لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اگر کاندوم پاره شد چه کنم؟

اگر کاندوم پاره شد چه کنم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


احتمال پارگی کاندوم چه خارجی، که به عنوان کاندوم “مردانه” نیز شناخته می شود، یا کاندوم داخلی، که به آن کاندوم “زنانه” نیز گفته می شود وجود دارد. به هر حال، این غلاف نازک ممکن است تنها چیزی باشد که از شما و همسرتان در برابر عفونت مقاربتی، بارداری یا هر دو محافظت می کند.

هر چقدر هم که می تواند ترسناک باشد، برخورد سریع با موقعیت ممکن است احتمال اینکه با یک نتیجه جدی مواجه شوید را کاهش دهد. حداقل زمان خوبی است که نگاهی به نحوه انتخاب و استفاده صحیح از کاندوم های خارجی یا داخلی بیندازید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

ما در این مقاله از پزشکت برای شما توضیح می دهیم که در صورت پارگی کاندوم خارجی یا داخلی چه اقداماتی باید انجام دهید. همچنین نکاتی در مورد چگونگی جلوگیری از پارگی کاندوم های خارجی یا داخلی در وهله اول ارائه می دهیم.

اقدامات مهم و فوری در پارگی کاندوم

اگر کاندوم خارجی یا داخلی در حین رابطه جنسی پاره شد، بلافاصله آن را متوقف کنید. شما و همسرتان باید چند سوال را در نظر بگیرید

  • آیا پارگی بعد از انزال اتفاق افتاده است؟
  • یا شما تازه شروع به رابطه جنسی کرده اید یا نزدیک به انزال بودید؟
  • آیا کاندوم خارجی هنوز روی آلت تناسلی است یا داخل واژن یا رکتوم است؟

اگر کاندوم بعد از انزال پاره شد، این امکان وجود دارد که منی یا سایر مایعات بدن منتقل شده باشد. سعی کنید تا حد امکان منی را از واژن یا رکتوم خارج کنید. می توانید چمباتمه زدن و هل دادن را امتحان کنید که گویی می خواهید مدفوع کنید. همچنین می توانید سعی کنید روی توالت بنشینید و زور بزنید.

پس از آن، می توانید به آرامی ناحیه تناسلی را با آب و صابون بشویید. از دوش گرفتن، مالش دادن یا استفاده از پاک کننده یا ضدعفونی کننده خشن خودداری کنید.

دوش واژینال می تواند باکتری های محافظ واژن را از بین ببرد. همچنین ممکن است به بافت ها آسیب برساند. استفاده از مواد ضد عفونی کننده نیز می تواند به سلول ها آسیب برساند. مواد شیمیایی شدید می توانند باعث التهاب شوند که ممکن است خطر ابتلا به عفونت HIV را افزایش دهد.

پیشگیری از عفونت HIV در هنگام پارگی کاندوم

در صورت پارگی کاندوم چه کار کنیم؟ || پزشکت

اگر فکر می کنید ممکن است مایعات منتقل شده باشد و در مورد وضعیت HIV یا شریک زندگی خود مطمئن نیستید، بهترین کار این است که با همسرتان به نزدیکترین کلینیک یا اورژانس (ER) بروید. اگر فکر می کنید یکی از شما مبتلا به HIV است، این مرحله از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حتی اگر آزمایشات اولیه شما منفی باشد، پزشک ممکن است وضعیت شما را با یک دوره 28 روزه داروهای ضد رتروویروسی بررسی کند. با یا بدون آزمایش منفی، دارو برای کاهش سرعت انتشار احتمالی ویروس در بدن شروع می شود. هنگامی که آن را برای جلوگیری از عفونت HIV مصرف می‌کنید، درمان پیشگیری پس از مواجهه با HIV (PEP) نامیده می‌شود.

مردان
سلامت بانوان

درمان معمولاً یک داروی ترکیبی حاوی ترووادا یا دسکووی (امتریسیتابین و تنوفوویر)، به علاوه ایزنترس (رالتگراویر) یا تیویکای (دولوتوگراویر) است.

در حالت ایده آل، PEP باید ظرف 24 ساعت پس از مواجهه احتمالی با HIV شروع شود. اگر در عرض 48 (و شاید 72) ساعت پس از قرار گرفتن در معرض تجویز شود، اغلب هنوز موثر است.

پیشگیری از بارداری در پارگی کاندوم

اگر یک کاندوم خارجی یا داخلی پاره شد و از یک روش ضد بارداری دیگر استفاده نمی کنید ، احتمال بارداری وجود دارد. اگر در این شرایط هستید، پیشگیری از بارداری اضطراری می تواند از بارداری جلوگیری کند.

طرح B یک مرحله ای

قرص پلان بی یک مرحله ای (لوونورژسترول) که بدون نسخه در دسترس است، در دسته ای از داروها به نام پروژستین قرار دارد. این قرص با جلوگیری از آزاد شدن تخمک توسط بدن یا جلوگیری از بارور شدن تخمک توسط اسپرم عمل می کند. این یک داروی ضد بارداری تک دوز است که باید ظرف 72 ساعت مصرف شود.

دوز ضد بارداری الا

یکی دیگر از یک دوز ضد بارداری الا (اولیپریستال استات) است. برای این دارو به نسخه نیاز دارید. با تأخیر یا جلوگیری از آزاد شدن تخمک یا با تغییر پوشش داخلی رحم عمل می کند. می توان آن را در عرض پنج روز مصرف کرد، اما بهتر است در اسرع وقت مصرف شود.

آی یو دی پاراگارد

IUD همچنین پوشش داخلی رحم را تغییر می دهد. اگر توسط پزشک ظرف پنج روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده (یا بدون کاندوم) وارد شود، ParaGard می تواند خطر بارداری را تا 99. 9٪ کاهش دهد.

چگونه از پارگی کاندوم جلوگیری کنیم؟

در صورت پارگی کاندوم چه کار کنیم؟ || پزشکت

از این نکات برای کاهش خطر پارگی کاندوم استفاده کنید:

  • هرگز از کاندوم خارجی یا داخلی دوبار استفاده نکنید.
  • هرگز از کاندوم خارجی تاریخ مصرف گذشته یا در دمای سرد یا گرم (مانند کیف پول یا محفظه دستکش ماشین) استفاده نکنید.
  • دو تا کاندوم های خارجی یا داخلی را با هم استفاده نکنید.
  • هرگز از روان کننده های روغنی مانند وازلین استفاده نکنید و از اسپرم کش هایی که حاوی nonoxynol-9 هستند خودداری کنید. آنها می توانند بافت های واژن و رکتوم را ملتهب کنند.
  • از کاندوم های خارجی با اندازه مناسب استفاده کنید. یک کاندوم خارجی که خیلی بزرگ است ممکن است پاره شود. یکی که خیلی کوچک است احتمال پارگی آن بیشتر است.

شایع ترین علل پارگی کاندوم

کاندوم یکی از موثرترین راه‌ها برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی (STIs) است. اما آنها تنها در صورتی مؤثر هستند که به طور مداوم و صحیح از آنها استفاده کنید. پارگی کاندوم ممکن است در شرایط زیر رخ دهد:

  • درست ساخته نشد.
  • در دمای مناسب ذخیره نشده است.
  • بعد از تاریخ انقضا استفاده شده است.
  • هنگام بیرون آوردن از بسته پاره شد.
  • کاندوم همراه با روان کننده اشتباه استفاده شد.
  • به درستی قرار نگرفته یا استفاده نشده است.
  • از کاندوم خیلی کوچک یا خیلی بزرگ استفاده شده است.

مطالعات نشان می دهد که استفاده معمولی از کاندوم مردانه هنوز هم می تواند تا 14٪  احتمال پارگی داشته باشد. با این حال، زمانی که از کاندوم های مردانه به درستی استفاده می کنید، 97 درصد در پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی از جمله HIV موثر هستند.

سوالات متداول در پارگی کاندوم

در صورت پارگی کاندوم چه کار کنیم؟ || پزشکت

 تشخیص وجود پارگی آشکار آسان است، اما پارگی های کوچکتر ممکن است سخت تر دیده شوند. اگر نگران شکستگی کاندوم خارجی هستید، بررسی کنید که آیا منی نشت می کند یا خیر.

 می توانید به راحتی با انگشتان تمیز کاندوم خارجی را بیرون بیاورید، انجام این کار بی خطر است. اگر ابتدا ماهیچه های خود را شل کنید راحت تر خواهد بود.

احتمال پارگی کاندوم چقدر است؟ با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، میزان شکست کاندوم با استفاده معمولی (در دنیای واقعی) 13٪ است. این بدان معناست که از هر 100 زوجی که فقط از کاندوم برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، 13 نفر بعد از یک سال باردار می شوند. با استفاده کامل – به معنی استفاده صحیح از کاندوم در هر قسمت از رابطه جنسی – میزان پارگی نزدیک به 2٪ است.

سخن آخر

اگر یک کاندوم خارجی یا داخلی در حین رابطه جنسی پاره شد، می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از بارداری و محافظت از خود در برابر HIV انجام دهید. اولین قدم این است که سعی کنید هر گونه مایعات بدن را بدون استفاده از مواد شیمیایی خشن یا دوش بردارید.

قدم بعدی مراجعه به کلینیک یا اورژانس برای انجام آزمایش HIV است. برای جلوگیری از بارداری می توانید از قرص های ضد بارداری یک دوز استفاده کنید. آی یو دی های مسی نیز در مواقع اضطراری از بارداری جلوگیری می کند. مهمترین چیز این است که سریع عمل کنید.

برای محافظت از خود در آینده، کاندوم های خارجی یا داخلی خود را در مکان های تحت کنترل آب و هوا نگهداری کنید، مطمئن شوید که از اندازه مناسب استفاده می کنید و از دوبرابر کردن یا استفاده از محصولاتی که می تواند به کاندوم های خارجی یا داخلی آسیب برساند، خودداری کنید.

اگر در حین رابطه جنسی کاندوم پاره شد یا از آن خارج شد، فوراً آن را متوقف کنید، آلت تناسلی را بیرون بکشید و یک کاندوم جدید بپوشید. در صورتی که خطر بارداری وجود داشته باشد، می توانید یک ضد بارداری اورژانسی را طی پنج روز شروع کنید. اگر خطر ابتلا به HIV وجود دارد، یک دوره 28 روزه پروفیلاکسی پس از مواجهه (PEP) را ظرف 72 ساعت پس از مواجهه شروع کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام خدمت خانم دکتر من ۶روز بعد اتمام سیکل پریودیم رابطه ی محافظت نشده داشتم ومنی داخل واژن ریخت وبعداز ۶ساعت قرص ۱.۵ اورژانسی مصرف کردم وبعد ازمصرف قرص ۱۳روز گذشت الان خونریزی شدید دارم هنوز احتمال حاملی وجود داره یاخیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز