لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انواع ویروس جدید کرونا کدامند؟

انواع ویروس جدید کرونا کدامند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

انواع ویروس جدید کرونا کدامند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ویروس ها همیشه در حال تغییر هستند و این می تواند باعث ایجاد نوع جدید از یک ویروس یا به طور کلی، یک ویروس جدید شود. ایجاد یک نوع جدید، معمولاً بر نحوه عملکرد ویروس تأثیر نمی گذارد. اما گاهی اوقات ویروس را مجبور می کند تا به روش های مختلف عمل کند.دانشمندان در سراسر جهان در حال پیگیری انواع ویروس جدید کرونا هستند که باعث بروز بیماری COVID-19 می شوند.

تحقیقات آن ها به متخصصان کمک می کند تا بفهمند که آیا برخی از انواع COVID-19 سریعتر از بقیه شیوع پیدا می کنند یا نه، چگونه می توانند بر سلامتی انسان ها تأثیر بگذارند و واکسن های مختلف چقدر می تواند در مبارزه با آن ها موثر باشند.

چند نوع کروناویروس وجود دارد؟

کروناویروس ها، عوامل بیماری زای جدیدی نیستند. آن ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که به مدت طولانی وجود داشته اند. بسیاری از آن ها می توانند باعث بروز انواع مختلفی از بیماری ها از سرفه های خفیف گرفته تا بیماری های شدید تنفسی شوند.

کرونا ویروسی که باعث بروز COVID-19 می شود، یکی از چندین ویروس شناخته شده ای است که باعث آلودگی انسان ها می شوند. احتمالاً مدتی است که این ویروس در حیوانات نیز وجود دارد. گاهی اوقات، یک ویروس حیوانی، به انسان ها منتقل می شود.

این همان حادثه ای است که دانشمندان فکر می کنند درباره بیماری جدید کرونا، اتفاق افتاده است. بنابراین این ویروس، میکروارگانیسم جدیدی نیست. اما برای انسان ها جدید است. هنگامی که دانشمندان متوجه شدند این بیماری در سال 2019 باعث بیماری انسان ها می شود، از آن به عنوان یک کروناویروس جدید نام بردند.

کارشناسان بهداشتی، این گونه از ویروس ها را SARS-CoV-2 می نامند.

انواع مختلف ویروس ها چگونه ایجاد می شوند؟

انواع ویروس جدید کرونا کدامند؟ | پزشکت

ویروس های کرونا، همه محتوای ژنتیکی خود را در ماده ای به نام RNA (اسید ریبونوکلئیک) دارند. RNA شباهت هایی به DNA دارد، اما این دو مولکول، یکسان نیستند.

هنگامی که ویروس کرونا شما را آلوده می کند، به سلول های شما متصل شده، به داخل آن ها می روند و به کمک امکانات سلول های شما، از RNA خود کپی می گیرند. این کار به تکثیر آن ها کمک می کند. در صورت ایجاد اشتباه در فرآیند کپی، RNA تغییر می کند. دانشمندان این تغییرات را جهش می نامند.

این تغییرات به طور تصادفی اتفاق می افتند. جهش، اتفاقی عادی است که در تکثیر و گسترش ویروس ها رخ می دهد.

از آنجا که این تغییرات تصادفی هستند، ممکن است بروز جهش های مختلف، در سلامتی فرد تفاوت چندانی ایجاد نکند. اما در برخی از جهش ها، آن ها ممکن است باعث بروز بیماری شوند. به عنوان مثال، یکی از عللی که براساس آن، شما نیاز به تزریق سالانه واکسن آنفولانزا دارید، این است که ویروس های آنفلوانزا سال به سال تغییر می کنند. ویروس آنفولانزای امسال احتمالاً دقیقاً همان ویروسی نیستند که سال گذشته شیوع پیدا کردند.

اگر ویروسی به طور تصادفی تغییر کند و افراد را راحت تر آلوده کرده و تکثیر پیدا کند، آن نوع شایع تر از سایر انواع ویروس ها می شود.

نتیجه این که همه ویروس ها، از جمله ویروس های کرونا، می توانند در طول زمان تغییر کنند.

آلفا (B.1.1.7)

در اواخر سال 2020، متخصصان جهش های ژنی را در موارد ابتلا به COVID-19 که در مردم جنوب شرقی انگلستان مشاهده شد، کشف کردند. ابتلا به این نوع از کرونا، از آن زمان در کشورهای دیگر گزارش شده است. دانشمندان آمریکایی تخمین می زنند که این جهش ها می توانند قدرت شیوع ویروس را تا 70 برابر بیشتر کنند. به این معنی که ویروس جدید، می تواند به راحتی شیوع پیدا کند.

برخی تحقیقات، ابتلا به این نوع ویروس را با خطر مرگ بالاتر مرتبط دانسته اند، اما شواهد موجود، قوی نیست.

جهش ایجاد شده در نوع آلفا، بر روی پروتئین سنبله است که به ویروس کمک می کند میزبان خود را آلوده کند. این همان چیزی است که واکسن های COVID-19 آن‌ را هدف می گیرند. این واکسن ها، آنتی بادی هایی را در برابر بسیاری از قسمت های پروتئین سنبله ایجاد می کنند، بنابراین بعید است که یک جهش جدید در نوع آلفا باعث کاهش اثر واکسن شود.

بتا (B.1.351)

انواع ویروس جدید کرونا کدامند؟ | پزشکت

انواع دیگر کرونا ویروس در کشورهای دیگر از جمله آفریقای جنوبی و نیجریه یافت شده است. به نظر می رسد نوع بتا راحت تر از ویروس اولیه به افراد سالم منتقل می شود، اما به نظر نمی رسد بیماری شدید تری ایجاد کند.

گاما (P.1)

در ژانویه 2021، متخصصان این نوع COVID-19 را در افرادی برزیلی که به ژاپن سفر کرده بودند، مشاهده کردند. در پایان آن ماه، موارد ابتلا به این ویروس، در ایالات متحده نیز رویت شد.

اختمالا نوع گاما نسبت به گونه های قبلی ویروس کرونا، مسری تر است. این نوع، ممکن است بتواند افرادی را که قبلاً COVID-19 داشته اند نیز آلوده کند. گزارشی از برزیل تأیید می کند که یک زن 29 ساله پس از ابتلا به ویروس کرونا در چند ماه قبل، دچار این نوع کروناویروس شده است.

برخی از تحقیقات اولیه نشان می دهد که تغییرات ایجاد شده در این نوع کرونا ویروس می تواند به آن ها در فرار از آنتی بادی ها (که توسط سیستم ایمنی بدن شما پس از ابتلا به عفونت یا تزریق واکسن ایجاد می شود) که با ویروس کرونا مبارزه می کنند، کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که واکسن Pfizer-BioNTech می تواند نوع کروناویروس برزیلی را خنثی کند. اما تا زمان اثبات قطعی این موضوع، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دلتا (B.1.617.2)

این نوع کروناویروس در اکتبر 2020 در هند مشاهده شد. شیوع ویروس کرونا دلتا، باعث افزایش شدید موارد ابتلا به این بیماری، از اواسط آوریل 2021 شد. این نوع بسیار مسری ویروس کرونا، در حال حاضر در بیش از 130 کشور از جمله ایالات متحده یافت می شود.

نوع دلتا کروناویروس، در حال حاضر به دلیل قدرت شیوع بالا، به گونه ای غالب در کشورها تبدیل شده است. یک دلیل نگران کننده دیگر درباره ویروس دلتا، این است که این ویروس، باعث ایجاد موارد بیشتری از COVID-19 در میان جوانان می شود.

تحقیقات نشان می دهد که تغییر در پروتئین سنبله ممکن است نوع دلتا را تا 55 درصد بیشتر از سایر انواع کووید -19 ، منتقل کند. کارشناسان نگران این هستند که نوع جهش یافته دلتا چگونه بر پاسخ ایمنی تأثیر می گذارد، اما برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

انواع قبلی کروناویروس

انواع ویروس جدید کرونا کدامند؟ | پزشکت

از اوایل سال 2020، زمانی که همه گیری بیماری کووید به تازگی ایجاد شده بود، شاید شنیده باشید که بیش از یک نوع ویروس کرونا جدید وجود دارد. آیا این موضوع حقیقت دارد؟ به نظر می رسد که پاسخ مثبت است.

نظریه هایی در مورد انواع مختلف کروناویروس جدید، از مطالعه ای در چین، به دست آمد. محققان در حال مطالعه تغییرات در RNA کروناویروس بودند تا بفهمند چگونه کروناویروس های مختلف با یکدیگر ارتباط دارند. آنها 103 نمونه از کروناویروس جدید جمع آوری شده از افراد بیمار را بررسی کردند. همچنین کروناویروس های حیوانات را نیز بررسی کردند. معلوم شد که ویروس های کرونا در انسان ها، همه یکسان نیستند.

در ابتدا، دو نوع ویروس وجود داشت که محققان آن ها را “L” و “S.” نامیدند. آنها بسیار شبیه به هم بوده و تفاوت های جزئی در دو مکان با یکدیگر دارند. به نظر می رسد نوع S اولین بار در انسان ها ایجاد شده بود. اما دانشمندان می گویند نوع L در اوایل شیوع بیشتر شایع بوده است.

ویروسی که باعث بروز COVID-19 می شود، احتمالاً در حال تغییر است. همچنین، ممکن است، دانشمندان انواع جدیدی از این ویروس را پیدا کنند. غیرممکن است بتوان پیش بینی کرد که تغییرات این ویروس چگونه می تواند اتفاق بیافتد. تغییر و جهش، کاری است که ویروس ها به خوبی آن را انجام می دهند.

برای به حداکثر رساندن محافظت در برابر نوع دلتا و جلوگیری از احتمال انتقال آن به دیگران، اگر در ناحیه ای با شیوع شدید این ویروس موجه هستید، از ماسک استفاده کنید. هم در داخل خانه و هم در مکان های عمومی.

اطلاعاتی درباره نوع دلتا کرونا ویروس

واکسن ها همچنان خطر ابتلا به ویروس عامل بیماری COVID-19 را در افراد کاهش می دهند. کووید نوع دلتا نیز از این قاعده مستثنی نیست. واکسن ها در برابر بیماری های شدید، بسیار موثر عمل می کنند، اما نوع دلتا باعث بروز عفونت های شدید تری می شود و سریعتر از اشکال قبلی ویروس ها، که باعث ابتلا بع COVID-19 می شود، انتقال پیدا می کند.

ویروس ها دائماً از طریق جهش تغییر می کنند و انتظار می رود که انواع جدیدی از ویروس ها ایجاد شود. گاهی اوقات انواع جدید ظاهر شده و سپس خود به خود ناپدید می شوند. اما گاهی اوقات، ویروس های جدید پایدار باقی می مانند. انواع متعددی از کروناویروس ها در سراسر جهان یافت شده است.

بهترین راه برای کند کردن سرعت ظهور انواع جدید ویروس ها، کاهش انتشار عفونت، با اتخاذ تدابیری برای محافظت از خود، از جمله دریافت واکسن COVID-19، است. واکسن ها از شما در برابر ابتلا به بیماری، بستری شدن یا مرگ بر اثر COVID-19، محافظت می کنند.

واکسنهای COVID-19 دارای مجوز از FDA ، در برابر نوع دلتا و سایر انواع شناخته شده این ویروس ها، از افراد محافظت می کنند. این واکسن ها در پیشگیری از ابتلا به COVID-19، بیماری شدید و مرگ افراد موثر هستند. البته معلوم نیست که واکسن ها تا چه اندازه در برابر انواع جدیدی که ممکن است بوجود بیایند، موثر خواهند بود.

اکثر انواع کروناویروس ها، علائم مشابهی را ایجاد می کنند .برخی از انواع این ویروس ها ممکن است باعث بروز بیماری شدید تر و مرگ افراد بیشتری شوند (به عنوان مثال، انواع آلفا و دلتا).

راه های پیشگیری از انواع جدید ویروس کرونا

انواع ویروس جدید کرونا کدامند؟ | پزشکت

استفاده از ماسک، یکی از موثرترین راه های کاهش انتشار ویروس دلتا و انواع دیگر کروناویروس ها، است. افرادی که به طور کامل واکسینه نشده اند باید در داخل خانه و در مکان های عمومی، از ماسک استفاده کنند. سازمان های بهداشتی، توصیه می کنند که افرادی که کاملاً واکسینه شده اند باید در داخل خانه و در مکان های عمومی، از ماسک استفاده کنند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است یا اگر به دلیل سن یا بیماری های زمینه ای، در معرض خطر ابتلا به بیماری های شدید قرار دارید یا اگر فردی در خانواده شما فردی دارای سیستم ایمنی ضعیف است، استفاده از ماسک بسیار مهم است. اگر این امر در مورد شما یا خانواده شما صدق می کند، ممکن است صرف نظر از میزان شیوع این بیماری در منطقه خود، باید از ماسک استفاده کنید.

دانشمندان بر همه گونه های کروناویروس نظارت می کنند. اما ممکن است برخی از آنها را بر اساس سهولت انتشار، شدت علائم و نحوه درمان آن ها، نگرانی‌ های بیشتری را ایجاد کنند.

به نظر می رسد برخی از انواع کروناویروس ها به راحتی و سریعتر از انواع دیگر منتقل می شوند. این موضوع ممکن است منجر به بروز موارد بیشتری از ابتلا به COVID-19 شود. افزایش تعداد موارد ابتلا، فشار بیشتری بر مراکز مراقبت های بهداشتی وارد می کند. همچنین منجر به بستری شدن بیشتر در بیمارستان و افزایش میزان مرگ و میر، می شود.

منابع:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/variants/variant.html

https://www.webmd.com/lung/coronavirus-strains

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز