لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

واکسن های سینوفارم و سینوواک

واکسن های سینوفارم و سینوواک | پزشکت

فهرست مطالب

واکسن های سینوفارم و سینوواک

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


واکسن های سینوفارم و سینوواک، جزء معدود واکسن های تایید شده بر علیه ویروس منحوس کرونا هستند. اما در مورد واکسن های سینوفارم و سینوواک چه می دانیم؟ آنها چگونه کار می کنند، آیا ایمن هستند و چقدر در دنیای واقعی می توانند موثر باشند؟

 با شیوع گسترده بیماری کرونا، چین با استفاده از بیش از یک میلیارد دوز از واکسن های خانگی خود COVID-19 که اکثریت آنها توسط شرکت های محلی Sinovac و Sinopharm تولید شده بود، به نقطه عطفی دست پیدا کرد. علاوه بر این، صدها میلیون دوز از این واکسن ها به بیش از 80 کشور جهان ارسال شده است. Sinopharm در ماه مه سال جاری توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و در ماه ژوئن به Sinovac تأیید شد.

واکسن های سینوفارم و سینوواک، چه نوع واکسنی هستند؟

واکسن Sinopharm COVID-19 ، BBIBP-CorV برای استفاده توسط اداره ملی محصولات پزشکی چین در دسامبر 2020 تأیید شد. حتی تأیید WHO برای استفاده اضطراری را در مه 2021 دریافت کرد.

این واکسن توسط موسسه بیولوژیکی محصولات بیولوژیکی پکن (BBIBP) ساخته شد. اولین واکسن COVID-19 ساخت چین است که توسط سازمان بهداشت جهانی برای استفاده اضطراری تأیید شده است. این اولین واکسن تایید شده COVID-19 است که توسط یک کشور غیر غربی تولید شده است. واکسن Sinovac  ، دومین واکسن است.

هر دو واکسن غیر فعال ویروس هستند. این بدان معناست که آنها از ذرات ویروسی تولید شده در آزمایشگاه ساخته و سپس غیرفعال می شوند تا نتوانند شما را با COVID-19 آلوده کنند.

هر دو شرکت از فناوری مشابهی استفاده می کنند. واکسن ها با یک ماده کمکی مخلوط می شوند که ماده ای است که به واکسن ها برای تحریک پاسخ ایمنی قوی تر اضافه می شود.

واکسن ها، حاوی پروتئین های زیادی هستند که سیستم ایمنی بدن می تواند به آنها پاسخ دهد. در نهایت، تولید آنتی بادی ها را برای مبارزه با COVID-19 تحریک می کند.

آیا واکسن های سینوفارم و سینوواک ایمن هستند؟

واکسن های سینوفارم و سینوواک | پزشکت

عوارض جانبی شایع پس از سایر واکسن های COVID-19، مانند تب و خستگی، پس از Sinovac یا Sinopharm غیر طبیعی بود.

واکسن های Sinovac و Sinopharm در بیش از 80 کشور جهان در حال تولید است.

بیماری ژنتیک

هنگامی که واکسن ها تأیید می شوند، در جمعیت های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. حتی به طور مداوم از نظر عوارض جانبی بسیار نادر کنترل می شوند. هیچ نگرانی قابل توجهی در مورد ایمنی Sinovac در چین، برزیل، اندونزی و شیلی وجود ندارد.

با این حال، تعداد بسیار کمی از عوارض جانبی به طور کلی شناسایی شد، که نشان می دهد گزارش های قابل توجهی وجود ندارد.

به عنوان مثال، تنها 49 عارضه جانبی جدی در بین 35.8 میلیون دوز Sinovac تجویز شده در چین گزارش شده است.

در جمعیتی با این اندازه، انتظار می رود تعداد بیشتری از بیماری ها و مرگ ها در چند هفته پس از واکسیناسیون فقط به صورت تصادفی ثبت شود، حتی اگر به طور علتی با واکسن ارتباط نداشته باشد.

تنها 79 نفر عوارض جانبی خفیفی را در پی 1.1 میلیون دوز Sinopharm در چین گزارش کردند. این میزان بسیار کمتر از میزان عادی گزارش عوارض جانبی پس از واکسیناسیون است .

عوارض احتمالی واکسن های سینوفارم و سینوواک چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی واکسن سینوفارم درد در محل تزریق ، سردرد و خستگی است. با این حال ، 2 عارضه جانبی جدی از جمله تهوع جدی و انسفالومیلیت های منتشر حاد ممکن است با واکسن مرتبط باشد.

یکی از عوارض جانبی احتمالی نگرانی خاص، چیزی است که “بیماری افزایش یافته مرتبط با واکسن” نامیده می شود. این عارضه جانبی بسیار نادر برخی از واکسن های دیگر است که از فناوری مشابه “غیرفعال” مشابه واکسن های Sinopharm و Sinovac استفاده می کنند.

این حالت زمانی رخ می دهد که فرد واکسینه شده در معرض ویروس قرار گیرد و دچار یک بیماری التهابی جدی شود. در نتیجه علائم شدیدتری نسبت به علائم بدون واکسیناسیون نشان دهد.

این مورد تا به امروز برای این واکسن ها گزارش نشده است. اگرچه WHO نظارت مداوم بر ایمنی را برای شناسایی مواردی که رخ می دهد توصیه می کند.

کارایی واکسن های سینوفارم و سینوواک در آزمایشات بالینی چقدر بود؟

واکسن های سینوفارم و سینوواک | پزشکت

اثر Sinovac در پیشگیری از عفونت علامتی 51٪ در برزیل، 67٪ در شیلی، 65٪ در اندونزی و 84٪ در ترکیه بود. تفاوت در نتایج ممکن است به دلیل انواع مختلف در حال انتشار در هر کشور در آن زمان و تفاوت در جمعیت های موجود در مطالعات باشد.

اثر سینوفارم در پیشگیری از عفونت علامتی 78٪ در امارات متحده عربی، بحرین، مصر و اردن در مجموع بود .

مانند همه واکسن های COVID-19 که داده های آنها در دسترس است. اثربخشی در برابر موارد شدیدتر، بیشتر هم است. با این حال، تعداد کمی از افراد مسن با مشکلات بهداشتی زمینه ای در این مطالعات ثبت نام کردند.

برای Sinopharm، اثربخشی در برابر بستری شدن در بیمارستان 79 بود، اگرچه تعداد کمی از زنان در این مطالعات ثبت نام کرده بودند.

چقدر واکسن های سینوفارم و سینوواک در دنیای واقعی موثر هستند؟

داده های منتشر شده در آوریل از یک مطالعه بزرگ در دنیای واقعی در شیلی نشان می دهد که سینوواک 67 درصد در پیشگیری از عفونت علامت دار COVID-19 موثر است. اثربخشی آن در برابر بستری 85٪، بستری در ICU 89٪ و مرگ 80٪ بود. اثربخشی Sinopharm در برابر عفونت علامتی در بحرین 90 بود.

داده های به دست آمده از شیلی نشان می دهد که سینوواک 67 درصد در پیشگیری از عفونت علامت دار COVID-19 موثر است.

با این حال، این نگران کننده است که در برخی از کشورهایی که این واکسن ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. اما تعداد عفونت ها افزایش یافته است، با این حال گزارش های دقیقی در دسترس نیست.

به عنوان مثال، سیشل 68 درصد از جمعیت خود را به طور کامل واکسینه کرده است.، بیشتر آنها را با سینوفارم و بقیه را با AstraZeneca واکسینه کرده اند.

سیشل اخیراً موجی از موارد را تجربه کرده است، که نشان می دهد آستانه مصونیت گله ممکن است به دست نیامده باشد. آستانه دقیق این مورد ناشناخته است. اما تحت تأثیر انواع موجود در گردش، تعداد افراد واکسینه شده و اثربخشی واکسن ها است.

مطالعات اپیدمیولوژیک مفصل برای بررسی این مورد ضروری است. اما گزارش های خبری نشان می دهد که 20 درصد از بیماران بستری و 37 درصد از موارد فعال جدید کاملاً واکسینه شده اند.

آیا دریافت دو دوز از واکسن های سینوفارم و سینوواک کافی است؟

واکسن های سینوفارم و سینوواک | پزشکت

بحرین و امارات متحده عربی نیز تحت پوشش واکسیناسیون بالایی عمدتا با Sinopharm قرار گرفته اند، آنها همچنین موج اخیر COVID-19 را تجربه کردند. شش ماه پس از دوز Sinopharm دوز تقویت کننده Pfizer را ارائه می دهند. زیرا نگرانی وجود دارد که دو دوز Sinopharm ممکن است محافظت کافی را ارائه ندهد.

با این حال، هیچ اطلاعات عمومی برای تعیین اینکه آیا این برنامه ترکیب و مطابقت بی خطر است. پاسخ ایمنی محافظتی ایجاد می کند در دسترس نیست.

در مغولستان، انتشار سریع چهار واکسن مختلف، از جمله Sinopharm، نشان دهنده اثربخشی اولیه است. اما افزایش اخیر موارد نشان می دهد فقط محافظت کوتاه مدت و شاید تأثیر کمی بر انتقال داشته باشد.

نگرانی فزاینده ای در مورد افزایش موارد در اندونزی وجود دارد. تقریباً همه کارکنان بهداشت با واکسن Sinovac واکسینه شده اند. اما برخی از آنها در حال حاضر دچار بیماری شدید می شوند.

شیلی همچنین پوشش واکسن بالایی را بیشتر با Sinovac به دست آورده است. حدود 75 درصد از جمعیت بزرگسال یک دوز و 58 درصد دو دوز دریافت کرده اند.

آیا واکسن های سینوفارم و سینوواک در برابر کرونا دلتا موثر است؟

واکسن های سینوفارم و سینوواک | پزشکت

با وجود این، افزایش فعلی عفونت ها و تعداد بالای مرگ و میر باعث محاصره گسترده در سانتیاگو، پایتخت شده است. این گسترش ممکن است مربوط به نوع قابل انتقال گاما باشد، که اولین بار در برزیل ظاهر شد.

با این حال، در یک شهر کوچک 45 هزار نفری در برزیل، پوشش بسیار بالای واکسیناسیون 95 درصد از بزرگسالان با سینوواک، گزارش شده است که عفونت های علامتی را تا 80 درصد و مرگ ها را تا 95 درصد کاهش داده است.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد میزان اثربخشی Sinopharm علیرغم استفاده از آن در بیش از 50 کشور در برابر هر نوع نگرانی وجود ندارد.

برای Sinovac، اثربخشی در برابر عفونت علامتی با انواع آلفا و گاما در شیلی 67 بود.

در برزیل، با انتشار نوع گاما، یک مطالعه پیش از چاپ نشان داد که اثربخشی در برابر عفونت علامتی 42 است.

سخن آخر

BBIBP-CorV یک واکسن دو دوز است که بین دوزها 3 هفته فاصله توصیه می شود. مشابه واکسن Sinovac ، برای افراد 18 سال به بالا که سابقه آنافیلاکسی نسبت به هیچ یک از اجزای واکسن ندارند توصیه می شود.

در مورد هر واکسنی، ما همچنین باید بدانیم که این واکسن ها در افراد مسن، نوجوانان، زنان باردار و گروه های نقص ایمنی چقدر موثر است و مدت زمان حفاظت چقدر است.

ما برای مقابله با این بیماری همه گیر تا حد ممکن به واکسن نیاز داریم. اما در حال حاضر این واکسن ها در حال استفاده گسترده هستند. حتی توسط COVAX، اتحادیه جهانی که دوز واکسن را به کشورهای کم درآمد و متوسط ارائه می دهد، بیشتر توزیع می شود، ضروری است که ایمنی و اثربخشی همه واکسن ها همچنان تحت نظر باشد.

منابع:

https://theconversation.com/what-are-the-sinopharm-and-sinovac-vaccines-and-how-effective-are-they-two-experts-explain-162258

https://www.parkwayshenton.com/healthplus/article/sinopharm-covid-19-vaccine-efficacy

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز