لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیباییکرونا

ماسکنه، آخرین عارضه پوستی کرونا ویروس

ماسکنه، آخرین عارضه پوستی کرونا ویروس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ماسکنه (maskne)، آخرین عارضه پوستی کرونا ویروس است که به لکه های قرمز و برجستگی در امتداد خط ماسک روی صورت اشاره دارد. بررسی ها نشان داده است که اصطکاک و رطوبت به دام افتاده در اثر استفاده از ماسک می تواند باعث ایجاد آکنه در این ناحیه از پوست شما شود.

متخصصان بهداشت معتقدند که استفاده از ماسک یکی از سالم ترین و بهترین کارهایی است که می توانیم در طی بیماری همه گیر COVID-19 انجام دهیم. از این گذشته، استفاده از پوشش صورت در جمع باعث می شود قطره های تنفسی از افراد آلوده به این بیماری در هوا پخش نشود.

در تلاش برای پیشگیری از شیوع COVID-19، استفاده از ماسک صورت، بخشی از برنامه روزمره ما شده است. اکنون استفاده از ماسک، به عنوان سدی در برابر ویروس کرونا که از طریق قطرات تنفسی پخش می شود، در بسیاری از مکان های عمومی مانند رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی مورد نیاز است. اما استفاده از ماسک در طول شبانه روز، منجر به بروز عارضه جانبی ماسکنه maskne شده است که کارشناسان آن را به عنوان آخرین عارضه پوستی کرونا معرفی کرده اند.

ماسکنه به راحتی جوش ایجاد نمی کند. همچنین ممکن است منجر به مشکلات پوستی از جمله قرمزی، برجستگی و تحریک شود.

اگر نگران maskne هستید، ادامه مطلب را بخوانید. ما علل بالقوه و همچنین روش های درمان و جلوگیری از آن را بررسی خواهیم کرد.

ماسکنه چیست؟

ماسکنه، آخرین عارضه پوستی کرونا ویروس | پزشکت

ماسکنه، دقیقا به خود بیماری یعنی، آکنه ناشی از ماسک زدن اشاره دارد. اگرچه ممکن است این وضعیت از تحریک پوست ایجاد شود، اما برخی اقدامات برای جلوگیری یا درمان آن و بازگشت پوست شفاف  وجود دارد.

به طور کلی، “maskne” اصطلاح کلی برای چندین بیماری پوستی است که می تواند در اثر پوشیدن ماسک صورت یا پوشش ایجاد شود. این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آکنه. آکنه زمانی اتفاق میفتد که منافذ پوست شما با روغن، سلول های مرده پوست و آلودگی آلوده شود. این وضعیت می تواند باعث ایجاد جوش، جوش های سر سفید یا جوش های سرسیاه شود.
  • آکنه روزاسه. اگر به روزاسه مبتلا هستید، استفاده از ماسک ممکن است باعث برافروختگی پوست صورت شما شود. این وضعیت می تواند منجر به جوش و قرمزی شود.
  • درماتیت تماسی. درماتیت تماسی وقتی ایجاد می شود که به مواد ماسک حساسیت داشته باشید. درماتیت تماسی می تواند منجر به بثورات قرمز همراه با تحریک و تاول شود.
  • فولیکولیت. فولیکولیت، یا عفونت فولیکول های موی شما، باعث برجستگی هایی می شود که شبیه آکنه هستند. همچنین ممکن است دچار خارش یا درد شوید.

اگر قبلاً یکی از این موارد را داشته باشید، ممکن است مستعد ابتلا به ماسکنه باشید.

علت ماسکنه

ماسکنه، آخرین عارضه پوستی کرونا ویروس | پزشکت

بیماری ژنتیک

ماسکنه، نتیجه برخی از  عواملی است که باعث بروز آکنه می شوند. این وضعیت می توانند تا حدودی ناراحت کننده باشد.

از آنجا که ماسکنه می تواند شامل موارد مختلف پوستی باشد، علت دقیق علائم شما ممکن است متفاوت باشد.

در بیشتر موارد، ماسكنه نتیجه مسدود شدن منافذ پوست است. به طور کلی شما روی پوست صورت خود چربی، باکتری و سلول های پوستی مرده روی پوست خود دارید. اما وقتی ماسک می زنید، این مواد می توانند بیشتر جمع شده و منافذ پوست شما را مسدود کنند. یک ماسک همچنین به دلیل تنفس و تعریق، رطوبت را به دام می اندازد که ممکن است خطر آکنه را افزایش دهد.

علت احتمالی دیگر اصطکاک است. مواد پوشش صورت می تواند به پوست شما مالیده شده و منجر به ایجاد جوش و تحریک شود. حتی ممکن است به مواد روکش صورت حساس یا حساسیت داشته باشید. برخی از ماسک ها با مواد شیمیایی، تصفیه شده یا احساس خشن روی پوست می کنند. به همین ترتیب، پوشیدن ماسکی که در مواد شوینده معطر شسته شده است ممکن است باعث تحریک شود.

اما به طور کلی تر، ماسک به دو دلیل عمده می تواند منجر به جوش آکنه شود:
  • اصطکاک مستقیم که باعث التهاب و تحریک پوست می شود. این وضعیت بیشتر در بین ورزشکاران دیده می شود. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، گرما و رطوبت همراه با مالیدن وسایل ورزشی یا لباس روی پوست در حین تمرینات ورزشی می تواند محیطی را برای رشد آکنه ها ایجاد کند.
  • نگهداری رطوبت بیش از حد در زیر ماسک و مهیا کردن محیط مناسب برای رشد بیش از حد میکروارگانیسم ها بر روی پوست و بروز جوش به طور غیر مستقیم

پیشگیری از بروز ماسکنه

ماسکنه، آخرین عارضه پوستی کرونا ویروس | پزشکت

بهترین راه برای پیشگیری از بروز آکنه های ناشی از ماسک و یا ماسکنه، این است که ماسک هایی را انتخاب کنید که از جنس مناسب ساخته شده اند. بهتر است ماسکی را تهیه کنید که از ماده ای لطیف تر ساخته شده است و گرمای بیش از حد را به دام نمی اندازد.

کارشناسان معتقدند یک ماسک پنبه ای می توانند گزینه مناسبی باشد. ماسک خود را روزانه بشویید تا پس مانده های کرم های ضد آفتاب، محصولات مراقبت از پوست و آرایشی بر روی آن پاک شود، زیرا هر گونه آلودگی می تواند باعث انسداد منافذ پوست شوند.

اگر از ماسک های یکبار مصرف استفاده می کنید بهتر است برای کاهش اصطکاک و مالش، در زیر قسمت های فشار ماسک نوارهای سیلیکون یا دستمال کاغذی قرار دهید.

همچنین در هنگام استفاده از ماسک بهتر است از پوست خود به بهترین نحو مراقبت کنید و صورت خود را صبح و شب با  یک پاک کننده ملایم بشویید. به دنبال محصولات بدون روغن، عطر و بدون سولفات باشید. از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید. بدنبال مواردی که بیشتر شبیه لوسیون هستند. اگر مجبور هستید که در مدت زمان طولانی از ماسک استفاده کنید، باید از آرایش صورت خود در ناحیه ماسک نیز خودداری کنید.

هر 4 ساعت ماسک خود را به مدت 15 دقیقه بردارید. این کار به شما کمک می کند تا پوست فرصتی برای استراحت کردن داشته باشد. در طول روز سعی کنید در مدت زمانی های که می توانید، ماسک  را از صورت خود دور نگه دارید تا به خودتان استراحت دهید. به عنوان مثال اگر خودتان یا با اعضای خانواده خود در ماشین یا خانه خود هستید، لازم نیست ماسک بزنید.

هرگز ماسک پارچه ای را بدون شستشوی قبلی استفاده نکنید از مواد شوینده ضد حساسیت بدون بو استفاده کنید، سپس بگذارید کاملا خشک شود.

درمان ماسکنه

ماسکنه، آخرین عارضه پوستی کرونا ویروس | پزشکت

استفاده از گزینه های درمانی برای ماسکنه نیاز به صبر و حوصله دارد. برخی از افرادی که این عارضه پوستی را تجربه می کنند، به دنبال راهکارهایی برای بهبود سریع تر آکنه های خود هستند. آنها ممکن است از انواع اسکراب و ژل های صورت برای بهبودی سریع آکنه ها استفاده کنند.

اگر شما هم دوست دارید که آکنه های ناشی از ماسک شما زودتر بهبود یابند، بهتر است از یک شوینده با اسید سالیسیلیک برای از بین بردن منافذ پوست استفاده کنید. اگر به درمان نقطه ای نیاز دارید، به دنبال کرم بنزوئیل پراکسید با غلظت 2.5 تا 5 درصد باشید.

همچنین متخصصان، توصیه می کنند که استفاده از یک مرطوب کننده بدون روغن و عطر که حاوی سرامیدهای آبرسان است، می تواند موثر باشد. یک سرم سبک با اسید هیالورونیک می تواند رطوبت را برای هر نوع پوستی، از جمله کسانی که دارای آکنه هستند، افزایش دهد.

علاوه بر آن، بهتر است هنگام بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بدنبال ضدآفتاب هایی باشید که بر پایه  مواد فعال اکسید روی باشد. اکسید روی، از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند و در واقع فواید تسکین دهنده پوست دارد، به همین دلیل از آن برای نوزادان به عنوان کرم پوشک استفاده می شود.

روش های مختلفی برای درمان علائم ماسک وجود دارد. برخی از راهکار ها برای تسکین علائم ماسکنه، عبارتند از:

صورت خود را مرتبا بشویید.

در طول بیماری همه گیر، به منظور حفظ سلامت پوست، به روال منظم مراقبت از پوست خود ادامه دهید. هنگام شستن صورت، از آب ولرم استفاده کرده و پوست خود را با حوله تمیز خشک کنید. از ماساژ پوست خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک شود.

از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.

یک پاک کننده ملایم می تواند در از بین بردن روغن، عرق و باکتری های اضافی کمک کند. از پاک کننده های حاوی الکل یا عطر خودداری شود. این مواد می توانند باعث تحریک شده و بهبود علائم شما را دشوار کنند.

اگر ماسکنه شما شدیدتر است، یک پاک کننده دارویی با بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید امتحان کنید.

اگر پوست حساسی دارید، از پزشک یا متخصص پوست در مورد بهترین نوع پاک کننده های دارویی برای پوست خود سوال کنید. بعد از شستن صورت، مرطوب کننده ای بزنید تا پوست شما مرطوب بماند. از محصولی غیر دارویی استفاده کنید که احتمالاً منافذ پوستی شما را مسدود نمی کند.

به طور کلی، باکتری ها زیر ماسک جمع می شوند که منجر به آکنه می شود. برای جلوگیری از این امر، متخصصان پوست اغلب توصیه می کنند قبل از استفاده از ماسک صورت، یک کرم یا ژل آنتی بیوتیکی موضعی روی پوست خود بمالید.

دقیقاً مانند هر نوع آکنه، متخصصان پوست به شما توصیه می کنند که به آکنه های ناشی از ماسک دست نزنید و سعی نکنید که آنها را فشار دهید. این کار فقط باعث آسیب بیشتر به پوست می شود و بهبودی آن را طولانی تر می کنند.

سخن آخر

ماسکنه یا آکنه ماسک شامل جوش های ناشی از استفاده از ماسک صورت است. در صورت داشتن روزاسه یا درماتیت، علائم ممکن است شامل جوش زدن و تحریک همراه با برجستگی های جوش مانند باشد.

اگرچه ماسکنه می تواند ناراحت کننده باشد، اما بهتر است که در طول همه گیر COVID-19 از ماسک صورت استفاده کنید. شستشوی منظم صورت، مرطوب کردن و استفاده از نوع مناسب ماسک ممکن است به جلوگیری از مشکلات پوستی کمک کند.

اگر ماسکنه شما شدیدتر است، یا اگر پس از استفاده از این توصیه ها همچنان پابرجاست، حتماً با متخصص پوست مشورت کنید.

منابع:

https://www.everydayhealth.com/acne/maskne-is-the-latest-skin-problem-here-s-how-to-prevent-or-get-rid-of-it/

https://www.healthline.com/health/maskne#bottom-line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز