لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

 انواع سرطان در نوجوانان

 انواع سرطان در نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

انواع سرطان در نوجوانان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انواع سرطان در نوجوانان (سنین 15 تا 19 سال)، ترکیبی از انواع مختلفی سرطان هایی است که می تواند در کودکان و بزرگسالان ایجاد شود. انواع سرطان هایی که در نوجوانان دیده می شود فقط مختص این گروه سنی نیست. اما شایع ترین سرطان ها در نوجوانان با شایع آنها در کودکان خردسال یا بزرگسالان متفاوت است.

سرطان زمانی که سلول های بدن شروع به رشد بیش از حد می کنند، رخ می دهد. سلول های سرطانی تقریباً در هر قسمت از بدن می توانند به سرطان تبدیل شوند. حتی ممکن است به سایر مناطق بدن انتشار یابند.

سرطان در نوجوانان اغلب به عنوان سرطان در سنین 15 تا 19 سال تعریف می شود. سرطان در نوجوانان شایع نیست، اما انواع مختلفی از سرطان در این گروه سنی می تواند رخ دهد و درمان این سرطان ها می تواند چالش برانگیز باشد.

بیشتر سرطان ها در سالمندان رخ می دهد. سرطان هایی دوران کودکی (قبل از 15 سالگی) بسیار کمتر مشاهده می شوند. انواع سرطان هایی که در کودکان ایجاد می شود اغلب با انواع بزرگسالان متفاوت هستند. سرطان های دوران کودکی اغلب نتیجه تغییر DNA (ژن) در سلول ها هستند که در اوایل زندگی، حتی گاهی قبل از تولد اتفاق میفتد. برخلاف بسیاری از سرطان ها در بزرگسالان، سرطان های دوران کودکی ارتباط جدی با سبک زندگی یا عوامل خطرزای محیطی ندارند.

عوامل خطر و علت سرطان در نوجوانان

فاکتور خطر هر چیزی است که شانس ابتلا به بیماری مانند سرطان را افزایش دهد. سرطان های مختلف، عوامل خطر متفاوتی دارند.

در سالمندان، بسیاری از سرطان ها با عوامل خطر محیطی مانند سیگار کشیدن، اضافه وزن، رژیم غذایی ناسالم، عدم ورزش کافی و نوشیدن بیش از حد الکل ارتباط دارند. قرار گرفتن در معرض اشیاء موجود در محیط مانند رادون، آلودگی هوا، آزبست یا تشعشعات در طی آزمایشات پزشکی یا اقدامات پزشکی نیز در برخی از سرطان های بزرگسالان نقش دارد. این نوع عوامل خطر معمولاً سالها به طول می انجامد تا خطر ابتلا به سرطان را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین تصور نمی شود که آنها در سرطان در کودکان یا نوجوانان نقش زیادی داشته باشند.

سرطان در نتیجه تغییرات (جهش ها) در ژن های داخل سلول های بدن رخ می دهد. ژن ها که از DNA ساخته شده اند تقریباً همه فعالیت سلول های ما را کنترل می کنند.

به طور کلی برخی از دلایل شناخته شده سرطان در نوجوانان، عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) نور خورشید یا تخت های برنزه می تواند خطر ابتلا به ملانوم را افزایش دهد.
  • درمان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان دوران کودکی می تواند خطر ابتلا به سرطان دوم، به ویژه سرطان خون را بعداً افزایش دهد.
  • عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می تواند خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین و برخی دیگر از سرطان ها را افزایش دهد.

انواع سرطان در نوجوانان

 انواع سرطان در نوجوانان | پزشکت

لنفوم در نوجوانان

لنفوم، سرطانی است که در سلول های سیستم ایمنی بدن به نام لنفوسیت شروع می شود. این سرطان ها غالباً در غدد لنفاوی یا در سایر بافت های لنفاوی مانند لوزه ها یا تیموس شروع می شوند. آنها همچنین می توانند مغز استخوان و سایر اندام های بدن را تحت تأثیر قرار دهند. علائم این بیماری به محل شروع سرطان بستگی دارد. حتی می تواند شامل کاهش وزن، تب، تعریق، خستگی و توده هایی (تورم غدد لنفاوی) زیر پوست در گردن، زیر بغل یا کشاله ران باشد.

2 نوع اصلی لنفوم، لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین است. هر دو نوع می تواند در بزرگسالان رخ دهد.

لنفوم هوچکین در 2 گروه سنی اوایل بزرگسالی (سنین 15 تا 40 سال، اما معمولا افراد 20 ساله) و اواخر بزرگسالی (بعد از 55 سالگی) شایع است. این نوع سرطان در تمام گروه های سنی یک فرایند یکسانی دارد.

لنفوم غیر هوچکین (NHL) در نوجوانان کمتر از لنفوم هوچکین دیده می شود، اما با افزایش سن خطر ابتلا به NHL افزایش می یابد.

سرطان خون در نوجوانان

 انواع سرطان در نوجوانان | پزشکت

سرطان خون، مغز استخوان و خون را درگیر می کند. آنها شایعترین سرطانها در کودکان هستند، اما در هر سنی ممکن است بروز کنند. در حقیقت، بیشتر سرطان خون در سالمندان رخ می دهد.

سرطان خون در نوجوانان معمولاً از نوع حاد (سریع در حال رشد) مانند لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) یا لوسمی میلوئید حاد (AML) است. سرطان خون می تواند باعث خستگی، ضعف، رنگ پریدگی، خونریزی یا کبودی، تب، کاهش وزن، درد استخوان و مفصل و سایر علائم شود. سرطان خون حاد می تواند به سرعت رشد کند، بنابراین به محض بروز علائم فرد باید تحت درمان قرار بگیرد. پیش آگهی لوسمی های حاد در بیماران با سن های پایین بهتر است.

سرطان تیروئید در نوجوانان

خطر ابتلا به سرطان تیروئید با افزایش سن بیشتر می شود. اما خطر آن در زنان جوان نسبت به مردان شایع تر است.

اصلی ترین علامت سرطان تیروئید، وجود توده در جلوی گردن است. بیشتر توده های تیروئید سرطان نیستند، اما بررسی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. علائم دیگر سرطان تیروئید می تواند شامل درد یا تورم در گردن، مشکل تنفس یا بلع و تغییر صدا باشد. میزان بهبودی سرطان های تیروئید معمولاً بسیار خوب است.

تومورهای مغز و نخاع در نوجوانان

 انواع سرطان در نوجوانان | پزشکت

انواع مختلفی از تومورهای مغز و نخاع وجود دارد. گزینه های درمانی و میزان موفقیت درمان هر یک از آنها متفاوت است.

در کودکان، بیشتر تومورهای مغزی از قسمت های پایین مغز مانند مخچه یا ساقه مغز شروع می شوند. بزرگسالان به احتمال زیاد به تومورهایی در قسمت های فوقانی مغز مبتلا می شوند. تومور در نوجوانان می تواند در هر دو منطقه رخ دهد.

در تمام گروه های سنی تومور نخاع نسبت به تومور مغزی کمتر دیده می شود. این تومورها می توانند باعث بی حسی، ضعف یا از دست دادن هماهنگی در بازوها یا پاها (معمولاً در دو طرف بدن) و همچنین مشکلات مثانه یا روده شوند.

سرطان بیضه در نوجوانان

سرطان بیضه غالباً در مردان جوان دیده می شود. حدود نیمی از سرطان های بیضه در مردان بین سنین 20 تا 34 سال اتفاق میفتد، اما در هر سنی از جمله در نوجوانان ممکن است رخ دهد.

اغلب اوقات، اولین علامت سرطان بیضه، رشد توده بر روی بیضه، یا التهاب بیضه است. برخی از تومورهای بیضه ممکن است باعث درد شوند، اما در اکثر مواقع بیمار دردی را احساس نمی کند. بررسی هرگونه توده در اسرع وقت توسط پزشک مهم است تا علت آن مشخص شود.

به طور کلی پیش آگهی سرطان های بیضه بسیار خوب است و در اکثر مواقع این سرطان ها قابل درمان هستند.

سارکوم (سرطان استخوان یا بافت نرم)

سارکوم سرطان هایی است که در بافت های همبند مانند عضلات، استخوان ها یا سلول های چربی شروع می شود.  سارکوما می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما برخی از انواع آن اغلب در کودکان بزرگتر و نوجوانان دیده می شود. 2 نوع اصلی سارکوم وجود دارد:

سارکوم استخوان

2 نوع متداول سرطان استخوان، استئوسارکوم و سارکوم اوینگ، بیشتر در نوجوانان دیده می شود. آنها اغلب باعث درد استخوان می شوند که شب یا با فعالیت بدتر می شود. این بیماری همچنین می توانند باعث التهاب در ناحیه اطراف استخوان شوند.

استئوساركوم معمولاً در مناطقی كه استخوان به سرعت در حال رشد است، مانند نزدیكی انتهای استخوان های پا یا بازو شروع می شود. متداول ترین مکان ها برای شروع سارکوم استخوان های لگن (مفصل ران)، دیواره قفسه سینه (مانند دنده ها یا تیغه های شانه) یا در وسط استخوان های پا است.

سارکومای بافت نرم

این سرطان ها می توانند در هر قسمتی از بدن شروع شوند، اما اغلب بازوها یا پاها را درگیر می کند. علائم به محل شروع سارکوم بستگی دارد و می تواند شامل توده هایی (که ممکن است باعث درد شود یا نباشد)، التهاب یا مشکلات روده شود.

ملانوم در نوجوانان

 انواع سرطان در نوجوانان | پزشکت

ملانوم در سالمند بیشتر رخ می دهد. اما در افراد کمتر از 30 سال (به ویژه زنان جوان) نیز مشاهده می شود. ملانوما که جنبه ارثی دارند، می تواند در سنین پایین تر رخ دهد.

مهمترین علامت هشدار دهنده ملانوم، لکه جدیدی در پوست یا لکه ای است که از نظر اندازه، شکل یا رنگ تغییر می کند. لکه ای که به نظر می رسد متفاوت از سایر نقاط روی پوست شما است نیز می تواند هشدار دهنده باشد و باید توسط پزشک بررسی شود.

در صورت تشخیص و درمان زود هنگام ملانوم، شانس بهبود آن اغلب بسیار خوب است. اما اگر به موقع درمان نشود، غالباً می تواند به سرعت رشد و انتشار یابد که این امر می تواند درمان آن را بسیار دشوار کند.

سرطان تخمدان در نوجوانان

به طور کلی، سرطان تخمدان در زنان سالمند بسیار بیشتر دیده می شود. اما برخی از انواع سرطان های تخمدان که به تومورهای سلولهای زایایی معروف هستند، در نوجوانان و زنان جوان شیوع بیشتری دارد.

سرطان تخمدان زودرس معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. اما برخی از نوجوانان و خانم های جوان ممکن است هنگام غذا خوردن به سرعت احساس سیری کنند یا دچار نفخ غیر طبیعی، درد شکم یا علائم ادراری شوند. اگر چنین علائمی بیش از چند هفته طول کشید، باید توسط پزشک بررسی شوند.

آیا می توان از بروز سرطان در نوجوانان پیشگیری کرد؟

 انواع سرطان در نوجوانان | پزشکت

بیشتر سرطان ها در نوجوانان علت مشخصی ندارند. بنابراین نمی توان از همه آنها جلوگیری کرد؛ اما می توان احتمال بروز آنها را کاهش داد.

چند عامل محیطی، مانند قرار گرفتن در معرض اشعه، با خطر ابتلا به سرطان در نوجوانان ارتباط دارد. برخی موارد وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان رعایت کنید، مانند:

  • سیگار نکشیدن
  • محدود کردن زمان صرف شده در زیر نور آفتاب و اجتناب از سالن های برنزه کردن
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از رابطه جنسی محافظت شده که می تواند خطر ابتلا به برخی از عفونت های مرتبط با سرطان مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) را کاهش دهد.

در حالی که عوامل مرتبط با سبک زندگی و محیط زیست تأثیر زیادی در سرطان در نوجوانان ندارند. اما قرار گرفتن در معرض این عوامل خطر در طی سالهای نوجوانی همچنان می تواند خطر ابتلا به سرطان در فرد را افزایش دهد. ایجاد و حفظ عادات سالم در اوایل زندگی از جمله عدم استعمال سیگار، حفظ وزن مناسب، تحرک و رژیم غذایی مهم بسیار مهم است. عادات سالم مانند بعداً می تواند خطر ابتلا به انواع دیگر مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

واکسن برای جلوگیری از سرطان

برخی از واکسن ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان در فرد را کاهش دهند. به عنوان مثال، یک سری واکسن برای کمک به جلوگیری از عفونت با HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)، گروه ویروس های مرتبط با دهانه رحم و 5 سرطان دیگر در دسترس است. حتی اگر این سرطان ها در سنین بالاتر ایجاد شوند، این واکسن ها در صورت انجام بین 9 تا 12 سالگی بهترین نتیجه را دارند. کودکان و بزرگسالان 13 تا 26 ساله که هنوز واکسن HPV دریافت نکرده اند همه دوزهای آنها باید در اسرع وقت واکسینه شوند.

واکسن ها همچنین می توانند در جلوگیری از عفونت ویروس هپاتیت B)HBV) موثر باشند. عفونت مزمن با HBV خطر ابتلا به سرطان کبد در مراحل بعدی زندگی را افزایش می دهد.

منبع:

https://www.cancer.org/cancer/cancer-in-adolescents/prevention.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز