لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

دانه کدو تنبل و 11 مزایایی آن

دانه کدو تنبل و 11 مزایایی آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دانه های کدو تنبل ممکن است کوچک باشند، اما مملو از مواد مغذی ارزشمند هستند. خوردن تنها مقدار کمی از آنها می تواند مقدار قابل توجهی از چربی های سالم، منیزیم و روی را برای شما فراهم کند. به همین دلیل، دانه های کدو تنبل با چندین فواید سلامتی همراه شده است. اینها شامل بهبود سلامت قلب، سلامت پروستات و محافظت در برابر سرطان های خاص است. علاوه بر این، این دانه ها را می توان به راحتی در رژیم غذایی شما گنجاند. ما سعی کرده ایم در این مقاله 11 مزیت اصلی دانه کدو تنبل برای سلامتی که بر اساس شواهد علمی ثابت شده را مورد بررسی قرار می دهیم.

پر از مواد مغذی با ارزش

دانه های کدو تنبل به نام “پپیتا” نیز شناخته می شوند که یک اصطلاح مکزیکی اسپانیایی است. بر خلاف دانه‌های سفید سخت حاصل از یک کدو تنبل، بیشتر دانه‌های کدو تنبل خریداری شده در سوپرمارکت پوسته ندارند. این دانه های بدون پوسته سبز، مسطح و بیضی شکل هستند. یک اونس یا  28 گرم  دانه کدو تنبل بدون پوسته تقریباً 151 کالری دارد که عمدتاً از چربی و پروتئین است.

علاوه بر این، یک وعده 1 اونس یا  28 گرم  حاوی موارد زیر است:

  • فیبر: 1.7 گرم
  • کربوهیدرات: 5 گرم
  • پروتئین: 7 گرم
  • چربی: 13 گرم
  • ویتامین Kدر حدود 18 درصد از RDI
  • فسفر: 33 درصد از RDI
  • منگنز: 42 درصد از RDI
  • منیزیم: 37 درصد از RDI
  • آهن: 23 درصد از RDI
  • روی: 14 درصد از RDI
  • مس: 19 درصد از RDI

آنها همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مقدار مناسبی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه، پتاسیم، ویتامین B2  ریبوفلاوین و فولات هستند. دانه کدو تنبل و روغن دانه همچنین حاوی بسیاری از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی دیگر است که نشان داده شده است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. تخمه کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، روی، منیزیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. یک اونس  28 گرم حاوی حدود 151 کالری است.

آنتی اکسیدان بالا

دانه کدو تنبل و 11 مزایایی آن | پزشکت

تخم کدو حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین E است. آنتی اکسیدان ها می توانند التهاب را کاهش داده و از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت کنند. به همین دلیل است که مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها کمک کند. تصور می شود که سطوح بالای آنتی اکسیدان در دانه کدو تنبل تا حدی مسئول اثرات مثبت آن بر سلامتی است.

در یک مطالعه، روغن دانه کدو تنبل التهاب را در موش‌های مبتلا به آرتریت بدون عوارض جانبی کاهش داد، در حالی که حیواناتی که داروی ضد التهابی دریافت کردند، عوارض جانبی داشتند. دانه کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به محافظت در برابر بیماری ها و کاهش التهاب کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها

رژیم های غذایی غنی از دانه کدو تنبل با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، سینه، ریه، پروستات و روده بزرگ مرتبط است.

بررسی ها نشان می دهد که خوردن آنها با کاهش خطر سرطان پستان در زنان یائسه ارتباط داشته است. مطالعات دیگر نشان می دهد که لیگنان موجود در دانه کدو تنبل ممکن است نقش کلیدی در پیشگیری و درمان سرطان سینه ایفا کند.

بررسی ها نشان می دهد که یک مکمل حاوی دانه کدو تنبل می تواند سرعت رشد سلول های سرطانی پروستات را کاهش دهند. به طور کلی برخی از شواهد نشان می دهد که دانه کدو تنبل ممکن است به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند.

بهبود سلامت پروستات و مثانه

دانه کدو تنبل و 11 مزایایی آن | پزشکت

تخم کدو ممکن است به تسکین علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات  BPH  کمک کند. BPH  وضعیتی است که در آن غده پروستات بزرگ می‌شود و باعث مشکلاتی در ادرار می‌شود.

چندین مطالعه بر روی انسان نشان داد که خوردن این دانه ها علائم مرتبط با BPH را کاهش می دهد. در یک مطالعه یک ساله روی بیش از 1400 مرد مبتلا به BPH، مصرف دانه کدو تنبل علائم را کاهش داد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که مصرف دانه کدو تنبل یا محصولات آن به عنوان مکمل می تواند به درمان علائم مثانه بیش فعال کمک کند. یک مطالعه روی 45 مرد و زن مبتلا به مثانه بیش فعال نشان داد که روزانه 10 گرم عصاره تخم کدو تنبل عملکرد ادرار را بهبود می بخشد. تخم کدو ممکن است علائم بزرگ شدن خوش خیم پروستات و مثانه بیش فعال را کاهش دهد.

حاوی منیزیم بسیار زیاد

دانه های کدو تنبل یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم هستند. ماده معدنی که اغلب در رژیم غذایی بسیاری از جمعیت های غربی وجود ندارد. در ایالات متحده، حدود 79٪ از بزرگسالان منیزیم کمتری از مقدار توصیه شده روزانه دریافت می کنند. منیزیم برای بیش از 600 واکنش شیمیایی در بدن شما مورد نیاز است. به عنوان مثال، سطوح کافی منیزیم برای موارد زیر مهم است:

  • کنترل فشار خون
  • تنظیم سطح قند خون
  • کاهش خطر بیماری قلبی
  • تشکیل و حفظ استخوان های سالم

تخمه کدو تنبل سرشار از منیزیم است. سطوح سالم منیزیم برای فشار خون، سطح قند خون و همچنین سلامت قلب و استخوان مهم است.

بهبود سلامت قلب

دانه کدو تنبل و 11 مزایایی آن | پزشکت

تخمه کدو تنبل منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، منیزیم، روی و اسیدهای چرب است که همگی ممکن است به حفظ سلامت قلب کمک کنند. مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است که روغن دانه کدو تنبل ممکن است فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا دو عامل خطر مهم برای بیماری قلبی را کاهش دهد. بررسی ها نشان می دهد که توانایی کدو تنبل برای افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن شما ممکن است مسئول اثرات مثبت آن بر سلامت قلب باشد. اکسید نیتریک به گسترش رگ های خونی، بهبود جریان خون و کاهش خطر رشد پلاک در شریان ها کمک می کند.

کاهش سطح قند خون

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که کدو تنبل، کدو دانه، کدو تنبل پودر دانه و کدو آب می تواند قند خون را کاهش می دهد. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت که ممکن است برای کنترل سطح قند خون خود دچار مشکل شوند، مهم است. چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف مکمل با آب کدو یا پودر دانه باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. محتوای بالای منیزیم دانه کدو تنبل ممکن است مسئول تأثیر مثبت آن بر دیابت باشد.

یک مطالعه مشاهده‌ای روی بیش از 127000 نفر نشان داد که رژیم‌های غذایی غنی از منیزیم با 33 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان و 34 درصد در زنان مرتبط است. تایید این اثرات مفید دانه کدو تنبل بر سطح قند خون به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

سرشار از فیبر

دانه های کدو تنبل منبع عالی فیبر رژیمی هستند. دانه های پوسته شده 1.1 گرم فیبر را در یک وعده 1 اونس یا 28 گرم  فراهم می کنند. رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند. علاوه بر این، رژیم غذایی با فیبر بالا با کاهش خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی در ارتباط است.

بهبود کیفیت اسپرم

سطوح پایین روی با کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری در مردان مرتبط است. از آنجایی که دانه کدو تنبل منبع غنی روی است، ممکن است کیفیت اسپرم را بهبود بخشد. شواهد یک مطالعه روی موش ها نشان می دهد که آنها همچنین ممکن است از اسپرم انسان در برابر آسیب های ناشی از شیمی درمانی و بیماری های خودایمنی محافظت کنند. تخمه کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است که می تواند به سطح تستوسترون سالم و بهبود سلامت کلی کمک کند. همه این عوامل با هم ممکن است برای سطوح باروری و عملکرد تولید مثل، به ویژه در مردان مفید باشد.

بهبود خواب

اگر مشکل خواب دارید، بهتر است قبل از خواب مقداری دانه کدو تنبل بخورید. آنها منبع طبیعی تریپتوفان هستند، اسید آمینه ای که می تواند به بهبود خواب کمک کند. به نظر می رسد مصرف حدود 1 گرم تریپتوفان در روز به بهبود خواب کمک کند. با این حال، برای تامین مقدار مورد نیاز تریپتوفان، باید حدود 200 گرم  دانه کدو تنبل بخورید. روی موجود در این دانه ها همچنین می تواند به تبدیل تریپتوفان به سروتونین کمک کند، که سپس به ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب شما را تنظیم می کند، تبدیل می شود.

بعلاوه، تخمه کدو تنبل منبع عالی منیزیم است. سطوح کافی منیزیم نیز با خواب بهتر مرتبط است. برخی از مطالعات کوچک نشان می دهد که مصرف مکمل منیزیم کیفیت خواب و کل زمان خواب را در افراد با سطوح پایین منیزیم بهبود می بخشد.

اضافه کردن آسان به رژیم غذایی

دانه کدو تنبل و 11 مزایایی آن | پزشکت

اگر می خواهید مزایای تخمه کدو تنبل را تجربه کنید، به راحتی می توانید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در بسیاری از کشورها، آنها یک میان وعده محبوب هستند که می توان آن را به صورت خام یا بو داده، همراه یا بدون نمک مصرف کرد.

علاوه بر مصرف آنها به تنهایی، می توانید آنها را به اسموتی ها، ماست یونانی و میوه مصرف کنید. می توانید آنها را با پاشیدن آنها در سالاد، سوپ یا غلات در وعده های غذایی خود بگنجانید. برخی از مردم از تخم کدو تنبل در پخت و پز به عنوان یک ماده برای نان و کیک های شیرین یا خوش طعم استفاده می کنند.

با این حال، مانند بسیاری از دانه ها و آجیل ها، آنها حاوی اسید فیتیک هستند که می تواند اثریخشی برخی از مواد مغذی را که می خورید کاهش دهد. اگر به طور منظم دانه ها و آجیل ها را مصرف می کنید، بهتر است آنها را خیس کنید یا جوانه بزنید تا محتوای اسید فیتیک آنها کاهش یابد. برشته کردن آنها نیز ممکن است موثر باشد.

سخن آخر

دانه های کدو تنبل بسیار مغذی هستند و سرشار از آنتی اکسیدان های قوی می باشند. مصرف آنها می تواند به رفع کمبودهای غذایی کمک کند و ممکن است در برابر مشکلات مختلف سلامتی محافظت کند.

در حقیقت، نشان داده شده است که دانه کدو تنبل سلامت قلب، سطح قند خون، باروری و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. آنها حتی ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کنند.

علاوه بر این، محتوای غنی از مواد مغذی آنها ممکن است مزایای سلامتی دیگری مانند بهبود انرژی، خلق و خو و عملکرد سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد.

بهترین چیز این است که آنها را می توان به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه کرد و به شما این امکان را می دهد که بسیاری از اثرات مثبت آنها را دریافت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز