لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا لامبدا چیست؟

کرونا لامبدا چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا لامبدا چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کرونا لامبدا که با نام C.37 نیز شناخته می شود، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به نوع دلتا دارد و در حال حاضر در انگلستان و آمریکا دیده شده است. در شیلی، 50 مورد جدید لامبدا در چهار هفته گذشته شناسایی شد. به گفته محققان دانشگاه کیوتو، انتشار کرونا لامبدا در سراسر شیلی می تواند باعث نگرانی شود. محققان هشدار می دهند چون نسبت افرادی که حداقل یک دوز واکسن کرونا در شیلی داشته اند نسبتاً زیاد است، افزایش موارد “نشان می دهد که نوع لامبدا در فرار از ایمنی ضد ویروسی ناشی از واکسیناسیون مهارت دارد”.

با این حال، رایج ترین واکسنی که در شیلی تجویز می شود CoronaVac است، که متفاوت از واکسن هایPfizer، Moderna و AstraZeneca ارائه شده در انگلستان عمل می کند. محققان دانشکده پزشکی گروسمن NYU اثر واکسن های mRNA مانند Pfizer و Moderna را در برابر نوع لامبدا آزمایش کردند.

با توجه به نتایج آنها مقاومت نسبی در برابر خنثی سازی وجود داشته است. البته این بررسی ها هنوز مورد بازبینی همگان قرار نگرفته است.

اما تجزیه و تحلیل آنها از پروتئین های سنبله در نوع SARS-CoV-2 Lambda افزایش دو برابری عفونت را نشان داد، که به گفته دانشمندان به دلیل جهش خاصی در ویروس به نام جهش L452Q است.

ایا شیوع لامبدا نگران کننده است؟

کرونا لامبدا چیست؟ | پزشکت

دلتا در سراسر جهان تهاجمی است و لامبدا واقعاً از بین نرفته است. شایع است که ویروس ها هنگام تکثیر تغییر می کنند. تعداد کمی از این تغییرات ژنتیکی کوچک منجر به عفونت مضرتری می شود. از 11 آگوست 2021، پنج گونه از نظر PHE “نگران کننده” هستند، از جمله انواع دلتا و آلفا.

لازم به یادآوری است که ماسک یا ماسک تنفسی با کیفیت بالا می تواند قرار گرفتن در معرض ویروس را تا 6 برابر کاهش دهد . اگرچه ممکن است موارد بسیار کمی از نوع لامبدا در جهان وجود داشته باشد. اما هنوز باید سفرهای خود را کاهش دهیم و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. ما همچنین باید از دسته بندی افراد به دو طبقه فعلی خود در مورد افراد واکسینه شده و واکسینه نشده خودداری کنیم. با انواع لامبدا و دلتا همه ما باید واکسینه شویم و توصیه های بهداشت عمومی را رعایت کنیم.

کرونا لامبدا برای اولین بار در پرو، در آگوست 2020 شناسایی شد. این گونه غالب در کشور بوده است، اما به نظر می رسد موارد لامبدا رو به کاهش است. ردیابی COVID GISAID نشان می دهد که هیچ مورد جدیدی از لامبدا در پرو در چهار هفته قبل وجود نداشته است.

دکتر ماریا ون کرخوو، رهبر فنی سازمان بهداشت جهانی در زمینه بیماری کرونا لامبدا می گوید که این سازمان در حال پیگیری است. تا ببیند آیا باید این بیماری به عنوان یک نوع نگران کننده طبقه بندی شود یا نه؟

نوع لامبدا تنها در صورتی به عنوان نگران کننده انتخاب می شود که یکی از موارد زیر را در نظر داشته باشد:
  • افزایش قابلیت انتقال ویروس
  • افزایش علائم و عوارض بدنی
  • تغییر وضعیت یا علائم بیماری
  • کاهش اثربخشی آزمایش
  • درمان و اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون

چند مورد از انواع لامبدا در انگلستان شناسایی شده است؟

کرونا لامبدا چیست؟ | پزشکت

تا 11 آگوست 2021، هشت مورد تایید شده از نوع C.37 در انگلستان، دیده شده است. این میزان از رقم گزارش شده در 9 ژوئیه افزایش نیافته است. به گفته سخنگوی PHE، اکثر این موارد به سفرهای خارجی مرتبط است. طی چهار هفته گذشته هیچ موردی در بریتانیا گزارش نشده است.

دکتر آلیشیا دمیرجیان، مدیر رویداد COVID در بهداشت عمومی انگلستان (PHE)، به مجله Science Science Focus گفت: در حال حاضر شواهد محدودی در مورد این نوع موجود است.

PHE به همراه شرکای دانشگاهی در حال انجام تحقیقات برای درک بهتر تاثیر جهش ها بر رفتار ویروس است. ما وضعیت کشورهایی را که این نوع شایع است و مواردی در انگلستان تشخیص داده می شود، از نزدیک زیر نظر داریم. ما در حال آزمایش مخاطبین هستیم و در صورت نیاز موارد موردنظر را مورد بررسی قرار می دهیم.

آیا هنوز واکسن ها بر علیه نوع لامبدا کار می کنند؟

در مقاله ای که از قبل چاپ شده و هنوز مورد بازبینی قرار نگرفته است، محققان دریافتند که واکسن های mRNA در برابر نوع لامبدا موثر است. هر دو واکسن ویروس کرونا Pfizer و Moderna که در انگلستان استفاده می شوند، mRNA هستند. به این معنی که حاوی مواد ژنتیکی هستند که به سلول های بدن دستور می دهد سنبله های ویروس کرونا را تولید کنند، که پس از آن واکنش ایمنی را برمی انگیزد.

نتایج این مقاله نشان می دهد که واکسن های مورد استفاده فعلی در برابر نوع لامبدا محافظت می کنند.

با این حال، در مقاله دیگری که از قبل چاپ شده بود، Lambda دارای جهش هایی بود که “توانایی فرار از خنثی سازی آنتی بادی های ایجاد شده توسط CoronaVac ” را داشت. CoronaVac یک واکسن است که در چندین کشور آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی با مدیریت نسخه غیر فعال ویروس SARS-CoV-2 کار می کند، که سپس باعث واکنش ایمنی می شود.

محققان تأکید کرده اند که برای تأیید اثربخشی واکسن ها مطالعات بیشتری لازم است. اما آنها هنوز نمی دانند که مشخصات ژنتیکی متفاوت لامبدا چگونه بر انتقال جامعه، شدت علائم یا مقاومت به واکسن در سراسر جهان تأثیر می گذارد. برخی سرنخ های اولیه در حال ظهور هستند. نوع لامبدا COVID-19 ممکن است در برابر واکسن ها مقاوم باشد

واکسن سینواک و لامبدا

محققان شیلی lambda را در برابر آنتی بادی های کارکنان مراقبت های بهداشتی که واکسن Sinovac ساخت چین را دریافت کرده بودند آزمایش کردند. آنها دریافتند که این واکسن به خوبی ویروس اصلی عمل نمی کند.

 همچنین، محققان دانشگاه نیویورک آزمایش lambda را در برابر واکسن های مجاز در ایالات متحده انجام دادند. آنها دریافتند که واکسن تک دوز جانسون و جانسون در مقایسه با واکسن های دو دوز Pfizer و Moderna در برابر آن و نوع دلتا کمتر موثر است.

 دانشمندان می گویند، اینها مطالعاتی در لوله های آزمایش هستند که در انسان ها مورد بررسی قرار نگرفته اند.

 دکتر پیتر چین-هونگ، متخصص بیماری های عفونی دانشگاه کالیفرنیا، گفت که واکسن ها وقتی در لوله آزمایش روی لامبدا قرار می گیرند، کمتر موثر هستند. تقریباً همه بستری شدن ها و مرگ ها در کالیفرنیا و سراسر کشور در افراد واکسینه نشده اتفاق افتاده است.

آیا نوع لامبدا قابلیت انتقال بیشتری دارد؟

کرونا لامبدا چیست؟ | پزشکت

در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا این نوع جدید قابلیت انتقال بیشتری دارد یا خیر. دانشمندان می گویند که گونه لامبدا تعدادی جهش دارد که به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا افزایش مقاومت در برابر آنتی بادی های ناشی از واکسیناسیون COVID-19 یا تماس قبلی با آن شود.

دانشمندان یکی از جهش های شناسایی شده در سویه لامبدا، T859N نامیده اند و در نوع موسوم به “Iota” که در حال حاضر در شهر نیویورک در حال گسترش است، پیدا شده است.

یک جهش دیگر، در L452Q، “شبیه جهش گزارش شده در انواع دلتا و اپسیلون” گزارش شده است. اعتقاد بر این است که بر حساسیت آن به آنتی بادی ها تأثیر می گذارد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که تحقیقات در مورد این نوع خاص در مراحل اولیه است.

از آنجایی که در حال حاضر شواهد کمی وجود دارد که دقیقاً نشان دهد تفاوت نوع لامبدا با سایر گونه ها متفاوت است. دانشمندان می گویند که قبل از اینکه بتوانیم میزان کامل اثر کرنش را درک کنیم، به مطالعات قوی تر نیاز داریم.

علائم نوع لامبدا چیست؟

کرونا لامبدا چیست؟ | پزشکت

در حال حاضر، بررسی ها نشان نداده است که علائم عفونت با نوع جدید C.37 یا Lambda، متفاوت از سایر گونه های کروناویروس باشد.

علائم اصلی COVID-19، عبارتند از:

  • درجه حرارت بالا
  • سرفه جدید و مداوم این به این معنی است که بیش از یک ساعت سرفه می کنید یا سه یا چند قسمت سرفه در 24 ساعت را دارید. (اگر معمولاً سرفه می کنید، ممکن است بدتر از حد معمول باشد).
  • از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی. یعنی شما متوجه شده اید نمی توانید چیزی را بو کنید یا بچشید. یا بوی یا طعم چیزهای متفاوت با حالت عادی را احساس می کنید.
سخن آخر

نوع لامبدا – همچنین با نام “C.37” شناخته می شود – اولین بار در پرو یک سال پیش گزارش شد و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اکنون در سراسر آمریکای جنوبی گسترش یافته است. محققان می گویند حذف ژن ها و جهش های جدید منحصر به فرد آن نشان می دهد که لامبدا ممکن است نسبت به ویروس اصلی “نوع وحشی” عفونی تر باشد. حتی به طور بالقوه در برابر واکسن های فعلی مقاوم باشد. اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

از طرفی هم، نوع دلتا که بر موارد COVID-19 ایالات متحده غالب است، هم از سوی WHO و هم از سوی CDC به عنوان “نوع نگران کننده” در نظر گرفته می شود. تا حدی به این دلیل که بسیار عفونی تر از ویروس اصلی است. اما دانشمندان بر این باورند که لامبدا نسبت به نوع دلتا کمتر عفونی است. اما نسبت به ویروس اصلی “نوع وحشی” حداقل در آزمایشات آزمایشگاهی عفونی تر است.

منابع:

https://www.sciencefocus.com/news/lambda-variant/

https://calmatters.org/health/coronavirus/2021/08/lambda-variant-california/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز