لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

همه آزمایشات کرونا

همه آزمایشات کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

همه آزمایشات کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

همه آزمایشات کرونا که در حال حاضر برای تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) و آزمایش آنتی بادی است. هر دو روش مزایا و محدودیت های خود را دارند و از انواع مختلفی از نمونه ها برای جستجوی نشانگرهای مختلف ویروس SARS-CoV-2 استفاده می کنند. اما متأسفانه هیچ یک از آنها کامل نیستند. با توجه به تقاضای زیادی برای آزمایش و تشخیص سریع COVID-19، دانشمندان تلاش زیادی می کنند تا راه های جایگزینی برای غربالگری بیماران مبتلا به این بیماری کشنده پیدا کنند. شما اخیراً در مورد آزمایش بیماری ویروس کرونا (COVID-19) چیزهای زیادی شنیده اید. اگر فکر می کنید علائمی از کرونا را تجربه می کنید و نیاز به آزمایش دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی یا بخش بهداشت محلی خود تماس بگیرید.

اهمیت انواع آزمایشات کرونا

به طور کلی، مراکز های درمانی با شیوع هر گونه بیماری آزمایشات اولیه را برای تشخیص بیماران احتمالی آغاز می کنند. این آزمایشات برای تشخیص زودهنگام بیماری، درمان به موقع و اقدامات فوری برای پیشگیری از شیوع بیماری انجام می شوند. آزمایشات تشخیصی همچنین به شناسایی افراد آلوده و ناقل بیماری و پیشگیری از شیوع انتقال این بیماری به دیگران کمک می کند.

در اکثر کشورها، آزمایش برای تشخیص زودهنگام بیماران اولیه نبوده است. در کشورهایی مانند کره جنوبی و چین، چون در هنگام گزارش اولین موارد، آزمایشات به راحتی در دسترس بود، آنها موفق شده اند میزان مرگ و میر را نسبت به سایر کشورها مانند انگلیس و ایالات متحده به شدت کاهش دهند. فقدان آزمایش زودهنگام منجر به افزایش سریع در بستری شدن در بیمارستانها و ایجاد فشار بیش از حد در سیستم بهداشتی درمانی شده است.

دو نوع آزمایش برای کرونا آزمایش های تشخیصی و  آزمایش های آنتی بادی  هستند.

همه آزمایشات کرونا | پزشکت

آزمایشات تشخیصی کرونا

آزمایشات تشخیصی در شناسایی ویروس کرونا و اینکه آیا بیمار نیاز به قرنطینه دارد یا نه اهمیت دارد.

آزمون آنتی بادی کرونا

این آزمون برای اندازه گیری آنتی بادی های که توسط سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس ترشح می شود، صورت می گیرد.  آنتی بادی ها در مبارزه با عفونت موثر هستند. تولید آنتی بادی ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و بعد از بهبودی ممکن است چندین هفته یا بیشتر در خون باقی بماند. به همین دلیل، برای تشخیص COVID-19 نباید از آزمایش های آنتی بادی استفاده شود. در حال حاضر محققان نمی دانند که آیا وجود آنتی بادی به معنای ایمن بودن بیمار در برابر COVID-19 در آینده است یا نیست.

آزمایشات تشخیصی کرونا

در حال حاضر دو نوع آزمایش تشخیصی برای بیماری کرونا وجود دارد:

  • آزمایشاتمولکولی، مانند آزمایشات RT-PCR، که ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص می دهد.
  • آزمایشاتآنتی ژن که پروتئین های خاص ویروس را تشخیص می دهد.
تست RT-PCR در تشخیص کرونا

این آزمایش به چند ساعت زمان نیاز دارد. تشخیص RNA ویروسی تنها زمانی امکان پذیر است که ویروس در بدن وجود داشته باشد و شخص به طور فعال آلوده شود. RNA ویروسی قبل از تشکیل آنتی بادی ها یا ایجاد علائم و نشانه ها در بدن وجود دارد. در نتیجه، این آزمایش در تشخیص زودهنگام بیمار بسیار موثر است.

احتمال تشخیص این ویروس توسط این آزمایش به روش جمع آوری و زمان سپری شده از آلودگی بستگی دارد. سواب گلو فقط در هفته اول توصیه می شود، زیرا ویروس در اعماق دستگاه تنفسی حرکت می کند و در ریه ها تکثیر می یابد و گلو را آلوده می کند. در هفته دوم، جمع آوری خلط ترجیح داده می شود. نمونه ها را می توان با سواب های حلق یا بزاق تهیه کرد. سواب های بینی و گلو نسبت به RT-PCR 63٪، در حلق 32٪ و خلط تقریبا 75٪ حساس هستند.

بیماری ژنتیک

PCR هنگام شناسایی افراد در اوایل دوره عفونت مفید است. افراد در این شرایط با مثبت شدن جواب آزمایش، باید خودشان را قرنطینه کنند.

محدودیت تست RT-PCR در تشخیص کرونا. در طی آزمایشات تشخیصی RT-PCR ممکن است خطاهایی در حین فرایند آزمایش از نمونه برداری تا تجزیه و تحلیل رخ دهد. در 30٪ از آزمایشات تشخیصی با این روش احتمال دارد نتایج کاذبی ثبت شوند.

تست آنتی ژن در تشخیص کرونا

به بخشی از ویروس که باعث تولید آنتی بادی در بدن می شود، آنتی ژن گفته می شود. آزمایش آنتی ژن SARS-CoV-2 بدنبال پروتئین های آنتی ژن در سنبله های سطح ویروس است. این آنتی ژن ها را می توان قبل از شروع علائم تشخیص داد، اما حساسیت این آزمایش نسبت به آزمایش PCR کمتر است. اما، از آنجا که نتایج آزمایش PCR زمان زیادی نیازی دارد و گران است، آزمایش آنتی ژن می تواند در تشخیص برخی افراد استفاده شود.

در این آزمایش، نمونه ها از طریق سواب های حلق یا بزاق جمع آوری می شوند. سپس نمونه جمع آوری شده در معرض نوارهایی قرار می گیرد که حاوی آنتی بادی مصنوعی هستند. آنتی ژن موجود در نمونه به آنتی ژن های ویروس کرونا در نوار متصل می شود و واکنش نشان می دهد.این آزمایش به تجهیزات یا آموزش گران قیمت نیازی ندارد.

سواب های گلو و بینی ویروس های تنفسی معمولاً فاقد آنتی ژن ویروسی قابل تشخیص هستند. این مورد بیشتر در بیماران بدون علائم خاص انجام می شود، زیرا ترشحات بینی آنها تقریباً کم است. از آنجا که آنتی ژن ویروسی در آزمایش آنتی ژن تکثیر نمی شود، ممکن است آنتی ژن موجود برای شناسایی بسیار کم باشد. از آنجا که آزمایش آنتی ژن تنها در صورتی قابل اعتماد است که بار ویروسی در بدن زیاد باشد، پزشکان مختلف انجام آن را توصیه نمی کنند.

آزمایش های آنتی ژن معمولاً نتایج را سریعتر از آزمایش های مولکولی در تشخیص عفونت ویروس کرونا نشان می دهد . اگر یک آزمایش آنتی ژن نتیجه منفی را نشان می دهد که نشان   دهد پزشک ممکن است برای تأیید نتیجه وضعیت شما آزمایش مولکولی را سفارش دهد.

تست های آنتی بادی برای تشخیص کرونا

همه آزمایشات کرونا | پزشکت

این آزمایش، آنتی بادی های تولید شده توسط بدن نسبت به آنتی ژن ویروسی را تشخیص می دهد. آزمایش خون می تواند چنین آنتی بادی هایی را تشخیص دهد. می توان از این آزمایش برای ارزیابی بیمارانی که قبلاً آلوده شده اند، استفاده کرد. این آزمایش ممکن است برای بیمارانی که علائمی ندارند و یا علائم آنها خیلی خفیف است موثر نباشد.

آزمایشات آنتی بادی ممکن است نتایج سریعی داشته باشد، اما برای تشخیص عفونت نباید استفاده شود. آزمایش های آنتی بادی فقط آنتی بادی هایی را شناسایی می کند که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به ویروس ایجاد می کند، نه خود ویروس. تولید آنتی بادی کافی برای شناسایی در یک آزمایش ممکن است روزها تا چند هفته طول بکشد.

گزینه های جایگزینی آزمایشات تشخیصی کرونا

همه آزمایشات کرونا | پزشکت

در حال حاضر تست های تشخیصی جایگزینی با روش های مختلفی در دسترس هستند که عبارتند از:

  • آزمایشات تشخیصی سریع که در این روش از بینی یا گلو بیمار نمونه برداری می شود  اما می توان آن را در مطب پزشک یا کلینیک جمع آوری کننده نمونه   تجزیه و تحلیل کرد و نتایج ممکن است در عرض چند دقیقه در دسترس باشد. اینها ممکن است آزمایشات مولکولی یا آنتی ژنی باشند.
  • آزمایش های ترکیبی که می توانند به طور همزمان آنفولانزا و ویروس کرونا را بررسی کنند.
  • آزمایشات جمع آوری در منزل که فقط با تجویز پزشک انجام می شود، به بیمار اجازه می دهد تا نمونه را در خانه جمع کند و مستقیماً برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد.
  • آزمایشات بزاق که به بیمار اجازه می دهد به جای سواب دادن بینی یا گلو، درون لوله ای تف کند. آزمایش بزاق ممکن است برای برخی از افراد راحت تر باشد.

انواع مختلف آزمایش های ویروس کرونا

همه آزمایشات کرونا | پزشکت

 
تست مولکولی
تست آنتی ژن
تست آنتی بادی
همچنین به عنوان
تست تشخیصی، آزمایش ویروسی، آزمایش مولکولی، آزمایش تقویت اسید نوکلئیک (NAAT)، آزمایش RT-PCR، آزمایش LAMP تست تشخیصی آزمایش سرولوژی، آزمایش خون،
نحوه نمونه برداری
سواب نازوفارنکس (بخشی از گلو در پشت بینی)، بینی یا گلو (بیشتر آزمایشات)

بزاق (چند آزمایش)

سواب بینی یا حلق بینی (بیشتر آزمایشات)  خونگیری
چه مدت طول می کشد تا نتیجه بگیرید
همان روز (بعضی از مکان ها)

یا حداکثر تا یک هفته (در بعضی از مکانها با آزمایشات بیشتر)

بسته به آزمون بعضی از آنها ممکن است خیلی سریع (15 تا 30 دقیقه) باشند. همان روز (بسیاری از مکان ها)

یا 1-3 روز

آیا آزمایش دیگری لازم است
این آزمون معمولاً بسیار دقیق است و نیازی به تکرار ندارد. نتایج مثبت معمولاً بسیار دقیق هستند، اما ممکن است مثبت کاذب اتفاق بیفتد. گاهی اوقات برای نتیجه گیری دقیق، به آزمایش دوم آنتی بادی نیاز است.
نتیجه آزمایش
عفونت ویروس کرونا را تشخیص می دهد. عفونت ویروس کرونا را تشخیص می دهد نشان می دهد در گذشته به ویروس کرونا آلوده شده اید یا خیر
حرف آخر

آزمایشات تشخیصی کرونا برای تشخیص اینکه چه کسی آلوده است و چه کسی نیاز قرنطینه دارد، بسیار اهمیت دارند. آزمایش، هم PCR و هم آنتی بادی، امری حیاتی است و اطلاعات بیشتری را برای مقابله با این بیماری همه گیر فراهم می کند.

منابع:

https://www.icliniq.com/articles/infectious-diseases/covid-19-testing

https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/coronavirus-disease-2019-testing-basics

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز