لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان افتادگی واژن و علائم شایع آن چیست؟

درمان افتادگی واژن و علائم شایع آن چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

افتادگی واژن وضعیتی است که در آن واژن از موقعیت خود خارج می شود. این امر در زنانی که چندین بار زایمان کرده اند، یائسه شده اند، سیگاری هستند یا اضافه وزن دارند، بیشتر مشاهده می شود. احتمال افزایش پرولاپس نیز با افزایش سن بیشتر می شود.

افتادگی واژن، افتادن واژن از محل طبیعی خود در بدن است. واژن، که کانال زایمان نیز نامیده می شود، تونلی است که رحم را به خارج از بدن یک زن متصل می کند. واژن شما یکی از چندین اندام است که در ناحیه لگن بدن قرار دارد. این اندام ها توسط ماهیچه ها و سایر بافت ها در جای خود نگه داشته می شوند. این ماهیچه ها باهمدیگر کار می کنند تا یک ساختار حمایتی ایجاد کنند. در طول زندگی شما، این ساختار حمایتی می تواند ضعیف شود.

افتادگی ها می توانند جزئی یا کامل باشند. افتادگی جزئی را افتادگی ناقص می نامند. پرولاپس بزرگتر (پرولاپس کامل نامیده می شود) زمانی رخ می دهد که اندام به طور قابل توجهی از محل طبیعی خود خارج شده است. افتادگی کامل می تواند منجر به خارج شدن بخشی از اندام از بدن شود. افتادگی کامل یک افتادگی بسیار شدید است.

انواع مختلفی افتادگی واژن کدامند؟

انواع مختلفی از افتادگی وجود دارد. چندین اندام در ناحیه لگن شما می توانند از جای خود خارج شده و به پرولاپس تبدیل شوند. انواع مختلف افتادگی اندام لگن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سیستوسل. در این وضعیت مثانه به داخل واژن می افتد.
  • رکتوسل. در این وضعیت رکتوم به داخل واژن یا خارج می شود.
  • افتادگی طاق واژن. در این وضعیت بالای واژن (طاق واژن) به سمت کانال واژن فرود می آید. این نوع افتادگی معمولاً در زنانی که هیسترکتومی (برداشتن رحم) انجام داده اند، رخ می دهد.
  • افتادگی رحم. در این شرایط رحم برجسته می شود یا به داخل واژن می لغزد، گاهی اوقات تا حدی که از دهانه واژن خارج می شود.
  • پیشابراه. مجرای ادراری (لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند) به داخل واژن برآمده است . سیستوسل و اورتروسل اغلب با هم یافت می شوند.
  • انتروسل. روده کوچک به دیواره پشت واژن برجسته می شود. انتروسل و افتادگی طاق واژن اغلب با هم اتفاق می افتد.

افتادگی واژن چقدر شایع است؟

افتادگی واژن نسبتاً شایع است. بیش از یک سوم زنان در ایالات متحده در طول زندگی خود دچار نوعی افتادگی ناحیه لگن می شوند. زنان به احتمال زیاد در اواخر عمر دچار پرولاپس واژن می شوند، به خصوص اگر چند بارداری با زایمان طبیعی داشته باشند.

علت افتادگی واژن چیست؟

درمان افتادگی واژن و علائم شایع آن چیست؟ | پزشکت

هیچ دلیل مستقیمی برای افتادگی واژن وجود ندارد. مهبل توسط گروهی از ماهیچه ها و بافت های دیگر در داخل لگن نگه داشته می شود و نوعی ساختار حمایتی ایجاد می کند. این ساختار اندام های لگن را در جای خود نگه می دارد. با گذشت زمان، این ساختار ممکن است ضعیف شود. در این شرایط واژن ممکن است از جای خود خارج شده و باعث افتادگی شود.

چندین علت شایع پرولاپس واژن می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • جراحی. روشی مانند هیسترکتومی یا پرتودرمانی در ناحیه لگن می تواند باعث افتادگی شود.
  • زایمان. زایمان واژینال بیش از سزارین خطر افتادگی را افزایش می دهد. همچنین تصور می شود که هرچه تعداد دفعات زایمان بیشتر شود خطر افتادگی نیز افزایش می یابد.
  • فعالیت بدنی شدید یا بلند کردن اجسام سنگین. فشار ناشی از فعالیت همچنین می تواند ماهیچه های لگن را ضعیف کرده و باعث شود اندام ها از موقعیت خود خارج شوند.
  • یائسگی. در دوران یائسگی، تخمدان ها تولید هورمون های تنظیم کننده چرخه قاعدگی (پریود) ماهانه را متوقف می کنند. هورمون استروژن از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به قوی نگه داشتن ماهیچه های لگن کمک می کند. وقتی بدن به اندازه قبل استروژن تولید نمی کند، آن ماهیچه های لگن می توانند ضعیف شده و افتادگی ایجاد شود.
عوامل ژنتیکی یا ارثی

سیستم حمایتی لگن شما به طور طبیعی ضعیف تر از حالت معمولی است. این وضعیت می تواند تا حدودی جنبه ژنتیکی داشته باشد. فعالیت ها یا شرایطی که فشار بیشتری بر ناحیه شکم وارد می کند نیز می تواند باعث افتادگی شود. این شرایط شامل موارد زیر می باشد:

  • اضافه وزن
  • فشار زیاد برای مدفوع
  • سرفه مزمن (مانند افراد سیگاری یا افرادی که مبتلا به آسم هستند).

علائم افتادگی واژن چیست؟

درمان افتادگی واژن و علائم شایع آن چیست؟ | پزشکت

علائم افتادگی واژن عبارتند از احساس فشار یا پر بودن واژن مانند نشستن روی یک توپ کوچک و احساس اینکه چیزی از واژن شما خارج شده است. سیستوسل و یا رکتوسل معمولا با پرولاپس واژن رخ می دهد. موارد خفیف افتادگی واژن نیازی به درمان ندارند. علائم متوسط تا شدید نیاز به درمان های غیر جراحی یا جراحی های کم تهاجمی مانند ترمیم پرولاپس واژن دارد. در بسیاری از موارد، ممکن است هیچ علامتی از پرولاپس احساس نکنید. موارد زیر از علائم افتادگی واژن است:

سلامت بانوان
  • درد پایین کمر
  • بی اختیاری ادرار
  • عفونت های مثانه
  • برآمدگی در واژن
  • مشکل در دفع مدفوع
  • مشکلات مقاربت جنسی
  • مشکل در قرار دادن تامپون
  • اندام هایی که از واژن خارج می شوند.
  • احساس پری، سنگینی یا درد در ناحیه لگن

افتادگی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معمولا، سابقه پزشکی و جراحی شما را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آزمایش های جانبی مانند سونوگرافی یا MRI به ندرت مورد نیاز است. در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش اورودینامیک را توصیه کند. آزمایش اورودینامیک شامل گروهی از آزمایشات است که عملکرد مثانه را ارزیابی می کند. پزشک در مورد علائم پری در ناحیه لگن یا بی اختیاری ادرار با شما صحبت می کند. در برخی موارد، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید و پرولاپس در طی یک معاینه معمولی تشخیص داده شود.

افتادگی واژن چگونه درمان می شود؟

درمان افتادگی واژن و علائم شایع آن چیست؟ | پزشکت

درمان افتادگی واژن بسته به شدت افتادگی شما می تواند متفاوت باشد. گزینه های درمانی غیر جراحی و جراحی برای افتادگی واژن وجود دارد. این روش های درمانی بسیار شبیه گزینه های درمانی برای افتادگی رحم است. چند نکته وجود دارد که پزشک شما هنگام تشکیل یک برنامه درمانی به آنها توجه خواهد کرد.

برخی از گزینه های درمانی ممکن است به این معنی باشد که دیگر نمی توانید باردار شوید یا رابطه جنسی داشته باشید. در مورد هرگونه سوال یا نگرانی در مورد این درمان ها با پزشک مشورت کنید.

درمان های غیر جراحی معمولاً به عنوان اولین گزینه مورد استفاده قرار می گیرند و با حداقل افتادگی بسیار خوب عمل می کنند.

گزینه های درمانی خاص غیر جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

ورزش. ماهیچه های لگن شما می توانند با تمریناتی به نام تمرینات کگل تقویت شوند. برای انجام این تمرینات، ماهیچه های لگن خود را محکم کنید طوری که انگار سعی می کنید ادرار را عقب نگه دارید. ماهیچه ها را برای چند ثانیه محکم نگه دارید و سپس رها کنید. این کار را 10 بار تکرار کنید. شما می توانید این کار را حداکثر چهار بار در روز انجام دهید و این تمرینات را می توانید در هر مکانی انجام دهید.

پساری واژن. معمولاً مانند یک پیراشکی کوچک پلاستیکی یا لاستیکی، دستگاهی است که در واژن شما قرار می گیرد. پساری به عنوان یک ساختار پشتیبانی عمل کرده و به ثابت نگه داشتن چیزها کمک می کند. پساری توسط پزشک وارد می شود. باید مرتباً آن را تمیز کرده و قبل از رابطه جنسی آن را بردارید.

در موارد شدیدتر، جراحی می تواند یک گزینه درمانی باشد. این گزینه ها عبارتند از:

تعلیق طاق واژن. این روش شامل اتصال واژن به رباط های داخل لگن است. جراحی از طریق برش در واژن انجام می شود.

ساکروکولپوپکسی. این روش شامل اتصال یک تکه مش به واژن و محکم کردن مش به استخوان دنبالچه برای بالا بردن واژن است. این جراحی از طریق شکم، با استفاده از برش های کوچک و جراحی با حداقل تهاجم به نام لاپاراسکوپی انجام می شود.

کلپولیسز. این روش شامل دوختن واژن است. با این حال، پس از انجام این روش، دیگر نمی توانید رابطه جنسی نفوذی داشته باشید. کلپولیسز بیشتر در زنان مسن مبتلا به پرولاپس انجام می شود.

آیا می توان از افتادگی واژن پیشگیری کرد؟

درمان افتادگی واژن و علائم شایع آن چیست؟ | پزشکت

شما نمی توانید از افتادگی واژن پیشگیری کنید. عادات و شیوه زندگی خوبی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به پرولاپس واژن انجام دهید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سیگار نکشیدن
  • ورزش منظم (تمرینات کگل)
  • حفظ وزن و رژیم غذایی متعادل
  • استفاده از تکنیک های مناسب بلند کردن

وقتی چیزی سنگین بلند می کنید، ممکن است فشار بیاورید. این فشار می تواند منجر به افتادگی شود. با رعایت چند نکته، می توانید خطر افتادگی را کاهش دهید.

تنها چیزی را بلند نکنید. وقتی چیزی را می خواهید بلند کنید که بزرگ و سنگین است، برای بلند کردن آن از دیگران کمک بگیرید. همچنین از بلند کردن چیزی بالاتر از سطح کمر خودداری کنید. هنگامی که چیزی را پایین تر از سطح کمرتان برمی دارید، پشت خود را صاف نگه دارید و در زانوها و باسن خود خم شوید. از ناحیه کمر با زانوها صاف به جلو خم نشوید. هنگام بلند کردن چیزی، پاهای خود را از هم باز کرده و روی زمین محکم کنید.

هنگام بلند کردن چیزی، آن را تکان و حرکت ندهید. مطمئن شوید که زانوها را در یک حرکت ثابت صاف کرده اید و شی را به سمت بدن خود نچرخانید. اگر شی را از روی میز بلند می کنید، آن را به لبه بکشید تا بتوانید آن را نزدیک بدن خود نگه دارید.

بسته ها را نزدیک بدن نگه دارید. بازوها را خم کرده، ماهیچه های شکم را محکم نگه دارید و جسم را به مرکز بدن خود نزدیک کنید. هنگام حرکت عجله نکنید. وقت بگذارید و از قدم های کوچک استفاده کنید.

پاها را از هم جدا کنید، ماهیچه های شکمتان را محکم کنید و در قسمت باسن و زانو خم شوید تا یک جسم را پایین بیاورید.

آیا ممکن است پرولاپس واژن دوباره اتفاق بیفتد؟

افتادگی واژن می تواند بعد از درمان دوباره اتفاق بیفتد. با این حال، اکثر برنامه های درمانی بسیار موفق هستند. اگر دچار افتادگی های متعدد یا افتادگی شدید هستید، ممکن است پزشک شما در مورد گزینه های درمانی جراحی با شما صحبت کند.

سخن آخر

در بیشتر موارد، پیش آگهی پرولاپس واژن مثبت است. درمان و تغییر شیوه زندگی معمولاً خوب عمل می کند. با پزشک خود در مورد همه گزینه های درمانی و اینکه هر گزینه برای شما چه مزایا و معایبی دارد مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز