لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سردرد های دوران بلوغ

سردرد های دوران بلوغ | پزشکت

فهرست مطالب

سردرد های دوران بلوغ

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا بلوغ می تواند باعث بروز سردرد شود؟ چرا سردرد های مختلفی در دوران بلوغ رخ می دهند؟ چگونه می توان با سردردهای دوران بلوغ مقابله کرد؟ چگونه می توان از بروز سردردهای دوران بلوغ پیشگیری کرد؟ آیا نوجوان شما با کنار آمدن با تغییرات هورمونی مشکل دارد؟ آیا او اغلب از سردرد شکایت دارد؟ در این مقاله، می توانید اطلاعات مفیدی درباره این موارد، کسب کنید.

در دوران نوجوانی، کودکان، هم در دنیای درون و هم در دنیای بیرون از خود، تغییرات مختلفی را تجربه می کنند. کنار آمدن با همه این تغییرات، برای فرزند شما طاقت فرسا خواهد بود. علاوه بر رو به رو شدن با مشکلات متعدد، نوجوانان، از سردرد نیز گله مند خواهند بود.

برای آشنایی بیشتر با رابطه بلوغ و سردرد، ادامه این‌ مقاله را مطالعه کنید. همچنین، در این مقاله، نکاتی مفیدی برای کمک به مبارزه بهتر با سردردهای نوجوانان، ذکر شده است.

آیا بلوغ می تواند باعث ایجاد سردرد شود؟

پزشکان مدعی هستند که با شروع سن رشد و بلوغ کودکان، تعداد موارد ابتلا به سردرد، افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهند که تقریباً 51 درصد از کودکان بزرگ تر از 7 سال، دچار سردرد می شوند. این میزان، در بین کودکان 15 سال، به 82 درصد افزایش می یابد.

تغییرات هورمونی که باعث شروع بلوغ می شوند، در ایجاد سردرد در دوران نوجوانی، دخیل هستند. در دوران نوجوانی، علاوه بر سایر چالش ها، میگرن دوران بلوغ، بر مشکلات فرزند شما افزوده می شود. سردردهای میگرنی، احتمالاً به دلیل تغییر در سطح استروژن (هورمونی که به وفور در بدن زنان یافت می شود)، ایجاد می شود.

بنابراین، این تغییر هورمونی، به خوبی توجیه می کند که چرا دختران نوجوان، اغلب از سردرد شکایت دارند. در واقع، مطالعات نشان می دهند که یک نوجوان ممکن است، به خصوص قبل، در طول یا بعد از قاعدگی، دچار سردرد شود. سردرد نیز از علائم شایع سندرم پیش از قاعدگی است و می تواند 1-2 هفته قبل از شروع قاعدگی رخ دهد.

یکی دیگر از علل شایع بروز سردرد در دوران بلوغ، استرس است.

چگونه می توان با سردرد های بلوغ مقابله کرد؟

سردرد های دوران بلوغ | پزشکت

گزینه های درمانی متفاوتی برای مقابله با انواع مختلف سردرد ها، وجود دارد. نوجوان شما می تواند با انجام فعالیت های ورزشی، مقداری از استرس خود را از بین ببرد. ورزش به او کمک می کند تا از سردردهای ناشی از استرس در مدرسه، فشار گروه های همسالان یا زندگی خانوادگی، رهایی یابد.

شما می توانید برای کمک به نوجوان خود، برای خلاص شدن از سردرد های ضربان دار، یک داروی مسکن بدهید. برخی پزشکان اطفال نیز به محض شروع سردرد، مصرف دوز مناسب از ایبوپروفن و استامینوفن را توصیه می کنند. اجازه دهید نوجوان شما برای مدتی در یک اتاق تاریک و آرام بنشیند تا سردرد کاهش یابد. این کار، معمولاً یک روش موثر برای مقابله با سردردهای ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بلوغ است.

بیماری های مغز و اعصاب

اگر نوجوان شما از هر یک از انواع سردردهای زیر رنج می برد، باید با پزشک مشورت کنید:

  • سردردهای همراه با غش یا تشنج
  • درد های مکرر (بیش از یک بار در هفته)
  • سردردهای ایجاد شده پس از آسیب دیدگی سر
  • مواردی که بیشتر در نیمه های شب شایع هستند.
  • سردرد هایی که منجر به تاری دید و تغییر در بینایی می شوند.
  • بروز علائم دیگری مانند دندان درد، سفتی گردن، درد فک و استفراغ، همراه با سردرد

چگونه می توان از بروز سردردهای دوران بلوغ پیشگیری کرد؟

با وجود این که در اغلب اوقات، سردرد به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد، ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند که می توانند بروز سردرد را تحریک کنند. محدود کردن قرار گرفتن کودک در معرض این عوامل، باعث پیشگیری از بروز سردرد در آن ها می شود.

در این قسمت از مقاله، چند نکته برای کمک به نوجوانان، برای پیشگیری از بروز سردرد، ذکر شده است:

  • داشتن چشم انداز مثبت و اعتماد به نفس، می تواند از بروز سردردهای ناشی از استرس در نوجوانان پیشگیری کند.
  • تمرین تکنیک های تنفس عمیق، ورزش منظم و 7-8 ساعت خواب در روز می تواند از بروز سردردهای ناشی از استرس در نوجوانان پیشگیری کند.
  • در مورد سردردهای میگرنی، برخی غذاها مانند هات داگ، گوشت ناهار، آجیل و شکلات می توانند محرک درد باشند. محدود کردن مصرف این غذا ها می تواند به پیشگیری از بروز‌ سردرد کمک کند.

سردرد فقط باعث ایجاد درد در سر شما نمی شود. ممکن است در نواحی مختلف سر، احساس درد شدید، درد مبهم یا ضربان دار داشته باشید. همچنین، این درد می تواند بر صورت و گردن شما تأثیر بگذارد. سردرد دوران بلوغ ممکن است صرفا شبیه مشکلی باشد که بزرگسالان، هنگام استرس، از آن شکایت می کنند.

سردرد و کودکان

سردرد های دوران بلوغ | پزشکت

این مشکل یکی از شایع ترین مشکلاتی است که توسط کودکان و نوجوانان گزارش شده است. تقریباً 75 درصد از کودکان، تا 15 سالگی، سردرد قابل توجهی را تجربه می کنند. اکثر سردردهای نوجوانان، جزئی بوده و به راحتی قابل درمان هستند. با این حال، برخی از سردرد ها می توانند شدید باشند. علاوه براین، ممکن است نشانه بیماری جدی تری باشند.

اگر سردرد، مانع انجام فعالیت های روزانه شما می شود، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید.

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد. سردرد های تنشی، شایع ترین نوع در بین نوجوانان است. این سردرد ها معمولاً در اثر استرس، تنش یا افسردگی ایجاد می شوند. آن ها همچنین می توانند ناشی از فشار به چشم، گردن یا کمر، که می تواند ناشی از وضعیت بد بدن باشد، ایجاد شوند.

سردرد تنشی در کودکان

این نوع سردرد، معمولاً باعث ایجاد درد یا فشار خفیف تا متوسط در یک مسیر “نواری” در سراسر پیشانی می شوند. نوجوان شما ممکن است گاهی اوقات یا به صورت مزمن (بیش از 15 بار در ماه) دچار این نوع سردرد شود. با رعایت نکات زیر، می توانید به نوجوان خود کمک کنید تا از بروز سردردهای تنشی، پیشگیری کند:

  • حفظ آرامش
  • ورزش و فعالیت کافی
  • به حداقل رساندن استرس
  • داشتن رژیم غذایی متعادل
  • مصرف تعداد وعده غذایی کافی
  • خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر
  • خواب کافی و مناسب در محیطی آرام و تاریک

عوارض ناشی از مصرف الکل و مواد مخدر می تواند باعث بروز سردرد و همچنین مشکلات متعدد دیگری در سلامتی فرد شود. فعالیت بدنی استرس را کاهش داده و به داشتن خواب بهتر، کمک می کند. بدن شما، هنگام ورزش، اندورفین ترشح می کند. این مواد، مسکن های طبیعی بدن شما هستند.

علاوه براین موارد، وجود فشار در چشم، باعث بروز سردرد می شود. از آنجایی که امروزه، زمان زیادی را صرف خیره شدن به صفحه نمایش می کنیم، مهم است که به چشم های خود استراحت دهیم. حداقل پس از هر 20 دقیقه‌ نگاه کردن به مانیتور، به فضای باز نگاه کنید.

درمان سردرد تنشی در کودکان

می توانید از گرما یا یخ استفاده کنید. برای کاهش درد ماهیچه ها، از منابع حرارت، مانند پد گرم کننده یا کیسه یخ (پیچیده در حوله) استفاده کنید. حمام گرم یا دوش نیز ممکن است کمک کند. مراقب وضعیت خود باشید. سعی کنید هنگام راه رفتن و نشستن، پشت و شانه های خود را صاف نگه دارید.

سردردهای تنشی را، معمولاً می توان با مصرف مسکن های بدون نسخه (OTC) درمان کرد. این مسکن ها شامل ایبوپروفن (نام های تجاری: Advil، Motrin)، استامینوفن (نام تجاری: Tylenol) و ناپروکسن (نام تجاری: Aleve) هستند. اگر به نظر می رسد این داروها به رفع مشکل، کمکی نمی کنند، در مورد گزینه های دیگر، با پزشک خود صحبت کنید.

مسکن هایی وجود دارند که از کافئین یا داروهای آرامبخش و حتی داروهای تجویزی که ممکن است مفید باشند، استفاده می کنند. برای درمان سردرد، به کودکان زیر 15 سال، آسپرین ندهید. این کار می تواند باعث بروز سندرم ری شود. سندرم ری، اختلالی نادر است که کودکان، هنگام بهبودی از بیماری، به آن مبتلا می شوند.

سردردهای حاد در کودکان

سردرد های دوران بلوغ | پزشکت

همچنین، نوجوان شما ممکن است انواع دیگری از سردرد را تجربه کند. سردردهای حاد، معمولاً به دلیل بیماری، عفونت (مانند سینوزیت یا عفونت سینوسی)، سرماخوردگی یا تب رخ می دهند. همچنین آن ها، می توانند ناشی از تنش باشند. این سردرد ها می توانند باعث بروز درد شدید یا ضربان دار در سر، گردن یا صورت شوند.

این نوع از سردرد ها را می توان با مسکن های OTC درمان کرد. معمولاً پس از درمان مشکل پزشکی یا رفع تنش، این سردرد ها از بین می روند.

سردرد خوشه ای در کودکان

سردردهای خوشه ای، به سرعت ایجاد شده و باعث بروز درد شدیدی می شوند. درد شدید، معمولاً در اطراف یک چشم رخ می دهد. اما می توانند در صورت، سر، گردن و شانه های شما پخش شوند. این دردها، در “دوره های خوشه ای” اتفاق می افتند که می توانند هفته ها یا ماه ها طول بکشند. این نوع سردرد ها، نادر بوده و با دارو، قابل درمان هستند.

سردردهای میگرنی، باعث بروز درد متوسط یا شدید و احساس ضربان در جلو و دو طرف سر می شوند. نوجوان شما همچنین ممکن است دچار سرگیجه، تاری دید، تب، ناراحتی معده و حتی استفراغ شود. ممکن است نوجوان شما، نسبت به نور، بو و سر و صدا بسیار حساس بوده و هنگام بروز میگرن، بخواهد بخوابد.

با پزشک خود در مورد داروها و سایر گزینه های درمانی موثر در رفع سردردهای میگرنی، صحبت کنید. محرک های میگرن، مانند کم خوابی، غذاهای خاص، تغییرات محیطی یا استرس را رفع کنید. اگر می دانید چه چیزی باعث تحریک نوجوان تان می شود، می توانید به او کمک کنید تا از بروز میگرن پیشگیری کند.

مراجعه به پزشک در درمان سردرد کودکان

سردرد های دوران بلوغ | پزشکت

اگر نوجوان شما علائم شدیدی مانند از دست دادن تعادل ناگهانی، بی حسی، فلج، مشکلات گفتاری یا تشنج را تجربه می کند، فوراً به پزشک مراجعه کنید. در ابتدا بهتر است که با پزشک خانواده خود تماس بگیرید. او ممکن است بخواهد شما مستقیماً به اورژانس بروید.

اکثر سردرد ها، به راحتی قابل درمان هستند. همچنین آن ها، نشانه مشکل جدی پزشکی نیستند. با افزایش سن نوجوان، ممکن است سردرد بهبود یابد. با این حال، اگر دفعات بروز سردردهای نوجوان شما بیشتر و درد و علائم مربوط به آن، بدتر می شوند، باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه براین، اگر داروهای ضد درد، برای تسکین‌ درد موثر نبودند، با یک‌ پزشک تماس بگیرید.

در موارد نادر، سردردهای مزمن و پیشرونده، می توانند نشانه ای از یک مشکل پزشکی جدی و زمینه ای در نوجوان شما باشند. این شرایط، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • لخته شدن خون
  • تومورها و آبسه ها
  • عفونت های مغزی
  • هیدروسفالی (تجمع غیر طبیعی مایع در مغز)
  • مننژیت (التهاب غشایی که مغز و نخاع را می پوشاند).

سردرد، به ویژه میگرن، می تواند ارثی باشد. کودکانی که میگرن دارند معمولاً حداقل یک والد دارند که به آن مبتلا است. آن ها ممکن است ناهنجاری هایی را در برخی مناطق مغز، به ارث ببرند. آن ها همچنین ممکن است دادن پاسخ به محرک های میگرنی مانند نورهای شدید و تغییرات آب و هوا را به ارث ببرند.

اگر نوجوان شما سابقه خانوادگی سردرد یا بیماری عصبی دارد، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/puberty-headaches-everything-you-need-to-know_00122999/

https://familydoctor.org/teenagers-and-headaches/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز