لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بلع زیاد هوا یا آئروفاژی

بلع زیاد هوا یا آئروفاژی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آئروفاژی یا بلع زیاد هوا، اصطلاح پزشکی برای بلع زیاد و مکرر هوا است. همه ما هنگام صحبت کردن، غذا خوردن یا خندیدن مقداری هوا را می بلعیم. افراد مبتلا به آئروفاژی هوا زیادی می بلعند. این وضعیت علائم گوارشی ناراحت کننده ای ایجاد می کند. این علائم شامل مواردی مانند اتساع شکم، نفخ، آروغ زدن و نفخ شکم  می شود. آئروفاژی می تواند مزمن (طولانی مدت) یا حاد (کوتاه مدت) باشد و می تواند به عوامل فیزیکی و روانی مرتبط باشد.

علائم آئروفاژی یا بلع هوا چیست؟

ما فقط با خوردن و آشامیدن حدود 2 لیتر هوا در روز می بلعیم. حدود نیمی از آن را آروغ می زنیم. بقیه از طریق روده کوچک حرکت کرده و از رکتوم به شکل نفخ خارج می شود. اکثر ما در پردازش و دفع این گاز مشکلی نداریم. افراد مبتلا به آئروفاژی که هوای زیادی را جذب می کنند، علائم ناراحت کننده ای را تجربه می کنند.

یک مطالعه منتشر شده توسط فارماکولوژی و درمان غذایی نشان داد 56 درصد از افراد مبتلا به آئروفاژی از آروغ زدن، 27 درصد از نفخ و 19 درصد از درد و اتساع شکم شکایت داشتند. تحقیقات منتشر شده نشان می دهد این اتساع در صبح کمتر است (احتمالاً به دلیل دفع ناخودآگاه گاز در طول شب از طریق مقعد) و در طول روز پیشرفت می کند. علائم دیگر شامل بلعیدن هوا و نفخ است.

کتابچه راهنمای مرک گزارش می دهد که ما به طور متوسط حدود 13 تا 21 بار در روز گاز را از مقعد خود عبور می دهیم، اگرچه این تعداد در افراد مبتلا به آئروفاژی افزایش می یابد.

آیا آئروفاژی است یا سوء هاضمه؟

در حالی که آئروفاژی در بسیاری از علائم مشابه با سوء هاضمه – عمدتاً ناراحتی بالای شکم – مشترک است، این دو اختلال متمایز هستند. در مطالعه فارماکولوژی و درمان غذایی، افرادی که دچار سوء هاضمه بودند نسبت به کسانی که آئروفاژی داشتند، استعداد بیشتری برای گزارش علائم زیر داشتند:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس سیری بدون خوردن مقادیر زیاد
  • کاهش وزن

چه عواملی منجر می شود ما هوا را ببلعیم؟

دریافت مقدار مناسب هوا به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، اما به دلایل متعددی ممکن است همه چیز خراب شود. آئروفاژی می تواند ناشی از مشکلات مربوط به یکی از موارد زیر باشد:

مکانیک

نحوه تنفس، خوردن و آشامیدن ما نقش کلیدی در شکل گیری آئروفاژی دارد. برخی از مواردی که منجر به بلع بیش از حد هوا می شود عبارتند از:

  • سریع غذا خوردن (مثلاً خوردن لقمه دوم قبل از جویدن کامل و بلعیده شدن لقمه اول)
  • صحبت کردن در حین غذا خوردن
  • آدامس
  • نوشیدن از طریق نی (مکیدن هوای بیشتری را جذب می کند)
  • سیگار کشیدن (دوباره به دلیل عمل مکیدن)
  • تنفس دهانی
  • به شدت ورزش کردن
  • نوشیدن نوشابه های گازدار
  • پوشیدن پروتزهای گشاد

دلایل پزشکی بلع هوا

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص که از دستگاه‌هایی برای کمک به تنفس استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آئروفاژی هستند. یک مثال تهویه غیر تهاجمی (NIV) است. این هر نوع حمایت تنفسی است که برای قرار دادن لوله در بینی یا دهان فرد کوتاهی می کند.

یکی از اشکال رایج NIV دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) است که برای درمان افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب استفاده می شود . آپنه خواب وضعیتی است که در آن راه های هوایی در هنگام خواب مسدود می شوند. این انسداد – که به دلیل شلی یا عملکرد نامناسب عضلات واقع در پشت گلو اتفاق می افتد – جریان هوا را محدود می کند و خواب را مختل می کند.

دستگاه CPAP فشار هوای مداوم را از طریق یک ماسک یا لوله فراهم می کند. اگر فشار به درستی تنظیم نشده باشد، یا پوشنده دارای احتقان باشد، هوای بیش از حد ممکن است بلعیده شود. این منجر به آئروفاژی می شود.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که 50 درصد افراد با استفاده از دستگاه CPAP حداقل یک علامت آئروفاژی داشتند.

سایر افرادی که ممکن است نیاز به تنفس کمکی داشته باشند و در معرض خطر بیشتری برای آئروفاژی هستند، شامل افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و افراد مبتلا به انواع خاصی از نارسایی قلبی هستند.

دلایل روانی بلع هوا

در یک مطالعه که بزرگسالان مبتلا به آئروفاژی را با بزرگسالان مبتلا به سوء هاضمه مقایسه کرد، محققان دریافتند که 19 درصد از افراد مبتلا به آئروفاژی در مقابل فقط 6 درصد از افراد مبتلا به سوء هاضمه، اضطراب داشتند. ارتباط بین اضطراب و آئروفاژی در مطالعه دیگری که در مجله منتشر شد بررسی ها نشان داد افراد مبتلا به آروغ زدن بیش از حد از مطالعه خود بی خبر بودند، آروغ آنها به طور قابل توجهی کمتر از زمانی بود که می دانستند مشاهده می شوند. کارشناسان بر این باورند که آئروفاژی ممکن است یک رفتار آموخته شده توسط افراد دارای اضطراب برای مقابله با استرس باشد.

چگونه آئروفاژی تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که آئروفاژی برخی از علائم مشابه را با اختلالات گوارشی رایج مانند بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)، آلرژی های غذایی و انسداد روده دارد، پزشک ممکن است ابتدا این شرایط را آزمایش کند. اگر هیچ دلیل فیزیکی برای مشکلات روده شما یافت نشد و علائم شما پایدار بود، پزشک ممکن است آئروفاژی را تشخیص دهد.

پیش آگهی آئروفاژی چیست؟

نیازی به زندگی با آئروفاژی و علائم آزاردهنده آن نیست. در حالی که این عارضه می تواند تاثیر خود را بر کیفیت زندگی شما بگذارد، درمان های بسیار موثری برای محدود کردن اثرات آن وجود دارد، اگر به طور کلی این بیماری را از بین نبرید. با متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه چه داروهایی ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

چگونه آئروفاژی را مدیریت کنیم؟

بلع زیاد هوا یا آئروفاژی | پزشکت

در حالی که برخی از پزشکان ممکن است داروهایی مانند سایمتیکون و دایمتیکون را برای کاهش تشکیل گاز در روده تجویز کنند، درمان دارویی زیادی برای درمان آئروفاژی وجود ندارد. اکثر متخصصان گفتار درمانی را برای بهبود تنفس هنگام صحبت کردن توصیه می کنند. آنها همچنین درمان اصلاح رفتار را به موارد زیر توصیه می کنند:

  • تنفس آهسته را تمرین کنید
  • روش های موثر مقابله با استرس و اضطراب را بیاموزید

مطالعه در اصلاح رفتار مجله منتشر شده تجربیات یک زن مبتلا به آروغ زدن مزمن را برجسته کرد. رفتار درمانی که بر تنفس و بلع متمرکز بود به او کمک کرد تا آروغ های خود را در مدت 5 دقیقه از 18 به 3 کاهش دهد. در یک پیگیری 18 ماهه، نتایج همچنان پابرجا بود.

در طول هر روز، همه به طور تصادفی هوا را می بلعند. چه هنگام غذا خوردن، صحبت کردن یا خندیدن انجام شود، این اتفاق می افتد. با این حال، برای برخی افراد، هوای زیادی بلعیده می شود که منجر به مشکلاتی مانند گرفتگی معده، گاز، آروغ زدن و نفخ می شود. این بیماری که به عنوان آئروفاژیا شناخته می شود، توسط تعدادی کاتالیزور ایجاد می شود. برخی از افراد ممکن است خیلی سریع غذا بخورند. دیگران ممکن است عادت به صحبت کردن در حین غذا خوردن داشته باشند. همچنین می تواند ناشی از جویدن آدامس، تنفس دهانی، نوشیدنی های گازدار و ورزش شدید باشد. در برخی موارد، یک بیماری زمینه ای مانند آپنه خواب مقصر است. علت هرچه که باشد، مهم است که بدانیم آئروفاژی چیست و چگونه اثرات آن را مدیریت کنیم.

تنفس آهسته و آگاهانه را تمرین کنید.

بیشتر افراد قبلاً در مورد فواید توجه به تنفس خود شنیده اند. یوگی ها تلاش بسیار آگاهانه ای برای تمرکز بر نفس های آهسته و عمیق انجام می دهند. وزنه برداران سنگین از روش تنفس والسالوا پیروی می کنند تا بتوانند پیشرفت کنند.

بیشتر افراد معمولاً زیاد به تکنیک تنفس خود فکر نمی کنند. به هر حال، افراد در طول عمر خود بیش از 600 میلیون نفس می کشند. با این حال، هنگامی که افراد تنفس آهسته آگاهانه را تمرین می کنند، کمتر احتمال دارد که هوا را ببلعند. تنفس آهسته یک اثر آرام بخش دارد و می تواند به تعدادی از عوارض جانبی مثبت منجر شود، اگرچه عادت کردن به آن نیاز به کمی دارد. چندین بار در روز، افرادی که با آئروفاژی سروکار دارند باید چند دقیقه در یک منطقه آرام قرار بگیرند تا بر تنفس خود تمرکز کنند. در حین تنفس، باید روی پر کردن ریه ها از پایین به بالا تمرکز کنند، چشمان خود را بسته نگه دارند و اجازه دهند چرخه دم و بازدم تا ده تا پانزده ثانیه طول بکشد. هرچه افراد بیشتر این روش را تمرین کنند، سریعتر با این روش تنفس سازگار می شوند.

با دهان بسته غذا بخورید.

بیشتر افراد در دوران کودکی به خاطر خوردن با دهان باز مورد سرزنش قرار می گرفتند. جویدن آدامس ممکن است به دلیل جویدن بلند آدامس با دهان باز نیز مقصر باشد. ترک کردن این عادت دشوار است. با این حال، هنگامی که افراد آگاه شوند که این کار را انجام می دهند، می توانند تلاش آگاهانه ای را برای متوقف کردن شروع کنند. عادت کردن به خوردن با دهان بسته زمان می برد. یک مکان خوب برای شروع این است که مقداری آدامس بخرند و آن را با دندان های آسیاب خود بجوند. در این تمرین تمرینی باید توجه داشته باشند و از طریق بینی نفس بکشند.

افرادی که با آئروفاژی سر و کار دارند باید وعده های کوچک غذا بخورند زیرا این امر به آنها اجازه می دهد دهان خود را بسته نگه دارند. هنگامی که آنها احساس راحتی بیشتری می کنند، ممکن است به سراغ مواد غذایی بزرگتر بروند که با وعده های کوچکتر شروع می شود و همانطور که احساس راحتی می کنند به بالا رفتن ادامه می دهند. هرچه افراد زمان بیشتری را صرف تمرین فعال نگه داشتن دهان خود در حین غذا خوردن کنند، در طول زمان احساس طبیعی‌تری خواهند داشت.

به دنبال درمان اضطراب و استرس باشید.

اگرچه ممکن است اولین علامتی نباشد که به ذهن می رسد، آئروفاژی اغلب یک علامت اولیه در بیمارانی است که از مواردی مانند افسردگی و اضطراب رنج می برند. اگر بیمار از آئروفاژی رنج می برد، همیشه این احتمال وجود دارد که یک مشکل روانی اساسی وجود داشته باشد که باید قبل از اینکه بتواند درازمدت از آئروفاژی رهایی یابد، برطرف شود. خبر خوب این است که علائم گویایی وجود دارد که باید مراقب آنها بود، از جمله مواجهه با شرایط غیرعادی چالش برانگیز در زندگی شخصی یا حرفه ای آنها یا وقوع یک تغییر عمده در زندگی. نگرانی بیش از حد تولید هورمون استرس را افزایش می دهد و این می تواند باعث شود افراد هوای بیشتری را در طول روز ببلعند.

اضطراب و استرس همیشه به راحتی قابل شناسایی نیستند. آنها اغلب می توانند در اشکال ظریف تری ظاهر شوند که رسیدن به انتهای آئروفاژی فرد را دشوار می کند. بیقراری و خستگی و علائمی مانند تحریک پذیری، مشکل در تمرکز، حملات پانیک و تردید در مواجهه با موقعیت های اجتماعی، شاخص های بزرگی هستند. اگر هر یک از این علائم زنگ خطر را به صدا در آورد، ایده خوبی است که به دنبال درمان اضطراب و استرس باشید.

لقمه های کوچکتر بگیرید.

زمانی که فردی کاملا گرسنه است، وقت صرف غذا برای او ممکن است سخت باشد. با این حال، با بلعیدن غذا، افراد به طور قابل توجهی شانس خود را برای بلعیدن پاکت های هوا با وعده غذایی خود افزایش می دهند. باز هم تمرین می خواهد. معمولاً حدود 3 تا 4 هفته طول می کشد تا یک عادت جدید پیدا کنید، و اگرچه کارهایی وجود دارد که افراد می توانند انجام دهند تا لقمه های کوچکتر را به یک عادت جدید تبدیل کنند.

به عنوان مثال، آنها باید همیشه هنگام غذا خوردن سر میز بنشینند. این امر مغز را تحریک می کند که آنها در حال خوردن یک وعده غذایی هستند و احساس نیاز به سریع غذا خوردن را کاهش می دهد، همانطور که اغلب در هنگام غذا خوردن در محل کار یا در جاده احساس نیاز به غذا خوردن را کاهش می دهد. در نهایت این به افراد اجازه می دهد تا روی اندازه های لقمه تمرکز کنند. آنها همچنین می توانند عادت کنند که چنگال خود را بین لقمه ها بگذارند. این تلاش آگاهانه به عنوان یادآوری برای توجه به اندازه نیش عمل می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز