لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سرطان تیروئید و شایع ترین علائم آن

سرطان تیروئید|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سرطان تیروئید نسبتا نادر است و معمولاً به صورت رشد (به نام ندول) در غده تیروئید که در قسمت پایین و جلوی گردن شما قرار دارد، شروع می شود. معمولاً ندول هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اگرچه یک ندول بزرگ تیروئید ممکن است باعث درد یا مشکل در بلع یا تنفس شود.

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که دور نای می پیچد. این غده هورمون هایی تولید می کند که دمای بدن، ضربان قلب و متابولیسم بدن را کنترل می کنند. هورمون های تیروئید همچنین میزان کلسیم موجود در خون را تنظیم می کنند.

سرطان تیروئید در مراحل اولیه خود ممکن است علائمی را نشان ندهد. به طور معمول، شما نمی توانید تیروئید خود را به سادگی با لمس حس کنید. اما زمانی که سرطان وجود دارد، با افزایش اندازه تومور ممکن است یک توده تشکیل شود.

سرطان تیروئید در موارد زیر شایع تر است:

  • بین 25 تا 65 سالگی
  • در معرض تشعشعات در ناحیه سر یا گردن
  • در زنان (زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند).

اغلب، سرطان تیروئید باعث ایجاد توده و یا تورم گردن می شود، اما ممکن است باعث مشکل در تنفس یا بلع و همچنین گرفتگی صدا شود. علائم دیگر شامل گردن درد است که ممکن است تا گوش شما تابیده شود یا سرفه مداوم که ناشی از بیماری نیست. اگر علائمی را تجربه می کنید، مهم است که برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: تیروئید چگونه بر قلب تاثیر می گذارد؟

غده در گلو|| پزشکت

علائم سرطان تیروئید

بسیاری از افرادی که سرطان تیروئید دارند علائمی ندارند. این سرطان اغلب به طور اتفاقی توسط پزشک در طول معاینه معمول گردن یا با آزمایش تصویربرداری انجام شده برای اهداف دیگر (مثلاً سی تی اسکن گردن یا سونوگرافی کاروتید) تشخیص داده می شود. اگر برای این نوع سرطان علائمی وجود داشته باشد، شایع ترین آنها وجود رشد گره یا تورم تیروئید جدید است که ندول تیروئید نامیده می شود.

علائم و نشانه هایی که حاکی از وجود ندول بدخیم هستند، عبارتند از:

  • رشد سریع ندول در مدت زمان کوتاهی
  • وجود تورم غدد لنفاوی در گردن در همان سمت گره
  • ندولی که احساس می کند محکم به بافت اطراف چسبیده است.

علائم غیر معمول سرطان تیروئید عبارتند از:

  • غلغلک مداوم در گلو
  • سرفه مداوم بدون علائم سرماخوردگی دیگر
  • درد در جلوی گردن که غده تیروئید در آن قرار دارد.
  • گرفتگی صدا، اگر سرطان به عصبی حمله کند، تارهای صوتی را کنترل می کند.
  • در صورتی که گره بیش از حد بزرگ شود و نای شما را تحت فشار قرار دهد، دچار مشکل در تنفس می شوید.
  • اگر گره تیروئید بیش از حد بزرگ شود و به مری شما (لوله ای که گلو را به معده متصل می کند) فشار بیاورد، بلعیدن را مشکل می کند.

با سرطان مدولاری تیروئید، که تنها 1 تا 2 درصد از سرطان های تیروئید را تشکیل می دهد، اگر سرطان در سراسر بدن منتشر شده باشد، فرد ممکن است علائمی مانند اسهال، خارش و گرگرفتگی را تجربه کند.

مطالعه بیشتر: مشکلات تیروئید در نوجوانان

علل سرطان تیروئید را جدی بگیرید.

مشخص نیست چه چیزی باعث از این نوع سرطان می شود. از این نوع سرطان زمانی رخ می دهد که سلول های تیروئید شما دچار تغییرات ژنتیکی (جهش) شوند. جهش ها به سلول ها اجازه رشد و تکثیر سریع می دهند. سلول‌ها نیز مانند سلول‌های عادی توانایی مردن را از دست می‌دهند. تجمع سلول های تیروئید غیرطبیعی تومور را تشکیل می دهد. سلول های غیر طبیعی می توانند به بافت مجاور حمله کنند و می توانند به سایر قسمت های بدن انتشار یابند (متاستاز).

سرطان تیروئید || پزشکت

انواع سرطان تیروئید

این نوع سرطان بر اساس نوع سلول های موجود در تومور به انواعی طبقه بندی می شود. نوع شما زمانی مشخص می شود که نمونه ای از بافت زیر میکروسکوپ بررسی شود. این نوع سرطان در تعیین درمان و پیش آگهی شما در نظر گرفته می شود.

انواع سرطان تیروئید، عبارتند از:

سرطان پاپیلاری تیروئید

شایع‌ترین شکل آن، سرطان پاپیلاری تیروئید است که از سلول‌های فولیکولی که هورمون‌های تیروئید را تولید و ذخیره می‌کنند، به وجود می‌آید. سرطان تیروئید پاپیلاری می تواند در هر سنی رخ دهد، اما اغلب افراد 30 تا 50 ساله را مبتلا می کند. پزشکان گاهی سرطان تیروئید پاپیلاری و سرطان تیروئید فولیکولی را با هم به عنوان سرطان متمایز تیروئید می گویند.

سرطان تیروئید فولیکولی

 از سلول های فولیکولی تیروئید منشأ می گیرد. معمولاً افراد بالای 50 سال را مبتلا می‌کند. سرطان سلول هورتل یک نوع نادر و بالقوه تهاجمی‌تر از سرطان تیروئید فولیکولی است.

تیروئید آناپلاستیک

 نوع نادری از این سرطان است که از سلول های فولیکولی شروع می شود. به سرعت رشد می کند و درمان آن بسیار دشوار است. این سرطان معمولاً در بزرگسالان 60 سال و بالاتر رخ می دهد.

مدولاری تیروئید

 در سلول های تیروئید به نام سلول های C شروع می شود که هورمون کلسی تونین را تولید می کنند. افزایش سطح کلسی تونین در خون می تواند نشان دهنده سرطان مدولاری تیروئید در مراحل اولیه باشد. برخی از سندرم های ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان مدولاری تیروئید را افزایش می دهند، اگرچه این ارتباط ژنتیکی غیر معمول است.

انواع کمیاب دیگر: سایر انواع بسیار نادر سرطان که از تیروئید شروع می شود شامل لنفوم تیروئید است که در سلول های سیستم ایمنی تیروئید شروع می شود و سارکوم تیروئید که در سلول های بافت همبند تیروئید شروع می شود.

مطالعه بیشتر: بوی سرطان چیست؟

سرطان تیروئید || پزشکت

سرطان عود کننده تیروئید

علائم و نشانه های عود سرطان تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تغییر صدا یا گرفتگی صدا
  • سرفه مداوم که به سرماخوردگی مربوط نمی شود.
  • تورم گردن یا توده ای در گردن که ممکن است به سرعت رشد کند.
  • گردن درد که از جلوی گردن شروع می شود و گاهی تا گوش امتداد می یابد.

علائم اولیه عود سرطان ممکن است آشکار نباشد، بنابراین غربالگری های منظم و قرار ملاقات های بعدی به شدت توصیه می شود. در قرارهای بعدی، ممکن است تحت معاینه فیزیکی، آزمایش خون یا آزمایشات تصویربرداری، مانند اسکن ید رادیویی یا سونوگرافی قرار بگیرید. این آزمایش‌ها برای غربالگری عود سرطان و سایر نگرانی‌های سلامتی طراحی شده‌اند. زمان و دفعات ملاقات های توصیه شده برای پیگیری به عوامل زیادی از جمله مرحله و اندازه تومور اصلی بستگی دارد.

در مورد میزان عود، تا 30 درصد از بیماران مبتلا به سرطان تیروئید ممکن است بیماری برگردد. از این بیماران، تخمین زده می شود که 80 درصد عود سرطان تیروئید را فقط در ناحیه گردن تجربه می کنند. 20 درصد دیگر که مبتلا به بیماری عود کننده تشخیص داده شده اند، متاستازهای دوردست را تجربه می کنند، تومورهایی که در سایر نواحی بدن مانند ریه ها، کبد و استخوان ها تشکیل می شوند.

عوارض سرطان تیروئید

متاستاز به احتمال زیاد در سرطان تیروئید آناپلاستیک رخ می دهد، که یک نوع سرطان بسیار نادر اما تهاجمی است که کمتر از 1٪ از موارد را تشکیل می دهد. علائم سرطان تیروئید آناپلاستیک شامل توده گردن به سرعت در حال رشد بزرگ و سفت بوده، همچنین گرفتگی صدا، مشکلات بلع و مشکلات تنفسی می باشد.

متاستاز ریه و استخوان

اگر سرطان تیروئید از راه دور گسترش پیدا کند، شایع ترین اندام های درگیر ریه ها و استخوان ها هستند. متاستاز ریه ممکن است علائم مختلفی مانند مشکلات تنفسی، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سرفه را  ایجاد کند. اما متاستاز استخوان ممکن است باعث درد استخوان، شکستگی و فشردگی نخاع شود.

متاستاز مغز

سرطان تیروئید حتی ممکن است به مغز سرایت کند. کارشناسان تخمین می زنند که این مورد در 0.1 تا 5 درصد از تمام موارد سرطان تیروئید پاپیلاری (شایع ترین نوع سرطان تیروئید) رخ می دهد. علائم متاستاز مغز بسته به محل قرارگیری ضایعات متاستاتیک در مغز متفاوت است. به عنوان مثال، در یک مطالعه موردی در انکولوژی سر و گردن، یک زن 75 ساله به تدریج دچار سرگیجه، سردرد و استفراغ شد و مشخص شد که سرطان متاستاتیک تیروئید در ناحیه‌ای از مغز و مخچه وجود دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تورم یا توده جدیدی در گردن خود احساس کردید، یا اگر آزمایش تصویربرداری رشد سرطان را نشان داد، مهم است که فوراً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. در طول قرار ملاقات شما، پزشک ممکن است یک معاینه فیزیکی از جمله معاینه گردن یا سونوگرافی را انجام دهد. همچنین پزشک احتمالا آزمایش‌های خونی که شامل هورمون محرک تیروئید (TSH)، تیروکسین آزاد (T4) و آنتی‌بادی‌های تیروئید باشد را تجویز می کند.

مطالعه بیشتر: روغن های ضروری برای تیروئید 

سونوگرافی غده تیروئید|| پزشکت

تشخیص سرطان تیروئید

بسته به نتایج آزمایش‌ها، پزشک ممکن است شما را به یک پزشک که در مراقبت از تیروئید تخصص دارد (به نام متخصص غدد) ارجاع دهد.

آزمایش خونی به نام آزمایش نشانگر تومور ممکن است برای بررسی سطوح بالای برخی هورمون‌ها توصیه شود، مانند:

  • تری یدوتیرونین (T3)
  • تیروکسین (T4)
  • هورمون محرک تیروئید (TSH)

در صورت مشکوک بودن به سرطان، ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی زیر تجویز شود:

سونوگرافی: بر روی ناحیه گردن انجام می شود تا گره هایی که در تیروئید شما وجود دارند را مشخص کند که از مواد جامد یا مایع تشکیل شده اند.

اشعه ایکس قفسه سینه: این آزمایش تصویربرداری اولیه ممکن است در صورتی انجام شود که پزشک مشکوک باشد سرطان  به ریه های شما متاستاز داده است.

اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): با استفاده از آهنربا، اسکن MRI تصاویر بسیار دقیقی از تیروئید و نواحی اطراف آن ایجاد می کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا توموگرافی گسیل پوزیترون (PET): در سی تی اسکن از رنگ کنتراست (تزریق شده یا بلعیده شده) استفاده می شود که به پزشک کمک می کند، اندازه و محل سرطان و اینکه آیا به بافت های اطراف متاستاز داده است یا خیر را تشخیص دهد. در اسکن PET از تزریق قند رادیواکتیو به جای رنگ کنتراست استفاده می کند.

بیوپسی: پزشک در صورت وجود بافت مشکوک، نمونه کوچکی برای تشخیص سرطان می گیرد. بیوپسی از طریق آسپیراسیون با سوزن ظریف جراحی گرفته شود. در طول آسپیراسیون با سوزن ظریف، یک سوزن ظریف در ناحیه کوچک و بیهوشی از پوست وارد می شود تا نمونه برداشته شود. بیوپسی جراحی تحت بیهوشی عمومی برای برداشتن ندول و یا بخشی از تیروئید انجام می شود.

آزمایش مولکولی: با استفاده از یک نمونه بافت، این آزمایش برای شناسایی ساختار ژنتیکی خاص ندول یا تومور شما انجام می شود و به پزشک کمک می کند تا یک رژیم درمانی مناسب را طراحی کند.

اسکن رادیونوکلئید: در طول این آزمایش، مقدار کمی ید رادیواکتیو را می بلعید یا به شما تزریق می شود، یک ردیاب که توسط سلول های تیروئید شما جذب می شود کمک می کند تا تشخیص این سلول های خاص از سایر مناطق برای پزشک شما آسان تر شود.

مطالعه بیشتر: آیا من به اسکن تیروئید نیاز دارم؟

معاینه تیروئید|| پزشکت

معاینه تارهای صوتی: قبل از جراحی، ممکن است لارنگوسکوپی انجام شود تا از عملکرد صحیح تارهای صوتی اطمینان حاصل شود. پزشک شما این معاینه حنجره را با استفاده از یک لارنگوسکوپ (یک محدوده نازک با نور و آینه) انجام می دهد.

درمان سرطان تیروئید

گزینه های درمان سرطان تیروئید شما به نوع و مرحله سرطان تیروئید، سلامت کلی و ترجیحات شما بستگی دارد.

اکثر سرطان های تیروئید با درمان قابل درمان هستند. سرطان های بسیار کوچک تیروئید که خطر انتشار کمی در بدن دارند ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشند. در عوض، ممکن است نظارت فعال با نظارت مکرر سرطان را در نظر بگیرید. پزشک ممکن است آزمایش خون و معاینه اولتراسوند گردن را یک یا دو بار در سال توصیه کند.

در برخی افراد، سرطان ممکن است هرگز رشد نکند و نیازی به درمان نداشته باشد. در برخی دیگر، رشد ممکن است در نهایت تشخیص داده شود و درمان شروع شود.

عمل جراحی

اکثر افراد مبتلا به سرطان تیروئید برای برداشتن تیروئید تحت عمل جراحی قرار می گیرند. اینکه پزشک شما چه عملی را توصیه می کند به نوع سرطان تیروئید، اندازه سرطان، انتشار سرطان به خارج از تیروئید و نتایج یک معاینه اولتراسوند از کل غده تیروئید بستگی دارد.

عمل های مورد استفاده برای درمان سرطان تیروئید، عبارتند از:

برداشتن تمام یا بیشتر تیروئید (تیروئیدکتومی). عمل برداشتن غده تیروئید ممکن است شامل برداشتن تمام بافت تیروئید (تیروئیدکتومی کامل) یا بیشتر بافت تیروئید (تیروئیدکتومی تقریباً کل) باشد. جراح اغلب لبه های کوچکی از بافت تیروئید را در اطراف غدد پاراتیروئید باقی می گذارد تا خطر آسیب به غدد پاراتیروئید را کاهش دهد که به تنظیم سطح کلسیم در خون شما کمک می کند.

برداشتن بخشی از تیروئید (لوبکتومی تیروئید). در طول لوبکتومی تیروئید، جراح نیمی از تیروئید را برمی دارد. اگر سرطان تیروئید با رشد آهسته در بخشی از تیروئید و عدم وجود گره مشکوک در سایر نواحی تیروئید وجود دارد، ممکن است توصیه شود.

برداشتن غدد لنفاوی گردن (تحلیل گره لنفاوی). هنگام برداشتن تیروئید، جراح ممکن است غدد لنفاوی مجاور گردن را نیز بردارد. اینها را می توان برای علائم سرطان آزمایش کرد.

جراحی تیروئید خطر خونریزی و عفونت را به همراه دارد. آسیب به غدد پاراتیروئید شما نیز می تواند در طول جراحی رخ دهد که می تواند منجر به کاهش سطح کلسیم در بدن شما شود.

همچنین این خطر وجود دارد که اعصاب متصل به تارهای صوتی شما پس از جراحی به طور طبیعی کار نکنند، که می تواند باعث فلج تارهای صوتی، گرفتگی صدا، تغییرات صدا یا مشکل در تنفس شود. درمان می تواند مشکلات عصبی را بهبود بخشد یا معکوس کند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین عوارض جراحی تیروئید

هورمون درمانی تیروئید

پس از عمل تیروئیدکتومی، ممکن است داروی هورمون تیروئید، لووتیروکسین (لووکسیل، سینتروید، و غیره) را تا آخر عمر مصرف کنید.

این دارو دو مزیت دارد: هورمونی که تیروئید شما معمولاً تولید می‌کند را تامین می‌کند و تولید هورمون محرک تیروئید (TSH) را از غده هیپوفیز سرکوب می‌کند. سطوح بالای TSH می تواند هر سلول سرطانی باقیمانده را به رشد تحریک کند.

ید رادیواکتیو

درمان ید رادیواکتیو از دوزهای زیادی از نوعی ید استفاده می کند که رادیواکتیو است. اغلب درمان با ید رادیواکتیو پس از برداشتن تیروئید برای از بین بردن بافت سالم باقیمانده تیروئید و همچنین مناطق میکروسکوپی سرطان تیروئید که در طی جراحی برداشته نشده اند استفاده می شود. درمان با ید رادیواکتیو همچنین ممکن است برای درمان سرطان تیروئید که پس از درمان عود می کند یا به سایر نقاط بدن گسترش می یابد، استفاده شود.

درمان ید رادیواکتیو به صورت کپسول یا مایعی است که می بلعید. ید رادیواکتیو عمدتاً توسط سلول های تیروئید و سلول های سرطانی تیروئید جذب می شود، بنابراین خطر آسیب رساندن به سایر سلول های بدن شما کم است.

عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دهان خشک
  • خستگی
  • درد دهان
  • التهاب چشم
  • تغییر حس چشایی یا بویایی

بیشتر ید رادیواکتیو در چند روز اول پس از درمان از بدن شما در ادرار خارج می شود. به شما دستورالعمل هایی برای اقدامات احتیاطی داده می شود که باید در این مدت برای محافظت از افراد دیگر در برابر تشعشعات انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است از شما خواسته شود که به طور موقت از تماس نزدیک با افراد دیگر، به ویژه کودکان و زنان باردار خودداری کنید.

مطالعه بیشتر: ید درمانی و عوارض آن

سرطان تیروئید || پزشکت

پرتودرمانی خارجی

پرتودرمانی همچنین می‌تواند به صورت خارجی با استفاده از دستگاهی انجام شود که پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون‌ها را در نقاط دقیق بدن شما هدف قرار می‌دهد (پرتودرمانی خارجی). در طول درمان، در حالی که یک دستگاه در اطراف شما حرکت می کند، بی حرکت روی میز دراز می کشید.

اگر جراحی گزینه ای نباشد و سرطان شما پس از درمان با ید رادیواکتیو به رشد خود ادامه دهد، ممکن است پرتودرمانی خارجی توصیه شود. در صورت افزایش خطر عود سرطان، ممکن است پرتودرمانی نیز پس از جراحی توصیه شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. همچنین شیمی درمانی معمولاً به صورت تزریق از طریق ورید انجام می شود. این مواد شیمیایی در سراسر بدن شما حرکت می کنند و سلول های در حال رشد سریع از جمله سلول های سرطانی را از بین می برند.

شیمی درمانی معمولاً در درمان سرطان تیروئید استفاده نمی شود، اما گاهی اوقات برای افراد مبتلا به سرطان تیروئید آناپلاستیک توصیه می شود. شیمی درمانی ممکن است با پرتودرمانی ترکیب شود.

درمان دارویی هدفمند

درمان های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود در سلول های سرطانی تمرکز دارند. با مسدود کردن این ناهنجاری ها، درمان های دارویی هدفمند می توانند باعث مرگ سلول های سرطانی شوند.

درمان دارویی هدفمند برای سرطان تیروئید سیگنال‌هایی را هدف قرار می‌دهد که به سلول‌های سرطانی می‌گویند رشد و تقسیم شوند. این معمولا در سرطان پیشرفته تیروئید استفاده می شود.

سرطان تیروئید || پزشکت

چگونه از سرطان تیروئید پیشگیری کنیم؟

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیشتر موارد سرطان تیروئید می شود، بنابراین هیچ راهی برای پیشگیری از سرطان تیروئید در افرادی که در معرض متوسط ​​​​خطر ابتلا به این بیماری هستند وجود ندارد.

بزرگسالان و کودکانی که دارای جهش ژنی ارثی هستند که خطر سرطان مدولاری تیروئید را افزایش می دهد، ممکن است برای پیشگیری از سرطان، جراحی تیروئید را در نظر بگیرند (تیروئیدکتومی پیشگیرانه). گزینه های خود را با یک مشاور ژنتیک که می تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید و گزینه های درمانی شما را توضیح دهد، بحث کنید.

پیشگیری برای افراد نزدیک به نیروگاه های هسته ای

گاهی اوقات دارویی که جلوی تأثیر تشعشعات بر تیروئید را می گیرد به افرادی که در نزدیکی نیروگاه های هسته ای زندگی می کنند ارائه می شود. این دارو (یدید پتاسیم) را می توان در موارد غیرمحتمل حادثه راکتور هسته ای مورد استفاده قرار داد.

سوالات متداول

آیا سرطان تیروئید باعث شود که احساس کنید چیزی در گلویتان گیر کرده است؟

بله، یک ندول تیروئید می تواند باعث ایجاد این احساس شود که چیزی در گلوی شما گیر کرده است.  اگرچه ندول گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد احساس گیرکردن چیزی در گلو شود، اما بیشتر آنها بدون علامت هستند (شما نمی توانید آنها را احساس کنید). علاوه بر این، تشخیص های دیگری وجود دارد که ممکن است باعث احساس چیزی در گلو، مانند بیماری ریفلاکس اسید یا مشکلات مری شود.

سرطان تیروئید چقدر شایع است؟

انجمن سرطان آمریکا، 44280 مورد جدید سرطان تیروئید در سال 2021 در ایالات متحده تشخیص داده است. این باعث می شود که این سرطان سیزدهمین سرطان شایع باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید هستند؟

زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا هستند. افرادی که سطح ید پایینی دارند و در معرض اشعه قرار دارند نیز بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید هستند. همچنین چندین جهش ژنی وجود دارد که می تواند در ایجاد سرطان تیروئید نقش داشته باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز