لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خشکی پوست سر و درمان آن

خشکی پوست سر و درمان آن | پزشکت

فهرست مطالب

خشکی پوست سر و درمان آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خشکی پوست سر، بیشتر با احساس خارش غیر قابل کنترل می باشد. خارش پوست سر نشان دهنده شوره سر، خشکی پوست و یا حتی ریزش مو است. بسیاری از اوقات، تغییر در آب و هوا یا استفاده از محصولات شیمیایی سخت می تواند پوست سر شما را خشک کند. اگر با شستن منظم مو و پوست سر خود، بهداشت را رعایت نکنید، احتمال خشکی پوست سر شما بیشتر هم می شود. دلایل دیگر خشکی پوست سر می تواند شامل بیماری هایی مانند پسوریازیس یا اگزما باشد. در این مقاله، ما برخی از داروهای طبیعی را که می توانند به شما در مقابله با خشکی پوست سر در خانه کمک کنند، را مورد بررسی قرار می دهیم.

چه عواملی باعث خشکی پوست سر می شود؟

خشکی پوست سر نتیجه غدد چربی مسدود شده و یا کم کار در پوست سر است، که قادر به تولید مقدار لازم روغن طبیعی در پوست شما نیستند. برخی از دلایل شایع انسداد این غدد چربیف عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد از محصولات نامناسب
  • عفونت قارچی ناشی از قارچ های Malassezia
  • قرار گرفتن در معرض شرایط شدید آب و هوایی
  • کمبود مواد مغذی در بدن به دلیل رژیم غذایی نامناسب
  • غفلت از مراقبت از مو، از جمله عادات زیبایی ناسالم و کمبود ویتامین ها
  • استفاده طولانی مدت از شامپوهای خشن که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند.

اولین قدم در درمان خشکی پوست سر، تشخیص علت اصلی آن است. بعد از تشخیص علت آن، می توانید چند راهکار مورد نیاز در روند مراقبت از موهای خود انجام دهید.

درمان های خانگی برای از بین بردن خشکی پوست سر

شامپوی درخت چای

اگر خشکی پوست سر شما به دلیل عفونت قارچی باشد، می توانید از روغن درخت چای استفاده کنید زیرا یک ماده ضد قارچ قوی است همچنین منافذ را از بین می برد و به تنظیم تولید روغن طبیعی کمک می کند.

چند قطره روغن درخت چای به شامپوی معمولی خود اضافه کنید و بطری را به خوبی تکان دهید. این کار را مانند معمول برای شستن موهای خود انجام دهید. هفته ای دو بار موهای خود را با این شامپوی مخلوط شدن با روغن شستشو دهید.

سرکه سیب

خشکی پوست سر و درمان آن | پزشکت

سرکه سیب خواص ضد میکروبی از خود نشان می دهد. همچنین به نظر می رسد که PH پوست سر را متعادل می کند. این، به نوبه خود، می تواند به عملکرد طبیعی غدد چربی کمک کند و می تواند پوست خشک پوست را تسکین دهد. 3-2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با اب رقیق کرده و با پنبه آن را به پوست سر خود بمالید.

پوست سر خود را با انگشتان خود به مدت 2-3 دقیقه ماساژ دهید. سرکه را به مدت حدود 20 دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب خنک بشویید. این کار را بیش از دو بار در هفته تکرار نکنید. اطمینان حاصل کنید که سرکه سیب را قبل از استفاده روی پوست سر خود رقیق کنید. همچنین می توانید مقداری عسل به این مخلوط اضافه کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل نرم کننده طبیعی است و به طور گسترده ای برای درمان عفونت های پوستی استفاده می شود. حتی ممکن است به کاهش خشکی پوست سر و مرطوب شدن آن کمک کند. روغن نارگیل را کمی گرم کنید. بهتر است روغن درخت چای را به این ماده اضافه کنید.

روغن را روی پوست سر خود بمالید و 5-7 دقیقه ماساژ دهید. قبل از شستن موها حداقل یک ساعت آن را روی سر خود نگه دارید. بهتر است اگر روغن را یک شب روی سر نگه دارید. این روش درمانی روغنی را هفته ای دو بار تکرار کنید.

آب لیمو

آب لیمو منبع غنی از اسید سیتریک است که می تواند به تعادل PH پوست سر شما کمک کند. حتی ممکن است به نوبه خود به کاهش خشکی پوست سر شما کمک کند. موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. فشار کمی وارد کنید (تا آب لیمو آزاد شود) و قطعه لیمو را به آرامی روی پوست سر خود بمالید. بگذارید حدود پنج دقیقه روی آن بماند. موهای خود را مثل همیشه بشویید و حالت دهید. این کار را تا دو بار در هفته انجام دهید. آب لیمو در صورت حساسیت به پوست می تواند احساس سوزش ایجاد کند. از این رو، قبل از امتحان این دارو، آن را روی قسمتی از پوست سر خود امتحان کنید.

آب پیاز

خشکی پوست سر و درمان آن | پزشکت

پیاز سرشار از مواد شیمیایی است که می تواند این بیماری شما را کاهش دهد. استفاده موضعی از آب پیاز ممکن است پوست پوسته پوسته را از بین ببرد و همچنین شوره سر را کاهش می دهد. یک پیاز را رنده کرده و آب آن را استخراج کنید. عسل را به این آب اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را با پنبه به پوست سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت 5- 10 دقیقه بماند. موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید. ابتدا دو بار در هفته آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید. هنگامی که وضعیت پوست سر خشک بهبود یافت، می توانید هر دو هفته یک بار برای رشد موهای سالم از آب پیاز استفاده کنید.

آب آلوئه ورا

بررسی ها نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند پوست سر شما را با اسیدهای آمینه، ویتامین ها، قندها و اسیدهای چرب تغذیه کند. این ماده همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند هرگونه عفونت را از بین ببرد و خشکی پوست سر را کاهش دهد. ژل آلوئه ورا تازه را از برگ استخراج کنید. مقداری آب به این مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا قوام شبه مانند بدست آید. این آب را روی پوست سر و موهای خود بمالید. برای چند دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید. آلوئه ورا را به مدت 20 دقیقه بگذارید و موهایتان مثل همیشه بشویید. این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید.

ماست

ماست پوست سر را تسکین می دهد و حاوی Lactobacillus paracasei است که به ترمیم سد پوست کمک می کند. این به نوبه خود به از بین بردن خشکی و شوره سر کمک می کند. محتوای بالای پروتئین تخم مرغ باعث تغذیه پوست سر و کاهش این بیماری می شود.

تخم مرغ را به همراه ماست بزنید تا خمیر یکدستی بدست آید. عسل را به این مخلوط اضافه کنید. این ماسک را روی پوست سر و موهای خود بمالید. بگذارید نیم ساعت بماند و سپس آن را با شامپوی معمولی بشویید. این کار را هفته ای یکبار انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده ضد قارچ است. حتی می تواند به مبارزه با هرگونه عفونت که ممکن است باعث خشکی پوست سر شود، کمک کند.

از جوش شیرین و گلاب خمیر درست کنید. خمیر را روی پوست سر خود بمالید و به مدت 2- 3 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. سپس با آب خنک بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

ویتامین E

خشکی پوست سر و درمان آن | پزشکت

روغن ویتامین E پوست شما را مرطوب نگه می دارد و همچنین از آن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند زیرا یک آنتی اکسیدان است. حتی می تواند به حل مسئله خشکی پوست سر کمک کند. کپسول ها را با دقت خرد و روغن موجود در داخل ظرف را خالی کنید. روغن را روی پوست سر خود بمالید و به مدت 5- 10 دقیقه به خوبی ماساژ دهید. بگذارید یک ساعت بماند و مثل همیشه موهایتان را بشویید. پوست سر خود را حداقل هفته ای یک بار با روغن ویتامین E ماساژ دهید.

 توجه: فقط پس از مشورت با متخصص پوست از این دارو استفاده کنید.

روغن زیتون

نفوذ چربی روغن زیتون در اپیدرم بسیار زیاد است. این خاصیت آن را بسیار مرطوب می کند، که ممکن است به تغذیه پوست سر خشک و از بین بردن شوره سر کمک کند. زرده تخم مرغ را بزنید و سایر مواد را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. موهای خود را با استفاده از شامپو و آب ولرم بشویید. این ماسک را هفته ای یک بار بزنید.

پیشگیری از خشک شدن پوست سر

خشکی پوست سر و درمان آن | پزشکت

با کمی مراقبت و توجه بیشتر می توانید تحریک ناشی از خشکی پوست سر را برطرف کنید. همراه با رعایت این روش های درمانی، نوشیدن آب فراوان برای آبرسانی به پوست و مو از داخل ضروری است. به غیر از استفاده از روش های درمانی و گزینه های درمانی OTC، می توانید از افزایش خشکی پوست سر خود نیز جلوگیری کنید. چند روش برای جلوگیری از خشکی پوست سر، عبارتند از:

  • از استفاده از شامپوها و نرم کننده های قوی با فرمول شیمیایی خودداری کنید زیرا باعث افزایش خشکی پوست سر شما می شود.
  • از شامپو زدن موها و پوست سر خود به دفعات زیاد خودداری کنید زیرا این کار می تواند پوست سر شما را از روغن های طبیعی پاک کند.
  • از استفاده از هوای گرم سشوار برای خشک کردن مو خودداری کنید زیرا باعث افزایش خشکی پوست سر می شود.
  • اطمینان حاصل کنید که برای افزایش گردش خون و حفظ تعادل طبیعی رطوبت پوست سر، پوست سر خود را مرتباً با روغن ماساژ دهید.
  • آجیل، تخم مرغ، غذاهای دریایی، مرغ، توفو، لبنیات، دانه های سویا، روغن کانولا، پاپایا، پرتقال و سبزیجات برگ سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف آنها دوز مورد نیاز روی، آهن، ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا  مورد نیاز برای سلامت پوست سر را تامین می کند.

برخورد با پوست سر خشک می تواند ناراحت کننده باشد، اما خبر خوب این است که شما می توانید به راحتی این بیماری را درمان کنید. در بسیاری از موارد، تغییر رژیم یا محصولات مراقبت از مو می تواند به حداقل رساندن مسئله کمک کند. درمان های خانگی ذکر شده در بالا می توانند به تسریع روند کمک کنند.

اگر این درمان های خانگی بعد از دو تا سه هفته نتیجه ای نداشتند، باید با پزشک خود مشورت کنید تا هرگونه بیماری زمینه ای را که باعث خشکی پوست سر می شود، رد کنید.

حقایقی در مورد خشکی پوست سر

خشکی پوست سر و درمان آن | پزشکت

  • خشکی پوست سر می تواند مانع رشد مو و ضعیف شدن فولیکول های مو شود و باعث ریزش مو شود.
  • خارش پوست سر همراه با لکه ها یا پوسته های سفید یکی از ویژگی های معمول پوست سر خشک است.
  • پوست سر خشک دارای پوسته های ریز و سفید است، در حالی که پوسته های شوره سر در صورت عدم استفاده از محصولات درمانی مناسب پوسته ها می توانند بزرگتر و مومی یا چرب شوند. شوره سر شامل وجود عفونت قارچی در پوست سر شما است.
  • یک شامپوی مرطوب کننده انتخاب کنید که حاوی مواد مغذی مغز پوست باشد. بهتر است از شامپوهای مملو از مواد شیمیایی که فقط شرایط را بدتر می کنند، خودداری کنید.
  • پاشیدن نمک روی پوست سر و ماساژ می تواند به رفع خشکی و پوسته پوسته شدن کمک کند. نمک یک ماده ضد میکروبی ملایم است که می تواند پوست را نیز لایه برداری کند. فراموش نکنید که نمک را با مقداری شامپو مخلوط کنید.
  • بسیاری از روش های درمانی ارائه شده در این مقاله می تواند برای افرادی که پوست سر خشک و موهای رنگ شده دارند استفاده شود. درمان روغن داغ، آلوئه ورا و سس مایونز بهترین راه حل برای درمان موهای رنگ شده هستند زیرا در رنگ موهای شما تداخلی ایجاد نمی کنند. برای موهای رنگ شده از داروهای درمانی که حاوی هر نوع اسید مانند آب لیمو یا سرکه سیب هستند استفاده نکنید.
  • برای نوزادان از روغن های خالص و ارگانیک مانند روغن نارگیل بکر یا روغن بادام استفاده کنید. روغن را روی سر کودک بمالید و خیلی آرام ماساژ دهید. می توانید بعد از 10- 5 دقیقه روشن ماندن روغن، شانه نرم برای از بین بردن پوسته پوسته ها استفاده کنید.
  • برای مرطوب سازی پوست خشک و خارش دار در کودکان می توانید از روغن زیتون بکر، روغن کودک یا روغن کرچک استفاده کنید.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/must-follow-tips-to-get-rid-of-dry-scalp/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز