لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

حساسیت به کاندوم

حساسیت به کاندوم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


حساسیت به کاندوم شما را ملزم می کند که در انتخاب نوع کاندوم دقت بیشتری داشته باشید. برای یادگیری صفر تا صد آلرژی به کاندوم این مقاله را بخوانید. اگر بعد از رابطه جنسی دچار خارش مکرر و بدون علت می شوید، این وضعیت، می تواند نشانه بروز یک واکنش آلرژیک باشد. در واقع، ممکن است که به کاندوم، یا هر ماده افزودنی دیگر مانند اسپرم کش، که شما یا همسرتان آن را استفاده کرده اید، حساسیت داشته باشید. اگرچه این مسئله ممکن است که به انواع کاندوم حساسیت داشته باشید، اما کاندوم های ساخته شده از لاتکس، شایع ترین علت بروز آلرژی هستند. اکثر موارد آلرژی‌ های که به لاتکس وابسته اند، به کندی ایجاد می ‌شوند. به عنوان مثال، این آلرژی ها، ممکن است که پس از سال ‌ها قرار گرفتن در معرض کاندوم، ایجاد ‌شوند.

علاوه براین، بروز آلرژی نسبت به لاتکس، در بین کارکنان سیستم های مراقبت های بهداشتی، بسیار شایع تر هستند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد علائم واکنش آلرژیک، محصولات جایگزین و زمان مراجعه به پزشک، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

علائم آلرژی به لاتکس

در بیشتر موارد، افرادی که به لاتکس یا مواد دیگر حساسیت دارند، یک واکنش موضعی را تجربه خواهند کرد. این بدان معنی است که این علائم فقط در قسمت هایی از بدن ظاهر می شوند که پوست شما مستقیماً با کاندوم تماس داشته باشد. به طور کلی، علائم یک واکنش آلرژیک موضعی، عبارت اند از:

  • ورم
  • خارش
  • سرخی
  • بروز برآمدگی و برجستگی
  • بثوراتی که شبیه راش هستند.

در موارد شدید، بروز یک واکنش آلرژیک در تمام بدن یا به صورت سیستمیک، ممکن است. در مورد زنان، بیشتر احتمال دارد که یک واکنش سیستمیک را تجربه کنند. این مسئله به این علت است که غشاهای مخاطی در واژن، پروتئین ‌های لاتکس را سریع‌ تر از غشاهای آلت تناسلی مردان، جذب می ‌کنند. علائم یک واکنش آلرژیک سیستمیک، عبارت اند از:

  • آبریزش چشم
  • برافروختگی صورت
  • آبریزش بینی یا احتقان
  • ایجاد کهیر در مناطقی که فرد با کاندوم تماس نداشته است.
  • بروز تورم در مناطقی که فرد با کاندوم تماس نداشته است.

در موارد نادر، بروز آنافیلاکسی نیز ممکن است رخ دهد. آنافیلاکسی، یک واکنش آلرژیک جدی و خطرناک محسوب می شود. در صورت بروز موارد زیر، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید:

  • بروز مشکل در بلع
  • بروز مشکل در تنفس
  • تورم دهان، گلو یا صورت

اگر درباره این علائم، سوالات بیشتری دارید، با یک پزشک ‌تماس بگیرید و با او مشورت کنید‌.

چرا واکنش آلرژیک اتفاق می افتد؟

حساسیت به کاندوم || پزشکت

لاتکس طبیعی، که از نظر رنگ با لاتکس مصنوعی متفاوت است، از درخت لاستیک تهیه می شود. این لاتکس، حاوی چندین نوع پروتئین است که به عنوان عوامل محرک بروز واکنش آلرژیک شناخته شده اند. اگر به لاتکس آلرژی داشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما این پروتئین ها را با عوامل مهاجم و مضر اشتباه می گیرد و برای مبارزه با آن ها، آنتی بادی آزاد می کند.

این پاسخ ایمنی ممکن است به بروز خارش، التهاب یا سایر علائم آلرژی منجر شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مطالعه ای در سال 2002، افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس، به برخی مواد غذایی نیز حساسیت دارند. برخی از غذاهای گیاهی، حاوی پروتئین هایی هستند که از نظر ساختاری، مشابه پروتئین های موجود در لاتکس هستند. این بدان معنی است که آن ها ممکن است پاسخ ایمنی مشابهی را تجربه کنند.

سلامت بانوان

اگر به موارد زیر حساسیت دارید، ممکن است با احتمال بیشتر آلرژی نسبت به لاتکس‌، مواجه شوید:

  • موز
  • کیوی
  • آووکادو
  • شاه بلوط
  • سیب زمینی
  • فلفل دلمه ای
  • گوجه فرنگی

اگر چه آلرژی به لاتکس، شایع تر است، اما این احتمال نیز وجود دارد که افراد، به سایر مواد سازنده لاتکس نیز حساسیت داشته باشند‌. به طور کلی، باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر مواد سازنده کاندوم، حاوی یک یا چند ترکیب تحریک کننده باشد، سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی را برای مبارزه با آنها ترشح خواهد کرد.

این مسئله می تواند منجر به بروز یک واکنش آلرژیک موضعی یا سیستمیک، در تمام بدن، شود.

راه کارهای جایگزین حساسیت به کاندوم

حساسیت به کاندوم || پزشکت

اگرچه اکثر کاندوم ها با لاتکس ساخته می شوند، اما جایگزین های زیادی نیز وجود دارد. مشکل آلرژی خود را با شریک جنسی خود در میان بگذارید و بهترین گزینه غیر لاتکسی را برای هر دوی خود انتخاب کنید. موارد زیر، از جمله گزینه های جایگزین هستند.

کاندوم های ساخته شده از پلی اورتان

کاندوم های پلی اورتان ساخته شده از پلاستیک، به طور موثری از بارداری پیشگیری می کنند و به طور همزمان، از شما و همسرتان در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت می کنند. این نوع کاندوم ها، هم برای زنان و هم برای مردان موجود هستند.

پلی اورتان، نازک تر از لاتکس است. گرما را به خوبی هدایت می کند. بنابراین این کاندوم ها می توانند نسبتا احساس طبیعی بودن را ایجاد کنند. اما پلی اورتان مانند لاتکس کشش نمی یابد. بنابراین این کاندوم ها ممکن است به خوبی سایر کاندوم ها نباشند. به همین علت، احتمال لیز خوردن یا پاره شدن آن ها بیشتر خواهد بود.

بر خلاف گزینه های دیگر، کاندوم های پلی اورتان با اکثر روان کننده ها سازگار هستند. از جمله روان کننده های سازگار با کاندوم های پلی اورتان، عبارت اند از:

  • آب
  • روغن
  • سیلیکون

اگر سوالات بیشتری درباره این نوع از کاندوم ها دارید، با یک پزشک مشورت کنید.

کاندوم های ساخته شده از پلی ‌سوپرن

این کاندوم ها، جزو جدیدترین محصولات پیشگیری کننده به حساب می‌ آیند. برخی از افراد، حتی استفاده از این نوع کاندوم ها را به لاتکس ترجیح می دهند. پلی ایزوپرن، یک لاستیک مصنوعی است. این ماده گرما را بهتر از لاتکس هدایت می کند که می تواند حس طبیعی تری ایجاد کند. همچنین کشش بهتری نسبت به پلی اورتان دارد.

کاندوم های پلی ایزوپرن، از افراد در برابر بیماری های مقاربتی و بارداری محافظت می کنند. اما فقط برای مردان در دسترس هستند. این نوع از کاندوم ها را می توان با روان کننده ساخته شده بر پایه آب یا سیلیکون، استفاده کرد.

کاندوم های پوست بره

حساسیت به کاندوم || پزشکت

کاندوم های پوست بره، مدت ها قبل از تولید لاتکس استفاده می شدند. این کاندوم ها که از پوشش روده گوسفند ساخته شده اند، “طبیعی” هستند. این نوع کاندوم ها، منجر به افزایش حساسیت می شوند و بسیاری از مردم می گویند که اصلا نمی توانند این نوع کاندوم ها را حس کنند.

با این حال، کاندوم های پوست بره، متخلخل هستند و ویروس ها می توانند مستقیماً از آن ها عبور کنند. اگرچه کاندوم های پوست بره می توانند از فرد، به طور موثر در برابر بارداری محافظت کنند، اما از انتقال بیماری های مقاربتی پیشگیری نمی کنند. استفاده از این کاندوم ها، برای زوج های تک همسری که تست STI منفی داشته اند، توصیه می شود.

علاوه براین، باید به این نکته توجه داشته باشید که کاندوم های پوست بره، فقط در انواع مردانه موجود هستند. علاوه براین، برخی از کاندوم ها می توانند حاوی اسپرم کش (nonoxynol-9) باشند.

اسپرم کش ها

اسپرم کش ها معمولا به شکل ژل، شیاف و روان کننده های کاندوم استفاده می شوند. Nonoxynol-9 رایج ترین ماده فعال استفاده شده در اسپرم کش ها است. اثبات شده است که این ماده، باعث بروز تحریک در برخی افراد می شود، به خصوص زمانی که به طور مکرر استفاده شود.

پزشکان بر این باور بودند که اسپرم کش ها، که اسپرم را از بین می برند، می توانند به محافظت در برابر بارداری و برخی از بیماری های مقاربتی، کمک کنند.

برخی از کارشناسان، معتقدند که کاندوم های روغن کاری شده با اسپرم کش، در پیشگیری از بارداری، موثرتر از سایر کاندوم ها نیستند. علاوه براین، یک‌ پژوهش ثابت کرده است که اسپرم کش ها، در برابر بیماری های مقاربتی، موثر نیستند. در واقع، استفاده مکرر از اسپرم کش ممکن است خطر ابتلا به HIV یا عفونت های دیگر را افزایش دهد.

اگرچه اسپرم کش، دیگر در اکثر کاندوم ها استفاده نمی شود، اما در کل ممنوع نشده است. این بدان معناست که برخی از تولیدکنندگان کاندوم ممکن است هنوز هم به محصول خود اسپرم کش اضافه کنند. این محصولات بر این اساس برچسب گذاری می شوند.

به هر حال، در صورتی که فکر می کنید اسپرم کش مقصر بروز واکنش آلرژیک در شما است، می توانید از یک کاندوم معمولی لاتکس استفاده کنید. مطمئن شوید که روی محصول، برچسب “روان کاری شده” زده شده است، اما “روغن کاری شده با اسپرم کش” موجود نیست.

علاوه براین، ممکن است واکنش آلرژیک، ناشی از روان کننده ای باشد که شما استفاده می کنید.

روان کننده ها و واکنش های آلرژیک

حساسیت به کاندوم || پزشکت

روان کننده های مخصوص برقراری رابطه جنسی، برای افزایش لذت جنسی طراحی شده اند. اما حاوی طیف گسترده ای از مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند که می توانند باعث بروز تحریک شوند. از جمله مواد سازنده این روان کننده ها، عبارت اند از:

  • پارابن
  • گلیسیرین
  • پروپیلن گلیکول

به طور کلی، این مواد علاوه بر بروز تحریک و خارش، می توانند باعث رشد بیش از حد باکتری ها نیز شوند. این مسئله، می تواند منجر به بروز عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی شود. برای مقابله با این مشکل، می توانید روش هایی را امتحان کنید. اکثر مردم به مواد تشکیل دهنده روان کننده های مورد استفاده شان، توجه چندانی نمی کنند.

با این حال، اگر تحریک یا عفونت های مکرر را تجربه می کنید، بهتر است به دنبال محصولی طبیعی تر باشید. در صورتی که درباره روان کننده های طبیعی، سوالاتی دارید، می توانید با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید. پزشک محصولات مناسبی را به شما معرفی خواهد کرد.

البته، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که روان کننده های طبیعی، با همه کاندوم ها سازگار نیستند، بنابراین قبل از استفاده، حتما اطلاعات مندرج بر روی بسته بندی آن را مطالعه کنید. علاوه براین، پزشک شما می تواند به هر سوالی که در مورد استفاده مناسب و موثر از این روان کننده ها دارید، پاسخ دهد.

در آلرژی به کاندوم، چه زمانی مشاوره پزشکی بگیرم؟

اگر علائم شما بیش از دو روز ادامه داشته باشد، یا پس از امتحان گزینه های جایگزین، ادامه پیدا کنند، باید به پزشک خود اطلاع بدهید. علائم شما ممکن است نتیجه یک عفونت یا سایر بیماری های زمینه ای باشند. بنابراین، باید در اسرع وقت، با یک پزشک مشورت کنید و در صورت لزوم، به کلینیک های درمانی مراجعه کنید.

پزشک شما می ‌تواند یک معاینه فیزیکی انجام دهد و آزمایش ‌های تشخیصی را برای بررسی ابتلا به بیماری ‌های مقاربتی شایع و عفونت‌ های باکتریایی، انجام دهد. اکثر عفونت های تناسلی را می توان با مصرف یک دوره داروهای آنتی بیوتیکی، از بین برد. اما در صورت عدم درمان، برخی عفونت ها می توانند منجر به بروز عوارض شدید مانند ناباروری شوند.

اگر نتیجه آزمایشات شما منفی شد، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد. متخصص آلرژی، یک آزمایش پچ انجام می دهد تا به شناسایی ماده ای که علائم شما را تحریک می کند، اقدام کند.

اگر سوالات بیشتری درباره آلرژی به کاندوم دارید، با پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز