لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

جراحی

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رعایت رژیم غذایی بعد از عمل جراحی متناسب با نوع جراحی صورت گرفته و بیماری زمینه ای می تواند تاثیر زیادی در روند بهبودی شما داشته باشد. به طور کلی، اگر عمل جراحی انجام داده اید، غذایی که می خورید، می تواند تأثیر بسزایی در بازیابی سلامتی و سرعت بهبودی زخم شما داشته باشد. خوردن غذاهای مناسب می تواند از بروز عوارضی مانند یبوست و افزایش قند خون جلوگیری کند. همچنین، غذای مناسب، عناصر سازنده لازم تولید پروتئین های را، برای بهبود سریع عملکرد و ساختار پوست شما، فراهم می کند.

رژیم غذایی خود را بعد جراحی ارزیابی کنید.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای بهبود وضعیت تغذیه ای خود، برای بهبودی سریع زخم جراحی تان، انجام دهید، تمرکز بر مصرف غذاهای کامل است. این بدان معناست که غذاهایی را انتخاب کنید که “کامل” یا فرآوری نشده باشند. این انتخاب، به سلامتی شما کمک شایانی خواهد کرد.

به عنوان مثال، یک پرتقال می تواند یک غذای کامل باشد. اگرچه آب پرتقال، نسخه تجزیه شده تری از آن غذا به حساب می آید، اما خود پرتقال غذای کاملی به حساب می آید. سیب زمینی پخته یک غذای کامل است، در حالی که سیب زمینی سرخ کردنی، فرآوری شده و از سلامت کمتری برخوردار است.

بنابراین، بیشتر بخش های رژیم غذایی خود را، از غذاهای کامل، که در واقع محصولات سالمی برای خوردن روزانه هستند، تهیه کنید. یعنی نیاز نیست که فقط در هفته های بعد از عمل از غذاهای کامل استفاده کنید. بلکه سعی کنید همواره یک رژیم غذایی کامل داشته باشید. غذاهای فرآوری شده، دارای مقادیر بیشتری چربی، قند، نمک و مواد افزودنی شیمیایی هستند، اما فیبر و ویتامین های بسیار کمتری نسبت به غذاهای کامل دارند.

چرا مصرف مقدار زیاد فیبر بعد جراحی ضروری است؟

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی | پزشکت

مهم است که برای بهبودی زخم ناشی از جراحی، غذاهای حاوی فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. نه تنها غذاهای پر فیبر، سالم تر از غذاهای کم فیبر هستند، بلکه فیبر نقش مهمی در پیشگیری از بروز یبوست بعد از جراحی، ایفا می کند.

یبوست بیش از آنکه فقط بعد از عمل آزاردهنده باشد، در واقع می تواند بروز درد و احتمال بازگشت به بیمارستان را، در طول دوره بهبودی، افزایش دهد.

به جای افزودن یک مکمل فیبردار، مانند پوسته پسیلیوم، به رژیم غذایی تان، این را در نظر داشته باشید که غذاهای حاوی فیبر بالا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سعی کنید که فیبر مورد نیازتان را به روش طبیعی تری بدست آورید. مصرف مکمل ایده بدی نیست، اما فیبر موجود در غذا، بهتر بوده و در صورت مصرف با آب فراوان، از بروز یبوست پیشگیری می کند.

مصرف غذاهای دارای فیبر بالا بعد از جراحی

برای تامین فیبر مورد نیازتان، می توانید از این غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید:

  • میوه ها. میوه های تازه منبع عالی برای تامین ویتامین ها و فیبر هستند.
  • غلات کامل. این دسته از مواد غذایی شامل ذرت، بلغور جو دوسر و سایر غلات است.
  • سبزیجات. سبزیجات منبع عالی فیبر هستند و می توان آنها را به صورت تازه یا منجمد خریداری کرد.
  • نان سبوس دار. به طور کلی، به دنبال مصرف نان هایی باشید که در تولید آن ها، از غلات کامل استفاده شده و رنگ آن ها تیره تر است. نان سفید معمولاً بسیار تصفیه شده بوده و منبع خوبی از فیبر نیست.
  • غلات. همه غلات دارای فیبر بالا نیستند. برچسب محصول را بررسی کنید تا از خرید غلات قندی یا کم فیبر جلوگیری کنید. به دنبال غلات حاوی فیبر باشید. همچنین می توانید از غذاهای صبحانه سنتی، مانند بلغور جو دوسر یا خامه گندم استفاده کنید.

مصرف غذاهایی که باعث یبوست می شوند، ممنوع!

به طور معمول، بروز یبوست بعد از انجام عمل جراحی، شایع است. زیرا داروهای ضد درد، به ویژه اوپیوئیدها، اغلب در روزهای بعد از عمل جراحی استفاده می شوند. به طور کلی، این دسته از داروها، عوارض جانبی شناخته شده ای در کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج دارند.

با وجود این که برخی از غذاها می توانند به پیشگیری یا درمان یبوست کمک کنند، غذاهای دیگری نیز وجود دارند که احتمال ابتلا به یبوست را افزایش می دهند. یبوست می تواند سطح درد شما را افزایش داده و فشار اضافی را بر روی برش ایجاد کند. بنابراین مهم است که در صورت امکان از بروز یبوست، پیشگیری کنید.

غذاهای زیر ممکن است باعث بروز یبوست شوند:
  • گوشت قرمز. گوشت گاو و انواع دیگر گوشت های قرمز غالباً دارای چربی اشباع بالا هستند.
  • شیرینی. این دسته از غذاها شامل شیرینی، آب نبات، کیک و سایر غذاهای شیرین هستند.
  • غذاهای فرآوری شده. با وجود این که این غذاها فیبر کمی دارند، اما ممکن است قند و چربی بالایی داشته باشند.
  • پنیر. پنیر سرشار از چربی است. به طور ویژه، از مصرف لبنیات پرچرب از جمله بستنی و خامه خودداری کنید.
  • غذاهای خشک یا کم آب. این غذاها شامل میوه های خشک شده (آلو خشک استثنا است، می تواند به رفع یبوست کمک کند)، گوشت گاو و برخی از انواع چیپس های سیب زمینی است.

بر روی مصرف پروتئین بدون چربی تمرکز کنید.

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی | پزشکت

پروتئین بدون چربی را می توان در گوشت های بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون یافت. غذاهای دریایی، از جمله ماهی، منبع عالی برای تامین پروتئین بدون چربی هستند. مصرف گوشت قرمز به دلیل داشتن سطح بالای چربی اشباع شده و به دلیل ایجاد یبوست، توصیه نمی شود.

اگر گوشت نمی خورید یا به طور کلی، از مصرف گوشت لذت نمی برید، به یاد داشته باشید که پروتئین موردنیاز بدن، ممکن است از منابع زیادی، غیر از گوشت، تامین شود. مصرف آجیل، توفو، لوبیا و غذاهای گیاهی مانند تمپه و پروتئین گیاهی بافت دار (TVP) را برای تأمین نیاز پروتئین خود در نظر بگیرید.

محصولات لبنی نیز منبع پروتئین هستند، اما می توانند باعث بروز یبوست شوند، بنابراین باید از آنها در حد اعتدال استفاده کرد. اگر در خوردن غذا مشکل دارید، رژیم غذایی خود را با پودر پروتئین که می تواند به نوشیدنی هایی مانند اسموتی ها اضافه شود، تکمیل کنید.

مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه شده

غلات کامل، منبع عالی ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین فیبر هستند. تا حد امکان، از نان و غلات سبوس دار، به جاي محصولات فرآوری شده “سفيد” استفاده كنيد.

مصرف برنج، یک راه عالی برای افزودن غلات کامل به رژیم غذایی به شمار می آید، اما بسیاری از انواع برنج ها، به قدری فرآوری می شوند که ارزش غذایی آن ها حداقل می شود. از نظر محتوای مواد مغذی و فیبر، برنج قهوه ای یا انواع دیگری که فرآوری نشده اند را انتخاب کنید و از مصرف برنج سفید خودداری کنید.

صبحانه، زمانی ایده آل برای افزودن غلات کامل و فیبر به رژیم غذایی است. مصرف بیکن و تخم مرغ را کنار بگذارید و مصرف بلغور جو دوسر یا غلات کامل دیگر، نان گندم کامل و میوه های تازه را برای وعده صبح خود انتخاب کنید. اگر روده خود را جراحی کرده اید، قبل از افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی تان، از خوردن غلات کامل در دوران نقاهت، بدون مشورت با پزشک، خودداری کنید.

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه بعد از جراحی

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی | پزشکت

میوه ها و سبزیجات تازه حاوی، مواد مغذی و فیبر هستند. این مواد، برای بهبودی، در دوران نقاهت پس از جراحی، ضروری هستند. با وجود این که مصرف محصولات تازه، بهتر است، اما خوردن اقلام منجمد یا کنسرو شده نیز خوب هستند. سعی کنید محصولاتی مانند بروکلی تازه، که فرآوری نشده اند، استفاده کنید.

به طور کلی، از مصرف غذاهای فرآوری شده، مانند سوپ بروکلی کنسروی، خودداری کنید. یکی از عوارض جانبی مصرف میوه و سبزیجات، بیشتر از حد معمول، تولید گاز است. اگرچه این شرایط، می تواند یک مشکل آزاردهنده یا شرم آور باشد، اما باید در عرض یک یا دو روز برطرف شود.

اگر گاز به حدی شدید است که وجود فشار در معده یا گرفتگی شکم را احساس می کنید، می توانید مصرف محصولات تازه خود را کاهش داده یا از یک مسکن گاز استفاده کنید.

مصرف محصولات لبنی کم چرب بعد از جراحی

لبنیات، منبع عالی پروتئین هستند. به طور کلی، مصرف پروتئین ها برای بهبود بعد از جراحی ضروری است. اما بسیاری از مردم دریافته اند که مصرف لبنیات می تواند منجر به بروز یبوست بعد از عمل شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهند، محصولات لبنی می توانند ترشحات را در ریه ها افزایش دهند، بنابراین اگر دچار سرفه مزمن هستید، ممکن است بهتر ‌باشد، در کوتاه مدت از مصرف محصولات لبنی خودداری کنید.

اگر می توانید محصولات لبنی را بدون تجربه کردن یبوست بخورید، بر روی مصرف محصولات کم چرب، مانند شیر بدون چربی، پنیر و ماست تمرکز کنید. پنیر، کم چرب یا پر چرب، باید در حد اعتدال مصرف شود. تا زمانی که بتوانید تشخیص دهید که آیا خوردن پنیر باعث بروز یبوست در شما می شود یا خیر، می توانید مصرف را ادامه دهید.

مشکل عدم اشتها بعد از عمل

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی | پزشکت

گاهی اوقات، به دلیل عدم اشتها، غذا خوردن بعد از عمل جراحی مشکل می شود. این شرایط، به طور معمول چند روز پس از عمل خود به خود برطرف می شود. اما مهم است که در طول این دوره بهبودی، به خوردن غذاهای مغذی ادامه دهید. ابتلا به یبوست، می تواند باعث بروز بی اشتهایی شود.

در چنین شرایطی، قبل از مصرف داروهای بدون نسخه، با جراح خود در مورد راه های رفع یبوست صحبت کنید.

با وجود این که اکثر مردم، می توانند به راحتی چند کیلو وزن کم کنند، اما حذف وعده های غذایی بعد از عمل جراحی، راهی مناسب برای این کار نیست. عدم خوردن غذای کافی پس از جراحی می تواند روند بهبود را کند کرده و ترمیم زخم جراحی شما را به تاخیر بیاندازد.

بدن شما به پروتئین و سایر مواد مغذی برای ساختن بافت جدید سالم و ترمیم بافت های آسیب دیده در جراحی نیاز دارد. اگر یبوست ندارید و با این‌ حال، همچنان در اشتهای خود مشکل دارید، مصرف غذاهای پر کالری مانند اسموتی را در نظر بگیرید. اسموتی، می تواند حاوی لبنیات، میوه و حتی پودر پروتئین باشد.

افزودن کالری به رژیم غذایی

اگر بعد از جراحی قادر به دریافت کالری کافی نیستید. سعی کنید در صورت امکان از غذاهای حاوی کالری بالا استفاده کنید. یعنی خوردن غذاهایی که در هر لقمه کالری بیشتری نسبت به بقیه موارد دارند، می تواند برای شما مفید باشد. به عنوان مثال، یک فنجان سالاد سبز، کالری کمی دارد. در حالی که هر فنجان آووکادو، کالری بسیار بالایی دارد.

اگر مصرف کالری کافی یک مسئله مهم باشد، ممکن است بخواهید موارد کم کالری و بدون کالری را از رژیم غذایی خود حذف کنید. تا زمانی که بتوانید به اندازه کافی غذا بخورید، باید به این کار خود ادامه دهید. به عنوان مثال، از سس سالاد معمولی استفاده کنید. همچنین، می توانید جوش شیرین را با آب میوه یا نوشابه پر کالری جایگزین کنید.

اگر پس از جراحی در دریافت کالری کافی در رژیم غذایی خود با مشکل روبرو هستید. بهبودی شما می تواند تحت تأثیر قرار بگیرد. برای انتخاب بهترین روش درمانی، با یک‌ پزشک تماس گرفته و سوالات خود را از او بپرسید.

در صورتی که هر گونه مشکل و سوالی در مورد رژیم غذایی خود دارید بهتر است با یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ارتباط باشید. اصلاح رژیم غذایی با مشاوره آنلاین یکی از خدمات پزشکت است که با استفاده از آن می توانید به صورت فوری و تلفنی با متخصصین تغذیه و حتی سایر متخصصین پزشکی مانند متخصص گوارش، متخصص ریه، اورولوژی و حتی ماما و متخصص زنان و زایمان در ارتباط باشید و مشکل خود را در میان بگذارید.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/what-to-eat-during-your-recovery-after-surgery-3156923

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز