمز کم و لبنیات زیاد است.  از آنجا که این سبک از خوردن شامل بسیاری از غذاهای کاهش دهنده کلسترول است و از بسیاری از غذاهای حاوی کلسترول جلوگیری می کند، بسیار سالم شناخته می شود. پیروی از یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای حداقل به مدت سه ماه، کلسترول LDL را به طور متوسط ​​8.9 میلی گرم در هر دسی لیتر (dL) کاهش می دهد. همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 52٪ و خطر مرگ تا 47٪ در صورت حداقل 4 سال پیگیری کاهش می دهد.

کمتر شکر بخورید.

فقط چربی های اشباع نشده و ترانس نیستند که می توانند سطح کلسترول را افزایش دهند. خوردن زیاد قندهای اضافه شده می توانند همین کار را انجام دهند. بررسی ها نشان داد که بزرگسالانی که 25 درصد کالری خود را از نوشیدنی های ساخته شده با شربت ذرت با فروکتوز بالا مصرف کرده اند، تنها در دو هفته 17 درصد کلسترول LDL آنها افزایش پیدا کرده است. دریافت بیش از 25٪ کالری روزانه از قندهای اضافه شده می تواند سطح کلسترول خون را بالا برد. حتی خطر مرگ در اثر بیماری قلبی را دو برابر می کند. با انتخاب غذاها بدون قند اضافه تا حد ممکن مصرف آن را کاهش دهید.

سویا بیشتر بخورید.

سویا سرشار از پروتئین و حاوی ایزوفلاون، ترکیبات گیاهی است که از نظر ساختاری با استروژن مشابه هستند. پروتئین سویا و ایزوفلاون ها دارای اثرات قدرتمند کاهش دهنده کلسترول هستند. سویا می توانند خطر بیماری قلبی شما را کاهش دهند. در حقیقت، خوردن سویا هر روز حداقل برای یک ماه می تواند کلسترول خوبرا به میزان 1.4 میلی گرم در لیتر افزایش دهد. حتی ممکن است کلسترول بد را حدود 4 میلی گرم در لیتر کاهش دهد. انواع کمتر فرآوری شده سویا مانند شیرسویا احتمالاً در کاهش کلسترول از عصاره یا مکمل های پروتئین سویا فرآوری شده موثرتر هستند.

چای سبز بنوشید.

داروهای طبیعی کلسترول بالا | پزشکت

چای سبز با گرم کردن و خشک کردن برگ های گیاه Camellia sinensis تهیه می شود. مصرف چای سبز روزانه حداقل برای دو هفته کلسترول کل را در حدود 7 میلی گرم در لیتر و کلسترول LDL تقریباً 2 میلی گرم در روز کاهش می دهد. چای سبز با کاهش تولید LDL کبد و افزایش حذف آن از جریان خون ممکن است کلسترول خون را کاهش دهد. چای سبز همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها است که می تواند مانع از اکسید شدن کلسترول LDL و تشکیل پلاک در شریان ها شود. نوشیدن حداقل چهار فنجان در روز بیشترین محافظت را در برابر بیماری های قلبی فراهم می کند. اما لذت بردن از فقط یک فنجان در روز می تواند خطر حمله قلبی را تقریباً 20٪ کاهش دهد.

 زالزالک

زالزالک، درختچه ای مربوط به گل رز است. انواع توت ها، برگ ها و گل های آن از زمان امپراتوری روم برای مشکلات قلبی مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه درمانی برای اشکال خفیف تر نارسایی قلبی تاثیر مثبت و زیادی دارد. با این حال، نتایج تحقیق کافی است.

دانه کتان

دانه کتان از گیاه کتان حاصل می شود. روغن بذر کتان حاوی مقادیر زیادی اسید آلفا لینولنیک (ALA) می باشد. این یک اسید چرب امگا 3 است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. دانه کتان به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

ماهی با اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نیز در روغن روغن ماهی وجود دارد. ماهی قزل آلا، ماهی تن، شاه ماهی، ساردین و سایر ماهی های چرب به ویژه منابع غنی اسید چرب امگا 3 هستند. کارشناسان از مدت ها پیش معتقد بودند که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی به کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی کمک می کند. سایر مواد مغذی موجود در ماهی یا ترکیبی از این مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا 3، ممکن است به محافظت از قلب کمک کنند. خوردن یک یا دو وعده ماهی در هفته ممکن است احتمال مرگ در اثر حمله قلبی را کاهش دهد.

اگر بیماری قلبی دارید، بهتر است از مصرف مکمل های اسید چرب امگا 3 یا خوردن غذاهای دیگر سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 نیز بهره مند شوید. به عنوان مثال، گردو، روغن کلزا و سویا منابع خوبی هستند. مزایای خوردن ماهی با اسیدهای چرب امگا 3 نسبت به مصرف مکمل یا خوردن غذاهای دیگر بهتر است.

سیر

سیر یک چاشنی خوراکی است که به عنوان یک ماده پخت و پز و دارو برای هزاران سال استفاده می شود. می توان آن را خام یا به صورت پخته شده مصرف کرد. همچنین به صورت کپسول یا قرص به صورت مکمل نیز موجود است. سیر ممکن است به کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول خون و کاهش سرعت پیشرفت آترواسکلروز کمک کند.

مکمل های استرول و استنول

استرول های گیاهی و استنول ها موادی هستند که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها، غلات و سایر گیاهان یافت می شوند. بعضی از غذاهای فرآوری شده نیز با استرولهای گیاهی یا استانولها تقویت می شوند. به عنوان مثال، ممکن است آن ها را در مارگارین غنی شده، آب پرتقال یا محصولات ماست پیدا کنید.

استرول ها و استنول های گیاهی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کنند. آنها در جلوگیری از جذب کلسترول در روده کوچک موثر هستند و می تواند سطح کلسترول LDL بد را در خون کاهش دهد.

رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی برای کلسترول بالا

داروهای طبیعی کلسترول بالا | پزشکت

برای کمک به مدیریت سطح کلسترول خون خود همچنین می توانید عادت های زندگی سالم را به کار بگیرید.

برخی راهکارهای درمانی برای کاهش سطح کلسترول خون، عبارتند از:

  • ترک سیگار
  • حفظ وزن مناسب
  • ورزش منظم در بیشتر روزهای هفته
  • مصرف غذاهای سالم قلب از جمله غذاهای سرشار از فیبر محلول و اسیدهای چرب امگا 3
  • محدود کردن مصرف غذاهای پر چربی های اشباع و جایگزینی آن ها با روغن زیتون
  • حذف چربی های ترانس از رژیم خود
  • ترک الکل
  • مدیریت استرس

کلسترول بالا چیست؟

داروهای طبیعی کلسترول بالا | پزشکت

کلسترول نوعی چربی در خون شماست. اگرچه بدن کلسترول مورد نیاز خود را ایجاد می کند، اما بدن از غذاهایی که می خورید کلسترول اضافی را دریافت می کند. ژنتیک، سن، رژیم غذایی، سطح فعالیت و سایر عوامل در ایجاد خطر کلسترول بالا تأثیر می گذارد. کلسترول بالا یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری قلبی است که احتمال ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی را افزایش می دهد. همچنین می تواند خطر سکته مغزی را بالا ببرد. به ویژه، سطح بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) باعث افزایش خطر این شرایط می شود. کلسترول LDL اغلب به عنوان کلسترول «بد» خوانده می شود.

اگر کلسترول بالایی دارید، پزشک ممکن است داروها یا تغییر شیوه زندگی را تجویز کند. به عنوان مثال، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، خوردن غذاهای سالم و ترک سیگار می تواند به پایین آوردن سطح کلسترول شما کمک کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/heart-disease/natural-remedies-cholesterol#high-cholesterol

https://www.healthline.com/nutrition/low-cholesterol-diet

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز