لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

همه چیز در مورد دوز سوم واکسن کووید -19

همه چیز در مورد دوز سوم واکسن کووید -19 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از آنجایی که موارد کووید -19 هر روز با سرعت بی وقفه در حال افزایش است، رقابت برای واکسیناسیون هرچه بیشتر افراد برای متوقف کردن میزان عفونت و دور نگه داشتن آن در این شرایط آغاز شده است. دوز سوم واکسن COVID-19 می تواند برای تقویت ایمنی ما در برابر ویروس کرونا استفاده شود. همچنین ما را از نسخه های جهش یافته و جدید عفونت حفظ می کند.

در اینجا برخی از سوالات متداول در مورد اینکه چرا دوز سوم مورد نیاز است، چه زمانی باید مصرف شود و آیا خطرات بالقوه ای برای سلامتی وجود دارد را بررسی می کنیم. اخیراً دوز دوم واکسن کووید را تزریق کرده اند. آیا به واکسیناسیون سوم کووید -19 نیز نیاز است؟

برای اطمینان از تداوم پاسخ ایمنی، ممکن است یک تزریق تقویت کننده یا دوز سوم مورد نیاز باشد. بسیاری از واکسیناسیون ها علیه بیماری های طولانی مدت مانند “هپاتیت A“، برای حفظ تداوم نیاز به تزریق تقویت کننده دارند. علاوه بر این، به دلیل اینکه مصونیت از واکسن COVID-19 تنها چند ماه طول می کشد (سه تا شش ماه)، احتمال تقویت کننده مورد نیاز است.

تولیدکنندگان دارو در سراسر جهان در حال حاضر مطالعه دوز سوم واکسن COVID-19 را به عنوان بخشی از راهکارهای محافظت از نسخه های جهش یافته ویروس کرونا آغاز کرده اند.

در حالی که کارشناسان بهداشت می گویند که واکسن های فعلی COVID-19 هنوز در برابر انواع مختلفی که در نقاط مختلف جهان در حال ظهور است محافظت می کند، سازندگان واکسن در حال آماده سازی برای سومین دوز تقویت کننده در صورت بروز جهش مقاوم تر در برابر واکسن هستند.

فاصله بین دوز دوم و سوم واکسن COVID چقدر خواهد بود؟

در حال حاضر، ما تحقیقات کافی برای پاسخ به این موضوع نداریم. با این حال، طبق آزمایشات انجام شده، شرکت کنندگان در دنباله شش ماه بعد از دوز دوم، سومین تزریق را دریافت خواهند کرد.

آیا مصرف سومین دوز COVID-19 عوارض دارد؟ تولیدکنندگان دارو در حال بررسی تأثیر دوز واکسن سوم بر انواع جدید COVID هستند. ایمنی یکی از عواملی است که این سازندگان دارو در آزمایشات تقویت کننده تزریق، تجزیه و تحلیل می کنند. با این حال، هنوز زود است و در حال حاضر، اطلاعات محدودی در این مورد وجود دارد.

تقویت کننده واکسن COVID-19 چیست؟

همه چیز در مورد دوز سوم واکسن کووید -19 | پزشکت

تزریق واکسن COVID یک دوز اضافی از واکسن است که پس از کاهش محافظت ارائه شده توسط تزریق اولیه در طول زمان انجام می شود. پس از کاهش ایمنی بدن از دوز اولیه به طور طبیعی، تقویت کننده دریافت خواهید کرد. تقویت کننده به گونه ای طراحی شده است که به افراد کمک می کند سطح ایمنی خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنند.

آیا پزشکان تقویت کننده واکسن را تایید می کنند؟ براساس بررسی های انجام شده، پزشکان در حال حاضر تقویت کننده واکسن COVID-19 را به بیماران واجد شرایط ارائه می دهند. بیماران واجد شرایط افرادی هستند که دوز دوم واکسن COVID-19 را حداقل شش ماه قبل دریافت کرده اند و حداقل یکی از معیارهای شرح داده شده را برآورده می کنند.

بیماری ژنتیک

دوز سوم واکسن های COVID-19مشابه دو دوز اول است. این دوز می تواند به محافظت از افرادی با سیستم ایمنی ضعیف که در دو دوز اول یکی از واکسن ها واکنش کافی نشان نداده اند، کمک کند. چنین افرادی می توانند دوز سوم را در 28 روز پس از دوز دوم دریافت کنند.

چه کسی می تواند دوز سوم واکسن COVID-19 را دریافت کند؟

بر اساس توصیه های CDC، در حال حاضر دوزهای واکسن سوم برای افرادی که دارای نقص ایمنی متوسط یا شدید هستند در دسترس است. افرادی که قبلاً 2 دوز واکسن mRNA COVID-19 را با دوز دوم حداقل 28 روز پیش دریافت کرده اند و دارای نقص ایمنی متوسط ​​یا شدید هستند. اگر سوالی دارید که آیا با توجه به وضعیت سلامتی خود واجد شرایط هستید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید. کمیته مشورتی CDC در زمینه اقدامات ایمن سازی (ACIP) و VUMC بیماران دارای نقص ایمنی متوسط ​​یا شدید را به عنوان بیمارانی که دارای هر یک از این شرایط هستند، تعریف می کند:

  • افراد مبتلا به سندرم دی جورج یا سندرم ویسکوت آلدریچ
  • دریافت درمان های سرطان فعال برای تومورها یا سرطان خون
  • پیوند عضو دریافت کرده و برای سرکوب سیستم ایمنی از دارو استفاده می کنند.
  • افرادی که در دو سال گذشته پیوند سلول بنیادی انجام داده اند یا برای سرکوب سیستم ایمنی بدن از دارو استفاده می کنید.
  • بیمارانی که در حال مصرف داروهایی مانند استروئیدهای با دوز بالا یا سایر داروها هستند که ممکن است باعث سرکوب شدید سیستم ایمنی بدن شوند.
  • افرادی که مبتلا به HIV هستند و بار ویروسی بالایی دارند. تعداد CD4 آنها پایین است یا در حال حاضر از داروهایی برای درمان HIV استفاده نمی کنند.
درمان فعال در ماه گذشته با یکی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی زیر:
  • مهارکننده های آلفا TNF (به عنوان مثال: adalimumab، etanercept، infliximab)
  • داروهای ضد متابولیت (مانند متوترکسات، هیدروکسی اوره، جمسیتابین، فلودارابین)
  • دوز بالای کورتیکواستروئیدها (20 میلی گرم پردنیزولون یا معادل آن در روز به مدت 14 روز)
  • عوامل آلکیله کننده (مانند: سیکلوفسفامید، تموزولومید، کلرامبوسیل، کربوپلاتین، سیس پلاتین)
  • سایر عوامل بیولوژیکی که سرکوب کننده سیستم ایمنی یا تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند (به عنوان مثال، ریتوکسیماب، آناکینرا، گلیموماب، ناتالیزوماب)

علاوه بر این، بیماریهای مزمن پزشکی مانند بیماری کلیوی مرحله آخر ممکن است با درجات مختلف نقص ایمنی همراه باشد.

اگر مطمئن نیستید که در هر کدام از این دسته ها قرار دارید یا خیر، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی می توان دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنم؟

همه چیز در مورد دوز سوم واکسن کووید -19 | پزشکت

افرادی که دارای بیماری های خاص و یا زمینه ای هستند که باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود، می توانند دوز سوم واکسن را به محض 28 روز پس از دوز دوم دریافت کنند. همچنین پزشکان سومین دوز را به افراد واجد شرایط پیشنهاد می کند.

چگونه می توان تشخیص داد که به دوز سوم واکسن COVID-19 نیاز است؟ اگر مطمئن نیستید که وضعیت سلامتی یا درمان شما، بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارد یا خیر، آن را با پزشک خود در میان بگذارید، این کار می تواند تعیین کند که آیا شما از دوز سوم واکسن COVID-19 سود خواهید برد یا خیر.

آیا واکسن سوم COVID-19 باید همان واکسنی باشد که من در ابتدا دریافت کردم؟ در حالت ایده آل، بله سومین دوز واکسن شما باید همان نوع واکسنی باشد که در اولین واکسیناسیون دریافت کرده اید. در صورتی که بر اساس معیارهای تعیین شده شما جزء آن دسته از افرادی هستید که سیستم ایمنی ضعیفی دارید بهتر است دوز سوم واکسن را دریافت کنید.

چرا واکسن سوم کرونا مورد نیاز است؟

دوز سوم واکسن برای افراد مبتلا به برخی بیماری ها برای کمک بیشتر آنها در مقابل شدت بیماری یا مرگ به علت COVID-19 محافظت می کند. برخی از افراد شرایطی دارند یا دوزهای خاصی از داروها را مصرف می کنند که می تواند باعث کاهش سیستم ایمنی بدن آنها شود. داده ها نشان می دهد که دو دوز واکسن COVID-19 ممکن است پاسخ کافی در این افراد نداشته باشد و شاید از دوز سوم سود ببرند.

در صورت دریافت واکسن جانسون و جانسون، آیا می توان دوز سوم واکسن COVID-19 را دریافت کرد؟ هنوز اطلاعاتی در مورد اینکه آیا دوز اضافی برای افرادی که واکسن کووید -19 جانسون و جانسون را دریافت کرده اند، ضروری است یا خیر، وجود ندارد. هیچ توصیه فعلی برای دوز اضافی برای افرادی که واکسن COVID-19 جانسون و جانسون را دریافت کرده اند وجود ندارد.

من می خواهم دوز سوم را دریافت کنم زیرا سن من بیشتر از 65 است، اما از نظر ایمنی ضعیف نیستم. آیا می توانم دوز سوم را دریافت کنم؟ خیر، در حال حاضر دوز سوم به دلیل سن تنها توصیه نمی شود. تعریف ضعف متوسط ​​یا شدید سیستم ایمنی، به منظور دوزهای اضافی واکسن، در نظر گرفته شده است.

آزمایش آنتی بادی دادم و آنتی بادی پایینی دارم. آیا می توانم دوز سوم واکسن را دریافت کنم؟ مگر اینکه معیارهای CDC و VUMC را برای نقص ایمنی متوسط ​​یا شدید رعایت کنید. ذکر این نکته ضروری است که عدم وجود آنتی بادی در آزمایش های آنتی بادی لزوماً نشان دهنده عدم محافظت در برابر ویروس COVID-19 است.

دوز سوم واکسن چه عوارضی دارد؟

همه چیز در مورد دوز سوم واکسن کووید -19 | پزشکت

بر اساس مطالعات اولیه، به نظر می رسد عوارض جانبی مانند واکنش های اولیه واکسن باشد. آنها ممکن است واضح تر باشند. این موارد شامل درد، قرمزی و تورم در محل تزریق و همچنین خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، تب و حالت تهوع است. تا کنون، هیچ عوارض جانبی جدی برای دوزهای اضافی مشاهده نشده است، اما ما بیماران را از نزدیک تحت نظر خواهیم داشت.

آیا بعد از دریافت دوز سوم واکسن باید اقدامات احتیاطی دیگری را انجام دهم؟ از آنجا که شما دارای نقص ایمنی هستید، حتی با دوز سوم، ممکن است همچنان در خطر ابتلا به عفونت COVID-19 باشید. شما هنوز باید سایر اقدامات احتیاطی توصیه شده از CDC (مانند ماسک زدن در فضاهای عمومی داخلی) را تا زمان شیوع COVID-19 و شیوع آن در جامعه ما بسیار کاهش دهید.

منابع:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/booster-shots-and-third-doses-for-covid19-vaccines-what-you-need-to-know

https://www.vumc.org/coronavirus/commonly-asked-questions-3rd-dose-covid-19-vaccinations

https://healthlibrary.askapollo.com/all-about-3rd-dose-of-covid-19-vaccine

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز