لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

دوز دوم واکسن کرونا و پاسخ به 17 سوال رایج آن

دوز دوم واکسن کرونا و مهمترین سوالات رایج آن | پزشکت

فهرست مطالب

دوز دوم واکسن کرونا و مهمترین سوالات رایج آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دوز دوم واکسن کرونا و مهمترین سوالات رایج آن و حتی احتمال نیاز به دوز سوم برخی واکسن های کرونا، یکی از چالش هایی است که واکسیناسیون افراد را با مشکلاتی روبرو کرده است. این در حالی است که واکسن های کرونا عمدتا برای دو دوز طراحی شده اند. داشتن دو دوز منجر به پاسخ ایمنی قوی تر و بدن بهتر و محافظت طولانی مدت می شود. بنابراین، مهم است که همه افراد بعد از دوز اول حتما دوز دوم را دریافت کنند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله به سوالات رایج و مهم در زمینه دوز دوم واکسن کرونا پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات مهم در زمینه دوز های بعدی واکسن کرونا ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

فهرست محتوا

چه مدت بعد از اولین دوز من باید دوز دوم واکسن کرونا را مصرف کنم؟

از همه بزرگسالان بالای 18 سال (از جمله افراد مبتلا به بیماری های قلبی و گردش خون) در حال حاضر دعوت می شود تا دوز دوم خود را هشت هفته پس از اولین دوز خود رزرو کنند. همین امر در مورد کودکان 12 تا 15 ساله که واکسن به آنها توصیه شده است (به دلیل در معرض خطر بالای ابتلا به کروناویروس یا زندگی با فردی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است) توصیه می شود.

هدف این رویکرد این است که افراد بیشتری در اسرع وقت از سطح بیشتری از حفاظت برخوردار شوند. به همه نوجوانان 16 و 17 ساله در حال حاضر اولین دوز واکسن Pfizer توصیه می شود. توصیه در مورد دوز دوم هنوز مشخص نشده است. اما به احتمال زیاد از 12 هفته پس از اولین دوز مصرف می شود. ما می دانیم که داشتن دوز دوم برای اطمینان از بهترین اثر واکسن و حداکثر محافظت در برابر انواع جدید ضروری است. بنابراین مهم است که دوز دوم خود را حتما دریافت کنید.

یک مطالعه بزرگ که در آگوست 2021 منتشر شد، اما هنوز توسط سایر دانشمندان مورد بررسی قرار نگرفته است، به بررسی اثربخشی واکسن های کووید -19 که در انگلستان داده شده است، پرداخت. هیچ شواهدی مبنی بر تفاوت بین اثربخشی بین دوز دوم کمتر از 9 هفته از دوز اول در مقایسه با بیش از نه هفته از اولین دوز، وجود نداشته است.

چرا باید دوز دوم واکسن کرونا را حتما بزنم؟

دوز دوم واکسن کرونا و مهمترین سوالات رایج آن | پزشکت

به دلیل افزایش شدید موارد نوع دلتا (B.1.617.2) و به دلیل پیشرفت خوب در راه اندازی واکسن، ممکن است دوز دوم شما زودتر از موعود انتظار به شما پیشنهاد شود. این امر به منظور اطمینان از واکسیناسیون بیشتر افراد در برابر ویروس در اسرع وقت است.

اگر در عرض 12 هفته ضربه دوم را نزنم، چه اتفاقی می افتد؟

توصیه می شود دوز دوم را ظرف 12 هفته پس از مصرف اولین دوز دریافت کنید. با این حال، اگر این امر به دلایلی امکان پذیر نیست، باید دوز دوم را در اسرع وقت دریافت کنید تا محافظت طولانی مدت بهتری در برابر ویروس داشته باشید. بسته به مدت زمان تأخیر و واکسنی که دارید، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد، آیا تأخیر در دریافت دوز دوم، بر سطح حفاظتی شما تأثیر می گذارد یا خیر. اما دریافت دوز دوم در اسرع وقت بهترین روش است.

دوز دوم چقدر طول می کشد تا موثر واقع شود؟

به طور کلی دوز دوم واکسن کووید، چه Pfizer/BioNTech، Oxford AstraZeneca یا Moderna، پس از دو هفته موثر خواهد بود. بسته به پاسخ ایمنی شما، این حالت می تواند در افراد مختلف کمی متفاوت باشد. اکثر مطالعات بر روی واکسن ها 21 روز پس از دوز اول و 14 روز پس از دوز دوم اثربخشی را اندازه گیری کرده اند و افزایش قابل توجهی در اثربخشی پس از دوز دوم نشان داده است.

برخی از آزمایشات بالینی واکسن Pfizer/BioNTech تنها در هفت روز پس از اولین دوز افزایش اثر بخشی را نشان داده است.

اگر دوز دوم واکسن را نزده باشم، باید چکار کنم؟

اگر به هر دلیلی نتوانسته اید که دوز دوم واکسن خود را بزنید، می توانید برای نوبت دوم نوبت دیگری را برای خود رزور کنید. در صورتی که نوبت اول را از طریقه سامانه ثبت نوبت واکسن، ثبت کرده اید می توانید از طریق همین سامانه دوباره نوبت دیگری را ثبت کنید. اگر هم نوبت اول را به صورت تلفنی با مراکز درمانی دریافت کرده اید برای ثبت دوباره نوبت دوم با مراکز درمانی تماس بگیرید.

عوارض جانبی دوز دوم  AstraZeneca چیست؟

برای واکسن Oxford/AstraZeneca، عوارض جانبی با دوز دوم خفیف تر است. انواع عوارض جانبی یکسان هستند و هنوز باید فقط یک یا دو روز ادامه داشته باشند. آنها شامل درد یا ناراحتی در بازوی محل تزریق، سردرد و احساس خستگی یا تب می شوند. همه افراد بعد از دوز دوم واکسن آسترازنکا عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. تحقیقات نشان داده است که عوارض جانبی دوز دوم نسبت به دوز اول کمتر است. معمولاً ظرف چند روز از بین می رود. عوارض جانبی جدی بسیار نادر است.

عوارض جانبی دوز دوم فایزر چیست؟

دوز دوم واکسن کرونا و مهمترین سوالات رایج آن | پزشکت

برای واکسن Pfizer/BioNTech، عوارض جانبی در دوز دوم ممکن است قوی تر باشد. انواع عوارض جانبی یکسان هستند و هنوز باید فقط یک یا دو روز ادامه داشته باشند. آنها شامل درد یا ناراحتی در بازوی محل تزریق، سردرد و احساس خستگی یا تب می شوند. همه از واکسن Pfizer عوارض جانبی ندارند. تحقیقات نشان داده است برای کسانی که از دوز دوم عوارض جانبی را تجربه می کنند، معمولاً در عرض یک تا دو روز از بین می روند. عوارض جانبی جدی بسیار نادر است.

عوارض جانبی دوز دوم Moderna چیست؟

برای واکسن Moderna، عوارض جانبی با دوز دوم قوی تر است. انواع عوارض جانبی یکسان هستند و هنوز باید فقط یک یا دو روز ادامه داشته باشند. آنها شامل درد یا ناراحتی در بازوی محل تزریق، سردرد و احساس خستگی یا تب می شوند. همه افراد از واکسن Moderna عوارض جانبی ندارند. تحقیقات نشان داده است برای کسانی که از دوز دوم عوارض جانبی را تجربه می کنند، به طور متوسط ​​ سه روز ادامه داشته است. معمولاً در عرض چهار تا پنج روز از بین می روند. عوارض جانبی جدی بسیار نادر است.

آیا دوز دوم واکسن کرونا همان خطرات اول را دارد؟

ممکن است بعد از دوز اول یا دوم عوارض جانبی نسبتاً جزئی (لرز، سردرد، خستگی و درد در بازو) مشاهده کنید. این که آیا عوارض جانبی در دوز اول یا دوم بیشتر مشهود است یا نه، بین افراد مختلف و انواع واکسن ها متفاوت است. از میان میلیون ها واکسینه شده، تعداد بسیار کمی از افراد پس از اولین دوز واکسن AstraZeneca، نوع خاصی از لخته خون را در مغز همراه با سطح پایین پلاکت خون ایجاد کردند.

در دو واکسن دیگر  – Pfizer/BioNTech و Moderna  تعداد بیشتری گزارش از این نوع خاص لخته شدن خون در انگلستان وجود دارد.

بعد از دوز دوم واکسن AstraZeneca خطر لخته شدن خون بسیار کم است. میلیون ها نفر در حال حاضر دوز دوم واکسن AstraZeneca را دریافت کرده اند. و تا به امروز، تعداد بسیار کمی از موارد واکنش بسیار نادر نوع خاصی از لخته خون در مغز گزارش شده است. (همراه با تعداد پلاکت پایین). پس از دوز دوم در دو واکسن دیگر موجود در بریتانیا – Pfizer/BioNTech و Moderna – تعداد بسیار کمی گزارش از این نوع خاص لخته شدن خون وجود دارد.

اگر بعد از دوز اول به کرونا مبتلا شوم، دوز دومم را به تأخیر بیندازم؟

در صورت مثبت بودن تست کروناویروس، باید چهار هفته پس از آزمایش مثبت منتظر بمانید. تا دوز دوم را دریافت کنید.

حتی اگر قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده اید، دریافت دو دوز واکسن شما را  در برابر انواع ویروس مانند نوع دلتا محافظت می کند. بنابراین مهم است که شما هنوز دوز دوم خود را دریافت کنید.

آیا برای دوز دوم می توانم نوع واکسن را تغییر دهم؟

دوز دوم واکسن کرونا و مهمترین سوالات رایج آن | پزشکت

دوز دوم شما باید همان واکسن اول باشد. در حال حاضر کارآزمایی های بالینی در حال بررسی اثربخشی و ایمنی ترکیب و تطبیق واکسن های مختلف کرونا هستند. اما توصیه دولت در حال حاضر این است که همان واکسن را برای دوزهای اول و دوم خود دریافت کنید.

چند استثنا وجود دارد. به ندرت، ممکن است کسی نسبت به اولین دوز واکسن خود واکنش جدی نشان داده باشد. در این موارد بسیار نادر، ممکن است توصیه شود که دوز دوم واکسن متفاوت را دریافت کنید.

زنان در بارداری، کدام واکسن را در نوبت دوم دریافت کنند؟

دولت در حال حاضر به زنان باردار و افراد سالم زیر 40 سال توصیه می کند که به جای واکسن آکسفورد/آسترازنکا از Moderna یا Pfizer/BioNTech استفاده کنند. اما اگر قبلاً اولین دوز آکسفورد/استرازنکا را مصرف کرده اید، باید واکسن آکسفورد/آسترازنکا را به عنوان دوز دوم خود مصرف کنید، حتی اگر باردار یا زیر 40 سال هستید.

به تازگی جراحی کرده ام، آیا دوز دوم را باید مصرف کنم؟

ممکن است از شما خواسته شود که چند روز (حداکثر یک هفته) پس از انجام عمل جراحی برای واکسیناسیون منتظر بمانید. این به این دلیل است که هر واکنشی که نسبت به عمل داشته باشید می تواند از واکنش واکسیناسیون جلوگیری کند.

آیا باید دوز دوم را در همان بازو دریافت کنم؟

خیر، می توانید انتخاب کنید که برای دوز دوم از کدام بازو استفاده شود.

آیا من قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده ام به دوز دوم نیاز دارم؟

دوز دوم واکسن کرونا و مهمترین سوالات رایج آن | پزشکت

اگر به ویروس کرونا مبتلا شده اید، احتمالاً ایمنی طبیعی خود را ایجاد کرده اید. اما ما نمی دانیم این مصونیت چقدر طول می کشد. داشتن دو دوز واکسن بهترین راه برای اطمینان از حفاظت طولانی مدت و موثر در برابر ویروس است.

آیا می توانم واکسن دیگری را به جای AstraZeneca انتخاب کنم؟

اگر واکسن آکسفورد/آسترازنکا را برای اولین دوز خود استفاده کرده اید، باید برای دوز دوم خود نیز باید واکسن مشابهی داشته باشید.

به ندرت، ممکن است کسی نسبت به اولین دوز واکسن خود واکنش جدی نشان داده باشد. این بسیار نادر است. اما اگر این مورد در مورد شما صدق می کند، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد اینکه آیا دوز دوم شما باید یک واکسن متفاوت باشد صحبت کنید.

آیا دلایلی وجود دارد که من نباید دوز دوم را مصرف کنم؟

همه باید دوز دوم واکسن را دریافت کنند. با این حال، در تعداد کمی از موارد ممکن است دلیلی برای تأخیر در مصرف دوز دوم وجود داشته باشد، از جمله:

  • شما بسیار ناخوش هستید، تب بالای 38.5 درجه سانتیگراد دارد و باید منتظر بمانید تا بهبود پیدا کنید.
  • به ندرت، ممکن است کسی نسبت به اولین دوز واکسن خود واکنش جدی نشان داده باشد. این بسیار غیر معمول است. اکثریت قریب به اتفاق مردم چیزی جز عوارض جانبی جزئی را تجربه نکرده اند. این بسیار نادر است. اما اگر این مورد در مورد شما صدق می کند، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد اینکه آیا دوز دوم شما باید یک واکسن متفاوت باشد یا نه مشورت کنید.

در مورد عوارض واکسن سینوفارم و آسترازنکا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

منبع:

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/news/coronavirus-and-your-health/vaccine-second-dose

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز