لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انواع واکسن های کرونا را بشناسید.

انواع واکسن های کرونا را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

انواع واکسن های کرونا را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

با شیوع بیش از حد عفونت کشنده کرونا، انواع واکسن های کرونا در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته اند. به نظر می رسد واکسن ها بی خطر شناخته شده و مورد تایید مقامات بهداشتی در بسیاری از کشورها هستند.

تعدادی از واکسن های ویروس کرونا قبلاً تأیید شده و میلیون ها نفر آن ها را دریافت کرده اند. از طرفی هم، میلیون ها نفر در سراسر جهان امیدوارند که در آینده نزدیک واکسن ضد ویروس کرونا را دریافت کنند. اما از عوارض جانبی احتمالی واکسیناسیون نیز ترس دارند. آنها تردید دارند که واکسن ها با توجه به سرعت سریع تولید، و اینکه آیا عوارض جانبی احتمالی به اندازه کافی مورد مطالعه قرار گرفته اند، واقعاً ایمن نباشند. بر همین اساس، ما سعی کرده ایم که در این مقاله انواع واکسن های کرونا و عوارض احتمالی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

واکنش های واکسیناسیون

بروز برخی علائم و واکنش های بعد از هر گونه واکسیناسیون کاملا طبیعی است. بعد از هرگونه واکسیناسیون، احتمال قرمزی، تورم یا درد در اطراف محل تزریق وجود دارد. خستگی، تب، سردرد و بدن درد نیز در سه روز اول پس از واکسیناسیون طبیعی است. این واکنشهای طبیعی واکسن معمولاً خفیف بوده و پس از چند روز فروکش می کند. آنها نشان می دهند که واکسن در حال تاثیر گذاری است. زیرا سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و بدن آنتی بادی علیه عفونت تشکیل می دهد که فقط با واکسیناسیون “تولید” می شود.

واکنش های معمول واکسن خفیف هستند و پس از چند روز از بین می روند. بر این اساس، چنین واکنش های واکسیناسیون معمولی نیز پس از دریافت واکسن های BioNTech-Pfizer، Moderna، AstraZeneca و Sputnik V روسیه ، که قبلاً استفاده شده اند، گزارش شده است.

عوارض جانبی نادر واکسیناسیون

انواع واکسن های کرونا را بشناسید. | پزشکت

علاوه بر واکنشهای واکسیناسیون معمول، موارد منفی بعضاً عوارض جانبی شدید پس از واکسیناسیون نیز وجود داشت، مانند شوک های آلرژیک، که به طور مفصل گزارش شده است. اما این موارد به ندرت دیده شده است. به گفته آژانس داروهای اروپایی (EMA)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، واکسن های تأیید شده به طور کلی مطمئن هستند. در غیر این صورت، آنها واکسن ها را مجاز نمی دانستند.

برخی از واکسن های جدید به اصطلاح واکسن های mRNA با واکسن های تاسیس شده، متفاوت هستند: آنها حاوی ویروس های ضعیف شده یا از بین رفته نیستند. بلکه آنها فقط شامل یک طرح کلی برای یک جزء از عوامل بیماری زا COVID-19 هستند.

برخی دیگر واکسن های به اصطلاح ناقل هستند که از آدنو ویروس های بی خطر (مانند ویروس های سرماخوردگی که فقط بر روی شامپانزه ها تأثیر می گذارند) به عنوان ناقل استفاده می کنند تا پروتئین سطح SARS-CoV-2، پروتئین سنبله را معرفی کرده و در نتیجه پاسخ ایمنی را تحریک کنند.

واکسن Biontech-Pfizer

در مرحله تصویب، هیچ عارضه جانبی جدی با واکسن BNT162b2 که توسط شرکت های BioNTech آلمان و Pfizer ایالات متحده تولید شده است، رخ نداد. واکنش های واکسیناسیون معمول مانند خستگی و سردرد در بیماران مسن کمتر و ضعیف تر بود.

اکسن BioNTech-Pfizer برای اولین بار در اتحادیه اروپا تأیید شد. با این حال، از آنجا که این واکسن mRNA مورد استفاده قرار گرفته است، بلافاصله پس از تزریق تعداد کمی از بیماران واکنش آلرژیک شدیدی داشتند. یک بیمار در ایالات متحده آمریکا و دو بیمار انگلیسی حتی دچار شوک آنافیلاکتیک شدند که علائم آنها با قرمز شدن پوست و تنگی نفس همراه بوده است.

بیماری ژنتیک

از آنجا که این افراد سابقه هیچ بیماری قبلی یا حساسیت به مواد واکسن نداشته اند، سازمان تنظیم مقررات دارویی و بهداشتی انگلیس (MHRA) به ویژه به افرادی که به برخی از مواد واکسن حساسیت دارند در مورد احتمال بروز شوک آنافیلاکتیک هشدار داده است.

تولید کنندگان هیچ ارتباط مستقیمی با واکسیناسیون در مورد یک پزشک آمریکایی بدون سابقه بیماری قبلی که 16 روز پس از دریافت واکسیناسیون به دلیل ترومبوسیتوپنی ایمنی در اثر خونریزی مغزی درگذشت، مشاهده نکرده اند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن تعداد پلاکت ها را کاهش دهد.

وقتی 33 نفر در نروژ چند روز پس از اولین واکسیناسیون جان خود را از دست دادند، این واکسن تیتر خبرها شد. همه بیماران بیش از 75 سال سن و سابقه بیماری های شدید زمینه ای اشتند. در حالی که تولیدکنندگان هنوز در حال بررسی علل احتمالی مرگ این افراد هستند، سازمان بهداشت نروژ دستورالعمل های خود را برای واکسیناسیون افراد مسن و ضعیف در برابر COVID-19 تغییر داده است. در آینده، پزشکان باید به طور جداگانه تصمیم بگیرند که آیا مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات عوارض جانبی است یا نه؟

واکسن Moderna

انواع واکسن های کرونا را بشناسید. | پزشکت

واکسن mRNA-1273 از شرکت آمریکایی Moderna نیز یک واکسن مبتنی بر ژن است که در اصل بسیار شبیه به واکسن BioNTech / Pfizer است.

به گفته سازنده و مقامات آزمایش کننده Moderna، در طول آزمایشات بالینی، شرکت کنندگان واکسن را به خوبی تحمل می کنند. عوارض احتمالی واکسیناسیون معمولاً خفیف یا متوسط بوده است. با این حال، بر اساس گزارش موقت یک هیئت نظارت مستقل، تقریباً 10 درصد از افرد واکسینه شده با mRNA-1273 خستگی را تجربه کرده اند.

واکسن mRNA-1273 شرکت آمریکایی Moderna در اصل مشابه واکسن BioNTech / Pfizer است.

واکنش های شدید آلرژیک به واکسن Moderna طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) “نادر است. CDC براساس این ارزیابی، هیچ یک از واکنشهای آلرژیک منجر به مرگ نشده است.

تعداد بسیار کمی از افرادی که واکسن Moderna را دریافت کرده اند، دچار فلج عصب صورت شدند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این واکنش ها در واقع به ماده اصلی واکسن مربوط می شوند یا خیر. ممکن است که عوارض جانبی توسط mRNA ایجاد نشده باشد، بلکه توسط نانوذرات چربی ایجاد شده و به عنوان حامل mRNA عمل می کنند و بعداً توسط بدن تجزیه می شوند. موارد دیده شده از فلج صورت، عمدتاً موقتی، به طور پراکنده در طی آزمایشات بالینی واکسن های BioNTech / Pfizer و Moderna، بلکه در حین واکسیناسیون های مداوم در اسرائیل نیز رخ داده است.

واکسن AstraZeneca

در شرکت انگلیسی-سوئدی AstraZeneca، حادثه ای در طی آزمایشات بالینی در ماه سپتامبر باعث سر و صدا شد. زیرا یک نفر پس از واکسیناسیون دچار التهاب نخاع شد. بر همین اساس ساخت AstraZeneca برای مدت کوتاهی متوقف شد تا اینکه یک هیئت مستقل از متخصصان تشخیص دادند که التهاب احتمالاً مربوط به واکسیناسیون نبوده است.

واکسن AstraZeneca هنوز در اتحادیه اروپا تأیید نشده است. اما عوارض احتمالی واکسیناسیون مانند درد در محل تزریق، درد عضلانی، سردرد و خستگی همراه با واکسن AstraZeneca رخ داده است. باز هم واکنش واکسن در سالمندان کمتر و خفیف بوده است.

واکسن روسی Sputnik V

انواع واکسن های کرونا را بشناسید. | پزشکت

از اوت سال 2020، واکسن ناقل Gam-COVID-Vac (Sputnik V) در روسیه تأیید شد. Sputnik V از دو آدنو ویروس اصلاح شده متفاوت (rAd26-S و rAd5-S) استفاده می کند. در مورد واکسن تولید شده توسط مرکز تحقیقات گامالجا در مسکو، در سراسر جهان تعداد قابل توجهی رزرو شده است. زیرا دولت روسیه پس از آزمایش مرحله دوم، مجوز استفاده اضطراری را صادر کرده است.

با این وجود، Sputnik V در حال حاضر نه تنها در روسیه بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله بلاروس، امارات متحده عربی (هند)، هند، برزیل و آرژانتین مورد استفاده قرار می گیرد.

رزروهایی در مورد واکسن روسی Sputnik V باقی مانده است. در تاریخ 2 ژانویه، میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه به خبرنگاران گفت که بیش از 1.5 میلیون دوز به مناطق روسیه تحویل داده شده و بیش از 800000 نفر واکسینه شده اند.

طبق گفته وزارت بهداشت روسیه، تاکنون فقط واکنش های واکسیناسیون معمول، مانند سردرد یا تب ثبت شده است. طبق گفته وزارت بهداشت آرژانتین، در آرژانتین، واکنش های واکسیناسیون معمولی در 317 مورد از مجموع 32،013 فرد واکسینه شده رخ داده است.

هیچ گزارشی از عوارض جانبی شدید پس از واکسیناسیون Sputnik V گزارش نشده است. با این وجود، به وضوح خرید آن در روسیه نیز زیاد است. طبق گزارش رویترز، 52 درصد از 3040 پزشك روسی و سایر متخصصان بهداشت در یك نظرسنجی كه توسط برنامه تلفن همراه “Doctor’s Handbook” انجام شده و به نقل از روزانه RBC علام كرده اند، به دلیل ناكافی بودن جزییات، واکسینه نمی شوند.

ارزیابی مزایا و خطرات انواع واکسن های کرونا

انواع واکسن های کرونا را بشناسید. | پزشکت

تمام خطرات و عوارض جانبی ثبت شده تاکنون تنها در این مدت های کوتاه ثبت شده است. هنوز چیزی در مورد اثرات احتمالی طولانی مدت واکسن ها در دست نیست. اما به طور کلی، هر واکسیناسیونی می تواند خطرات و فواید خودش را داشته باشد.

کریستین بوگدان، مدیر انستیتوی میکروبیولوژی بالینی، ایمنی شناسی و بهداشت در بیمارستان دانشگاه ارلانگن، که همچنین عضوی از کمیته دائمی واکسیناسیون (STIKO) در این موردمی گوید: تصمیم نهایی همیشه بر اساس ارزیابی و بررسی مزایا در برابر عوارض آن است.

برای آژانس مطبوعاتی آلمان، وی محاسبه زیر را انجام داد. وی می گوید: اگر یک فرد مسن 20٪ احتمال مرگ از عفونت ویروس کرونا داشته باشد، و در عین حال خطر ابتلا به عوارض جانبی واکسن 1 در 50،000 یا حتی کمتر از آن باشد، من این خطر را قبول می کنم.

در حال حاضر اطلاعات کافی برای ارزیابی ایمن بودن واکسن برای کودکان و زنان باردار وجود ندارد. برخی از متخصصان معتقدند که نباید کودکان را در برابر کرونا اکسینه کرد. آنها معتقدند که خطر مرگ کودکان از COVID-19 نزدیک به صفر است. حتی به نظر می رسد براساس اطلاعات فعلی، زنان در دوران بارداری و شیردهی نیز نباید اکسینه شوند.

با این حال، یک توصیه از مرکز کنترل بیماری ایالات متحده (CDC) واکسیناسیون مادران باردار یا شیرده با واکسن mRNA را پس از معاینه پزشکی و مشاوره منتفی نمی داند.

سخن آخر

با شیوع بیش از حد عفونت کشنده کرونا، انواع واکسن های کرونا در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته اند. به نظر می رسد واکسن ها بی خطر شناخته شده و مورد تایید مقامات بهداشتی در بسیاری از کشورها هستند. تعدادی از واکسن های ویروس کرونا قبلاً تأیید شده و میلیون ها نفر آن ها را دریافت کرده اند. از طرفی هم، میلیون ها نفر در سراسر جهان امیدوارند که در آینده نزدیک واکسن ضد ویروس کرونا را دریافت کنند، اما از عوارض جانبی احتمالی واکسیناسیون نیز ترس دارند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منبع:

https://www.dw.com/en/covid-19-risks-and-side-effects-of-vaccination/a-56136620

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز