لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علت های نازایی

شایع ترین علت های نازایی | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علت های نازایی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علت های نازایی می توان به تاثیر عوامل محیطی و برخی مشکلات تولید مثلی در زنان اشاره کرد؛ اما بارداری فقط برقراری رابطه جنسی نیست. عوامل مختلفی می توانند در ناباروری زنان نقش داشته باشد. در زنان سالم که قسمت های مختلف دستگاه تولید مثلی آنها به درستی کار می کند، در هر دوره قاعدگی 25٪ احتمال بارداری وجود دارد.

از بین همه زوجین (زنان کمتر از 30 سال) که سعی در باردار شدن دارند، احتمال باردای به صورت زیر در نظر گرفته می شود:

  • 30 درصد در ماه اول بارداری (چرخه اول)
  • 75 درصد بعد از شش ماه
  • 85 درصد در طی یک سال (12 دوره)
  • 90 درصد بعد از یک سال
  • 95 درصد بعد از دو سال

شایع ترین دلایل باردار نشدن

شایع ترین علت های نازایی | پزشکت

برخی از خانم ها شاید عادت ماهانه منظمی داشته باشند، اما برخی از فعالیت های روزمره و عوامل محیطی می توانند بر احتمال بارداری آنها تأثیر بگذارند، از جمله:

رابطه جنسی زیاد یا خیلی کم

رابطه جنسی احتمالاً اساسی ترین نیاز انسان به لذت و تولید مثل است. برخی افراد ممکن است در داشتن رابطه جنسی افراط و یا تفریط کنند.

  • داشتن رابطه جنسی بیش از حد. برخی از افراد معتقدند که داشتن رابطه جنسی بیش از حد می تواند منجر به بارداری شود. اما این فرضیه ممکن است همیشه درست نباشد. اگرچه رابطه جنسی مکرر باعث کاهش قدرت اسپرم نمی شود، اما می تواند باعث مشکلات سلامتی احتمالی مانند خستگی، سرگیجه، ضعف زانوها و تکرر ادرار شود.
  • داشتن رابطه جنسی بسیار کم. شاید داشتن رابطه جنسی کم و یا روزهای طولانی بدون رابطه جنسی ممکن است بر بارداری تأثیر منفی بگذارد.

سعی کنید مرتباً رابطه جنسی برقرار کنید و مراقب تاریخ تخمک گذاری خود باشید. اگر قاعدگی نامنظم دارید یا در ردیابی پنجره بارور خود مشکل دارید، از یک کیت تخمک گذاری استفاده کنید. اگر نتیجه نشان داد که تخمک گذاری طی یک یا دو روز اتفاق میفتد، در این مدت رابطه جنسی برقرار کنید. به خاطر داشته باشید که فقط برای داشتن فرزند رابطه جنسی برقرار نکنید، زیرا در این صورت نمی توانید از این روند لذت ببرید.

استرس بیش از حد

شایع ترین علت های نازایی | پزشکت

استرس هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی بر سلامتی زنان تأثیر می گذارد و توانایی بارداری آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. سایر اختلالات عاطفی مانند افسردگی و اضطراب می توانند سطح باروری را کاهش دهند. خانم ها، هنگام تصمیم به بارداری باید آرام و در وضعیت متعادلی باشند. استرس، منجر به اختلال عملکرد هیپوتالاموس که غده هیپوفیز را کنترل می کند، می شود. هیپوفیز، غده فوق کلیه، تیروئید و تخمدان را تنظیم می کند و بر دوره های قاعدگی زنان تأثیر می گذارد، حتی منجر به قاعدگی های نامنظم می شود.

زنان بهتر است برای پیشگیری از تاثیر استرس بر روند ناباروری، کمی به خودشان فرصت دهند تا استرس آنها برطرف شود. در این صورت ممکن است احتمال بارداری آنها افزایش پیدا کند. 

گزینه های سبک زندگی ضعیف

عوامل مختلف سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی، سوء مصرف مواد مخدر و کافئین بر قدرت باروری شما تأثیر می گذارد. در مردان، این عوامل باعث کاهش تعداد و تحرک اسپرم و در زنان باعث تخمک گذاری نامنظم می شوند.

نازایی

این عادت ها را، مخصوصاً چند ماه قبل از اینکه قصد بارداری داشته باشید، ترک کنید. گزینه های سالم تری را برای زندگی خود انتخاب کنید. همچنین از مصرف شیرین کننده های مصنوعی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خودداری کنید.

ادرار کردن فوری خانم ها بعد از رابطه جنسی

شایع ترین علت های نازایی | پزشکت

بسیاری از خانم ها عادت دارند که بلافاصله پس از رابطه جنسی، به دستشویی بروند. این در حالی است که اسپرم باید فرصت لالزم برای رسیدن به تخمک و لقاح را داشته باشد، لازم است خانم ها بعد از رابطی جنسی مدتی در رختخواب بمانند. رفتن فوری به دستشویی بعد از رابطه جنسی ممکن است منجر به کاهش تحرک و تعداد اسپرم ها شود. این موضوع می تواند یکی از دلایل طبیعی باردار نشدن باشد.

پوشیدن لباس زیر نامناسب

زنان برای فرم مناسب و همچنین برجسته سازی اندام خود، لباس هاس زیر، تنگی را انتخاب می کنند. در حالی که پوشیدن لباس های زیر تنگ ممکن است در عملکرد اندام های تولید مثل زنان اختلال ایجاد کنند. علاوه بر آن، پوشیدن لباس زیر نامناسب در مردان می تواند، به کاهش اسپرم و در زنان، به ناراحتی یا عفونت های واژن منجر می شود.

برای جلوگیری از بروز عفونت لباس زیر مناسب، اما نخی بپوشید. این امر باعث کاهش عرق و مشکلات مربوط به رطوبت می شود.

کمبود خواب

کمبود خواب می تواند بدن را تحت فشار قرار داده و بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. حتی شانس ابتلا به عفونت را افزایش می دهد و به نوبه خود، بر چرخه تولید مثل تأثیر می گذارد. همین امر در مورد مردان نیز صدق می کند. عفونت ها ممکن است منجر به بروز تب شوند و گرمای بیش از حد بدن می تواند به اسپرم ها آسیب برساند. زنان ممکن است به دلیل کمبود خواب که می تواند چرخه قاعدگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، مضطرب شوند.

وزن کم یا اضافه وزن

لاغر بودن یا چاقی بیش از حد نیز در احتمال بارداری تأثیر می گذارد. کمبود تغذیه در زنان منجر به اختلال در تخمک گذاری می شود. حتی این موضوع در افراد چاق منجر به کاهش قدرت باروری می شود. بر همین اساس سعی نید رژیم غذایی و سبک زندگی سالم داشته باشید. وزن مناسب خود را حفظ کنید. شما می توانید برای ارائه راهنمایی های مربوط به تغذیه و مکمل با مشاور پزشکی خود مشورت کنید.

استفاده بیش از حد از روان کننده ها

شایع ترین علت های نازایی | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که روان کننده های واژن بر حرکت اسپرم تأثیر منفی می گذارند و در لقاح و باروری تداخل ایجاد می کند. این موضوع هم در روان کننده های بدون نسخه و هم خانگی صدق می کند. روان کننده ها دارای pH اسیدی هستند که ممکن است منجر به از بین بردن اسپرم ها شوند. همچنین، غلظت روان کننده ها و مقدار آب موجود در آنها می تواند تحرک اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهد.

پیش نوازی بهترین روان کننده برای بارداری است. حتی می توانید از روغن نارگیل برای روانکاری استفاده کنید زیرا غیر سمی است و در تحرک اسپرم تداخلی ایجاد نمی کند. اگر در حین تلاش برای باردار شدن هنوز به روان کننده نیاز دارید، می توانید روان کننده هایی مناسب باروری را انتخاب کنید.

آلودگی محیط زیست

بررسی ها نشان داده که سموم محیطی به زنان و مردان آسیب می رسانند. قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی مانند مواد شیمیایی، سموم دفع آفات، دود سیگار، بی فنیل های پلی کلر، پلاستیک، بسته بندی مواد غذایی و محصولات مراقبت شخصی (صابون ها، شامپوها و مواد آرایشی) می تواند بر سلامتی، به ویژه باروری زنان تأثیر بگذارد. این عوامل توانایی بارداری زوجین را 29٪ کاهش می دهند. گرچه اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم و مواد شیمیایی محیطی اجتناب ناپذیر است، اما باید سعی کنید تا حد ممکن از آنها جلوگیری کنید.

  • استفاده از سموم دفع آفات برای گیاهان و چمن های خود را متوقف کنید.
  • از محصولات مراقبت شخصی شخصی ارگانیک و طبیعی استفاده کنید.
  • هنگام کار در مناطق مستعد شیمیایی از وسایل ها محافظ استفاده کنید و همیشه در مکان هایی با تهویه بالا کار کنید.

دلایل پزشکی نازایی

شایع ترین علت های نازایی | پزشکت

در برخی موارد، تخمک ممکن است به طور طبیعی سقط شود، در حالی که در موارد دیگر احتمال دارد، زن و شوهر از ناتوانی جنسی رنج ببرند. با این وجود باید یک سال به خود فرصت بارداری بدهید. در غیر این صورت می توانید برای تشخیص و درمان علت نازایی خود با پزشک تماس بگیرید. علل ناباروری در مردان و زنان متفاوت است.

دلایل پزشکی ناباروری در زنان، عبارتند از:

پریودهای نامنظم

زنانی که قاعدگی نامنظمی دارند ممکن است در باردار شدن با مشکل مواجهه شوند. پریودهای نامنظم نشان دهنده اختلال در تخمک گذاری هستند و بارداری بدون تخمک گذاری غیرممکن است. بنابراین، هرچه میزان تخمک گذاری در زنان کاهش پیدا کند، احتمال باردار شدن آنها کمتر می شود.

یک پزشک می تواند به شما کمک کند تا علت اصلی نامنظمی قاعدگی خود را تشخیص دهید و روند درمانی خود را آغاز کنید. شما همچنین باید بر روی یک رژیم غذایی سالم تمرکز کنید، به وزن ایده آل برسید، ورزش های متوسط ​​انجام دهید و مکمل های تقویت کننده باروری را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

 آندومتریوز

آندومتریوز، یک اختلال مزمن در سیستم تولید مثل است که در آن سلول های آندومتر در خارج از رحم رشد می کنند. این شرایط می تواند لوله های رحمی را مسدود و یا محیط اطراف تخمک را ناسالم کند.

این وضعیت می تواند باعث قاعدگی های نامنظم و یا دردناک، درد شدید هنگام نفوذ در حین رابطه جنسی، اجابت مزاج دردناک و تکرر ادرار همراه با احساس سیری مثانه در طول چرخه قاعدگی یا درد مزمن لگن شود.

گزینه های درمانی زیادی برای آندومتریوز وجود دارد که ممکن است شامل جراحی برای تشخیص و مرحله بندی آندومتریوز باشد. معمولاً لاپاراسکوپی برای تشخیص و درمان همزمان اندومتریوز توصیه می شود. درمان آندومتریوز در اکثر موارد نه در همه موارد می تواند منجر به باروری شود.

مشکلات تخمک گذاری

تقریباً 20 تا 40 درصد از مشکلات ناباروری در زنان به دلیل تخمک گذاری نامنظم است که از آزاد شدن تخمک های بالغ از تخمدان جلوگیری می کند. مشکلات تخمک گذاری باعث می شوند که برخی از زنان هرگز نتوانند تخمک گذاری کنند، برخی دیگر چند ماه یک بار تخمک گذاری کنند. نوسانات هورمونی، افزایش یا کاهش وزن اضافی، ورزش بیش از حد یا استرس شدید می تواند از دلایل اصلی اختلالات تخمک گذاری باشد.

مشکلات مخاط دهانه رحم

مخاط دهانه رحم معمولاً وضعیت خود را به شکل های شفاف و انعطاف پذیر تغییر می دهد تا نطفه ها به راحتی از طریق مخاط به اندام های تولید مثل زن منتقل شوند. اما ناهنجاری مخاط دهانه رحم، می تواند از عبور اسپرم ها جلوگیری کنند. شناسایی و درمان عفونت ها و استفاده از روش های کمک باروری مانند IUI و لقاح آزمایشگاهی، به حل این مشکل در زنان کمک می کند.

 سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

شایع ترین علت های نازایی | پزشکت

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری پیچیده است که در اثر عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود و تخمک گذاری را قطع می کند. در این شرایط، کیست های کوچکی در تخمدان ها ایجاد می شود که رسیدن فولیکول تخمدان و بلوغ را مختل می کند. سایر علائم احتمالی شامل قاعدگی نامنظم، افزایش وزن، رشد بیش از حد مو و آکنه است. تغییر در رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی که به کنترل وزن کمک می کند و درمان های پزشکی مانند مکمل اینوزیتول، داروهای تحریک کننده تخمک گذاری همراه با IVF، می تواند PCOS را درمان کند.

بیماری های لوله ای

لوله های رحمی آسیب دیده یا مسدود شده از رسیدن تخمک ها به رحم و یا اسپرم به تخمک جلوگیری می کنند، بنابراین منجر به ناباروری می شوند. این شرایط ممکن است به دلیل بیماری های مقاربتی، بیماری های التهابی لگن، یا جراحی های عقیم سازی یا آندومتریوز بوجود آیند. جراحی لاپاراسکوپی می تواند به باز شدن لوله ها و ترمیم آن کمک کند یا با IVF قابل درمان است.

 مشکلات مربوط به تخمک

کیفیت و کمیت تخمک در اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 کاهش می یابد. زنان هنگام تولد تقریباً با یک تا دو میلیون تخمک به دنیا می آیند و تخمک ها به تدریج در دوران بلوغ به 300000 تخمک می رسد؛ اما در دوران یائسگی، حداقل تخمک در زنان باقی می مانند.

از دست دادن تخمک ها یک فرآیند برگشت ناپذیر است. پس باید سعی کنید بارداری را در سن باروری خود برنامه ریزی کنید. همچنین اگر اضافه وزن دارید، سیگار را ترک کنید، مسائل مربوط به تیروئید را کنترل کنید، سعی کنید لاغر شوید و مکمل هایی از جمله روغن ماهی، ویتامین های قبل از تولد، پروبیوتیک ها، ویتامین D و کوآنزیم Q10 مصرف کنید. این راهکارها می تواند کیفیت تخمک را بهبود بخشد.

سطح پایین پروژسترون

بدن زنان در اوایل بارداری و پس از تخمک گذاری، پروژسترون تولید می کند. کمبود پروژسترون در این مرحله نقص فاز لوتئال (LPD) نامیده می شود و ممکن است یکی از دلایل ناباروری باشد. در این شرایط زنان حتی اگر باردار هم شوند، جفت و جنین رشد زیادی نمی کند و ممکن است جنین سقط شود.

سایر شرایط پزشکی مانند پرولاکتین یا ناهنجاری های تیروئید می تواند منجر به عملکرد غیر طبیعی لوتئال شود. در این شرایط ممکن است پزشک، بیمار را به یک متخصص غدد درون ریز باروری ارجاع دهد. درمان این وضعیت می تواند شامل مکمل های پروژسترون، تزریق پروژسترون یا شیاف برای ضخیم شدن پوشش رحم باشد.

مشکلات اسپرم

تحرک ضعیف اسپرم، تعداد اسپرم کم یا بدون اسپرم و اسپرم هایی با شکل غیر عادی می توانند قدرت باروری مردان را کاهش دهند. داروهای باروری و مکمل های تستوسترون می توانند اولین خط درمانی برای تقویت تولید اسپرم باشند. گزینه های بعدی IUI و ICSI هستند.

انسداد در لوله های مردان

 انسداد در لوله ها می تواند به دلیل عفونت هایی از جمله سوزاک یا کلامیدیا، نقایص مادرزادی یا جراحات باشد. همچنین، واریکسل (بزرگ شدن رگهای بیضه) بر تحرک اسپرم تأثیر می گذارد. در این شرایط، پزشکان معمولاً اصلاح جراحی انسداد لوله را ترجیح می دهند که این باعث اصلاح قدرت باروری می شود.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/need-know-blocked-fallopian-tubes_0084817/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز