لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

برداشتن پوست اضافی شکم

برداشتن پوست اضافی شکم | پزشکت

فهرست مطالب

جراحی برداشتن پوست اضافی شکم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

به برداشتن پوست اضافی شکم از قسمت تحتانی شکم (یعنی پانیکولوس)، پانیولکتومی یا Panniculectomy می گویند. این روش، یک عمل انتخابی است که برای رفع احتمالی پوست باقی مانده و اضافی در پایین شکم، انجام می شود. به طور معمول، پوست اضافی در پایین شکم، معمولاً در نتیجه کاهش وزن زیاد ایجاد می شود.

روش جراحی پانیکولکتومی، برداشتن پوست کشیده شده و چربی باقی مانده، از قسمت تحتانی شکم است. در این روش، جراح یک برش افقی در بالای ناحیه تناسلی بین باسن و احتمالاً برش دیگری از استخوان سینه تا استخوان لگن ایجاد می کند. تا چربی و پوست اضافی برداشته شود. این جراحی ممکن است به صورت یک برنامه جراحی نیازمند به بستری شدن و یا به صورت سرپایی انجام شود. اگر تصمیم گرفته اید که این روش جراحی را انجام دهید. پس از مراجعه به پزشک، او با شما درباره روش مناسب برای وضعیت کلی تان، مشورت خواهد کرد.

موارد ممنوعیت عمل جراحی پانیولکتومی

اگر مشکل و یا بیماری دیگری دارید که به خوبی کنترل نشده است، از جمله دیابت، بیماری قلبی و بیماری ریوی، ممکن است کاندید مناسبی برای جراحی برداشتن پوست زیر شکم، نباشید. همچنین، چاقی ممکن است خطر عوارض این روش جراحی را افزایش دهد. علاوه براین، در صورتی که سیگار می کشید. ممکن است برای انجام این عمل جراحی، کاندیدای مناسبی نباشید.

پانیکولکتومی، اغلب در بزرگسالان و در برخی موارد در نوجوانان، پس از کاهش وزن و رفع چاقی، انجام می شود. قبل از انجام پانیکولکتومی، به طور کلی باید شش ماه وزن ثابت داشته باشید. اگر قصد دارید مقدار قابل توجهی از وزن خود را کاهش دهید، پزشک معالج شما احتمالاً پیشنهاد خواهد داد که جراحی را به تعویق بیندازید.

خطرات احتمالی جراحی پانیکولکتومی

به طور کلی، خطرات احتمالی روش جراحی پانیکولکتومی، شامل موارد زیر است:

  • عفونت
  • ایجاد زخم
  • مرگ بافتی
  • تجمع مایعات
  • آسیب عصبی
  • شل شدن پوست
  • ترمیم ناقص زخم

هدف از انجام عمل جراحی پانیکولکتومی

برداشتن پوست اضافی شکم | پزشکت

ایجاد پوست اضافی، می تواند ناشی از کاهش وزن قابل توجه، انجام جراحی بای پس معده یا تغییر شیوه زندگی افراد، باشد. همچنین، ایجاد پوست اضافه در قسمت انتهایی شکم، ممکن است ناشی از افزایش سن، جراحی قبلی، بارداری یا وراثت باشد. در صورت داشتن پوست و چربی اضافی در ناحیه زیر شکم، که حتی ممکن است روی ران ها آویزان شود، پزشک معالج تان، ممکن است جراحی برداشتن پوست را توصیه کند، به ویژه اگر این آویزان شدن، باعث ایجاد زخم و بثورات شده و در فعالیت های روزانه فرد، مانند پیاده روی یا بهداشت شخصی، اختلال ایجاد کند.

این روش جراحی، می تواند با از بین بردن پوست اضافه، از بروز بیماری های مختلف، مانند قارچ های پوستی، پیشگیری کند. روش جراحی پانیولکتومی، ممکن است به عنوان شکلی از کانتور بدن شناخته شود. زیرا باعث باریک شدن ناحیه شکم می شود. اما جراحی برداشتن پوست، فقط برای از بین بردن پوست و چربی اضافی بوده و نوعی جراحی زیبایی محسوب نمی شود. اگر هدف نهایی شما، فقط مربوط به ظاهر و مسائل زیبایی است. می توانید به جای این جراحی، روش ابدومینوپلاستی را انتخاب کنید. این روش جراحی زیبایی، که بیشتر با نام جراحی زیبایی شکم شناخته می شود، علاوه بر از بین بردن چربی، ماهیچه های شکم را نیز سفت می کند.

پزشک معالج تان،‌ به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا پانیکولکتومی، از نظر پزشکی، برای شما ضروری و یا بی خطر است یا خیر. همچنین، پزشک معالج تان ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد برنامه ریزی و انجام جراحی، انجام تست های آزمایشگاهی را تجویز کند.

آماده شدن برای Panniculectomy

قبل از انجام جراحی برداشتن پوست، نیاز است که با جراح خود مشورت کنید. این مشورت، می تواند به شما فرصتی بدهد تا هر گونه سوال خود در مورد جراحی، از جمله خطرات و نتایج آن را، از پزشک تان بپرسید. علاوه بر این، می توانید در مورد سابقه پزشکی جراح تان، از جمله تخصص و آموزش جراحی پانیکولکتومی، از ‌آن ها سوال بپرسید.

جراحی زیبایی

همچنین، شما باید از وجود فردی که شما را از بیمارستان به خانه انتقال دهید، مطمئن شوید. علاوه براین، ضروری است که پس از انجام عمل جراحی، یک‌ نفر، به مدت یک شب، نزد شما بماند. جراحی پانیکولکتومی، به احتمال زیاد در بیمارستان یا مکان های دارای مجوز جراحی سرپایی، انجام خواهد شد.

لباس های گشاد پوشیده و یا همراه داشته باشید تا بتوانید به راحتی، لباس های تان را عوض کنید. برای انجام این عمل، باید لباس بیمارستانی بپوشید.

غذا و نوشیدنی. دستورالعمل های جراح خود را در مورد زمان توقف خوردن غذا و آشامیدن مایعات قبل از جراحی، دنبال کنید.

اگر وضعیت سلامتی و جسمانی شما، باعث بروز مشکلات پزشکی، مانند بثورات یا زخم هایی که به درمان پاسخ نداده اند، شده و یا اگر در فعالیت های روزانه تان تداخل داشته و با جراحی قابل اصلاح باشد، ممکن است پانیکلکتومی شما تحت پوشش بیمه قرار گیرد. اگر انجام جراحی پانیکلکتومی برای شما، از نظر پزشکی ضروری نباشد، احتمالاً هزینه آن را باید خودتان پرداخت کنید. به طور کلی، قبل از مراجعه به پزشک و انجام برنامه ریزی برای جراحی تان، با شرکت بیمه خود صحبت کنید. تا بدانید که آیا هزینه جراحی شما را پرداخت خواهند کرد یا خیر.

داروهای مربوط به جراحی پانیکولکتومی

چند روز قبل از عمل جراحی برداشتن پوست، پزشک ممکن است از شما بخواهد که مصرف آسپرین، ادویل (ایبوپروفن)، کومادین (وارفارین) و هر داروی دیگری را که می تواند با ایجاد خونریزی، باعث بروز مشکل شود، قطع کنید. درباره باید ها و نباید های مصرف‌ دارو، با یک‌ پزشک تماس بگیرید.

برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی، قبل از جراحی، در صورت مصرف هرگونه دارو، از جمله محصولات تجویزی و یا داروهای بدون نسخه، گیاهان و ویتامین ها، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر می خواهید لباسی جداگانه ای را برای پوشیدن در خانه داشته و یا شب را در بیمارستان سپری کنید، هرگونه اسناد، کارت بیمه درمانی و سایر مدارک را به همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید که مقدماتی را ترتیب دهید تا شخصی شما را بعد از عمل، از بیمارستان به خانه برساند.

تغییرات سبک زندگی قبل از عمل پانیکولکتومی

برداشتن پوست اضافی شکم | پزشکت

جراحان، اغلب ترک سیگار را، حداقل سه تا شش هفته قبل از جراحی برداشتن پوست، توصیه می کنند. سیگار کشیدن، جریان خون و اکسیژن را محدود می کند. حتی می تواند باعث بروز مرگ بافت، تاخیر بهبود زخم، کاهش لخته شدن خون، و عوارض جدی  و خطرناک مانند سکته مغزی، شود.

برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی، قبل از برنامه ریزی جراحی، از جراح خود در مورد خطرات احتمالی ممکن، سوال بپرسید. همچنین، به این نکته مهم توجه داشته باشید که ترک سیگار، می تواند نتایج جراحی را به میزان قابل توجهی، بهبود ببخشد.

قبل از انجام جراحی پانیکولکتومی، یک پرستار پارامترهای حیاتی شما را بررسی کرده و سابقه پزشکی تان را از شما می پرسد. در طی جراحی، شما داروی بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد. به طوری که در خواب بوده و نخواهید توانست هیچ دردی را احساس کنید.

با آغاز جراحی، برشی ایجاد می شود که به صورت افقی، در ناحیه بین ناف و ناحیه تناسلی قرار می گیرد. پوست و چربی اضافی، با چاقوی مخصوص و یا سایر ابزارهای جراحی، از طریق برش افقی، جدا می شود. سپس، باقیمانده پوست بالای شکم، به سمت پایین کشیده شده و محل برش با بخیه بسته می شود. ابزار های تخلیه، که لوله های نازکی هستند، ممکن است به طور موقت در زیر پوست قرار گیرند تا از تجمع مایعات جلوگیری شود.

بسته به میزان برداشتن پوست و چربی، معمولاً خود این روش جراحی، بین سه تا پنج ساعت طول می کشد. قبل از عمل جراحی برداشتن پوست، با پزشک خود مشورت کنید تا از تکنیک های مورد استفاده، مطلع شوید.

بعد از انجام جراحی پانیکولکتومی

برداشتن پوست اضافی شکم | پزشکت

بعد از انجام جراحی پانیکولکتومی، تحت نظر خواهید بود. هنگام بیدار شدن از بیهوشی، ممکن است از شما خواسته شود برخاسته و چند قدم راه بروید. بسته به میزان گستردگی عمل جراحی، ممکن است بتوانید در همان روز، در وضعیت پایدار پزشکی، به خانه بروید. و یا ممکن است مجبور شوید تا دو روز در بیمارستان بمانید.

برش شما با پانسمان گاز یا بانداژ، پوشانده می شود. بعد از یک یا دو روز، ممکن است پزشک معالج تان از شما بخواهد یک لباس کششی یا فشرده بپوشید تا از شکم در زمان بهبودی، حمایت کند. بیماران تا چند روز پس از عمل، درد و تورم را تجربه خواهند کرد. پزشک معالج تان به شما کمک می کند تا درد خود را کنترل کنید.

به طور کلی، باید از چهار تا شش هفته پس از عمل جراحی، از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. احتمالاً ظرف مدت چهار هفته، بتوانید به محل کار خود بازگردید. جراح تان به شما اطلاع می دهد که چه موقع برای قرار ملاقات بعدی، به مطب مراجعه کنید. برداشتن لوله های تخلیه، ممکن است در این ویزیت انجام شود.

به احتمال زیاد، شما در روزهای بعد از عمل، درد، تورم و کبودی را تجربه خواهید کرد. ممکن است در این مدت، احساس بی حسی و یا خستگی کنید.

برای کمک به کاهش فشار و درد شکم، سعی کنید پاها و باسن خود را در حالت استراحت، به صورت خم نگه دارید. ممکن است که پزشک شما، تا 48 ساعت پس از جراحی، شما را تحت نظر قرار دهد. ممکن است سه ماه طول بکشد تا تورم کاهش یافته و زخم ها به طور کامل بهبود یابند.

اگر با عوارضی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، تغییر ضربان قلب یا افزایش درد یا تورم مواجه شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مقابله با بازگشت پوست اضافی

روش جراحی برداشتن پوست، می تواند به شما در بهبود وضع ظاهری تان، کمک بسیار زیادی کند. اما ممکن است مدتی طول بکشد که شرایط مطلوب ایجاد شود. بیماران، بیش از یک سال پس از عمل، دچار اسکار قابل توجه می شوند. ممکن است تا دو سال طول بکشد تا زخم ها محو شده و نتایج مورد نظر را مشاهده کنید.

مطالعات نشان می دهند، کسانی که جراحی های برداشتن پوست را انجام می دهند. معمولاً روند بهبودی آرامی دارند، اما از نتایج نهایی عمل جراحی، راضی هستند.

به طور کلی، ممکن است که بیماران در سال اول پس از جراحی، متوجه شوند که نتیجه جراحی، آن چیزی نبوده است که انتظارش را داشتند. اگر می خواهید از این روش جراحی استفاده کنید، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که کسب نتایج مطلوب، نیاز به صبر و گذشت زمان دارد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/panniculectomy-2710164

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز