لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟

چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بسیاری از زنان بعد از 35 سالگی برای بچه دار شدن تلاش می کنند. تقریباً از هر 24% یک زن باردار 35 سال و بالاتر دارند. اما خطرات و چالش هایی وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید.

باردار شدن می تواند سخت تر از دوران جوانی باشد. در اوایل دهه 20 زندگی خود در بهترین حالت هستید. به طور کلی، باروری بعد از 30 سالگی سریعتر شروع به کاهش می کند و بعد از 35 سالگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.هر چه سن شما و شریک زندگی بالاتر باشد، احتمال اینکه باردار شدن مدت زیادی طول بکشد بیشتر است.

در بدو تولد، تخمدان‌ها دارای تمام تخمک‌هایی هستند که تا به حال خواهید داشت – بین 1 تا 2 میلیون. تا سن بلوغ نیمی از آنها از بین می رود. با بالا رفتن سن، تعداد تخم‌ها همچنان کاهش می‌یابد. همچنین تخمک‌ها مانند شما پیر می‌شوند و تخمک‌های مسن‌تر به راحتی بارور نمی‌شوند.

اگر می خواهید بدانید که چرا باردار شدن بعد از 35 سالگی دشوارتر است، و چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟ بهتر است ادامه این مقاله از پزشکت را بخوانید.

مطالعه بیشتر: بهترین سن برای بارداری 

آیا باردار شدن بعد از 35 سالگی غیرممکن است؟

خیر، باردار شدن بعد از سن 35 سال ممکن است و در واقع بسیاری از زنان در این سن باردار می‌شوند و سالم به دنیا می‌آورند. اما باید توجه داشت که بعد از سن 35 سال، برخی عوامل طبیعی و فیزیولوژیکی می‌توانند فرصت بارداری را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال:

کاهش تعداد تخمک‌ها و کیفیت آنها: با پیشروی سن، تعداد تخمک‌های قابل استفاده در تخمک‌گذاری کاهش می‌یابد و کیفیت آنها نیز کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش شانس بارداری و افزایش خطر بروز مشکلات جنینی شود.

افزایش خطر بروز مشکلات جنینی: با پیشرفت سن، خطر بروز برخی مشکلات مثل سقط طبیعی افزایش می‌یابد.

افزایش خطر بروز مشکلات بارداری: بارداری در سن بالا ممکن است با خطر بیشتری از بروز مشکلاتی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا در بارداری همراه باشد.

با این حال، با توجه به پیشرفت‌های پزشکی و مراقبت‌های بهتر، بسیاری از زنان در سن بالا می‌توانند باردار شوند و بچه‌های سالم به دنیا بیاورند. مهم است که زنانی که می‌خواهند در سن بالا باردار شوند، با پزشک خود مشاوره کنند و نکات و مراقبت‌های لازم را برای بارداری سالم در این سن دریافت کنند.

سلامت بانوان

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع در بارداری 

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟ || پزشکت

افزایش شانس باردار شدن بعد از 35 سالگی

اگر چرخه قاعدگی خود را بدانید شانس بیشتری برای باردار شدن خواهید داشت. چرخه متوسط 28 روز است، اما برای برخی از زنان می تواند بین 20 تا 40 روز متفاوت باشد. اگر سیکل قاعدگی شما منظم است، بدانید که احتمالاً 2 هفته قبل از شروع چرخه بعدی تخمک گذاری دارید. بنابراین می توانید روی آن کار کنید و بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی را انتخاب کنید.

همچنین، شما و همسرتان باید تا آنجا که می توانید سالم باشید. جدا از هر چیز دیگری، این واقعا به شانس باردار شدن کمک می کند. می توانید هر دو:

  • وزن مناسب داشته باشید.
  • یک رژیم غذایی مناسبی بخورید.
  • هر گونه عفونت مقاربتی را بررسی و درمان کنید.
  • اگر سیگار می کشید آن را ترک و از سیگار کشیدن غیرفعال خودداری کنید.

اگر بیش از 35 سال دارید و شش ماه یا بیشتر برای باردار شدن تلاش کرده اید، باید به پزشک مراجعه کنید. برای زنان زیر 35 سال، توصیه معمول این است که ابتدا یک سال تلاش کنند، مگر اینکه بدانید مشکلاتی مانند آندومتریوز یا سایر شرایطی دارید که می تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر: بهترین داروهای گیاهی برای باروری 

اگر در رابطه با بارداری و اقدامات قبل آن سوالی داری همین الان با متخصص زنان و یا مامایی مشورت نمایید.

چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟ || پزشکت

عوارض بارداری در 35 سالگی

به طور طبیعی، افراد با افزایش سن، به بسیاری از بیماری ها و شرایط های پزشکی مبتلا می شوند. زنان هم از این قانون مستثنی نخواهند بود. بسیاری از این بیماری ها منجر به بروز عوارض در قبل و حین بارداری می شوند، از جمله:

مشکل در باردار شدن

مشکل در باردار شدن و یا همان مشکلات باروری یکی از عوارض بارداری در سنین بالا است. هر زن با تعداد مشخصی تخمک متولد می شود. با هر بار تخمک گذاری، حدود 14 روز قبل از پریود شدن، تخمک ها آزاد می شوند؛ بنابراین با افزایش سن در خانم ها، تعداد تخمک آنها کاهش یافته و تخمک های باقی مانده به راحتی توسط اسپرم مرد بارور نمی شوند. همه اینها باردار شدن زنان در سنین بالا را دشوارتر می کند. خانم های بالای 35 سال سن که به مدت 6 ماه برای باردار شدن خود تلاش کرده اند اما موفق نشده اند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند. پزشک ممکن است روش های درمانی و جایگزینی را پیشنهاد دهد.

دیابت حاملگی

دیابت بارداری نوعی دیابت است که برخی از زنان در دوران بارداری به آن مبتلا می شوند. این نوع دیابت که فقط در دوران بارداری اتفاق میفتد، با افزایش سن زنان بیشتر دیده می شود.

کنترل دقیق قند خون از طریق رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب برای پیشگیری از بروز دیابت بارداری ضروری است. درمان دیابت بارداری گاهی اوقات نیز به دارو نیاز دارد. عدم درمان به موقع دیابت حاملگی می تواند منجر به بروز برخی عوارض و افزایش آسیب در هنگام زایمان می شود. دیابت بارداری همچنین می تواند خطر تولد زودرس، فشار خون بالا در دوران بارداری و عوارض پس از زایمان افزایش دهد..

پره اکلامپسی

این وضعیت می تواند بعد از هفته 20 بارداری یا درست بعد از بارداری اتفاق بیفتد. در زنان بالای 40 سال سن، خطر ابتلا به پره اکلامپسی بیشتر از زنان جوان است.

پره اکلامپسی، یک عارضه حاملگی است که با فشار خون بالا و آسیب اندام های دیگر به خصوص کبد و کلیه مشخص می شود. پره اکلامپسی معمولاً بعد از هفته 20 بارداری در زنانی که فشار خون آن ها طبیعی بوده، رخ می دهد. پره اکلامپسی در صورت عدم درمان، می تواند عوارض جدی و حتی کشنده ای را هم برای مادر و هم برای کودک به دنبال داشته باشد. اگر زنی مبتلا به پره اکلامپسی باشد، موثرترین درمان، زایمان نوزاد است.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و پزشک ژنتیک

باراری بعد از 35 سالگی | پزشکت

نقایص مادرزادی

نقص مادرزادی، شرایط سلامتی است که در بدو تولد وجود دارد. نقایص مادرزادی شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت از بدن را تغییر می دهد. آنها می توانند در سلامت کلی، چگونگی رشد بدن یا نحوه کار بدن جنین مشکلاتی ایجاد کنند. زنان مسن بیشتر از زنان جوان صاحب نوزادی با نقص مادرزادی می شوند. نوزادانی که از مادران با سن های بالا متولد می شوند بیشتر در معرض خطر مشکلات کروموزومی خاص مانند سندرم داون هستند.

مطالعه بیشتر: پیشگیری از نقص مادرزادی  

سزارین

  • سزارین جراحی است که در آن کودک از طریق برشی در شکم و رحم متولد می شود.
  • مانند هر جراحی، سزارین، نیز با خطراتی مانند عفونت و واکنش به بیهوشی همراه است.
  • هرچه سن مادر بیشتر شود، احتمال اینکه زایمان به سزارین منجر شود، بیشتر است.

سقط جنین

خطر از دست دادن بارداری و سقط جنین با افزایش سن بیشتر می شود. تحقیقات نشان می دهد که کاهش کیفیت تخمک های زنان، همراه با افزایش خطر بیماری های مزمن پزشکی مانند فشار خون بالا و دیابت، می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. علاوه بر آن؛ برخی بررسی ها نشان می دهد که سن مردان در زمان بارداری – سن پدری – نیز ممکن است منجر به بروز خطرات سلامتی برای کودکان شود.

مطالعه بیشتر: پیشگیری از سقط جنین

تولد نوزاد نارس

تولد نوزاد نارس زمانی رخ می دهد که کودک خیلی زود، قبل از هفته 37 بارداری متولد شود. نوزادان نارس، بیش از نوزادانی که به موقع متولد شده اند دچار مشکل سلامتی در بدو تولد و بعداً در زندگی هستند.

وزن کم هنگام تولد

وزن کم هنگام تولد، اصطلاحی برای توصیف نوزادانی است که با وزن کمتر از 2500 گرم متولد می شوند. وزن کم هنگام تولد نوزاد اغلب در نوزادانی که زود (قبل از 37 هفته بارداری) متولد می شوند، رخ می دهد. همچنین وزن کم هنگام تولد در موارد زایمان های دوقلو یا سه قلو، شایع است. اگر کودک شما با وزن کم به دنیا بیاید، نسبت به نوزادان دیگر ممکن است کوچک تر و لاغرتر به نظر برسد و چربی بدن کمتری داشته باشد. حتی امکان دارد سر کودک از بقیه قسمت های بدن او بزرگ تر باشد.

چند قلو زایی

زنان با سن بالای 35 سال بیشتر از زنان جوان احتمال باردار شدن با چند قلو را دارند. البته چند قلو زایی می تواند به خودی خود اتفاق بیفتد و برخی از درمان های باروری احتمال بارداری با چند قلو را بیشتر می کند. باردار شدن با چندقلوها می تواند در دوران بارداری مشکلاتی مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی، دیابت حاملگی و مشکلات رشد کودک را ایجاد کند. زنانی که تحت درمان های باروری برای رفع مشکلات ناباروری خود هستند،

بهتر است در مورد احتمال چند قلوزایی بودن جنین خود با پزشک متخصص زنان تلفنی مشورت کنند.

چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟ || پزشکت

راهکارهای قبل از بارداری در 35 سالگی

در زنان حتی با کمتر از 35 سال، برخی راه کار برای پیشگیری از بروز عوارض وجود دارد. برخی از راهکارها برای داشتن یک کودک سالم، عبارتند از:

  • معاینه پزشکی قبل از بارداری

خانم ها بهتر است قبل از تصمیم به باردار شدن، یک معاینه پزشکی انجام دهند. این معاینه پزشکی به آنها کمک می کند قبل از بارداری از سلامت خود مطمئن شوند. خانم ها باید در هنگام معاینه، سوالات لازم در مورد سابقه سلامت خانواده، سابقه بیماری خانوادگی و یا شخصی، واکسن های مورد نیاز و داروهای مصرفی خود را از پزشک بپرسند، چون برخی از شرایط های سلامتی و سابقه های خانوادگی بیماری ممکن است بر بارداری و حتی سلامت جنین تاثیر بگذارند. در برخی شرایط، واکسیناسیون می تواند از مادر در برابر بیماری های خاص محافظت کند.

مطالعه بیشتر: واکسیناسیون و بارداری

  • درمان بیماری زمینه ای

خانم ها، باید قبل از تصمیم به بارداری هر نوع بیماری زمینه ای، مانند فشار خون بالا، دیابت و افسردگی را درمان کنند. علاوه بر آن، بهتر است پزشک معالج خود را از بارداری مطلع کنند و لیست دارو های مصرفی خود را با پزشک چک کنند. در برخی شرایط، پزشک ممکن است دارو های مورد استفاده در بارداری را تغییر دهد.

  • مدیریت استرس

خانم های که تصمیم به بارداری دارند، بهتر است قبل از آن استرس خود را کاهش دهند. برای این منظور بهتر است راهکارهای مدیریت استرس را یاد بگیرند و روش هایی برای کاهش استرس پیدا کنند تا بر بارداری شما تأثیری نگذارد.

  • ترک سیگار و الکل

مصرف سیگار و الکل در مادران باردار می تواند تاثیر زیادی بر روی سلامت جنین داشته باشد. بر همین اساس، خانم ها باید قبل از تصمیم به بارداری خود، در مورد ترک سیگار و الکل اقدام کنند. علاوه بر آن، آنها باید از خود در برابر مواد شیمیایی ناامن در خانه یا محل کار محافظت کنند. استفاده از برخی مواد شیمیایی مانند محصولات تمیزکننده و رنگ ممکن است احتمال تولد نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش دهد.

  • مصرف اسید فولیک

خانم های که قصد باردار شدن دارند، می توانند با مشورت پزشک و در صورت تایید، هر روز یک مولتی ویتامین با 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. اسیدفولیک یک ویتامین است که هر سلول در بدن برای رشد و نمو سالم به آن نیاز دارد.

مصرف اسیدفولیک قبل و در طی اوایل بارداری می تواند از نقایص زیر جلوگیری کند:

  • نقص مادرزادی شکاف لب
  • نقص مادرزادی شکاف کام
  • نقص مادرزادی در ستون فقرات به نام نقص لوله عصبی
  • رعایت وزن سالم

اضافه وزن و یا وزن خیلی کم در قبل از بارداری می تواند منجر به بروز برخی مشکلات در دوران بارداری شود. زنانی که در دوران بارداری خود، لاغر و یا خیلی چاق هستند به احتمال زیاد در دوران بارداری با مشکلات سلامتی روبرو خواهند شد. خانم ها باید برای رسیدن به وزن سالم قبل از بارداری، غذاهای سالم بخورند و هر روز فعالیت فعالی انجام دهند.

رژیم غذایی که به افزایش باروری زنان و مردان کمک می کند را در مقاله رژیم غذایی ناباروری مطالعه کنید.

چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟ || پزشکت

آیا سبک زندگی سالم در باروری 35 سالگی تاثیر دارد؟

برخی افراد فکر می کنند یائسگی شروع کاهش باروری است. اینطور نیست توانایی تولید مثل بدن ما خیلی زودتر کند می شود. با بالا رفتن سن زنان، تخمدان ها در تولید تخمک های بالغ و سالم کمتر می شوند. با افزایش سن و نزدیک شدن به یائسگی، تخمدان‌ها نیز کمتر به هورمون‌های مسئول تحریک تخمک‌گذاری پاسخ می‌دهند. این شامل داروهای باروری می شود و به همین دلیل است که درمان باروری در زنان با ذخایر تخمدان پایین کمتر موفقیت آمیز است.

اگر ورزش کنید، درست غذا بخورید، وزن مناسبی داشته باشید و از عادات بد سلامتی اجتناب کنید حتی در این صورت، با افزایش سن، کاهش باروری طبیعی را تجربه خواهید کرد. با این اوصاف، عادات بد سلامتی می تواند تأثیر منفی بر باروری داشته باشد. برای مثال، مشخص شده که سیگار کشیدن روند طبیعی پیری باروری را در زنان تسریع می کند.

میزان موفقیت باروری با IVF در 35 سالگی

بر اساس آمار جمع آوری شده توسط مرکز کنترل بیماری، درصد تولد زنده از روش های IVF با استفاده از تخمک های مادر با افزایش سن کاهش می یابد. نرخ تولد زنده پس از درمان IVF عبارتند از:

  • 1% برای زنان بالای 44 سال
  • 5 درصد برای زنان 43 تا 44 ساله
  • 12.4 درصد در زنان 41 تا 42 ساله
  • 31.9 درصد برای زنان 35 تا 37 ساله
  • 22.1 درصد برای زنان 38 تا 40 ساله
  • 41.5 درصد برای زنان کمتر از 35 سال

خبر خوب این است که اگر چه تخمدان‌ها به با افزایش سن زنان به خوبی کار نمی‌کنند، ولی به نظر نمی‌رسد که رحم از پیری آنچنان آسیب ببیند. زنانی که نمی توانند با استفاده از تخمک خود باردار شوند، می توانند به IVF اهدا کننده تخمک مراجعه کنند. زنانی که از IVF اهداکننده تخمک تازه (نه منجمد) استفاده می‌کردند به طور متوسط 56 درصد شانس بارداری در تمام گروه‌های سنی داشتند که با افزایش سن این احتمال کاهش می‌یابد. در حالی که 36 درصد از کاشت های IVF با استفاده از تخمک های بارور شده خود زن منجر به بارداری می شود.

تصور نکنید که سن تنها دلیلی است که بر بارداری تاثیر می گذارد. هنگامی که بیش از 35 سال سن دارید، سبک زندگی نیز می تواند در تلاش برای باردار شدن بر علیه شما عمل کند.

پزشک احتمال دارد پیشنهاد کند تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید، مانند:

  • سیگار را ترک کنید.
  • مصرف کافئین خود را کاهش دهید.
  • اطمینان از وزن مناسب (نه کم وزن و نه اضافه وزن)
  • پرهیز از مصرف شکر و در کل انتخاب یک رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند بر باروری تأثیر بگذارد. تغذیه بهتر، کنار گذاشتن عادات از بین بردن باروری و حفظ وزن سالم می‌تواند کمک کند سریع‌تر باردار شوید و حتی ممکن است در صورت نیاز به درمان، شانس موفقیت درمان باروری را افزایش دهید.

درمان های ذهن و بدن را نیز فراموش نکنید. در حالی که بررسی ها هنوز ارتباط قوی بین درمان های ذهن و بدن مانند یوگا و باروری پیدا نکرده است، اکثر افراد می توانند از افزودن فعالیت های کاهش دهنده استرس به زندگی خود بهره مند شوند.

مطالعه بیشتر: لقاح آزمایشگاهی

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟ || پزشکت

آیا سن شریک زندگی در باروری مهم است؟

باروری مردان به همان اندازه که باروری زنان کاهش می یابد کم نمی شود، اما سن آنها مهم است. مطالعه ای که نشان داد زنان 35 تا 39 ساله 29 درصد شانس باروری در بارورترین روز خود را دارند. همان بررسی نشان داد که اگر همسر یک زن پنج سال بزرگتر باشد، شانس آنها به 15٪ کاهش می یابد. اساساً شانس آنها نصف شد. به خاطر داشته باشید که اینها شانس بارداری است. فقط به این دلیل که باردار می شوید به این معنی نیست که زایمان خواهید کرد. میزان سقط جنین برای مادران و پدران مسن تر است.

در مورد نقش مردان در بارداری زنان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

درمان نازایی بعد از 35 سالگی 

گزینه های زیادی برای زنانی که در باردار شدن مشکل دارند وجود دارد. درمان به علت آن بستگی دارد، بنابراین ابتدا باید بررسی کنید که چرا مشکل وجود دارد.

تعدادی آزمایش باروری انجام می دهید که می تواند شامل آزمایش اسپرم، بررسی عفونت های مقاربتی و احتمالاً سونوگرافی باشد.

بسته به نتایج، پزشک احتمال دارد درمان هایی مانند:

  • تلقیح مصنوعی
  • هورمون درمانی
  • IVFو تغییراتی مانند تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)

این درمان ها همگی می توانند موثر باشند ولی هیچ کدام تضمین شده نیست.

به عنوان مثال، بیشتر زنان 33 درصد شانس داشتن نوزاد را بعد از یک دوره IVF و 54 درصد بعد از 8 سیکل دارند. اما برای زنان 40 تا 44 ساله این میزان پس از یک سیکل به 11 درصد و پس از 8 سیکل به حدود 38 درصد کاهش می یابد.

مطالعه بیشتر: بارداری در 45 سالگی 

آیا “بهترین سن” برای بچه دار شدن وجود دارد؟

باردار شدن بعد از 35 سالگی به آسانی در 25 سالگی نیست. اگرچه ممکن است چالش برانگیز باشد، اما شاید بسیاری از افراد در آینده بچه دار شوند. مهمترین چیز این است که هر زمان که تصمیم به شروع تلاش کردید، احساس آمادگی برای داشتن خانواده کنید.

در حالی که نمی‌توانید از پیر شدن خود پیشگیری کنید، می‌توانید عاداتی در سبک زندگی ایجاد که کمک می‌کند تا سالم پیر شوید، مانند خوب غذا خوردن، ورزش، و ترک عادت‌های ناسالم مانند سیگار کشیدن.

اگر به مدت 6 ماه بدون موفقیت در تلاش برای باردار شدن هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. هرچه زودتر آزمایش باروری را انجام دهید، سریعتر می توانید درمان را شروع کنید (در صورت نیاز)، و احتمال موفقیت آمیز بودن درمان بیشتر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز