لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تست‌ های خانگی کرونا

تست‌ های خانگی کرونا را از کجا تهیه کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تست‌ های خانگی کرونا دارای اهمیت زیادی هستند. این کیت ها به بیماران کمک می کنند تا بتوانند خیلی زود ابتلا به ویروس کرونا را تشخیص دهند. در نتیجه فرد بیمار می تواند خیلی سریع خود را قرنطینه کند. این مساله تا حد زیادی در پیشگیری از انتشار ویروس موثر است.

هفته‌ها تأخیر در آزمایش‌ها و حتی کیت‌های آزمایش معیوب، واکنش اولیه به همه‌گیری COVID-19 را با مشکلات بسیاری مواجه کرد. با وجود آنکه دانشمندان و پزشکان سراسر جهان در تلاش برای غلبه بر ویروس کرونا هستند موارد COVID-19 در سراسر جهان همچنان رو به افزایش است. در نهایت زیاد شدن روز افزون موارد ابتلا به کووید 19 زمینه را فراهم کرد تا بازار جدیدی تحت عنوان آزمایش خانگی برای کروناویروس جدید ظاهر شود.

محدودیت کیت‌های آزمایش، کمبود زنجیره‌ تأمین نیرو و دستورات پیچیده قرنطینه، انجام آزمایش های کووید 19 را برای همه بیماران مشکل کرد. برای رفع این مشکل به تدریج و فقط در عرض چند هفته کیت‌های آزمایش خانگی تولید شدند.

کیت های آزمایش این امکان را برای شما فراهم می کنند که بتوانید نمونه‌ها را در خانه جمع‌آوری کنید و آنها را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستید. البته تلاش های اولیه برای ارائه تست کووید 19 در خانه از نظر علمی چندان مورد تایید نبود.

با این حال، تا نوامبر 2020، اولین آزمایش کاملاً خانگی کووید توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجاز اعلام شد. اکنون بسیاری از مردم تست های خانگی کووید 19 را با خیال آسوده در خانه انجام می دهند و نمونه ها را به آزمایشگاه ارسال می کنند.

تست خانگی COVID-19 چیست؟

آزمایش کووید 19در طول  همه‌گیری کرونا به اشکال مختلف انجام شد. متخصصان به دنبال راه هایی برای آزمایش ویروس کرونا بدون افشای افراد بیمار یا پرسنل بیمارستان ها و مراکز درمانی بودند.

به همین دلیل سازمان غذا و داروی آمریکا FDA مجوزهای اضطراری و ویژه ای را برای سرعت بخشیدن به روند کار اعطا کرد. این مجوز برای بسیاری از سازمان های پزشکی مرتبط با کووید، از جمله آزمایشگاه ها برای تولید کیت های آزمایش، صادر شد. در نتیجه امروزه  تست های خانگی زیادی برای تشخیص COVID-19 در اختیار مردم قرار دارد. این تست ها نیازی به نسخه پزشک ندارند.

همچنین تست های خانگی کووید 19 دارای پیچیدگی زیادی نیستند و تقریبا تمام افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. همچنین یکی دیگر از مزایای مهم کیت های تست خانگی کووید 19 این است که می توانند نتایج را به سرعت و با میزان دقت بالایی نشان دهند.

انواع تست خانگی کووید 19 کدامند؟

تست‌ های خانگی کرونا را از کجا تهیه کنیم؟ || پزشکت

روش های مختلفی برای تشخیص ویروس کرونای جدید با استفاده از آزمایش وجود دارد. اخیراً، آزمایش‌های آنتی‌بادی برای تشخیص عفونت یا مصونیت گذشته ارائه شده‌اند. اما نکته بسیار مهم، توانایی آزمایش عفونت فعال ویروس کرونا است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. به طور کلی عفونت‌های فعال COVID-19 را می‌توان با استفاده از دو نوع آزمایش شامل آزمایش‌های مولکولی و آزمایش‌های آنتی ژن تشخیص داد.

بیماری ژنتیک

تست های مولکولی

آزمایش مولکولی به آزمایشی گفته می شود که ژن‌ها، پروتئین‌ها یا سایر مولکول‌های خاص را در نمونه‌ای از بافت، خون یا سایر مایعات بدن بررسی می‌کند. آزمایش مولکولی که برای بررسی COVID-19 استفاده می شود، آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) است.

در آزمایش مولکولی کووید 19 مایعات بدن را با استفاده از سواب گلو، بینی یا بزاق جمع‌آوری می کنند. اما در واقع انواع خاصی از ترشحات گلو و بینی وجود دارند که فقط می‌توانند از ویروس کرونای جدید ناشی شوند. در ادامه این مایعات، از نظر مواد ژنتیکی مورد بررسی قرار می گیرند.

در اوایل همه گیری کرونا، این آزمایش‌ها فقط از طریق مراکز درمانی و فقط با تجویز پزشک و ارائه نسخه در دسترس بودند. اما امروزه به دلیل پیشرفت همه‌گیری کرونا گزینه‌های بیشتری، برای انجام دادن آزمایشات در خانه ارائه می‌شوند. در حال حاضر روش‌های انجام آزمایشات کووید 19ساده تر شده و بهبود یافته‌اند. همچنین زمان انتظار برای دریافت نتایج آزمایش، نسبت به گذشته از چند روز به چند دقیقه کاهش یافته است.

اولین تست کاملاً خانگی COVID-19 که توسط FDA تأیید شد، یک آزمایش مولکولی است. در آزمایش ملکولی از یک چوب بلند انعطاف پذیر که دارای یک نوک نرم است برای جمع آوری نمونه استفاده می کنند. این چوب بلند در اصطلاح پزشکی سواب نامیده می شود. سواب تقریبا 15 سانت طول دارد. با چرخاندن سواب در حفره های بینی و حلق، نمونه ترشحات و مواد تنفسی جمع آوری می شود.

تست های مولکولی چگونه انجام می شوند؟

برای جمع آوری بهتر نمونه معمولا تکنسین آزمایشگاه سواب را به مدت 15 ثانیه و چندین بار داخل حفره های بینی و حلق می چرخاند. سپس سواب در داخل یک لوله قرار می گیرد. تکنسین آزمایشگاه لوله را مهر و موم می کند و آن را در پایان به واحد آزمایش می فرستد. در عرض 30 دقیقه یا کمتر، می‌توان نتایج را مستقیماً از صفحه ‌نمایش نورانی واحد آزمایش خواند.

این نتایج نشان می‌دهد فرد برای ابتلا به ویروس SARS-CoV-2 مثبت یا منفی است. این آزمایش را می توانید برای افراد 14 سال به بالا در خانه انجام بدهید. اما اگر قصد دارید این آزمایش را برای کودکان 3 سال به بالا انجام بدهید باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

کسانی که نتایج تست COVID-19 آنها منفی است اما علائم مشابه COVID-19 را تجربه می کنند، باید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند. زیرا منفی بودن نتایج لزوماً احتمال ابتلا به  COVID-19 را رد نمی کند. البته این مساله معمولا در مورد موارد خفیف بیماری رخ می دهد. بنابراین اگر دارای علائم بیماری هستید بهتر است برای اطمینان بیشتر تست های تشخیصی کرونا را چندین نوبت دیگر تکرار کنید. برای دقت بیشتر می توانید این تست ها را در فاصله زمانی مشخص چند روزه انجام بدهید. تشخیص زودهنگام بیماری و قرنطینه افراد مبتلا می تواند تا حد زیادی از انتشار این ویروس پیشگیری کند.

تست های آنتی ژن

تست آنتی ژن شباهت بسیار زیادی به تست های خانگی بارداری دارد. این تست ها به صورت جعبه های کوچک و یکبار مصرف تولید می شوند. آزمایش های آنتی ژن می توانند عفونت های فعال ویروس کرونا را در بسیاری از بیماران دارای علائم شناسایی کنند. دقت این تست ها تقریبا زیاد است. این آزمایش‌ها قطعات کوچک پروتئینی به نام آنتی‌ژن‌ که بر روی ویروس کرونا وجود دارد، را شناسایی می‌کنند. تست های آنتی ژن معمولاً در تشخیص پاتوژن های تنفسی از جمله ویروس های آنفولانزا استفاده می شوند. این تست ها در عرض چند دقیقه نتایج را نشان می دهند. از همین فناوری برای تشخیص بارداری و گلودرد استرپتوکوکی نیز استفاده می شود.

آزمایش‌های آنتی ژن را می‌توان برای غربالگری در محیط‌های جمعی پرخطر استفاده کرد. تکرار آزمایش در اینگونه محیط ها می‌تواند به سرعت ویروس COVID-19 را شناسایی کند. این کار باعث می شود که در اسرع وقت بتوانید اقدامات پیشگیرانه و کنترل عفونت را انجام دهید. در آزمایش های آنتی ژن نیز جواب آزمایش بسیار سریع آماده می شود.

همچنین تست مولکولی و تست آنتی ژن هر دو از طریق آزمایش نمونه های بینی و گلو ابتلا به کووید 19 را تشخیص می دهند.

تست‌های خانگی کووید چقدر دقیق هستند؟

تست‌ های خانگی کرونا را از کجا تهیه کنیم؟ || پزشکت

پیش از هر چیز باید گفت که هیچ آزمایشی به طور صد در صد دقیق نیست. این مساله به خصوص در موارد خفیف بیماری بیشتر مشاهده می شود. به دلیل ماهیت عجولانه بسیاری از آزمایش‌های COVID-19، و همچنین فقدان داده‌های خوب در مورد نتایج آزمایش، دشوار است که بخواهیم در مورد دقت آزمایشات خانگی کووید 19اظهار نظر کنیم. با این وجود سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است که برخی از آزمایش‌های خانگی کووید  در 96 درصد از موارد دارای دقت کامل هستند. همچنین تست های خانگی کرونا دارای برندهای مختلفی هستند که از نظر دقت تفاوت های جزئی با یکدیگر دارند.

بررسی ها نشان می دهند که آزمایش‌های آنتی ژن در مراحل اولیه عفونت بسیار موثر هستند. اما با این حال حساسیت این آزمایش‌ها با کاهش سرعت دفع ویروس در مراحل بعدی بیماری کاهش می یابد. در واقع به طور کلی می توان گفت که بیشترین میزان دقت تست در هفته های اول ابتلا و بعد از بروز اولین نشانه های بیماری است. همچنین دقت تست می تواند تحت تأثیر نحوه جمع‌آوری نمونه آزمایشی و نحوه پردازش آن نیز قرار گیرد.

هزینه تست خانه کووید چقدر است؟

انواع مختلف تست کووید 19 در آزمایشگاهها و مراکز درمانی زیادی انجام می شوند. هزینه آزمایش کووید-19 بیشتر به این بستگی دارد که از چه نوع آزمایشی استفاده می کنید و یا کیت آزمایش خانگی را از کجا می‌خرید.

برخی از طرح‌های بیمه ممکن است هزینه آزمایش خانگی کووید 19 را پوشش دهند.  به طور کلی می توانید با مشاور بیمه خود در مورد قوانین و گزینه های تحت پوشش مشورت کنید. برخی از بیمه ها از شما می خواهند که هزینه آزمایش را از قبل پرداخت کنید، اما پس از آزمایش با ارائه نسخه می توانید، هزینه های پرداخت شده را از بیمه دریافت کنید.

تست خانگی COVID را از کجا تهیه کنیم؟

تست‌ های خانگی کرونا را از کجا تهیه کنیم؟ || پزشکت

تست‌های خانگی کووید 19 اکنون به طور گسترده ای در دسترس هستند. این تست های خانگی را می توانید به راحتی  از داروخانه‌ها به صورت حضوری و یا آنلاین خریداری کنید. البته میزان در دسترس بودن کیت های آزمایش ممکن است بسته به منطقه محل سکونت شما متفاوت باشد.

کیت خانگی Pixel LabCorp اولین کیت تست کووید خانگی بود که توسط FDA تأیید شد. این کیت، تایید شده در آوریل 2020، شامل یک سواب پنبه ای برای جمع آوری نمونه است. پس از جمع آوری نمونه و ارسال به آزمایشگاه، نتایج در عرض چند روز برای آزمایش کننده ارسال می شود. این آزمایش در ابتدا فقط با نسخه پزشک در دسترس بود. اما در دسامبر 2020 مجوز فروش کیت های خانگی تست کووید 19 به مشتریان بالای 18 سال و بدون نیاز به نسخه 2020 صادر شد. این کیت ها رامی توانید بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه کنید.

کیت های آزمایش خانگی آنتی ژن برای COVID-19، نیز در دسامبر 2020 تأیید شد. این آزمایش خانگی را می توانید از داروخانه های بزرگ تهیه کنید. تست آنتی ژن خانگی شامل یک سواب و کارتریج برای تجزیه و تحلیل نمونه در عرض 15 دقیقه است و نیازی به نسخه پزشک ندارد.

سخن آخر

به طور کلی انجام آزمایش برای کنترل شیوع COVID-19 بسیار مهم است. در گذشته آزمایش‌های اولیه با مشکلات زیادی مواجه شد، اما امروزه ابزارهای جدیدی مانند تست‌های خانگی کووید برای استفاده تأیید شده‌اند. استفاده از این تست ها تشخیص اینکه آیا آلوده شده‌اید و همچنین پیشگیری از انتشار ویروس را آسان‌تر از همیشه می‌کند. در صورت مثبت بودن آزمایش، حتماً اقدامات احتیاطی مناسب را برای پیشگیری از گسترش بیماری انجام دهید. برای درمان به موقع در اسرع وقت از پزشک خود کمک بگیرید. اگر نتایج آزمایش خانگی شما منفی شد اما علائم کووید-19 را دارید، فوراً برای آزمایش و تشخیص قطعی به پزشک خود مراجعه کنید.

یکی از نگرانی‌های مربوط به تست خانگی کووید، ردیابی تماس و ثبت موارد فعال ویروس است. بنابراین اگر با استفاده از آزمایش خانگی تست COVID-19 شما مثبت شد، موضوع را در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت خفیف بودن بیماری می توانید خود را قرنطینه کنید و بدون نیاز به مراقبت های پزشکی در منزل به استراحت بپردازید. انجام اقدامات خود مراقبتی در مدت حداقل دو هفته باعث کاهش علائم و بهبود هر چه سریع تر شما می شود. اما اگر با گذشت یک هفته علائم بیماری شدیدتر شد حتما برای درمان به پزشکت مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز