لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مرحله 1 سرطان ریه چه علائمی دارد؟

مرحله 1 سرطان ریه چه علائمی دارد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم مرحله 1 سرطان ریه اغلب مبهم هستند. این علائم ممکن است شامل سرفه مداوم، سرفه خونی و درد شانه و سایر علائم باشد. از آنجایی که علائم ممکن است خفیف باشند، به راحتی احتمال دارد کاملاً نادیده گرفته شوند. در حالی که درک علائم و نشانه‌های رایج در تشخیص زودهنگام این سرطان‌ها ضروری است، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از سرطان‌های ریه در این مرحله بدون علامت هستند. به همین دلیل، غربالگری سرطان ریه برای کسانی که کاندید این آزمایش هستند، بسیار مهم است. بر همین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت علائم اولیه سرطان ریه و همچنین عوارض آن را توضیح می دهیم.

علائم مکرر مرحله 1 سرطان ریه

در مرحله 1 سرطان ریه، بسیاری از افراد علائمی ندارند. در واقع، یک بررسی در سال 2020 نشان داد که 59٪ از افرادی که سرطان ریه مرحله 1 تشخیص داده شده است، هیچ علامتی ندارند. با این حال، مهم است که از علائمی که ممکن است رخ دهد آگاه باشید تا بیماری را در اسرع وقت تشخیص دهید.

علائم رایج مرحله 1 سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرفه مداوم

شایع ترین علامت سرطان ریه به طور کلی سرفه مزمن یا سرفه ای که چند هفته طول می کشد، است. سرفه ممکن است خشک (سرفه ای که بلغم یا مخاط تولید نمی کند) یا مرطوب (سرفه ای که بلغم یا مخاط تولید می کند)، خفیف یا شدید باشد و احتمال دارد مداوم باشد یا به طور موقت و گاه به گاه بروز کنند. اما سرفه ممکن است با گذشت زمان تشدید شود، اما معمولاً نسبتاً تدریجی است و می‌تواند مورد توجه قرار نگیرد.

برای کسانی که سیگار می کشند، سرفه مربوط به سرطان ریه را نمی توان از ” سرفه سیگاری ” تشخیص داد، که می تواند تشخیص را چالش برانگیزتر کند. برای کسانی که سیگار می کشند، تغییر در سرفه “عادی” شما ممکن است مهمترین علامت باشد. در یک مطالعه بزرگ در چین، سرفه مداوم شایع ترین علامتی بود که منجر به تشخیص مرحله 1 سرطان ریه شد.

سرفه خونی (هموپتیزی)

حتی سرطان‌های ریه مرحله 1، اگر در نزدیکی راه‌های هوایی بزرگ رشد کنند، می‌توانند منجر به سرفه خونی شوند. سرفه خونی (هموپتیپس) می تواند ظریف باشد، و ممکن است فقط ته رنگ صورتی یا قرمز را روی دستمال کاغذی مشاهده کنید. با این حال، حتی اگر فقط مقدار کمی باشد، این علامت همیشه باید بررسی شود. در حالی که سرطان ریه شایع ترین علت سرفه خونی نیست، اما برای 7 تا 35 درصد افراد اولین علامت بیماری است. در یک مطالعه، هموپتیزی تنها در 20 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه رخ داد، اما از بین علائم احتمالی سرطان ریه، این قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده وجود سرطان بود.

درد شانه و یا قفسه سینه

مرحله 1 سرطان ریه چه علائمی دارد؟ || پزشکت

اکثر مردم اگر درد شانه یا درد قفسه سینه را تجربه کنند به سرطان ریه فکر نمی کنند، اما این نوع دردها می توانند از علائم سرطان ریه باشند.

درد شانه در سرطان پیشرفته ریه بسیار شایع است اما می تواند در مرحله 1 بیماری نیز رخ دهد. یک نوع تومور، تومور پانکواست، در نزدیکی بالای ریه ها رشد می کند (شیار فوقانی). به دلیل محل قرارگیری آن، می تواند بر روی اعصاب مجاور که به شانه و بازو منتهی می شود فشار وارد کند و باعث درد شانه، درد و تورم در قسمت بالای بازو در سمت آسیب دیده و ضعف، بی حسی یا گزگز یک دست شود. درد در شانه شدیدتر است، اما اغلب از داخل بازو تا انگشت صورتی در سمت آسیب دیده تابش می کند.

درد ناشی از تومور پانکواست ممکن است شدید و ثابت باشد و اغلب افراد (و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی) را در ابتدا به این فکر می کند که مشکل استخوان یا مفصل وجود دارد. این تومورها همچنین به دلیل محل قرارگیری آنها اغلب در عکسبرداری با اشعه ایکس قفسه سینه نادیده گرفته می شوند که می تواند تشخیص را بیشتر به تاخیر بیندازد.

درد قفسه سینه ممکن است در اوایل سرطان ریه نیز رخ دهد، اگر تومور در نزدیکی پوشش ریه ( پلورا ) قرار گرفته باشد. درد مربوط به تومور در این ناحیه معمولاً به عنوان درد همراه با نفس عمیق (پلورتیک) توصیف می شود. اغلب تیز و متناوب است.

آدنوکارسینوم ریه نوعی سرطان ریه است که اغلب در حاشیه ریه نزدیک پلور رشد می کند. آنها شایع ترین نوع در زنان و افرادی هستند که هرگز سیگار نکشیده اند.

عفونت های مکرر تنفسی

عفونت‌های تنفسی مکرر نیز می‌تواند نشانه‌ای از مرحله 1 سرطان ریه باشد، هرچند کمتر از علائم بالا شایع است. اگر سرطان ریه در نزدیکی راه های هوایی رشد کند، ممکن است باعث انسداد نسبی شود. این انسداد، به نوبه خود، خطر عفونت های تنفسی مکرر مانند برونشیت یا ذات الریه را افزایش می دهد. در حالی که عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (مانند سرماخوردگی) شایع هستند و اکثر بزرگسالان سه یا چهار سال یک بار تجربه می کنند، بیش از یک دوره ذات الریه در طول یک سال دلیلی برای جستجوی بیشتر برای علت اصلی است.

خس خس سینه

صدای خس خس مانند صدای جیغ ریه ها است که با بازدم اتفاق می افتد. بیماری‌هایی مانند آسم شایع‌تر از سرطان ریه هستند، اما اگر تومور در یکی از راه‌های هوایی وجود داشته باشد، ممکن است منجر به خس‌ خس سینه شود که ممکن است عمدتاً در یک طرف قفسه سینه شنیده شود. ضرب المثلی در پزشکی وجود دارد که “همه خس خس سینه ها آسم نیست” و حتی در افرادی که معمولاً آسم دارند، باید تغییر علائم را بررسی کرد.

تنگی نفس

تنگی نفس معمولاً نشانه سرطان‌های پیشرفته‌تر ریه است، اما در مواقعی با بیماری مرحله 1 دیده شده است. در صورت وجود، تنگی نفس معمولاً نسبتاً خفیف است و ممکن است تنها با تلاش‌هایی مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها قابل مشاهده باشد. در این مرحله، اغلب به راحتی رد می شود که مربوط به سن یا کمتر از حد معمول است.

اگر به پزشک خود مراجعه کرده اید و علامت کاملاً واضح بر اساس عکس قفسه سینه به شما داده شده است، اما همچنان علائم دارید، احساس خود را نادیده نگیرید. اشعه ایکس قفسه سینه می تواند در تشخیص سرطان ریه ارزشمند باشد اما تا 25 درصد تومورها را از دست می دهد. ممکن است نیاز به توموگرافی کامپیوتری (CT) باشد. در یک مطالعه، یک سوم افرادی که سرطان ریه در آنها تشخیص داده شده بود، قبل از تشخیص، به سه یا چند پزشک مراجعه کرده بودند. اگر علائم شما ادامه پیدا کرد، یک قرار ملاقات دیگر بگیرید یا نظر دوم را دریافت کنید.

علائم نادر در مرحله 1 سرطان ریه

مرحله 1 سرطان ریه چه علائمی دارد؟ || پزشکت

از آنجایی که سرطان ریه مرحله 1 به نواحی دوردست بدن انتشار نیافته است، علائم سرطان متاستاتیک (مرحله 4، که در آن سرطان به نقاط دوردست بدن انتشار یافته است) معمولاً وجود ندارد. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش وزن بی دلیل
  • از دست دادن اشتها
  • گرفتگی صدا (اغلب زمانی که تومور به غدد لنفاوی گسترش می یابد).
  • کلابینگ (شرایطی که در آن انگشتان ظاهر قاشق های وارونه به خود می گیرند).
  • ورید اجوف برتر سندرم (شرایطی که در آن تومور بر روی رگ خونی بزرگ فشار می آورد و خون را به قلب باز می گرداند و در نتیجه باعث تورم در صورت و بازوها می شود).

برخی از تومورها، به ویژه سرطان های سلول کوچک ریه و کارسینوم سلول های سنگفرشی، ممکن است مواد شیمیایی را آزاد کند که مانند هورمون ها در بدن عمل می کنند. این سندرم های پارانئوپلاستیک باعث طیف گسترده ای از علائم مختلف از جمله ضعف و گرفتگی عضلات (هایپرکلسمی) تورم صورت تا افزایش وزن (سندرم کوشینگ) و غیره می شود. نکته مهم این است که علائم سرطان ریه ممکن است به راحتی به ریه ها نسبت داده نشود.

عوارض مرحله 1 سرطان ریه چیست؟

عوارض در مرحله 1 سرطان ریه نسبت به مراحل بعدی بیماری کمتر شایع است اما همچنان ممکن است رخ دهد. در برخی موارد، این عوارض ممکن است اولین نشانه سرطان ریه باشد.

عوارض بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • سرفه خونی (هموپتیزی): سرفه بیش از 1 قاشق چایخوری خون یک اورژانس پزشکی محسوب می شود و نیاز به مراقبت فوری دارد. تقریباً 20 درصد از افرادی که سرطان ریه دارند، گاهی اوقات هموپتیزی را تجربه می کنند.
  • سرفه کردن بیش از 100 میلی لیتر خون (کمی کمتر از نصف فنجان): به عنوان هموپتیزی بزرگ در نظر گرفته می شود و میزان مرگ و میر بالایی دارد.
  • لخته شدن خون: لخته شدن خون با سرطان ریه شایع است و تقریباً 15 درصد از افراد مبتلا به این بیماری را تحت تأثیر قرار می دهد. این لخته ها می توانند در اوایل بیماری ایجاد شوند و گاهی اوقات اولین علامت سرطان ریه هستند. لخته شدن خون (ترومبوز وریدی عمقی) اغلب از پاها شروع می شود و می تواند باعث قرمزی، حساسیت و تورم شود.
  • اگر این لخته‌های خون جدا و به ریه‌ها منتقل شوند ( آمبولی ریه )، ممکن است افراد دچار تنگی نفس شدید، تپش قلب و از دست دادن هوشیاری شوند.
  • افسردگی: تا 25 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه افسردگی بالینی را تجربه خواهند کرد. علائم افسردگی می تواند شامل گریه و همچنین عصبانیت و تحریک پذیری باشد. برخی از افراد ممکن است احساس ناامیدی کنند. برای اکثر مردم، علاقه به فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بوده اند کاهش می یابد. خوشبختانه درمان می تواند بسیار موثر باشد.

خطر خودکشی در سرطان ریه نیز بسیار واقعی است و در اوایل تشخیص، بالاترین میزان را دارد. در واقع، خودکشی در طول هفت ماه اول پس از دریافت تشخیص شایع‌تر است. تصور می شود که 6 درصد از افراد مبتلا به سرطان (و بیشتر مبتلا به سرطان ریه) در یک زمان به خودکشی فکر می کنند.

در سرطان ریه در مراحل اولیه چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مرحله 1 سرطان ریه چه علائمی دارد؟ || پزشکت

سرطان ریه در مراحل اولیه بیماری قابل درمان است و هنگامی که در مرحله 1 یافت شود، بسیاری از این تومورها ممکن است درمان شوند. به خاطر داشته باشید افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند ممکن است به سرطان ریه مبتلا شوند. در حال حاضر، تقریباً 20 درصد از زنانی که در ایالات متحده به سرطان ریه مبتلا می شوند، هرگز سیگار نکشیده اند.

علائمی که در صورت بروز باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای معاینه تماس بگیرید، عبارتند از:

  • اگر سرفه مداوم دارید.
  • با فعالیت احساس تنگی نفس می کنید.
  • احساس درد شانه یا درد قفسه سینه دارید.
  • خون سرفه می کنید، حتی اثری روی دستمال کاغذی
  • اگر در یک پا احساس درد، تورم یا قرمزی می کنید.
  • احساس می کنید در یک سال بیش از یک مورد ذات الریه دارید.
  • اگر احساس افسردگی می کنید یا افکار خودکشی را تجربه می کنید.
  • هر علامتی که قابل توضیح و برای شما طبیعی نیست.

چه کسانی باید از نظر سرطان ریه غربالگری شوند؟

اگر سیگار می کشید یا سابقه مصرف آن را داشته اید، ممکن است کاندیدای غربالگری سرطان ریه باشید. هنگامی که غربالگری طبق دستورالعمل ها انجام شود، اغلب می تواند سرطان ریه را در مراحل اولیه و قابل درمان تشخیص دهد و می تواند زندگی را نجات دهد. در واقع، غربالگری سرطان ریه می‌تواند جان افراد بیشتری را نسبت به آزمایش‌های غربالگری همه سرطان‌های دیگر با هم نجات دهد. در صورت بروز شرایط زیر ممکن است پزشک به شما توصیه کند برای غربالگری سرطان ریه، اقدام کنید:

  • شما بالای 50 سال سن دارید.
  • شما 20 سال سابقه سیگار کشیدن دارید.
  • در حال حاضر سیگار می کشید یا در 15 سال گذشته آن را ترک کرده اید.

در برخی موارد، سایر عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی سرطان ریه یا قرارگیری در معرض رادون در خانه ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما را وادار به توصیه غربالگری کند.

علائم و نشانه های مرحله 1 سرطان ریه اغلب خفیف و مبهم هستند. اینها ممکن است شامل سرفه مزمن، استفراغ خونی، خس خس سینه، عفونت های مکرر تنفسی یا حتی تمایل ناگهانی به ترک سیگار باشد. با این حال، بیش از نیمی از موارد، علائم وجود ندارد و غربالگری سرطان ریه بهترین تضمین (حداقل برای افرادی که سیگار کشیده‌اند) برای یافتن زودهنگام این سرطان‌ها است.

سخن آخر

تشخیص سرطان ریه در مرحله 1 بیماری نسبتاً غیر معمول است و به همین دلیل، آگاهی از علائم مهم است. از آنجایی که علائم می توانند خفیف و مبهم باشند و لزوماً به ریه ها اشاره نمی کنند، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد علائمی که شما را نگران می کند صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز