لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های گوارشی

درمان خانگی برای شقاق مقعد

درمان خانگی برای شقاق مقعدی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درمان خانگی برای شقاق مقعدی شامل برخی نکات مربوط به رژیم غذایی است. شقاق مقعدی پارگی در بافت پوشاننده کانال مقعد است که می تواند باعث خونریزی، خارش و درد شود. شقاق مقعد می تواند کاملاً دردناک و مشکل ساز باشد. بیماری شقاق مقعدی معمولاً در نتیجه دفع مدفوع سفت یا بزرگ و در اثر یبوست یا اسهال ایجاد می شوند.

در صورت عدم درمان ممکن است به بافت های عضله اسفنکتر آسیب برساند و از ترمیم جلوگیری کند. حلقه ماهیچه ای در انتهای مقعد، که اسفنکتر مقعدی نیز نامیده می شود، ممکن است به دلیل چنین شکاف هایی دچار اسپاسم شود. بنابراین، مهم است که ماهیچه های اسفنکتر مقعد را شل کرده و مدفوع خود را منظم نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شقاق مقعد، گزینه های درمانی و برخی نکات رژیم غذایی که به شما در مدیریت این بیماری کمک می کند، این مقاله را مطالعه کنید.

روغن نارگیل برای درمان خانگی شقاق مقعد

درمان خانگی برای شقاق مقعدی | پزشکت

خواص نرم کننده روغن نارگیل می تواند به روان نگه داشتن منطقه آسیب دیده کمک کند. این امر دفع مدفوع را آسان کرده و همچنین باعث بهبود شقاق می شود. کمی روغن نارگیل بکر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. شما می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

روغن زیتون، عسل و موم زنبور عسل

مخلوطی از روغن زیتون، عسل و موم زنبور عسل برای کنترل علائم خارش و درد ناشی از شقاق مقعد مفید است. یک قاشق چایخوری روغن زیتون، عسل و موم زنبور عسل را مخلوط کنید. مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید بماند. شما می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا برای درمان خانگی شقاق مقعد

درمان خانگی برای شقاق مقعدی | پزشکت

خواص تسکین دهنده و بهبود زخم آلوئه ورا می تواند به کاهش درد و خونریزی ناشی از شقاق مقعد کمک کند. همچنین می تواند باعث بهبود شقاق شود. کمی ژل از برگ آلوئه استخراج کرده و آن را هم بزنید تا به شکل خمیر درآید. ژل آلوئه را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود. شما می توانید این کار را 2-3 بار در روز انجام دهید.

حمام گرم

حمام گرم می تواند به کاهش التهاب و احساس سوزش که اغلب با شقاق مقعدی همراه است کمک کند. وان حمام را با 3-4 اینچ آب گرم (نه داغ) پر کنید. به مدت 15-20 دقیقه در وان خیس کنید و ناحیه پرینه خود را به طور کامل در آب غوطه ور کنید. پوست خود را خشک کنید ناحیه آسیب دیده را لمس نکنید. می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

دانه کتان

بذر کتان می تواند علائم یبوست را درمان کند. بذر کتان باعث می شود حرکت روده و علائم شقاق مقعدی آسان شود. دانه کتان پودر شده را با یک لیوان آب مخلوط کرده و مخلوط را بنوشید. شما می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

در کنار این درمان ها، رعایت رژیم غذایی مناسب نیز به درمان شقاق مقعد کمک می کند و از عود شقاق مقعد جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از شقاق مقعدی چه بخورید؟

رژیم غنی از فیبر و ملین می تواند به برطرف شدن شقاق حاد مقعدی ناشی از یبوست کمک کند. میوه های خام، سبزیجات و نان سبوس دار با کاهش شقاق مقعد ارتباط دارند. مصرف نان سفید، سوسیس و سس های غلیظ باعث تحریک شقاق مقعد می شود. میوه های سرشار از فیبر مانند گلابی، انگور، آلو و سیب با پوست نیز می توانند به دلیل دارا بودن فیبر زیاد برای کنترل علائم یبوست مورد استفاده قرار گیرند. این نکات رژیم غذایی و درمان های خانگی می تواند به شما کمک کند علائم شقاق مقعد را به راحتی کنترل کنید.

علت ایجاد شقاق مقعدی چیست؟

درمان خانگی برای شقاق مقعدی | پزشکت

شقاق مقعدی ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • ایدز
  • زایمان
  • سیفلیس
  • بیماری سل
  • سرطان مقعد
  • مقاربت مقعدی
  • موارد مزمن اسهال
  • بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون
  • دفع مدفوع سفت یا بزرگ در حین اجابت مزاج
  • یبوست که باعث می شود فرد در حین اجابت مزاج دچار فشار شود.

برخی عوامل ممکن است فرد را در معرض خطر بیشتری برای شقاق مقعد قرار دهند.

عوامل خطر شقاق مقعدی

عوامل خطر ایجاد شقاق مقعدی عبارتند از:

  • یبوست
  • زایمان. شقاق مقعدی در زنان پس از زایمان کاملاً شایع است.
  • سن. در حالی که شقاق مقعدی در هر سنی ممکن است رخ دهد، در میانسال و نوزادان شایع تر است.

علائم و نشانه های مربوط به شقاق مقعدی عبارتند از:

  • ترک قابل توجهی در پوست اطراف مقعد
  • دردی که تا چند ساعت پس از دفع مدفوع ادامه می یابد.
  • لکه های خونی در مدفوع (یا دستمال توالت) پس از دفع مدفوع
  • درد هنگام حرکات روده، که ممکن است از نظر شدت متفاوت باشد.
  • وجود یک غشای پوستی کوچک روی پوست در نزدیکی شکاف مقعد

شقاق مقعد چگونه تشخیص داده می شود؟

درمان خانگی برای شقاق مقعدی | پزشکتدرمان خانگی برای شقاق مقعدی | پزشکت

برای تشخیص شکاف مقعد، پزشک ممکن است سابقه پزشکی شما را بپرسد. پس از آن ممکن است یک معاینه فیزیکی شامل معاینه ملایم ناحیه مقعد انجام شود. شقاق یا پارگی معمولاً قابل مشاهده است و با معاینه فیزیکی به راحتی قابل تشخیص است. در صورت مشکوک بودن به یک بیماری زمینه ای، پزشک ممکن است آزمایش های تشخیصی دیگری مانند آنوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یا کولونوسکوپی را پیشنهاد کند.

شقاق حاد مانند یک برش کاغذ تازه به نظر می رسد، در حالی که شقاق مقعد مزمن یک پارگی عمیق تر است که ممکن است با رشد داخلی و خارجی گوشتی همراه باشد. اگر شقاق مقعد بیش از هشت هفته طول بکشد، مزمن تلقی می شود. پس از تشخیص، می توانید در مورد گزینه های درمانی موجود با پزشک صحبت کنید.

درمان بدون نسخه برای شقاق مقعد

اگر با استفاده از درمان های خانگی و بدون نسخه عمل دفع مدفوع بدون مشکل انجام شد، شکاف مقعد می تواند ظرف چند هفته برطرف شود. درمان های بدون نسخه (OTC) نیز برای درمان علائم شقاق مقعد در دسترس است. درمان های بدون نسخه (OTC) عبارتند از:

  • استفاده موضعی از کرم های بیهوشی مانند لیدوکائین هیدروکلراید (زایلوکائین).
  • تزریق بوتاکس (سم بوتولینوم نوع A) برای تسکین اسپاسم با فلج شدن ماهیچه اسفنکتر مقعدی.
  • داروهای فشار خون مانند دیلتیازم خوراکی (کاردیزم) یا نیفدیپین (پروکاردیا) برای شل کردن اسفنکتر مقعدی.
  • استفاده موضعی از نیتروگلیسیرین (Rectiv) به صورت خارجی برای افزایش جریان خون در شکاف و ترویج بهبودی.

افرادی که دارای شقاق مقعدی مزمن هستند و بیماری آن ها به درمان های OTC پاسخ نمی دهد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. روشی به نام اسفنکتروتومی داخلی جانبی (LIS) که شامل ایجاد یک برش کوچک برای برداشتن قسمتی از ماهیچه اسفنکتر مقعد می شود، یکی از متداول ترین جراحی ها برای شقاق مزمن است. در حالی که جراحی بهترین گزینه برای درمان شقاق مزمن است، شقاق حاد را می توان به راحتی با کمک برخی از داروهای طبیعی مدیریت و درمان کرد.

سوالات متداول برای درمان شقاق مقعدی

آیا جراحی شقاق مقعد را درمان می کند؟ جراحی بهترین گزینه درمانی موجود برای شقاق مقعدی مزمن است که هشت هفته یا بیشتر طول می کشد. با این حال، با پیروی از رژیم غذایی غنی از فیبر و داروهای فوق می توان شقاق حاد مقعد را به راحتی مدیریت کرد.

چه داروهای شقاق مقعد را درمان می کند؟ داروهای تجویزی که برای درمان شقاق مقعد مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: نیتروگلیسیرین (Rectiv)، هیدروکلراید لیدوکائین (زایلوکائین)، تزریق بوتاکس(سم بوتولینوم نوع A) و داروهای فشار خون مانند دیلتیازم خوراکی (کاردیزم) یا نیفدیپین (پروکاردیا).

بهبود شقاق چقدر طول می کشد؟ موارد حاد شقاق مقعد باید بین 4 تا 6 هفته بهبود یابد. با این حال، شقاق مزمن مقعد ممکن است 8 هفته یا بیشتر طول بکشد تا بهبود یابد.

بهترین کرم برای شقاق چیست؟ یکی از رایج ترین کرم های موضعی برای شکاف مقعد، نیتروگلیسیرین (Rectiv) است. این فرمول می تواند روند بهبود شقاق مقعد را تسریع کند.

چگونه می توان فهمید که شقاق در حال بهبودی است؟ هنگامی که درد و خونریزی در حین اجابت مزاج کاهش یافت، شکاف شما در حال بهبود است.

چرا دفع مدفوع با درد همراه است؟ این می تواند به دلیل آسیب به بافت پوشاننده مقعد باشد، که معمولاً به آن شقاق مقعد گفته می شود. هنگامی که آسیب در معرض هوا قرار می گیرد، باعث ایجاد اسپاسم در عضله اسفنکتر می شود و در نتیجه باعث درد می شود.

تفاوت بواسیر و شقاق مقعد چیست؟ همانطور که قبلاً نیز گفته شد، شقاق مقعد یک پارگی کوچک یا زخم باز است که در پوست مخاط مقعد ایجاد می شود. از طرف دیگر بواسیر، وریدهای ملتهب هستند که بافت دهانه مقعد را احاطه کرده اند. هموروئید اغلب به صورت برجستگی روی پوست ایجاد می شود.

 منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/anal-fissure-treatment/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز